Ga naar inhoud


SG-2100A H-H (maar is ergens een foute keuze)


BrunoVP

Aanbevolen berichten


  • Moderator
Op 20-11-2023 om 10:58, ceesv zei:

Wellicht ten overvloede, een draaibare schotel uitrichten doe je op de satelliet die voor jou in het zuiden staat.

Op jouw locatie zou dat de ASTRA 4A / SES 5 satelliet zijn op 4,8 graden oost.

 

 

Op 20-11-2023 om 12:17, BrunoVP zei:

Vergeet Sirius en Astra 4A. Als ik Astra 19.2 in beeld krijg, komen alle andere toch ook wel goed. Of niet?

 

Als je heel veel geluk hebt komen de anderen ook goed, maar anders toch maar de mechanische instellingen maken op de in het pal zuiden gelegen satelliet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij uitrichten niet vergeten de schotel /rotor in nulstand te zetten. Zit in het image ingebakken (nulstand)

aangepast door bellejt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Sprietje zei:

Volgens mij zit je abuis met het merkteken. Er staat toch een duidelijke ingedrukte streep.

Ik zie aan het merkteken dat het om een Gessat schotel gaat.

 

schotelbeugelrechts.jpg

Tot die ontdekking ben ik nu ook heel recentelijk gekomen. Maar door het feit dat dit al 2 jaar geleden geplaatst is, weet ik het helemaal niet meer.  In de veronderstelling dat de rotor juist zou staan. Waar moet ik dan welke hoek (°) in gebruik nemen. De handleiding heb ik ergens heel goed verloren gelegd. Die van de Moteck wel te verstaan. De schotel zelf is gewoon in een kartonnen doos toegekomen.

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Sprietje zei:

De rotor staat goed alleen de elevatie van de schotel niet. Geef me de hoogte van de schotel en ik geeft je precies op hoeveel millimeter deze achterover moet staan.

Ik weet het wel. Domme vragen bestaan niet. Maar wat bedoel je die hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-11-2023 om 20:46, Sprietje zei:

De maat van onderzijde van de schotel tot bovenzijde schotel.

Met alle respect, maar dit was 2 jaar geleden ook al aan bod gekomen. 100 cm. Toen met mijn vraag rond de Satlink WS-6906. Was 8 mm naar achteren.
Maar omwille dat het plaatsen van meerdere LNB's niet echt goed kwam, dan maar een rotor en 1 LNB in de plaats genomen.
Ik heb nu terug een klassiek kompas in huis. Handy, smartphone of hoe je dan ook noemt. Geen echt vertrouwen meer in.
Uitrichten van de rotor. In de mechanische 0 stand pal zuid. En dan rijst mij de gedachte: geografisch of magnetisch? Naar analogie van het noorden. Verschil is 180° tussen noord en zuid.
En het weer is nu zo wisselvallig dat ik nu niet echt veel zin heb om in de regen te staan regelen.
Maar wederom een goede voorbereiding is het halve werk.
De rotor zou reeds de juiste instellingen hebben. Alleen de bracket van de schotel riepen vraagtekens op.
Dus nu wetende dat ik mij moet baseren op de inkerving van die bracket, welke waarde zou ik moeten instellen? Om dan naderhand te fine tunen.
 

schotelbeugel links.jpg

schotelbeugel rechts.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BrunoVP

 

Denk je nu echt dat ik nog weet wat er 2 jaar geleden allemaal geschreven is?
Bovendien, gaat het om dezelfde schotel? Deze schotel heeft een offset van 28 graden en dat is iets meer dan gemiddeld.
In ieder geval kun je de stand van de schotel afstellen met een waterpas. Plaats aan de bovenzijde een vulling van 63mm tegen de schotel en plaats een waterpas tegen de vulling en de onderzijde van de schotel. Heb je niet zo'n lange waterpas dan leg je eerst een lat of rei tegen de schotel. Je hoeft dan niet te twijfelen wat de elevatieverdeling aan geeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Beste BrunoVP

 

Denk je nu echt dat ik nog weet wat er 2 jaar geleden allemaal geschreven is?
Bovendien, gaat het om dezelfde schotel? Deze schotel heeft een offset van 28 graden en dat is iets meer dan gemiddeld.
In ieder geval kun je de stand van de schotel afstellen met een waterpas. Plaats aan de bovenzijde een vulling van 63mm tegen de schotel en plaats een waterpas tegen de vulling en de onderzijde van de schotel. Heb je niet zo'n lange waterpas dan leg je eerst een lat of rei tegen de schotel. Je hoeft dan niet te twijfelen wat de elevatieverdeling aan geeft.

 

Voel je je absoluut niet in jouw gat gebeten. Al jouw bijdragen waren en zijn meer dan welkom. Dat ik er nu terug opkom met het uitregelen, is gewoon het feit dat het toen niet direct de gewenste resultaten gaf. Noem het nu maar sabbat jaren als ik er op terug kom.
En inderdaad, het gaat nog steeds over die Turkse schotel. Nedis of welke fabrikant het ook moge zijn. Die rode waterpas heb ik nog steeds.

En duizendmaal excuses dat ik ergens een muggenzifter zou zijn. Vorige keer schreef je 8 mm en nu zou het 63 mm zijn. Dat verschil is wel wat.

 

Vooraanzicht.jpg

rode waterpas.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP

Ik heb een Stab Italia rotor, maar het principe is hetzelfde wat @prutsie in 2004 heeft geschreven:

https://www.sat4all.com/forums/topic/114222-draaibaar-afstellen-schotel-stap-voor-stap/

Ik heb het trouwens zonder satmeter gedaan, ik had mijn broer om hulp gevraagd; hij zat boven aan de schotel te draaien en ik zat beneden te schreeuwen wanneer het beeld slechter en beter werd.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat zou dan 8cm moeten zijn geweest.

No hard feelings. Iedereen kan en mag fouten maken.
Maar nogmaals dank voor het meedenken.
Die waarde telt voor om het even welke positie van de rotor veronderstel ik dan toch?
En als het even niet regent zal ik het uitregelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afstellen gebeurd in de NUL positie van de rotor.Niet vergeten en op 5E (sirius)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...