Ga naar inhoud


Kabel in kruipruimte met werkvloer. Rubber?


Con

Aanbevolen berichten

Normaal gesproken dien je een kabel (VMVL) om de 40cm te beugelen. Ook in een kruipruimte.

 

Nu heb je 400 Volt rubberen verlengkabels die liggen vaak over het hele terrein los.

Deze kabels zijn o..a. te koop in 5 x 4mm2.

 

Waarom zou je dan zo'n kabel in de kruipruimte moeten beugelen? Als dat al moet?

 

Graag bij deze vraag blijven.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vroeger heb ik geleerd dat vaste leidingen bevestigd moeten worden, losse leidingen, die met een stekker en contrastekker aan het uiteinde moesten los liggen.

 

Of dat nu nog zo is, ik vermoed van wel.

 

De vraag is dus wat er aan het uiteinde van je kabel zit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vochtige ruimten (verwarmingsbuizen, kelder of garage) moet je een stroomkabel zelfs in een buis leggen. 
Daar is niks met beugeltjes. 
Vertel even waar het voor dient. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, ceesv zei:

Vroeger heb ik geleerd dat vaste leidingen bevestigd moeten worden, losse leidingen, die met een stekker en contrastekker aan het uiteinde moesten los liggen.

 

Of dat nu nog zo is, ik vermoed van wel.

 

De vraag is dus wat er aan het uiteinde meterkast en warmtepomp van je kabel zit.

Ik kon mij ook al bijna niet voorstellen dat dat zo eenvoudig zou zijn.

Maar blijft wel een beetje vreemd, als je erover kunt struikelen schijnt

het geen probleem te zijn...

@Drs. IJzerbout Je mag zéker wel een kabel zonder buis beugelen,

zowel met of zonder buis om de 40 cm. Althans, dat heb ik ongekend

vaak gezien, oké, niet gestoeld op de NEN1010.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn NEN 1010 kennis stamt uit 1975, daarna hebben ze hem helemaal herschreven.🙄

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
3 minuten geleden, ceesv zei:

Mijn NEN 1010 kennis stamt uit 1975, daarna hebben ze hem helemaal herschreven.🙄

Sterker nog, ik ken de NEN een beetje maar dan ook nog van vroeger. We worden oud...😁

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar luister,  je kunt een verlengkabel  die los over een terrein ligt toch ook niet beugelen?  Bovendien hij ligt op de grond of er in en dus heeft die al ondersteuning.  Het wordt een ander verhaal als jij een grote kabel los in het kruipruimte hebt hangen, dan komt er zwaartekracht op te staan en met verloop van tijd gaat die slijten of wordt er iets broos en krijg je misschien water in de mantel etc.   Dus ik begrijp die adviezen uit NEN 1010 wel. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs verboden om een snoer te beugelen. (is mij tenminste altijd geleerd)

Dus ook dat tweelingsnoertje met spijkertjes op het plint is niet toegestaan.

Snoer is voor tijdelijke aansluitingen of de overgang van een vaste aansluiting naar een apparaat en ligt daarom los.

Is het een vaste aansluiting dan dien je daarvoor geschikte kabel te gaan gebruiken dus xmvk, ymvk oid.

En die mag je beugelen met geschikte beugels of in een buis leggen, maar beide om de 40 cm beugelen als het horizontaal gelegd wordt en om de 50 cm als het verticaal gelegd wordt.

aangepast door gerrit B
  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het tijdelijk is, dan leg je hem voor mijn part zonder beugels. 
Voor permanent is het je overgelaten aan je gevoel voor veiligheid. 
Er zullen geen ratten in die kruipruimte rondlopen. 
En is het veel werk er een buis te verleggen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Tonskidutch zei:

pecies wat @gerrit B schreef, dan klopt het waar je mee bezig gaat @Con...

In de kruipruimte ligt die kabel beslist niet tijdelijk of als snoer en dus moet je beugelen

 

 

Joh (met jouw permissie) ik zie totaal het probleem niet met een rubber kabel

in de kruipruimte. Maar de NEN1010 prevaleert boven hoe ik het zie.

Dus het wordt gewoon beugelen, klaar. Want het zal volgens "de wet" worden

aangelegd. In een kruipruimte boren om de 40cm daar wordt je gewoon niet

vrolijk van. Er is een werkvloer maar daar kan het niet op. Het huis zit 20

meter van een meer dus moet je daar ook nog respect voor hebben.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook nog een alternatief hé.

Als er regels zijn dan zijn er ook manieren om deze te omzeilen.

Je kunt ook gewoon om de meter een schroefduim in de muur draaien en daar de rubberkabel los bovenop leggen.

Voldoe je aan de eis dat het snoer niet vast aangelegd mag worden.

Zit je alleen nog met de eis dat een permanente aansluiting niet met een snoer mag zijn uitgevoerd.

 

Maar in de kruipruimte met een accu boorhamer gaat best aardig snel hoor, 10 gaatjes boren en je bent al 4m verder.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg dit al een tijd, maar een vraagje:

Je mag in volkomen kliedernatte grond probleemloos grondkabel leggen.

Mag die niet in een droge kruipruimte?

En moet hij dan vastgelegd worden?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat mag

Grondkabel herken je aan het typenummer gevolgd door -as en zoiets zie je niet in rubber kabel.

Dat -as staat voor afscherming ofwel een metaalscherm er omheen om te voorkomen dat je er met een schop eenvoudig doorheen steekt en doe je dat wel dan raak je eerst de afscherming (die aan aarde ligt) voordat je een stroomvoerende ader raakt zodat de aardlek meteen uitvalt voordat het gevaarlijk wordt.

en die mag dus zo de kruipruimte in zonder vast te zetten oid.

Nadeel is wel dat deze kabel ook een stuk duurder is.

Vandaar dat veel dan toch maar kiezen voor een kabel die in een goot/buis of met geschikte kabelklemmen wordt vastgezet.

Het is altijd maar hoe goed die kruipruimte bereikbaar is, kun je er makkelijk met grote dingen in komen dan gewoon wat draadgoot van 3m lengte de kruipruimte inschuiven, deze ophangen en daar de kabel in klaar.

Is het netjes en overzichtelijk en moet er ooit nog wat bij in dan is het ook eenvoudig aan te brengen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Con zei:

Joh (met jouw permissie)

@Con,  je mag met mijn permissie 😁

 

effe normaal, die rubber omhulde verlengkabels die men ook op de bouwplaats gebruikt moeten ook regelmatig gecontroleerd worden of er geen breuken en of sneden in zitten. Dat gebeurd maar al te vaak op een bouwplaats dat die kabels beschadigd raken.

Voorts is het zo dat een kruipruimte niet per definitie gasvrij is. Alles uit ondergrond en of lekkende rioolbuizen kan indien geen juiste kruipruimte ventilatie aanwezig is tot een ophoping van plofbaar gas leiden "indien" er snoeren en of draden vonken zouden kunnen veroorzaken.

Hoe het bij jouw is weet ik inderdaad niet en waarvoor en hoelang je dat snoer daar hebt liggen weten we ook niet.

 

Maar dat was mijn reden om de juiste raadgeving van @gerrit B te beaamen.

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...