Ga naar inhoud


Telenet decoder en VU Ultimo storen mekaar.


Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Ik heb een telenet digicorder en een vu ultimo. Heeft steeds prima gewerkt maar sinds kort storen die mekaar op mijn LG Oled  Smart TV.

Voorheen kon ik simpel van telenet naar satelliet en omgekeerd.

Als enkel de digicorder opstaat is kwaliteit 100 % en geen gestoorde paketten. Prima beeld.

Als ik dan de VU start ,zelfs als ik blijf kijken op  telenet, dan staat het beeld vol artefacten en is er totaal niet meer naar te kijken. VU afzetten en weer 100% op telenet.

De VU met satelliet heeft nergens een  probleem .Met of zonder digicorfer de VU werkt steeds 100%

Heb al restarts gedaan (modem ,TV,digicorder,VUUltimo) en diverse nieuwe hdmi kabel gebruikt maar zonder resultaat.

Waar kan ik nog op zoek gaan naar een oorzaak? (het heeft dus jaren zonder problemen gewerkt)

VU ultimo heeft openpli 8.3 van 21-05-2023.

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Het zou overspraak van de hdmi kabels kunnen zijn, of een aarding probleem.

Probeer eens nieuwe HDMI kabels.

Het kan ook de HDMI ingangsprint van je tv zijn die overspraak heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verder getest en zie nu dat het altijd voorkomt bij de kanalen van VRT1 canvas en ketnet. VTM en play kanalen hebben het heel sporadisch tot nooit.

Ik heb 2 coax kabels van de schotel naar de VU pakweg 6 meter die binnenkomen door de vloer.

Ik heb een coax kabel die uit de contactdoos komt uit de muur van pakweg 1 meter lengte.

De 2 toestellen staan ongeveer 30 cm boven elkaar . DeVU vanonder.

Ik heb al 3 nieuwe(gebruikte)  HDMI kabels gebruikt.

 

Maar zoals vermeld was er geen vuiltje aan de lucht tot voor een paar dagen en er is niet aan de coax kabels geraakt.

 

Hoe kontroleer je overspraak aan de ingangsprint van de tv en kan dat enkel bij de digicorder van toepassing zijn en nooit bij de VU?

 

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, pirrewit zei:

Ik heb verder getest en zie nu dat het altijd voorkomt bij de kanalen van VRT1 canvas en ketnet. VTM en play kanalen hebben het heel sporadisch tot nooit.

Dat lijkt mij al voldoende reden om het niet bij HDMI te gaan zoeken, want die kabelverbinding 'weet' niet op welke zender je decoder staat afgestemd.

Ik zou het eerder bij het coax gedeelte zoeken (eerst eens die kabel vervangen).

VTM zit overigens op een andere frequentie dan Canvas, VRT1 en Ketnet.

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren precies ook die zenders die @pirrewit vermeldt, waar ik ook problemen op had.

Ik had er ook niet altijd storing op, maar de signaalsterkte op die mux is blijkbaar van die aard dat nog een beetje extra externe storing ervoor zorgt dat het beeld wegvalt.

Concreet liep bij mij een HDMI-kabel van toestel A naast de coax-kabel van toestel B. Vanaf het moment dat er signaal zat op de HDMI-kabel werden de genoemde kabelzenders op toestel B gestoord.

Oplossing was bij mij een kwalitatieve coax en bijhorende connectoren zoals vermeld in mijn 1ste post.

Probeer dus inderdaad eerst het stukje coaxkabel van 1 meter te vervangen door bijv. Hirschmann Koka 9.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze het hier in Vlaanderen 'instraling' noemen.

Ik heb er zelf in de tijd van analoge kabelTV nog last van gehad, en toeval of niet (ik weet de frequentie van toen niet meer), ook op Canvas.

Toen lag dat waarschijnlijk aan het Astrid signaal.

Ik wist niet dat HDMI kabels dit ook konden veroorzaken.

Zilverhippie, in jouw geval, die 2 HDMI kabels die ernaast lagen, waren dat van toestellen die zelf ook met een coax signaal werkten, zoals een digicorder of een satellietontvanger?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Zilverhippie zei:

Die ene HDMI-kabel kwam van een VU+ satellietontvanger.

De andere kwam van een mediaplayer (LibreELEC op RPi 3B+).

Beiden zorgden voor storing op de coax die naar de kabelontvanger liep.

 

HDMI kabels zorgen niet voor storingen op een coax.  Dat is uitgesloten. 

 

Wat ik me afvraag en blijkbaar niemand hier bij stil heeft gestaan. De kabel van de WCD welke ontvanger gaat die als eerste in?  Ik vermoed de VU+ namelijk en die zal daarna wel naar de telenet box gaan.  Draai het anders is om, of zet er een splitter tussen.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Codx zei:

 

HDMI kabels zorgen niet voor storingen op een coax.  Dat is uitgesloten.

Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag aan Zilverhippie.

Ik vermoed dat het eerder zal geweest zijn als de VU+ op bepaalde muxen stond, er dan van coax op coax storing overging, maar dat zou dan niet mogen met een gewone mediaspeler.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Codx

De korte coax van de WDC gaat naar de RF in van de digicorder. RF out niet aangesloten.

De VU heeft geen coax van de WDC enkel de satkabels en HDMI en UTP aansluitingen.

Ter info Mi box samen met digicorder geen probleem op beide.

 

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft die VU+ normaal geen stroom en zet je die alleen aan als je die nodig hebt of staat die altijd in standby?

 

Doe is het volgende, haal alle kabels uit de VU+ behalve de stroom en kijk of dat verschil maakt.

 

Waarschijnlijk heb je een hele slechte coax kabel  of slechte connectoren er tussen hangen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pirrewit ik vermoed ook dat de storing via de coax van jouw telenet digicorder komt. Misschien is de simpelste methode wel om de. VU+ en digicorder niet op elkaar maar verder van elkaar weg te zetten zodat er geen instraling in de telenet coax is. 
‘zowel de ontvangers als de kabels van elkaar scheiden en zien of je dan problemen hebt op de VRT frequenties wanneer de VU+ ook aan staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat voordat ik nieuwe betere HDMI kabels heb aangeschaft ook wel eens gezien!

De connectoren/stekkers van de oude HDMI kabels zwabberen zo'n beetje op de TV ingang en dan krijg je wat @ceesv schrijft.

 

De nieuwe kabels met stekker zitten lekker vast in de ingangen. hdmi_new.thumb.jpg.2be333fdc4fb1a40569734b86a85450d.jpg

aangepast door Tonskidutch

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...