Ga naar inhoud


KPN start met uitschakelen koperkabels bij ’pertinente weigeraars’


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Telecomaanbieder KPN begint voor het eind van deze maand met een laatste ronde om klanten aan zijn glasvezelkabels te koppelen, voordat bij miljoenen het signaal van de oude koperen kabel verdwijnt.

Dat bevestigt het bedrijf na berichtgeving in vakblad Telecompaper.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kan geen verrassing zijn voor die klanten. De uitfasering van koper op een overlay‑adres wordt altijd 36 maanden vóóraf aangekondigd (End of Life). 

bron

https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuwsnieuw/kpn-zet-op-adressen-waar-ook-ftth-beschikbaar-is-koperdiensten-gefaseerd-uit.htm

 

Op 21 februari 2020 is dit al aangekondigd. Op die website staat: 

KPN stopt daarom per 22 februari 2023 met de dienstverlening op koper op ruim 2 miljoen adressen waar nu ook al FttH beschikbaar is 

 

Een mij bekende medewerker van KPN Netwerk zegt het iets simpeler:

Drie jaar na aanleg van glasvezel op een adres, wordt de koperaansluiting definitief uitgeschakeld (of eigenlijk niet meer beschikbaar gemaakt).

bron : KPN forum  

https://forum.kpn.com/internet-9/opheffing-kopernet-door-kpn-584023

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er komt een tijd dat ze al dat koper uit de grond graven.

Koper is duur en wordt zeldzaam omdat alles (auto´s) elektrisch moet worden

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er ligt behoorlijk wat koper kern in de grond van de oude PTT, maar veel ervan is ook gewoon rot.

Ik heb het zelf gezien bij mijn broer waar de kabel in de kruipruimte binnen komt.

En de snelheden die men via koper adsl -vdsl en of pairbonding behaald op dat oud koper is bedroevend.

 

Dus ik begrijp de KPN wel in deze.

 

Graven voor een paar ons koper per strekkende meter is niet economisch, nog niet.

 

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Graven voor een paar ons koper per strekkende meter is niet economisch

Daar kan Prorail een boekje over opendoen.

 

Maar je kan al berichten terug vinden waar de koperen dakgoten en regenpijpen verdwenen zijn.

https://www.hln.be/oostende/wie-steelt-koperen-regenbuizen-van-gevels-in-oostende-politie-onderzoekt-diverse-meldingen-net-nu-het-regent-leuk-is-anders~a96ae9ed/

 

Bij mijn oma zat er nog een loden mantel om het in katoen geïsoleerde koperdraad.

 

Dan wordt het verdienmodel een stuk gunstiger.

Al is het alleen al om de milieuschade door lood in de grond.

 

In Kaapstad ooit eens een voedingskabel van een paar kilometer laten leggen naar een nieuw industrie terrein.

Daar gingen betonnen, gewapende platen over de kabel voordat de kabelsleuf dichtgegooid werd, om diefstal te voorkomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vraag me toch af hoe ze het op gaan lossen in buitengebieden waar het voor hun niet rendabel is om glasvezel aan te leggen en de koperdraad nog steeds de enige oplossing is?

Klant die wat verder van de openbare weg woont kreeg een aanbieding voor het aanleggen van de glasvezel, of hij dan maar even ruim 12.000 euro bij wilde gaan betalen.

Via koper heeft hij 0,5MB up en tussen de 3 en 5MB down wat zelfs niet genoeg is voor zijn video deurbel.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

4 of 5G zou een oplossing zijn.

Ik gebruik in Frankrijk al een paar jaar 4G.

 

In september krijg ik glasvezel, meteen 8 Gig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-2-2023 om 10:05, Tonskidutch zei:

 

En de snelheden die men via koper adsl -vdsl en of pairbonding behaald op dat oud koper is bedroevend.

 

Nou, ik ben toch best tevreden met mijn KPN koper (pair bounding) want ik haal toch gemiddeld 70 / 16 up/down.

 

In mijn woongebied is KPN glas niet beschikbaar omdat Caiway hier het alleenrecht heeft.

IMG_0013.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

geprobeerd met de buitenoplossing van knp maar dan soms max 1MB up maar meestal dezelfde snelheid als alleen koper.

 

1 Mbit/s of 1 MByte/s is nog al een verschil namelijk.  Overigens kan dit bijna niet.  Je moet de antenne goed uitrichten zodat je voldoende signaal hebt. Dan zou je veel hogere snelheden moeten halen.   

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben we alles geprobeerd met zelfs de unit buiten te hangen op het hoogste punt maar hoe je de buitengebied unit ook draait de signaalsterkte is max 2 blokjes en zakt regelmatig terug naar 1 blokje (omgeving Loosdrecht)

Klant is zelf al overgestapt naar vodafone en is nog steeds regelmatig onbereikbaar en heb zelf T-mobile heb zelf ook max 2 blokjes en ben ik daar niet bereikbaar dan sturen ze me van de zaak regelmatig wel een SMS.

Klant is nu overigens bezig met de overstap naar Star-link

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...