Ga naar inhoud


NL Supermarkt accepteerd Apple Pay en Google Pay niet (Althans niet bij mij)


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gisteren was ik in Nederland en wilde nog snel wat inkopen zoals chocolade letters, vla, bitterballen, drop en andere dingen uit het vaderland. 😄

Bij de kassa had ik mijn beide smartphones bij me, volgeladen met credit en debit cards via Apple Pay / Google Pay

Dan denk je daarmee te kunnen betalen maar mooi niet dus. Wat een rampzalig gedoe.
Kennelijk had ik een EC kaart nodig maar die geeft mijn bank niet uit.
Ik kan waar ik ook maar ben met Apple en Google Pay of direct met de credit card geladen in de telefoons betalen maar niet bij Appie.

Zwaar teleurgesteld. Sta ik daar voor Jan met de korte achterlul.

Ik heb namelijk mijn portemonnee niet eens meer bij me.
Dus kon ik weer naar naar buiten rennen, naar mijn auto waar ik nog wat cash €uro´s uit mijn koffer kon graven. En bij de kassa had het meisje alleen maar onbegrip voor mijn gehannes.

Maar één ding viel me op dit keer. Het kassa meisje sprak me in het Nederlands aan.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen.

Ik kom weliswaar niet vaak bij de door jou genoemde supermarkt maar die enkele malen dat ik daar wel iets kocht betaalde ik gewoon met Apple Pay via mijn iPhone.

 

Zelf heb ik ook geen cash meer bij me maar ook geen betaalpas want ik betaal alles via Apple Pay en tot heden heeft dit nog nooit enig probleem opgeleverd.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dus kon ik weer naar naar buiten rennen, naar mijn auto waar ik nog wat cash €uro´s uit mijn koffer kon graven.

Je kon tenminste nog met cash betalen, er zijn ook winkels waar ook contant geld al niet meer geaccepteerd wordt

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt het doordat A.H. geen credit/debit cards accepteerd. Die heb ik in mijn Wallets op de iPhone en Android opgeslagen.
Ik heb geen andere bankpasjes. EC kaarten zijn in het Midden Oosten onbekend.
Het is gewoon een zielige situatie. En A.H. moest zich schamen.

Vooral omdat je in tankstations bij die A.H. shops zonder personeel wel met credit cards kunt betalen. Die zijn schandalig duur maar dat kan dan kennelijk wel.

 

In Duitsland werkt het overal. Ik kan bijvoorbeeld betalen via de Lidl App met Lidl Pay of met Payback Pay in aangesloten winkels. Kun je gelijk punten verzamelen en krijg je een kassabon via de App of e-mail als je dat aan hebt staan.

Hetzelfde bij de supermarkten in de UAE.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten ze dan voor die ene IJzerbout die af en toe wel eens in Nederland komt een systeem optuigen met vaak peperdure transactiekosten om het wel mogelijk te maken?

Daarnaast kunnen wij in de UAE dan wel gewoon overal betalen met onze "gratis" EC bankpas of hebben we daar ook een ander betaal middel nodig?

 

Ik denk altijd je past je aan naar het land waar je naar toe gaat en ga vooral niet denken dat wat in je eigen land heel normaal is dat dan ook in een ander land zo is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik laatst gelezen heb is dat je digitaal kan betalen via Appie App maar die test is pas in maar 8 filialen mogelijk sinds juli 2022

staat op hun eigen webzaait (dus men gaat het mogelijk maken net als bij Lidl en EDEKA)

Je moet wel een peroonlijke klanten kaart of QR code gebruiken naast de App

 

is mij allemaal te complex ( en wil ook niet overstelpt worden met reclame ) -> ik gebruik gewoon de EC kaart of credit card indien mogelijk binnen de EU

Verenigd Koninkrijk is ook al zo'n drama geworden na de Brexit waar menig kaart niet meer geaccepteerd wordt.

Ik begrijp de frustratie @Drs. IJzerbout

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gerrit B zei:

Moeten ze dan voor die ene IJzerbout die af en toe wel eens in Nederland komt een systeem optuigen met vaak peperdure transactiekosten

 

Nee, hoeven ze niet.

Maar betalen met debit/credit cards is voor mij een internationale standaard, temeer omdat het in andere winkels en landen wel kan.
Peperdure transactie´s lijkt me overdreven. Ga eens naar Duitsland naar de Super Discounters als Aldi/Lidl/Action, die om iedere cent vechten? Daar kan het wel.

