Ga naar inhoud


Ontvangsprobleem in Zuid-Spanje


Sprietje

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd zijn er duizenden klachten over slechte ontvangst van Canal Digitaal in Zuid-Spanje. De eerste klachten kwamen afgelopen december maar vooral in april zijn de klachten sterk toegenomen.
Overdag is er geen enkel probleem maar aan het eind van de middag begint het beeld te blokken en doet dat de gehele avond door.
Het zou gaan om de verticale transponders op de Astra 23,5 zoals NPO 2, alle RTL-zenders, SBS6 enz.
Schotelinstallateurs in Zuid-Spanje worden overspoeld met klachten. Gebleken is dat schotels van 80cm dit probleem hebben en schotels van meer dan 1 meter niet. Het gaat dus duidelijk om een te zwak signaal. Niet alleen mensen met een vaste schotelopstelling ervaren de problemen, ook vele camperaars in Zuid-Spanje met een schotel van 85cm zitten met hetzelfde probleem.

Nu heb ik via een Spaanse schotelinstallateur die bij Nederlanders en Belgen schotels installeert het volgende verhaal gehoord:
Blijkbaar is de uplink van Canal Digitaal verhuisd. De verticale transponders worden sinds enige tijd geuplinkt via Praag en daar zou het probleem zitten. Het uplinkstation heeft geen stabiele spanning. In de namiddag en avond zakt de spanning terug naar 210 volt en daardoor zou er minder signaal ontstaan.
Nu is er in Praag of in de buurt daarvan helemaal geen uplinkstation volgens deze site: https://www.worldteleport.org/page/MAP/Global-Teleports.htm

 

Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem en zijn er misschien ook mensen die weten wat er precies aan de hand is?
Het zwakkere signaal tegen de avond en later zou er natuurlijk ook in Nederland moeten zijn maar omdat het signaal hier veel sterker is, zijn er daardoor minder klachten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

14 uren geleden, Sprietje zei:

Blijkbaar is de uplink van Canal Digitaal verhuisd. De verticale transponders worden sinds enige tijd geuplinkt via Praag en daar zou het probleem zitten. Het uplinkstation heeft geen stabiele spanning. In de namiddag en avond zakt de spanning terug naar 210 volt en daardoor zou er minder signaal ontstaan.

 

Maar dat moeten mensen die in Holland en België ontvangen dan toch ook waarnemen.

Een uplink probleem (uit Praag) zou dat iets betekenen voor de downlink / ontvangst van de 23,5 Oost gezien de BEAM?

aangepast door Tonskidutch
blauw

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het uplink vermogen bepaalt hoeveel vermogen er in de downlink naar beneden komt.

In de satelliet zitten lineaire transponders.

Dat een uplink minder vermogen zou leveren bij een netspanning van 210 Volt lijkt mij onwaarschijnlijk, of het is een uplink uit het jaar kruik.

Het lichtnet mag +/-10% afwijken, onder de 207 Volt zou het officiel te laag zijn.

Professionele apparaten zijn doorgaans gespecificeerd tussen 100 en 240 Volt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet niet of het verhaal waar is van de uplink in Praag. Het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk maar dit is wat een goede bekende installateur van me aan de Costa Calida me vertelde die in de afgelopen decennia duizenden schotels heeft geplaatst. De klachten over de slechte ontvangst bereikten me via 3 verschillende bronnen, dus daar twijfel ik niet aan. Het probleem is dat de storingen alleen opgelost kunnen worden door een grotere schotel te plaatsen van ruim een meter breed en daar is momenteel niet aan te komen in Zuid-Spanje. Bovendien is ook niet duidelijk of het probleem binnenkort verholpen wordt door Canal Digitaal of dat het zo blijft. Iemand met problemen laat niet zomaar een grotere schotel plaatsen als hij niet weet of het probleem misschien morgen over is. Ik ben al met metingen bezig in Nederland op de diverse zenders van Canal Digitaal in de ochtend en in de namiddag en avond.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je meer denken aan een aanpassing van de footprint van Astra 3

