Ga naar inhoud


Draaibare schotel uitrichten, nu breekt helemaal mijn klomp.


BrunoVP

Aanbevolen berichten

@BrunoVP

Ik ga je uiteraard niet afkraken, daar hou ik niet van.

 

Ik heb een tip voor je:

Lees je eigen draadje van verleden jaar.

 

Het gaat om jouw topic: SG-2100A H-H.

 

Hierin wordt het goed uitgelegd.

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, BrunoVP zei:

Longitude: 4.2463°

Dat is uw exacte hoogste satellietzuidpunt 😉

Die Astra 4A staat er 0,6537° oostelijk vandaan , maar je hebt er wel iets aan 🙂

ivm Een draaibare schotel is dit echt wel heel belangrijk !!

En ook de mast moet werkelijk 100% waterpas staan !!

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BrunoVP zei:

Dan is het satelliet avontuur voor mij gedaan.

Dus niet TE snel opgeven , je leert met vallen en opstaan 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij alles meteen opnieuw wil uitrichten terwijl dat misschien helemaal niet nodig is moet je vooral zo doorgaan.
 

Ik heb eerder geschreven wat je als eerste moet uit testen, doe dat dan ook. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Codx zei:

Waarom probeer je niet de finetune functie in de rotor instellingen van je box.  daarmee kun je links en rechts de motor in stapjes draaien, je kunt die zelfs laten zoeken om te kijken of je wel voldoende signaal kunt krijgen. 

 

Kijk het kan ook dat er iets met die VU+ tuner aan de hand is en de satlink wel normaal signaal geeft. 

Begrijp me absoluut niet verkeerd. Maar ik vind die finetune functie niet. Zowel op de TV als op de PC. In mijn ogen: goed verstopt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgevoegde afbeeldingen roepen ook vraagtekens op. Het gaat wel duidelijk over het menu.
Waarom zie ik op de PC wel alles heel duidelijk ( weliswaar via LAN en webinterface ) en niet op de TV?
Ik bedoel, op de TV staan zaken echt buiten beeld. Nochtans ook een 16:9 1080.

Menu op PC.jpg

Menu op TV 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal eerst de ontvanger moeten configureren voor weergave op je tv.

Er is je al aangegeven waar je dat moet zoeken in het menu.

 

Je zit nu in het epg menu, niet in de schermweergave.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat je tv op overscan staat.

Zet de beeldverhouding van je tv op automatisch.

Dus niet op beeldvullend. 

 

maar je bent goed bezig. 

je schotel naar het nulpunt draaien.

Kijken of buiten als mooi op een lijn staat en de as van de moter zou zo goed als vertikaal moeten staan.

 

Dan afstemmen op een zender van de Astra 4A en het geheel, moter met schotel, rond de mast draaien tot je signaal hebt.

Alles vastzetten, en de rest zou dan ook goed moeten staan, als je de coördinaten goed hebt ingegeven en je mast loodrecht staat.

 

Mvg

 

aangepast door jeevanhoof
  • Like 2

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BrunoVP zei:

Dus als ik het enigszins begrijp, zou ik de rotor op zen nulpunt moeten zetten. Dan mechanisch uit richten naar Astra 4A.

 

Dat klopt, maar let op, hiermee word niet de schaalverdeling bedoeld op de motor, die heeft niks met Oost of West te maken.

Met de motor op 0 kijkt de schotel naar zijn hoogste punt, dat noemen we het Nulpunt.

Nulpunt = het hoogste punt dat je schotel straks zal zien van de Clarke belt.

 

Maar dan ben je er nog niet, je moet eerst dat hoogste punt (nulpunt) nog gaan instellen en dat is gelijk aan jouw Longitude: 4.24 oost.

 

Stap 1: Usals ingeven van je woonplaats Latitude: 51.0203° | Longitude: OOST 4.2463°

 

Stap 2: Zappen naar een zender op de Astra 4,8 (sirius) de motor zal even draaien en stoppen.

De Astra 4.8 hangt ten opzichte van je coördinaten links en lager in de Clarke belt, door de motor even te laten draaien zal het verschil tussen jouw coördinaten 4.24 oost en de Astra 4.8 Oost worden weggewerkt.

Vanaf dat moment staat de motor niet echt meer op zijn 0, dat verschil zal miniem zijn, maar niet te verwaarlozen voor moeilijk te ontvangen satellieten.