In de UAE kun je in winkels niet met een EC kaart betalen maar wel geld uit ATM bankautomaten flappen-tappen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Nederland wordt betalen met een credit card ontmoedigd of niet geaccepteerd, omdat die maatschappijen  hogere tarieven berekenen aan de winkelier als bij een ec betaling.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, dat zou niet zo moeten zijn. Google/Apple pay hoort overal te werken waar contactloos betalen wordt geaccepteerd. Welke kaart daar aan hangt zou niet uit mogen maken. Ik had dat probleem i.i.g niet bij Appie. Toen ik in september in Nederland was heb ik overal met Google Pay betaald. De serveerster bij een Chinees restaurant uitte juist haar verrassing hoe snel de betaling werd goedgekeurd: onmiddellijk, in tegenstelling tot betalen met bank apps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

14 minuten geleden, ceesv zei:

omdat die maatschappijen hogere tarieven berekenen aan de winkelier als bij een ec betaling.

 

Wat Apple pay betreft zou dat juist enorm meevallen die rekenen dacht ik maar iets van 0,15 cent per transactie terwijl gebruikelijke betaalmogelijkheden vaak veel duurder zijn.

Het verhaal is dan ook dat de banken hier in Nederland Apple pay en soortgelijke diensten bewust zo'n 5 jaar hebben tegengehouden onder het mom van "veel te duur" maar dat ze in werkelijkheid er zelf belang bij hadden om het huidige systeem in stand te houden waardoor ze veel hogere transactiekosten konden berekenen.

 

Aan de andere kant kan ik me er ook wel iets bij voorstellen want nu is het goedkoop, maar als iedereen aan de Apple pay is blijft het dan ook goedkoop?

En als het plots besloten wordt dat het niet meer goedkoop is, bij wie gaan we dan klagen en voor elkaar krijgen dat het wel weer goedkoop wordt?

Bij een Amerikaans bedrijf met eigen wetten en regels?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, gerrit B zei:

er zijn ook winkels waar ook contant geld al niet meer geaccepteerd wordt

1) Dat zou niet mogen , geld is geld !!

2) Hier in den Belgiek moeten beiden beschikbaar zijn , maar ....

https://news.economie.fgov.be/164319-cashbetaling-maximaal-3-000-euro

QUOTE:

Op enkele uitzonderingen na zijn alle betalingen en schenkingen in cash beperkt tot 3.000 euro voor het totale bedrag !! Als een leverancier bijvoorbeeld sanitair voor 20.000 euro aan zijn klant verkoopt , mag de cashbetaling niet meer dan 3.000 euro bedragen voor de hele verkoop, ook als de klant in schijven betaalt !!

https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/elektronisch-betalen

QUOTE:

wanneer mensen in kwetsbaarheid en/ of vrijwilligers/ beroepskrachten die voor hen boodschappen doen , alleen met cash geld kunnen betalen , is het nog steeds wettelijk verboden om cash geld te weigeren !!

 

https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/opkomen-voor-uw-rechten/uw-aankopen/start-uw-aankoop-verstandig/u-hebt-maar-een-verplichting/hoe-betalen

https://www.vlaanderen.be/consumentenzaken/tot-welk-bedrag-mag-u-een-factuur-cash-betalen

https://www.test-aankoop.be/geld/betalen/dossier/betalen-met-cash

https://www.lightspeedhq.be/blog/elektronisch-betalen-verplicht-belgie

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakte mij niet veel uit, maar ik vond het lastig en zeker niet van deze tijd.

2 minuten geleden, cookie monster zei:

mag de cashbetaling niet meer dan 3.000 euro bedragen

 

Dat heeft te maken met witwassen en dat begrijp ik wel. Goeie zaak.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Goeie zaak

inderdaad !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, gerrit B zei:

Aan de andere kant kan ik me er ook wel iets bij voorstellen want nu is het goedkoop, maar als iedereen aan de Apple pay is blijft het dan ook goedkoop?

En als het plots besloten wordt dat het niet meer goedkoop is, bij wie gaan we dan klagen en voor elkaar krijgen dat het wel weer goedkoop wordt?

 

Volgens mij heeft Apple Pay/Google Pay niets met de feitelijke finaciele transactie te maken. Het is de uiteindelijke credit/debi/bankkaart die in Apple Pay/Google Pay ingegeven is. Apple/Google sturen de creditcard nummers door naar de winkelier in versleutelde vorm zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden.
De eigenlijke betaling doet je bank via Mastercard, Visa, Giropas, VPay, Maestro en al die bankinstituten.
Mijn finaciale transactie bij A.H. werd afgekeurd omdat A.H kennelijk geen credit/debit card accepteerd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat uitgewisseld wordt is een token.  Google/Apple maakt van de kaart een tokenised card, dat token gaat naar de betaalterminal. In dat token zit dan vermoedelijk wel het soort kaart verstopt. Dat verbaast me, ik dacht dat deze informatie niet werd gedeeld met de betaalterminal, maar in de achtergrond werd afgehandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...