Ga naar inhoud


Externe hdd verplaatst van media/hdd naar media/usb


harry37

Aanbevolen berichten

Nadat ik geprobeerd heb om wat foto's van de digitale camera via de usb poort op de vu duo af te spelen (niet gelukt) is opeens mijn externe harde schijf op de vu duo verplaatst van media/hdd naar media/usb (en op hdd zie ik epg.dat van vandaag).

 

Nou kan ik wel opname locaties e.d. aanpassen, maar straks vergeet ik wat (b.v. backup) dus wil ik 'm weer terug naar media/hdd

 

Is daar een simpele truc voor of kan ik via de PC de directory hernoemen van hdd naar usb en de usb naar hdd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

ALs je je box eens reboot zonder andere usb devices aangesloten te hebben, gaat hij dan niet terug naar /media/hdd?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt niet, hij komt terug op usb. Ook als ik via de pc na afkoppelen externe schijf usb>hdd en hdd>usb hernoem, en ik koppel daarna de externe weer aan, komt ie toch weer op usb terug.

 

En als ik als eerste een usb stick erin stop komt die op usb te staan, en wanneer ik daarna de externe schijf erin stop komt die op sdb1 te staan.

 

Het lijkt dus wel alsof die hdd "bezet" is o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe hang je nieuwe devices altijd met de device manager aan een mountpoint, nadat je eerst de box uitgezet hebt, het device aansluit en dan de box opstart.

Dan kun je met die device manager aangeven op welke plek het desbetreffende hdd'tje of usb'tje gemount moet worden.

 

In een enkel geval is het met meerdere usb devices welke je ter beschikking staan iets meer werk, maar bedenk wel; nadat je een usb device niet meer nodig hebt dan belieft u een umount (dus ontkoppelen) te verrichten.

Opdat je devices per aankoppelpunt (mountpoint) zoals ook op je PC "uitgeworpen worden" en niet in conflict komen met de vast ingebouwde devices zoals je Harddisk.

 

zomaar een devices eraan hangen en dan zomaar eruit, trekken per usb kabel is altijd een bron van ergernis en kan zelfs je data medium beschadigen.

 

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik geprobeerd heb om wat foto's van de digitale camera via de usb poort op de vu duo af te spelen (niet gelukt) is opeens mijn externe harde schijf op de vu duo verplaatst van media/hdd naar media/usb (en op hdd zie ik epg.dat van vandaag).

 

Als je de de laatste OpenPLi 2.1 op je box gebruikt of een oudere image met een online update, zou je dat probleem kunnen krijgen.

Flash de box met de image van 28-01-2012 en doe geen online update, dan zou het wel weer moeten werken.

Dit probleem heb ik ook met de box ET5000.

(Dit probleem heb ik inmiddels gepost op het forum van PLi)

 

Opdracht mount via Telnet: FOUT

/dev/sda1 on /media/usb type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)

/dev/sdb1 on /media/usb type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)

usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw,relatime)

tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime)

 

Opdracht mount via Telnet: GOED:

/dev/sda1 on /media/hdd type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)

/dev/sdb1 on /media/usb type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)

usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw,relatime)

tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime)

 

Grts.

aangepast door mobieltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een externe usb hdd op media/usb heeft toch nadelen omdat o.a. autobackup, trashbox standaard uitgaan van media/hdd

 

Dus beter de externe (usb) harddisk weer mounten aan media/hdd

 

Een volledige tutorial in het Engels staat op het OpenPli forum, zoek op Mounting harddisks UUID LABEL

 

In het Nederlands een verkorte instructie:

 

met telnet (b.v. m.b.v. DCC), type:

 

blkid

 

Dan krijg je zoiets als:

 

/dev/sda1: UUID="c968f687-e6c1-4562-8828-f0fa5604e5db"

 

Ga nu via ftp naar de Vu+

 

/etc/fstab

 

Open (met de DCC rechtermuisknop bewerken) het bestand fstab en voeg onderaan toe (kopieer de code hieronder en vervang de eerste tekst achter het = teken door de tekst tussen de aanhalingstekens die je via blkid hebt gekregen):

 

UUID=c968f687-e6c1-4562-8828-f0fa5604e5db	/media/hdd	auto	defaults	0	0

 

Aantal spaties of tabs maakt niet uit.

 

Sla de wijzigingen op. Herstart de Vu+

 

De externe hdd zit nu voortaan weer op media/hdd in plaats van b.v. media/usb

aangepast door harry37
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...