Ga naar inhoud


welke goedkoopste energieleverancier?


sattos

Aanbevolen berichten

Het is inderdaad geen fraai gezicht zonnepanelen op het hellende dak van een woonhuis.

 

De windmolens, die overal zo maar in kleine groepjes worden neergezet is nog een veel lelijker gezicht. De nieuwe molens zijn inmiddels 140 m hoog en verpesten het landschap over een grote afstand.

 

Mogelijk kan het rendement van zonnepanelen fors verhoogd worden en ze tegelijk minder zichtbaar te maken, door ze op een draaibaar standaard frame te plaatsen.

 

Zo'n frame kun je dan in je tuin plaatsen of op open stukken land. Zoals parken, op platte daken, parkeertereinen etc.

 

Het frame met de zonnepanelen, op een verticale as, is voorzien van een kleine electromotor, die er voor zorgt dat de panelen steeds loodrecht op de zonnestand staan.

 

Ik heb dergelijke frames echter nog nergens gezien.

 

De plaatsing is simpel op een betonblok in de grond. Mogelijk zelfs op een zware tegelvoet.

 

De verdere werking is min of meer gelijk aan een draaibare sat antenne. En met behulp van wat software lijkt mij dit goed uit te voeren ?

 

Ben benieuwd hoeveel rendement winst hiermee bereikt kan worden.

 

Frame uitgevoerd in aluminium is ook nog eens onderhoudsvrij.

 

Een leuke uitdaging is het in ieder geval. Naast je draaibare sat antenne ook nog een draaibaar zonnepaneel.

 

En op vraag terug te komen. Wat kost nu zo'n compleet standaard pakket voor zonnestroom en wat levert het op.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ja, mijn franse stroomleverancier, in 24210 betaal ik 8,5 cent/kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat:
weten we ondertussen al welke leverancier de goeiekoopste is ??

 

We kunnen misschien een database van het afgelopen jaar aanleggen. Als iedereen de datum en meterstanden invult met type contract en met wat ie ervoor betaald heeft kunnen we een TopTien maken.... :D

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb af en toe wat gekocht via marktplaats.

En dan koop ik alleen als de prijs me bevalt.

Ik heb tot nu toe ongeveer € 400,= aan panelen, inverters en bedrading uitgegeven sinds midden 2009.

De installatie bestaat uit 3 kleine zonnepanelen die al 19 jaar oud zijn, en die ik gekregen heb, plus één nieuw paneel dat 2x zoveel vermogen geeft als die andere 3 samen.

Het gekombineerde vermogen is ongeveer 300 Wp, het is een klein systeem, maar ik zal dat langzaam steeds verder uitbreiden als ik iets vind.

Alles ligt nu op mijn platte dak, maar ik ga later verder op mijn schuine dak, maar ik heb berekend dat de opbrengst meer is, dan dat ik die € 400,= tegen rente op de bank zou hebben gezet.

Nee, ik zal er niet rijk van worden, maar het is ook een beetje een hobby, iets wat satkijkers niet vreemd zal zijn.

Dat het milieu er ook nog bij gebaat is, dat is dan mooi meegenomen.

Wat het uiterlijk betreft, ik vind zonnepanelen niet lelijk staan.

Als ik ergens zonnepanelen op een dak zie, dan denk ik bij mezelf: Mooi zo, weer iemand die om ons milieu geeft!

Bij historische gebouwen is het natuurlijk een andere zaak, dat begrijp ik wel.

Windturbines?

Hier in Flevoland kunnen er nog veel meer bij!

Op zee?

Hoe meer hoe beter!

Of willen we nog meer vervuilende kolencentrales erbij?

En het is wel zo, hoe hoger de energieprijzen worden, hoe blijer ik zal worden met mijn zonnepanelen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: AEO
Als ik ergens zonnepanelen op een dak zie, dan denk ik bij mezelf: Mooi zo, weer iemand die om ons milieu geeft!
Windturbines?
Hier in Flevoland kunnen er nog veel meer bij!
Op zee?
Hoe meer hoe beter!


Ik denk dat je alle factoren in je beschouwing erbij moet betrekken.
Wanneer de zon schijnt, en al die panelen aan het terug leveren zijn aan het net, staat er op hetzelfde moment een conventionele centrale voor niets te draaien. In onze omgeving is er gewoon niet genoeg zon, om de (energie)kosten va de panelen terug te verdienen, niet alleen in geld, maar ook de energie, die er bij het produceren van de panelen voor nodig is geweest.
Als de zon achter een wolk verdwijnt moet op hetzelfde moment die engergie ergens anders vandaan komen.

Windmolens op zee kosten 3 x zo duur als conventionele land windmolens.
de energie voor het 60 meter lange centimeters dikke stalen fundament onder de zeespiegel kost namelijk zoveel energie, dat het jaren duurt voordat die energie door de molen terug is geproduceerd.

Juist deze ontwikkelingen zorgen voor een steeds hogere energieprijs.

Steeds meer milieuclubs beginnen toe te geven, dat zonder moderne kernenergie er geen schone energie kan worden opgewekt.

In Frankrijk wordt meer als 90% van de electriciteit d.m.v. kernenergie opgewekt, en daarom betaal ik daar als kleinverbruiker onder de 10 cent/kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat:
Jongens, het grote geld zit niet in de Nuon en consorten , maar in die bezopen hoge accijnzen en daar weer de btw er over heen.

Vergeet ook de netwerkkosten niet (die buis ligt er al 100 jaar, hoezo onderhoud)

 

In de bananenrepubliek (voor het gas, electriciteit heb ik niet direect cijfers)

 

Totaal Belasting (incl BTW 21%): 28,15 %

 

Leverancier (gasprijs inbegrepen): 61,41 %

Distributie (transport) : 18,21 % (met inbegrip van een gedeelte belasting)

 

Het valt mij op dat er heel weinig reactie is van Nederlandse kant... Ik had ook wat Nederlandse getallen verwacht...

 

Eddy Vl

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eddy VL

Het valt mij op dat er heel weinig reactie is van Nederlandse kant... Ik had ook wat Nederlandse getallen verwacht...

Nou, hier komt die dan.
Deze onderstaande prijzen zijn gebaseerd op een van de week bij Nuon afgesloten contract van 3-jaar.
Mijn huidige bestaande contract, eveneens bij Nuon, is zonder kosten hierdoor vervangen.

Dit contract zal niet de goedkoopste zijn maar zoals al eerder gezegd de 3-jaars contracten lopen nauwelijks uiteen.

VastePrijsStroom Continutarief incl. BTW

Leveringstarief per kWh € 0,0781
Energietoeslag per kWh € 0,01334
Vastrecht per maand € 2,25

VastePrijsGas Continutarief incl. BTW

Leveringstarief per m3 € 0,3932
Regiotoeslag (Arnhem) per m3 € 0,0035
Energiebelasting per m3 € 0,1950
Vastrecht per maand € 2,75

De vermelding van de leverancier lijkt mij geen probleem omdat deze gegevens gewoon op het Internet te vinden zijn.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben (door een zwager van mij) in contact gekomen met de vereniging Eigen huis. Die sluiten een x per jaar een energie contract af met een energie leverancier. Ongeveer 50.000 leden doen mee. Zodoende probeert men een goede prijs te bedingen. Ik doe voor het komende jaar voor het eerst mee. Het prijsvoordeel voor gas en electriciteit ,voor mijn gezin 2 personen, zal ongeveer 500 € bedragen. Met garantie voor de goedkoopste leverancier (garantie van de leverancier)

Men kan contracten afsluiten voor 1 jaar of 3 jaar.

Ik heb gekozen voor 1 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn leverancier is sinds 1 februari weer Greenchoice.

 

Ik heb een dubbeltariefmeter, gebruik 1375 kwh hoog en 1784 kwh laagtarief. Dat zijn getallen van 2010, maar blijven bij een niet te hete zomer gewoon stabiel. de zomer is het duurste hier ivm de airco.

 

Ik betaal daltijd: 4 ct/kwh excl btw en heffingen, Piek 7 ct per kwh ecxl btw en heffingen.

De energiebelasting is voor iedereen precies hetzelfde, dus kan je het makkelijkste de prijzen ex btw en ex heffingen vergelijken. (btw 19% en energiebelasting incl btw van 13,3399 ct/kwh)

Het vastrecht bedraagt 1.98 per maand incl btw.

Dat resulteert in all in prijzen van :

hoog 21.67 ct/kwh

laag 18,10 ct/kwh

 

Gas kost 15 ct per m3 excl btw en heffingen in de zomermaanden en 25 ct/m3 in de wintermaanden.

Ook hier vastrecht van 1.98 per maand incl btw.

Ik gebruik weinig gas, ca 600 m3 per jaar.

De energieheffing op gas is 19.5041 ct per m3 incl btw.

 

 

Om even terug te komen op het probleem wat Eddy VL blijkbaar heeft met het "berekenen" van hoeveel energie je gebruikt.

In mijn ogen is dat erg makkelijk. Ik baseer me op de getallen uit het verleden... ik noteer wel altijd of het een warme of normale zomer was, en of het een echte winter was of niet... is het kouder 's winters of warmer 's zomers gebruik je meer energie... De afgelopen 4 jaar is mijn energieverbruik relatief stabiel. dus is het makkelijk om te weten hoeveel je moet invullen op de vergelijkingssites.

ik weet niet hoe het in belgie werkt, maar zowel in Zweden als in Nederland vul je je postcode in en je stroom en gasverbruik... de rest wordt dan gewoon berekend volgens de tarieven van iedere leverancier waarmee de website contact heeft. Om eventueel een warme zomer of koude winter in te calculeren, kan je de boel nogmaals laten lopen met wat aangepaste getallen erin... en hop: het resultaat is beschikbaar...

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
In mijn ogen is dat erg makkelijk.

 

Enkel bij een vast contract, hier zijn veel van de contracten variabel.(Ik weet nu niet hoe dat in Nederland zit, heb al genoeg te puzzelen voor Belgie)

 

En de "Distributie" blijft zelfs bij een vast contract met maandelijkse indexen en het verbruik moet je vooralsnog schatten.

 

De metode die je gebruikt zal weinig afwijking vertonen bij een vast contract, maar bij een variabel???

 

En als je eenjarige contracten gaat vergelijken met diejarig en vast met variabel?

 

Is toch niet zo simpel.

 

Gr

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuze tussen vast , variabel, 1, 2 3 of 5 jaar... tja, alles hangt er vanaf hoe je de toekomst inschat.

Variabel is in principe nooit goed. Voor stroom betekent dat de prijs vrijwel maandelijks kan wisselen in prijs... in Zweden zelfs dagelijks. Dus dat is niet interessant, want als er maar iets misgaat, een centrale valt uit oid, dan stijgt de prijs.

Ik hou me voorlopig aan 1 jarige contracten, en dat is tot nu toe goed geweest... ik heb voor stroom al 3 jaar precies hetzelfde tarief. uiteraard stijgen de energieheffingen, maar zelfs bij vaste tarieven voor 5 jaar kunnen die jaarlijks stijgen. Dat wordt overigens altijd netjes aangekondigd, en heeft niets met de energiemaatschappij te maken. Gasprijzen wijzigen bij een variabel contract in principe 2x per jaar.

 

Als je "weet" dat de prijzen sterk zullen stijgen de volgende jaren moet je je prijs vastzetten voor langere tijd als het een goede prijs is. Let er op dat de prijzen voor langere tijd vrijwel altijd hoger zijn, en dat je dan vanaf vandaag al die hogere prijs gaat betalen.

Door jaarlijks te switchen kan je ieder jaar je voordeel doen!

 

Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met de situatie dat je in de supermarkt staat, en de potten rode kool zijn in aanbieding. Lijkt de prijs je goed, dan koop je uiteraard voor een jaar rode kool in, tegen deze goede prijs... denk je echter dat over 3 maanden er een betere aanbieding moet komen, dan koop je slechts voor 3 maanden kool wink

Het is en blijft altijd een gokje, maar ook al haal je vrijwel nooit het onderste uit de kan, je doet meestal wel een goede zaak als je een beetje uitkijkt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...