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken maar wat zou daar de reden dan van kunnen zijn? De footprint echt aanpassen is niet mogelijk maar ze kunnen hem wel verdraaien of verplaatsen. Het is al jaren bekend dat Canal Digitaal in het uiterste zuiden van Spanje en Portugal moeilijk te ontvangen is en dan ga je die toch niet nog moeilijker maken? Bovendien kan alleen SES-Astra dat doen en niet Canal Digitaal.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Sprietje zei:

...Nu heb ik via een Spaanse schotelinstallateur die bij Nederlanders en Belgen schotels installeert het volgende verhaal gehoord:.....

 

Ik herhaal het nog maar eens. Koop eens een fatsoenlijke meter.

Dat ben je aan je status op dit forum wel verplicht.

Dan kun je zelf de verschillen in MER meten overdag en 's avonds.

 

Voorlopig lijkt het op indianen verhalen van een installateur die weinig werk meer heeft en je graag een grotere schotel wilt aansmeren.

 

Zodra je de meter binnen hebt, corrigeer je je eigen schotel en rapporteer hier de resultaten voor/na.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je lult maar weer wat. Lees nu eerst eens wat ik geschreven heb. Bovendien is de betreffende schotel installateur inmiddels al op een leeftijd, zodat hij helemaal niet graag meer het dak op gaat om een nieuwe schotel te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, Dr. Blan zij het vroeger al.

Meten is weten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Jammer weer dit.

Koop gewoon een goede analyser en er gaat een wereld voor je open, dat beloof ik je.

 

Jammer dat je niet eerst leest wat ik geschreven heb voordat je een reactie geeft. Dat er problemen zijn heb ik uit 3 verschillende Spaanse bronnen. Bovendien als je zelf hier in Nederland metingen zou hebben verricht, zou je gezien hebben dat ook hier de signaalkwaliteit (ook de Ber en Mer) hard achteruit holt in de loop van de dag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had hier hetzelfde probleem, tegen de avond veel geblok, ik heb 1mtr 5 hangen. Intussen een bekende Nederlandse installateur er bij gehaald, die heeft mijn lnb een paar graden gedraaid, en heeft er iets meer signaal uitgekregen.

Schotel hangt er al ruim 20 jaar, hetzelfde met de lnb.

Vroeger nooit last gehad, het probleen begon in januari.

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan mij herinneren dat men indertijd met Astra 3 de footprint wat op en neer heeft geschoven ten gunste van kijkers in het hoge noorden.

Wellicht dat er nu een andere klant de footprint in beweging heeft gezet.

 

Of de uplink is verhuist naar een andere partij die iets minder uplink budget heeft gekregen van Astra.

Dat het signaal verandert door de dag zal te maken hebben met atmosferische omstandigheden.

Een andere mogelijkheid is de eindtrap van de transponder of de energie voorziening aan boord die terug loopt, iets wat aan de randen van de footprint het eerst bemerkt wordt.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In 2017 speelde er een soortgelijk probleem, toen was het storing van een nabuur satelliet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
41 minuten geleden, ceesv zei:

Ik kan mij herinneren dat men indertijd met Astra 3 de footprint wat op en neer heeft geschoven ten gunste van kijkers in het hoge noorden.

Wellicht dat er nu een andere klant de footprint in beweging heeft gezet.

Nee, dat was niet de footprint van de Astra 23,5 maar de footprint van de Astra 1N. Die hebben ze in 2014 naar het noorden verschoven. Daar heb ik nog de footprints van in mijn archief, zie de bijlages. 1e bijlage was oorspronkelijk, 2e bijlage is naar het noorden verschoven en gekanteld. Je ziet op de tweede afbeelding ook dat de Canarische eilanden ook niet meer netjes in de hotspot ligt.

Dat heeft ook in Totaal TV gestaan van 3 mei 2014.

 

 

 

Footprint Astra 1N.jpg

ASTRA_1N_pan-european_ku_band_beam3_H-2.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...