 

Vanaf nu is je ontvanger klaar, de rest dient te gebeuren aan de schotel.

 

Stap 3: regel buiten de richting van de schotel zodat je Astra 4.8 maximaal ontvangt, d.w.z. motor met schotel, rond de mast draaien.

soms is het nodig om ook de elevatiehoek van de schotel zelf nog wat bij te stellen.

 

Meer is het niet.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, jeevanhoof zei:

Het kan ook zijn dat je tv op overscan staat.

Zet de beeldverhouding van je tv op automatisch.

Dus niet op beeldvullend. 

 

maar je bent goed bezig. 

je schotel naar het nulpunt draaien.

Kijken of buiten als mooi op een lijn staat en de as van de moter zou zo goed als vertikaal moeten staan.

 

Dan afstemmen op een zender van de Astra 4A en het geheel, moter met schotel, rond de mast draaien tot je signaal hebt.

Alles vastzetten, en de rest zou dan ook goed moeten staan, als je de coördinaten goed hebt ingegeven en je mast loodrecht staat.

 

Mvg

 

Beeld is nu eindelijk in orde. TV stond op 16:9. Heb er "volledig scherm" van gemaakt. Wat een opluchting. Meer dan dank hiervoor.
Maar het volgende punt. Als mijn fiets nog een beetje kan volgen. Sorry voor het grappige. Kan het maar niet laten. Humor houd me nog een beetje recht.
Ik geef dus de opdracht in de UNO om een zender te zoeken op Astra 4A. En dan maar pas de schotel mechanisch, manueel uitrichten.
Corrigeer maar als ik fout ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, mebo870 zei:

 

Dat klopt, maar let op, hiermee word niet de schaalverdeling bedoeld op de motor, die heeft niks met Oost of West te maken.

Met de motor op 0 kijkt de schotel naar zijn hoogste punt, dat noemen we het Nulpunt.

Nulpunt = het hoogste punt dat je schotel straks zal zien van de Clarke belt.

 

Maar dan ben je er nog niet, je moet eerst dat hoogste punt (nulpunt) nog gaan instellen en dat is gelijk aan jouw Longitude: 4.24 oost.

 

Stap 1: Usals ingeven van je woonplaats Latitude: 51.0203° | Longitude: OOST 4.2463°

 

Stap 2: Zappen naar een zender op de Astra 4,8 (sirius) de motor zal even draaien en stoppen.

De Astra 4.8 hangt ten opzichte van je coördinaten links en lager in de Clarke belt, door de motor even te laten draaien zal het verschil tussen jouw coördinaten 4.24 oost en de Astra 4.8 Oost worden weggewerkt.

Vanaf dat moment staat de motor niet echt meer op zijn 0, dat verschil zal miniem zijn, maar niet te verwaarlozen voor moeilijk te ontvangen satellieten.

 

Vanaf nu is je ontvanger klaar, de rest dient te gebeuren aan de schotel.

 

Stap 3: regel buiten de richting van de schotel zodat je Astra 4.8 maximaal ontvangt, soms is het nodig om ook de elevatiehoek van de schotel nog wat bij te stellen.

 

Meer is het niet.

Is voor subiet, straks, seffens.
Het is opgehouden met regenen. Van de gelegenheid profiteren of de mast langs alle kanten nog loodrecht staat.
Krijg er stilaan wel goede hoop in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2024 om 08:41, BrunoVP zei:

De gemotoriseerde! schotel staat zo goed als mooi uitgericht.


waarop baseer je het feit dat de schotel goed is afgericht op de hele te ontvangen  Clarkbelt?

 

Als dat niet klopt, dan fijne dag gewenst. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:


waarop baseer je het feit dat de schotel goed is afgericht op de hele te ontvangen  Clarkbelt?

 

Als dat niet klopt, dan fijne dag gewenst. 

Jij hebt ergens een punt wat de uitrichting betreft. Waar baseer ik mij op? Voorlopig om het feit dat er 3 zenders door gekomen zijn. Welke sat weet ik niet. Maakt ook niet uit nu. Ergens geeft het mij wel de hoop dat alles in orde zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 minuten geleden, BrunoVP zei:

Welke sat weet ik niet.

Dat is zo terug te lezen, en dan weet je of je schotel nulpunt te ver naar het westen of oosten staat.

Wanneer je de namen van de zenders geeft en de transponder frequentie weten wij op welke satelliet je kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...