Tonskidutch Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Fugu, de Blowfisch een soort Pufferfish een specialiteit één lekkernij? Ik heb het maar even laten staan voor wat het is. Superriskant als de Chef het verkeerd voorbereid en de tetrodotoxin uit huid en orgaanvlees in contact laat komen met het visvlees. Maar er zijn ook andere lekkernijen. Limburger, Luikse, Hervekaas, Rommedoe, Angelot. Of sjtinkkieës (stinkkaas). Met die Limburgse Dialect naam wordt de zeldzame roodschimmel kaas ook wel aangeduid. Neem een duik in de geschiedenis van deze Limburgse delicatesse en dan laat het zien hoe kaas tot een politiek item kan worden qua wetgeving betreffende de productie. Rommedoe, zoals wij hier het kaasje noemen, is een okergeel kaasje gemaakt met de roodschimmelbacterie Brevibacterium linens die vooral bekend staat om zijn penetrante geur. (ammoniak / rotte eieren) De herkomst van het kaasje ligt in de regio Maastricht, Luik, Aken. Hervse Kaas dus (Fromage de Herve). Net voor we naar de Carnaval optocht gaan kijken, de kaas op een schijfje roggebrood eventueel met een toefje Luikse appelstroop erover. Een genot maar pas als je het in je mond hebt, want het stinkt echt. Afhankelijk van de rijpheid bijna weerzinwekkend. Het risico is > de listeria bacterie Strenge hygiëneverordeningen deden de productie van Rommedoe in Nederland uiteindelijk de das om. Omwille van de voedselveiligheid moeten kaasmakers hun werkruimte betegelen, zodat listeria geen kans maakt. Maar dat belemmert dus ook helaas de roodbacterie Brevibacterium linens om zijn werk naar behoren te doen. Tja zegt m’n zus; je sterft maar een keer. Met een weldaad in mijn mond en ook een beetje gesterkt gaan we naar het centrum, lopend. Remember Russia Fischer Z
Psychosammie Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Voldoende sterkedrank om de boel van binnen te steriliseren. Helpt ook om een beetje warm te blijven. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Tonskidutch Geplaatst: 10 uren geleden Auteur Geplaatst: 10 uren geleden Alcoholische drank houdt je niet warm, eerder het tegendeel. Het gaat over kaas @Psychosammie. Remember Russia Fischer Z
Psychosammie Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden 9 minuten geleden, Tonskidutch zei: Het gaat over kaas @Psychosammie. Volgens mij ging het over dodelijke schimmels en verrot eten. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Drs. IJzerbout Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Met een goede wodka wegspoelen is nooit weg. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Eduard07 Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Zonde van die Wodka, @Drs. IJzerbout! Want goede Wodka kan ook "een weldaad in de mond" zijn. Alleen bij een teveel zal een wandeling naar het centrum je wellicht wel degelijk wat zweetdruppels kosten, @Tonskidutch Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Tonskidutch Geplaatst: 8 uren geleden Auteur Geplaatst: 8 uren geleden Ik ga misschien morgen naar de kinderoptocht, vandaag is het te gek zo druk. p.s. ik drink al meer dan een jaar niks meer. Remember Russia Fischer Z
gerrit B Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Ondanks dat ik een liefhebber ben van verschillende soorten kaas , maar als het stinkt naar ammoniak dan hoeft het voor mij al niet. Toen de kinderen nog klein waren kocht mijn vrouw ook wel eens eierkoeken, nou niet voor mij, alleen die ammoniak geur al 🤢 Misschien in het verleden al teveel met ammoniak gewerkt als onderhoudsmonteur in de slachterij. zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Moderator ceesv Geplaatst: 5 uren geleden Moderator Geplaatst: 5 uren geleden 6 uren geleden, Tonskidutch zei: Net voor we naar de Carnaval optocht gaan kijken, de kaas op een schijfje roggebrood eventueel met een toefje Luikse appelstroop erover. Een genot maar pas als je het in je mond hebt, want het stinkt echt. Afhankelijk van de rijpheid bijna weerzinwekkend. Was carnaval niet een soort gelegitimeerde losbandigheid? Is dat een oud middeltje van je eega om dansmariekes op afstand te houden?👀 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
D.Quijote Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden @gerrit B Heb je wel eens roggenvleugels gegeten ? Als die niet 100 % vers zijn, kan je die niet meer eten, puur ammoniak. M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
minplus Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Het reukorgaan van mensen is totaal verschillend. M'n lief vindt iets prima terwijl het voor mij walgelijk is, maar zij ruikt bepaalde dingen totaal niet eens waar ik het sterk ruik. Daarom bv bepaalde paddestoelen niet gegeten. Smaak idem. Sommige dingen zijn voor haar een beetje zuur en voor mij gruwelijk zuur. Andere omgekeerd. Maar voor mijn reukorgaan absoluut geen Limburgse kaas. Wie weet vindt zij het lekker, zou me niet verbazen. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat, 1 Oled en 2 LCD's
gerrit B Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden 44 minuten geleden, D.Quijote zei: @gerrit B Heb je wel eens roggenvleugels gegeten ? Als die niet 100 % vers zijn, kan je die niet meer eten, puur ammoniak. Ik eet naast haring in tomatensaus en garnalen in knoflooksaus al helemaal geen vis dus is niet aan mij besteed. Mijn vader gebruikte altijd ammoniak bij het ontvetten voordat hij ging schilderen dus ken de geur al van jongs af. Maar weet ook dat sommigen nogal heftig reageren op ammoniak. Op school moesten we proefjes doen met scheikunde en ik vergeet het nooit weer dat we geurproeven moesten gaan doen. Daar zat dus ook ammoniak tussen en een meisje bij ons in de klas Gerdien Vossenbeld zou wel even voordoen hoe je goed moest ruiken. In het 1e reageerbuisje zat gewoon water, dus weinig aan te ruiken en ze was flink aan het snuiven en riep "ik ruik niets hoor" Zo ging het met meerdere buisjes met over het algemeen zwakke geuren, tot ze het buisje met ammoniak tegen kwam, een flinke snuif en ik zie haar nog zo achterover van haar kruk vallen; compleet van de wereld en kwam pas een paar minuten later weer bij kennis. Toen ik nog in de slachterij werkte en je was flink verkouden dan ging je altijd even olie aftappen zonder gasmasker te gebruiken en dan was je neus zo weer open. zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Psychosammie Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Ik heb een jaartje scheikunde gestudeerd. Les 1 tijdens de lab uren: je ruikt nooit zomaar aan een reageerbuis maar wappert met je hand wat lucht richting je neus. Ammoniak kan inderdaad behoorlijk binnenkomen. Boterzuur is ook leuk. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
gerrit B Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Zeg dat maar eens tegen een boeren dochter 😁 zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen