Ga naar inhoud


Vol stroomnet vertraagt verduurzaming van duizenden bedrijven.


ceesv

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, gerrit B zei:

Maar hij/de partij die hij vertegenwoordigd is wel degene die bedenkt/voorstander is om alles elektrisch te gaan maken.

Als minister die de portefeuille energie onder zich heeft zou je dan toch minimaal mogen verwachten dat er overlegd wordt met de instanties die de energie levert en transporteert .

En dan komt de term "visie" weer om de hoek kijken want als iemand ad hoc beslist dat het wat energie betreft een bepaalde richting op moet dan moet dat wel mogelijk zijn of binnen een bepaald termijn mogelijk gemaakt kunnen worden en dat blijkt dus niet het geval.

En visies/plannen hebben ze genoeg in de politiek, zo willen ze in 2035 benzine en dieselauto's verbieden, wil men in 2050 geheel klimaat neutraal zijn enz.

 

Wat D66 nu heeft gedaan, en meer van dit soort groene partijen willen met groene Frans voorop, is meer try and error of op z'n Nederlands "we zien wel waar het schip strand, bedenken dan wel een oplossing, maar mij niet bellen als het fout gaat"

Dit zal heus niet enkel in Nederland zijn. Hier in Belgie  hebben we ook zo'n kip, die denkt het ei te hebben uitgevonden.
Gaan nog even verder buiten onze landsgrenzen heen kijken?
1 besluit!

De Groene waanzin voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Tonskidutch zei:

Heerlijk,verhelderend.
En als je dan ergens leest dat een 4 bundel tot bijna 1 GigaVA ( 220 kV) en 16 GigaVA 380 kV) Kan tranporteren.
En je dan een paar simplistische rekensommetjes gaat maken.
mono 230 V* 40 A = 9,2 kVA (bestaat hier in Belgie nog)
3f 230 V* 20A = 13,8 kVA

3f 230*25 = 17,25 kVA

3f 230*32 = 22,08 kVA (voor Belgie is dit standaard)
Verder geen rekening gehouden met de cosinus phi en voor de 3 fasen aansluitingen wortel 3 (1,73).

En ja er zijn transportverliezen op de leidingen en transformators. Onvermijdelijk. Maar jaren geleden mee ingecalculeerd.
Waar ik nu naar toe wil. We zullen gemakshalve er even geen bedrijven op aansluiten. Hoeveel huishoudens kan je dan wel niet aansluiten op die ene lijn?

Enne Nederland staat vol met die hoogspannings verbindingen.
Hoe het stroomnet staat vol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De problemen zijn niet alleen bij de capaciteit van het hoogspanning koppelnet maar ook in het middenspanning gebied tot de woonwijk/industrieterrein en het laagspanning gedeelte tot de voordeur.

 

Het gaat nog jaren duren voordat men iedereen kan aansluiten.

 

Nieuwe woningen kan je bouwen, maar (nog) niet aansluiten op het net.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, BrunoVP zei:

En x je dan een paar simplistische rekensommetjes gaat maken.

als

 

ik maak geen simpele rekensommetjes en dat doen de  netbeheerders natuurlijk ook niet.

Wie denkt dat er geen kundigheid meer aanwezig is bij desbetreffende kan eerder geen simpele rekensommetjes meer maken en zoiets publiceren.

Want die heeft maar een paar procent van de gegevens en weet helemaal niet hoe dergelijke in de extreem complexe berekeningen in te brengen.

 

 

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Tonskidutch zei:

als

 

ik maak geen simpele rekensommetjes en dat doen de  netbeheerders natuurlijk ook niet.

Wie denkt dat er geen kundigheid meer aanwezig is bij desbetreffende kan eerder geen simpele rekensommetjes meer maken en zoiets publiceren.

Want die heeft maar een paar procent van de gegevens en weet helemaal niet hoe dergelijke in de extreem complexe berekeningen in te brengen.

 

 

 

Ik besef het ook wel dat die rekensommen te eenvoudig zijn. Ik ben elktricien van opleiding. Maar ik wou het gewoon even met boerenverstand (en hopen dat ik daar geen tegenkanting van ga krijgen) uitleggen. Gans die energietransitie is complex. Te complex om dit in een heel korte tijd in orde te krijgen. Waar zijn de broodnodige centen gebleven?

En verder de gewone burger maar pushen om elektrisch te gaan rijden. Het opladen is hun probleem dan niet meer. Maar als iedereen 's avonds moet laden, zet dan maar een kaars voor je raam vannacht.Aankoop +- €40000. Ik heb ze niet en zal er ook nooit meer aan geraken. Ik zal wel mijn Euro6B diesel verder verslijten.

Verwarmen met warmtepompen. Ach ja ze zijn bijna vergeten dat die enkel op lucht of geotermisch werken.

Fossiele brandstoffen moeten met de tijd verdwijnen. Want de CO2 uitstoot moet absoluut verminderen. Maar de centrales mogen wel nog met gas gestookt worden. Duitsland gaat nog een stap verder. Bruinkool. What the .... (vul de rest maar zelf in).

Men bouwd de zee vol met windmolenparken (De ideale groene hernieuwbare energie). Enige vereiste: er moet wel voldoende wind zijn.En dan krijgt men die stroom nog niet aan land. Beste voorbeeld: in Belgie het Ventilus project. Tegenkanting langs alle mogelijke en onmogelijke wegen.

Iedereen zijn zonnepanelen. Nog zoiets. Die van mij geven als het donker is nog heel veel stroom. Ja de satire en het sarcasme druip er zo van mij af.
Om af te sluiten. Een liedje van Urbanus uit de jaren 80. De wereld is om zeep. Was Urbanus toen al een visionair?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ceesv zei:

De problemen zijn niet alleen bij de capaciteit van het hoogspanning koppelnet maar ook in het middenspanning gebied tot de woonwijk/industrieterrein en het laagspanning gedeelte tot de voordeur.

Hier zijn ze dat probleem nu al aan het oplossen.

Niet een trafo buiten de wijk die de spanning terug brengt naar 230V maar de trafo buiten de wijk geeft nog een hoge spanning en dan een middenpanningskabel de wijk in en daar vervolgens kleinere trafostations plaatsen zodat ze minder verliezen in de kabel hebben en er voldoende stroom voor iedereen is.

Nadeel ondervinden wel een paar buren die eerst op een groen veldje uitkeken maar nu tegen een groen trafohuisje aankijken die recht voor hun is geplaatst.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

dat heeft allemaal helemaal geen drol met het capaciteitsprobleem te maken waar dit topic over gaat.

nee dat had te maken met visie

 

Op 20-10-2023 om 16:07, Tonskidutch zei:

Visies die in ons voordeel zouden kunnen uitpakken komen nooit van Overheden noch landelijk noch Provinciaal.

 

Op 20-10-2023 om 16:07, Tonskidutch zei:
Quote

Definitie en betekenis van visie
Een visie is een voorstelling van de toekomst. Het is een beeld dat je in je hoofd hebt van hoe je wilt dat iets in de toekomst zal zijn. Dit kan betrekking hebben op je persoonlijke leven, maar ook op een organisatie. Een visie is dus een soort droom of ideaalbeeld voor de toekomst.

 

Zulks zou een beleid voor die toekomst kunnen vormgeven.

DOCH

Alles is anders gekomen en niets van die dromen worden werkelijkheid mede omdat er geen gewogen representatie van werkelijkheid en haalbaarheid zijn meegewogen

 

en die visie (of de dromen zoals jij het dan wilt noemen) die kunnen ze dus wel maken op andere gebieden maar op het gebied van energie zijn ze dat vergeten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zo zie ik het dus niet of er moet plots bewijs/een productiemanier komen dat we nog eeuwen olieachtige producten kunnen blijven maken en gebruiken.

Er wordt op dit moment meer verbruikt dan wordt aangemaakt en een ieder weet dat als je sneller drinkt dan dat er aangevuld kan worden dat je op een gegeven moment met een leeg glas staat.

Er zal dus een visie moeten zijn, of wel een stip op de horizon gezet worden waar men naar toe wil.

De weg er naar toe zal vrijwel zeker bochtig zijn en er zullen ook zeker verkeerde afslagen genomen worden maar het doel moet hetzelfde blijven nl. richting die stip op de horizon.

