Ga naar inhoud


elevatie afstellen met waterpas


rony63

Aanbevolen berichten

De schaalverdeling achteraan de schotel klopt niet . alhoewel de paal waar de schotel op bevestigd is nagenoeg op 90 gr staat .. en ik de elevatieschaal op 30 gr zet kom ik met een waterpas op 82 gr ( is 18 gr )  helpt het om de waterpas op de schotel te zetten en zo af te stellen op 60 gr ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


56 minuten geleden, rony63 zei:

De schaalverdeling achteraan de schotel klopt niet . alhoewel de paal waar de schotel op bevestigd is nagenoeg op 90 gr staat .. en ik de elevatieschaal op 30 gr zet kom ik met een waterpas op 82 gr ( is 18 gr )  helpt het om de waterpas op de schotel te zetten en zo af te stellen op 60 gr ? 

Huh...., 82 graden van de 90 graden is 8 graden en geen 18 graden.

Maar die schaalverdeling klopt wel want het is een offsetschotel waar de signalen schuin van boven opvallen.

offset principe-.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Tonskidutch zei:

zo heb ik die signalen nog nooit gezien hee

 

😁

Maar jij heet ook geen Lucy

 

image.jpeg.1f486389e7dd1a595c3e7fc96d8d7907.jpeg

aangepast door Mojo
  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
25 minuten geleden, Tonskidutch zei:

zo heb ik die signalen nog nooit gezien hee

 

😁

Eet je wel genoeg worteltjes?

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een draaibare schotel is dat een must, bij een schotel welke vast is uitgericht op één of 2 satelliet posities is het handig, maar niet noodzakelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een vaste schotelopstelling:

Als de paal in de richting van de satelliet bijv. 5 graden achterover staat, zul je de elevatie van de schotel op de elevatie schaal 5 graden minder moeten zetten.

Als de paal in de richting van de satelliet 5 graden scheef staat, dan zul je de skew van de lnb niet t.o.v. de schotel in moeten stellen maar t.o.v. verticaal zoals je dat ook op een multifeedrail doet. Of gewoon draaien tot je het beste signaal hebt.

Het signaal blijft precies hetzelfde als de paal wel zuiver verticaal wordt afgesteld.

Je kunt je schotel dus ook gewoon aan een winkelkarretje of aan een in de grond gestoken riek bevestigen. 

 

how-NOT-to-install-a-satellite-dish.jpg.3a0eda2cb74d7f4c5670f14b9b22cb72.jpg

 

schotelopriek.thumb.jpg.d643b0bb6859458b74063badac29af40.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Satterdam zei:

Ik wilde gewoon weten of het wat uitmaakt. Ik heb de paal wel waterpas staan.

 

Met een vaste schotel, en een paal die schuin staat dwars op de richting van de satelliet, zijn de afstelling voor azimuth en elevatie niet meer onafhankelijk van elkaar.

Dat wil zeggen: als je met finetunen de één verandert, moet je daarna ook de ander weer veranderen, en dan weer kijken of de één weer beter kan, etc etc....

Beetje onhandig, dus, zoals ceesv al schreef.

Schuinstand in de richting van de satelliet is volgens mij dus niet zo erg; dan blijven ze onafhankelijk van elkaar af te stellen. De ene afstellen, de andere afstellen, klaar.

 

Met een draaibare schotel is het van belang dat de paal oost/west goed in het lood staat (dus dwars op de richting van het hoogste punt van de clarke belt), om de clarke belt goed symmetrisch te kunnen volgen.

(Voor de liefhebbers: Als de mast toch oost/west scheef staat, kun je misschien de arc-set manier van Jim Roberts proberen. Met C-band ontvangst schijnt dat nog best goed uit te werken, schreef wejones/B.J. ooit.)

Schuinstand van de paal in de richting noord/zuid is niet erg; dat valt gemakkelijk op te vangen met de motor-as elevatie.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...