Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

verhuis naar mijn schoonfamilie

Verhuizen naar je schoonmoeder? Jij hebt ballen zeg!

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
6 minuten geleden, Psychosammie zei:

Verhuizen naar je schoonmoeder? Jij hebt ballen zeg!

Is mijn 2e schoonmoeder. 
Dat is een schat van een mens. 
Net zoals mijn hele familie daar. Werkelijk de allerliefste mensen. 

“On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:
2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mijn pensioen in Duitsland is al aangevraagd. Daarmee heb ik help gehad van iemand die dat vrijwillig doet. 
Verder kom ik rond van wat ik in de Emiraten heb opgebouwd. 
Het ziet er naar uit dat ik eind van het jaar naar de Philippijnen verhuis naar mijn schoonfamilie. 
Dan kunnen ze me daar begraven. Dat is dan eindstation. 

Maar dan heb je al de nodige jaren waarin je recht had verspeeld. Want jij had er denk ikl al vanaf je 67 ste recht op. Nou is 10 niet veel, maar kan je er tijdens de IBC toch een schaaltje bitterballen van betalen.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Geplaatst:

Heb je al niet een keer bericht gehad van de SVB?  Of is je adres niet in NL bekend? 

Ik zou beginnen met het aanvragen van een digid: https://digid.nl/aanvragen_buitenland

Als hier al eerder aangegeven:  Je AOW zal "beperkt zijn" tot max 10% van een volle AOW.  Daarnaast krijg je te maken met een korting op basis van door NL bepaalde levensstandaard, als ik hier https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-nederland/u-gaat-buiten-nederland-wonen kijk dan lijkt dat "beperkt".

Maar goed, met een digid kun je inloggen op de SVB en zowel je AOW aanvragen als zien welk bedrag dat dan zal zijn.  Een BSN heb je ooit al een keertje gehad ;)

• Moderator
Geplaatst:

Bsn nummer staat in het paspoort.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Kan dit ook zonder nederlands paspoort? (ben nu noors staatsburger en moest toen afstand doen van mijn 'nederlanderschap')

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Geplaatst:
23 minuten geleden, oldebroek zei:

Kan dit ook zonder nederlands paspoort? (ben nu noors staatsburger en moest toen afstand doen van mijn 'nederlanderschap')

Je bent toch geen Nederlander meer?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Ik ben van '63 en ben in 1991 uit nederland vertrokken. Reken maar uit. Ik heb op papier recht op 7 jaar AOW, wat uitkomt op 200€ per maand. Maar pas als ik 67 ben. Gelukkig hier in griekenland kan ik er met 62 jaar al uit (werk voor ministerie van onderwijs), en min 40 jaar gewerkt. AOW komt pas over 5 jaar.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:
9 uren geleden, Codx zei:

Nee dat staat er niet. Er staat Opbouwjaren: Voor elk volledig jaar dat je in Nederland woonde of werkte, bouw je ongeveer 2 % AOW-recht op.   Andersom betekent dit dus voor de jaren dat je er niet was mis je die 2% dus.  Dus eigenlijk tellen ze van 17 tot 67 want bij 50 jaar krijg je volledige 100%.  

Bijna goed. Maar voor een volledige AOW behorende bij een volle vijftig jaar opbouwtijd moet je terug rekenen vanaf het jaar en de maand waarin je de AOW gerechtigde leeftijd bereikt.

Ikzelf ben van 1955 en had op het moment van emigreren (08-2024) reeds de AOW gerechtigde leeftijd. Dus 100% opbouw. 

Mijn vrouw, geboren 1962, had op het moment van emigreren 62 jaar in Nederland gewoond. Meer dan 50 jaar maar helaas niet genoeg voor volledige AOW. Dus we moeten/kunnen de laatste 5 jaar bijbetalen (vrijwillige AOW verzekering) om 100% opbouw te verkrijgen. De hoogte van die premie is weer afhankelijk van wat je verdient.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Geplaatst:

AOW wordt vanaf je 16 levenjaar opgebouwd. Dus begint met 17. Plus 50 is 67 jaar. Die jaren moet je in nederland gewoond hebben om dat te krijgen. Minder jaren is minder aow. Dus niet te verwarren met een pensioen! Die moet je zelf betalen via een pensioenfonds!

System Administrator (niet van deze site)

• Moderator
Geplaatst:
2 uren geleden, oldebroek zei:

Ik neem aan van wel, in de tijd dat je verzekeringsplichtig was in Nederland heb je rechten opgebouwd.

Heb je recht op AOW als je geen Nederlander bent?

U hoeft niet te werken, u hoeft ook niet de Nederlandse nationaliteit te hebben. Heeft u een deel van die jaren in het buitenland gewoond? Dan heeft u een verlaagde AOW-opbouw, die wel vrijwillig bijverzekerd kan worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen