Ga naar inhoud


Draaibare schotel uitrichten, nu breekt helemaal mijn klomp.


BrunoVP

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, BrunoVP zei:

Ik heb het onderhand al door dat ik in blote toestand moet richten naar Sirius.
Maar dan echt liefst zonder ontvanger. 
UNO stuurt automatisch de schotel naar die positie, tenminste als ik op eender welk kanaal wil afstemmen.
Dan klopt het plaatje toch niet echt? Maar ja, ik ben dom op dat vlak. Te theoretisch aan het denken?
Maar de volgende vraag komt er zo aan.

Je bent niet dom.

Vraag maar aan een leek hoe een satelliet aan een draaibare schotel afgestemd moet worden.

Dat weet geen hond.

Volg mijn aanwijzingen gewoon op.

(Ook die Ik je heb verteld in je vorige draadje)

Er is geen flikker aan.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stap 2.
Schotel staat nu op True South. Theoretisch dan wel.
Motor gestuurde schotel!
Als ik het ergens goed voor heb, zou ik in deze positie de elevation moeten kunnen invullen.
Ben ik fout? Verbeter mij aub.
Wat is de uiteindelijke hoek die ik moet instellen?
Foto ter ilustratie.
 

rode waterpas.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-4-2024 om 11:56, mebo870 zei:

Een rekensommetje maakt 40° - 7,385 = 32,615 de elevatie hoek die je op de schotel moet instellen.

 

 

 

Nou breekt mijn klomp ook.

Dat had ik gisteren al geschreven, het staat deze keer in het groot en rood misschien lees je het deze keer wel.

Je blijft er maar dingen bij fantaseren, raad opvolgen van de mensen die je proberen te helpen zit er niet in.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus op de elevatieschaal van de schotel gemeten, niet door de hoek aan de voorzijde van de schotel te meten zoals je nu suggereert met de waterpas.

Nedis -schotels hebben een offsethoek van 28 graden. Ga je daar dus van uit als je met een hoekmeter meet tegen de voorzijde van de schotel, dan is de elevatie 31,6-28=3,6 graden, dus de schotel 3,6 graden achterover. Die 31,6 graden is de elevatie van de Sirius in je woonplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mebo870 zei:

Een rekensommetje maakt 40° - 7,385 = 32,615 de elevatie hoek die je op de schotel moet instellen.

 

@mebo870:  Dishpointer geeft (via zijn berekening) aan dat de "knik" in de buis van de sg2100 maar 30 graden is, en geen 40 graden.

Dus hoe je hieraan komt, geen idee. Heeft BrunoVP's motor een knik van 40 graden?

 

En zoals Sprietje aangeeft: dat zou dan de elevatieSCHAALaanduiding zijn voor de schotel. Wordt helaas vaak niet helder aangegeven. Ook niet door dishpointer, trouwens.

Dishpointer geeft overigens wel redelijk goede waarden om te gebruiken (al zou ik, zoals bekend, de betere modified angles gebruiken).

 

 

@BrunoVP:

Het beste advies, namelijk een compleet stappenplan, heb je hier al gekregen van @Zilverhippie:

https://www.sat4all.com/forums/topic/373835-moteck-model-sg-2100a-hoe-af-te-stellen/?do=findComment&comment=2649733

 

Nu je van alles gedaan hebt met je installatie, zou ik daar nog één punt aan toe willen voegen:

Check of de motor bij een GotoZero of GotoReference opdracht, of hoe die opdracht ook heet in jouw ontvanger, precies naar de nul-stand van de motor gaat.

Anders werkt je USALS namelijk niet meer goed, en moet je daar eerst voor zorgen.

 

Een motorsetup vraagt een goede stap-voor-stap aanpak. Als een eerdere stap niet goed gedaan is, heeft het doorgaans niet veel zin met een volgende stap door te gaan.

Zoals ik dit topic lees, vliegt iedereen heen en weer tussen allerlei verschillende stappen, zonder goed te checken of de voorgaande stappen eigenlijk wel goed zijn afgerond. Geen wonder dat jij de draad daardoor soms kwijt raakt...

 

 

Groet,

A33

 

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot de knik in de arm is, is inderdaad niet duidelijk. Op pdf-files van de Moteck SG-2100 is de knik inderdaad 40° maar op foto's zie ik een knik van 30°. Bestaan die misschien in verschillende uitvoeringen? Het beste is dat hij het bij zijn motor zelf even op meet of gewoon met de hoekmeter tegen de voorzijde van de schotel meten zoals ik eerder aangegeven heb.

 

HH SG-2100.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, inderdaad in die bewuste handleiding klopt de knik van 40° in de arm niet.

Een andere handleiding geeft wel de juiste details. Er blijken 3 versies te bestaan van de motor met een andere buisdiameter, maar allen hebben een declination angle (knik) van 30°

De juiste instelling voor de elevatiehoek van de schotel moet zijn 30-7,4=22,6 (zie tabel bij 51)

Alles nog eens netjes uitgelegd welke instellingen Bruno moet instellen in fig 3

fig1.jpg

fig2.jpg

fig3.jpg

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP

Niks geen berekeningen!

Volg de stappen die Ik je maandag 20:47 gegeven heb, dan lukt het gegarandeerd

 

Al dat technische gelul, daar zou ik ook gek van worden.

Belangrijk: zoek op King of Sat naar frequenties.

 

Ik ga zo naar mijn NanoXX en geef je parameters door van oost en west.

Tot later.

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

de 30 graden klopt inderdaad want heb die rotor hier nagelnieuw liggen in reserve als de GI-50-120 het zou begeven

aangepast door bellejt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK @BrunoVP

Gooi deze parameters in je ontvanger (op de juiste satelliet)

IMG_20240501_171458.thumb.jpg.7235795833903f45959cd19f31a4d958.jpgIMG_20240501_171229.thumb.jpg.f530cfb4d2fc62e1ce56e18ad4817d06.jpgIMG_20240501_171054.thumb.jpg.7d77d419ed4c9c04172a8bf5f34ec174.jpgIMG_20240501_170716.thumb.jpg.5ecb9dc3295f2f591b209a4824655479.jpg

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto's zijn een beetje wazig, dus hier de verduidelijking:

1. GOD CHANNEL 4,8E/11996H/27500/DVBS 

 

2. Al manar 

14W/10973H/2963/DVBS 

 

3. M6

9.0E/12034/27500/DVBS2 

 

4. Turkmenistan Owazy 

52.0E/12302V/27500/DVBS2 

 

Nou man, de GOD CHANNEL moet je koesteren, dat is je nulpunt!

 

Berekeningen moet je naast je neer leggen, gewoon een beetje duwen en trekken aan je schotel (als je dat doet, bouten niet al te vast draaien, is de afstelling voltooid, bouten goed vastdraaien).

@BrunoVP: Er is geen flikker aan!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de 52E hebt kan je ook vrijdag t/m Zondag GRATIS naar de Formule 1 kijken!

@BrunoVP

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, D-box zei:

King of Sat

Persoonlijk vind ik Flysat & Lyngsat een pak overzichtelijker 🙂

 

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, cookie monster zei:

Persoonlijk vind ik Flysat & Lyngsat een pak overzichtelijker 🙂

 

 

Het is maar wat je gewend bent.

Groetjes 

D-box 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-4-2024 om 17:49, BrunoVP zei:

Weet ik veel. Ik stel niks meer af.
Ik stop er gewoon mee.
Morgen alles demonteren.
Alles en gratis voor niks op te halen.
Het zal op straat staan.

Hey Bruno, 

Ik woon niet zo heel ver van jou vandaan... Wil ik je even komen helpen? Het zou zonde zijn om op te geven... 
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   1 lid

×
×
  • Nieuwe aanmaken...