Wat men nu doet is met veel geld proberen naar die stip te racen terwijl men nog niet bepaald heeft waar die stip staat en wat die stip in zal moeten houden en hoe ze die stip willen bereiken, daardoor is de kans dat je nu dan een foute afslag neemt of er juist één mist vrij groot.

Een van de gemiste afslagen zien we nu dus al door wel bepaalde zaken te promoten maar niet de faciliteiten te bieden om er ook goed/optimaal gebruik van te kunnen maken.

Ander gemiste kans is dat degene die verdienen aan het leveren van energie naar nu blijkt al die groene poespas eigenlijk helemaal niet zien zitten want dan verdienen ze minder en dat is helemaal niet goed voor hun aandeelhouders en dan loop je tegen het probleem aan van de privatisering van de energiemarkt in 2004, het zou allemaal goedkoper/mooier beter worden maar goed 20 jaar later zijn de vaste kosten meer dan vervijfvoudigd (ik ben in de 20 jaar zeker niet 5 x meer gaan verdienen en denk de meesten van jullie ook niet) maar ook loop je al tegen de 1e problemen aan dat winst voor deze bedrijven blijkbaar belangrijker is dan het milieu.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gerrit B zei:

Nadeel ondervinden wel een paar buren die eerst op een groen veldje uitkeken maar nu tegen een groen trafohuisje aankijken die recht voor hun is geplaatst.

En dat is ook waar de netbeheerders voortdurend tegenaan lopen.

Ze zien echt wel dat ze moeten aanpassen, decennia terug al, maar van planning naar realisatie duurt gruwelijk lang.

Het helpt ook niet dat elke vergunningsaanvraag wordt betwist.

We willen wel energie kunnen gebruiken maar als dan daarvoor iets moet veranderen in onze achtertuin dan is het ho stoppen dit is niet de bedoeling.

Ook hiermee loopt het vanzelf vroeg of laat compleet vast.

Ik geef daar echter niet de politiek de schuld van maar de medelanders zelf die wel van alles willen maar niet de consequenties van hun keuzes overzien en wensen te dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed gisteren over de A15 vanuit Bemmel en zie daar een enorm zonnepark in wording.

Hier snap ik helemaal niets van. Thuisgebruikers worden gekort op zonnelevering

terwijl grote projecten, die echt invloed hebben maar doorgaan.

(worden de zonneparken ook gekort?)

En dan ook nog (zonder een politieke richting aan te geven) is het schandalig dat ze

zonneparken het groen in Nederland bedekken terwijl krankzinnig veel daken

toegankelijk zijn voor zonnepanelen (uiteraard niet zonder aanpassingen van de daken).

Terwijl we geënt zijn op behoud van groen...

 

Maar ik snap er helemaal geen ruk meer van wat hier in Nederland gaande is. How bizar.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

Thuisgebruikers worden gekort op zonnelevering

terwijl grote projecten, die echt invloed hebben maar doorgaan.

 

Als de zon niet schijnt dan neemt het zonnepark geen extra stroom af maar een huishouden wel.

Een huishouden saldeert en een zonnepark niet.

Zoals de zonnepanelen thuis nu werken heeft de energiemaatschappij er niets aan.

Ze wekken stroom op als er overvloed is en strepen dit weg in de periode van tekort.

Is het even geen goed zonnepanelen weer dan nemen ze wel de volle bak vermogen uit het net.

Betekend dus dat de centrale extra energie moet opwekken om die mep op te kunnen vangen.

Gebeurt het niet dan is die extra energie weggegooid. Kost allemaal geld.

Best is dat we naar een huis installatie gaan die de opgewekte energie opslaat in accu's en die dan gebruikt ipv terug leveren/salderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uuuuuhhh ik weet het niet hoor maar als die zonneparken volop draaien

wordt dan de kWh prijs ook gratis voor huishoudens? Is nu al zo.

Probleem is nu dat er gewoon in half Nederland teveel zonne-energie

wordt geleverd. Met die komende Giga parken wordt het imo alleen

maar heftiger.

En die grote parken, kunnen die dan wel het E-net op?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...