Ga naar inhoud


Orton (Opticum) x403p problemen met nieuwe ziggo smartcards


Hotzenwalder

Aanbevolen berichten

Heb een dvb-c box te leen van het merk Orton. Het betreft de x403p. De box is ook wel bekend als de Opticum x403p.

De box werkt redelijk goed, maar ik ondervind problemen met o.a. Eredivisie Live 1 HD en Sport 1 Live HD. Wanneer er een Ziggo smartcard in de box zit (versie 4261, caid 0604, de oranje) dan gaan bovenstaande kanalen na ongeveer 50 seconden freezen en komen ze ook niet meer terug tenzij je even switched en weer terug zapt. Daarna loopt het weer vast na ongeveer 50 seconden. De meeste andere kanalen hebben hier geen last van. De SD versie van Eredivisie Live 1 loopt gewoon goed.

 

Doe ik een Ziggo smartcard versien 4108 erin (caid 0602, de blauwe) dan lopen zowel Eredivisie Live 1 HD als Sport 1 Live HD perfect.

Geen freezes na 50 seconden.

 

Er zit een CI slot in de box die de kaarten goed detecteert (irdeto card inserted).

 

In eerste instantie was de box via een c-lijn verbonden met mijn Oscam server, waar de smartcard (0604) in zat, maar dat gaf dezelfde problemen als wanneer de kaart in het CI slot zit. In eerste instantie dacht ik ook dat het aan de softcam lag in combinatie met de Oscam server, maar een c-lijn naar een CCcam server (even opgetuigd ter vervanging van mijn Oscam server) gaf ook vastlopers.

Op de box draait een oude CCcam (2.0.11), maar uitwijken met Newcamd naar een Newcamd poort op Oscam geeft ook een freeze na 50 seconden.

 

Omdat het probleem ook met de local in de box optreed ga ik er vanuit dat het aan de box ligt en dan specifiek in combinatie met een nieuwere Ziggo kaart (0604).

 

Info van de box

 

Model: Ali_3602

S/W Version: 06020200_1.4.54 EMU

H/W version: ALI-HD3-LV-VER3.0

LOADER Version: M3602B 1.1.6

 

De C en N lijn naar Oscam is overigens ook met een XTREND 9500 getest en daar liepen zowel Sport1 HD als EDL1 HD probleemloos op het moment dat de Orton het liet afweten.

 

De Orton heeft een normale scan gedaan voor gebied 5555

freq: 372.00

symbol rate: 6875

modulation: qam64 (op de andere qam's vindt hij niks)

 

bekabeling is allemaal ok. Is getest op twee kabels die normaal geen problemen geven.

Debugging voor de box heb ik nog niet ontdekt. Er zit helaas geen telnet interface in, althans... ik heb hem nog ontdekt.

 

Wie heeft enig idee wat er aan de hand is en hoe dit te fixen is? Het moet namelijk ook werken met een 0604 box anders is het product waardeloos voor verdere verkoop.

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Naar mijn ervaring die orton boxen is pure rommel, problemen met de connectie, handmatig herconnecten, lezen diverse kaarten niet. Dit soort boxen moet je helemaal niet aan beginnen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die conclusie was ik ondertussen ook toe geneigd. Ik zou ze liever een Xtrend of een Dreambox adviseren maar ja, dit hadden ze al gekocht.

Niets dan ellende met boxen die geen officiele firmware gebruiken zoals OpenPli of Newnigma. Goedkope rommel die je niemand wil aansmeren. Waarom wordt dat nog steeds zo openlijk verkocht op internet of vlooienmarkten?

aangepast door Hotzenwalder

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die box ook eens gehad om te proberen en inderdaad hetzelfde probleem. Naar mijn idee kwam dat door de (verouderde) CCcam cliënt die in de software zat.

 

De pakketten die je noemt werken net anders dan normale pakketten, in CCcam moet je daarvoor de regel TRY ALL CHIDS invoegen. Bij een aanvraag komen er meerdere CHID's voorbij waarvan er maar één juist is. Als je die te pakken hebt heb je beeld..bij de andere krijg je freezes of helemaal geen beeld. Na zappen kan het dus inderdaad zijn dat hij weer de goede pakt..tot het weer fout loopt.

 

(de bovenstaande uitleg is a.d.h.v. mijn ervaring...weet niet of het technisch helemaal klopt, als iemand het beter uit kan leggen zie ik dat graag :rolleyes: )

 

De software is ook niet open source voor zover ik weet, en slechts het CCcam protocol is ingebouwd met een eigen cliënt. Je kunt dus niet zomaar een CCcam.cfg erin zetten. Het is m.i. dus echt een softwarematig probleem, maar aangezien de ondersteuning voor het apparaat drama is verder niets aan te doen. Moest verder wel zeggen dat het een prima ontvanger was voor dat geld...verwacht echter geen Dreambox natuurlijk.

 

Heb ook eens andere protocollen geprobeerd maar allen hetzelfde probleem. Uiteindelijk de box weer verkocht aan de volgende hobbyist.

aangepast door jerpsx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Draait de box als hij locals leest ook met de eigen cccam client? Ik probeer het te beredeneren waarom hij met een local 0602 erin doordraait en met een local 0604 niet. Ik heb ook een andere local 0604 gebruikt met dezelfde entitlements, maar daar loopt hij ook mee vast. Volgens mij is het niet iets wat je aan de serverzijde kan oplossen. Het is echt een box issue en aangezien die closed source is zal een cccam.cfg aanpassen ook niet werken.

 

Inderdaad gekloonde marktverziekende rommel... weg ermee.

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zit geen telnet interface op of iets dergelijks. Ik weet niet wat je in de box wilt veranderen, maar er is zeeeeer weinig mogelijk. Je kunt alleen wat experimenteren met verschillende firmwares, maar daarmee krijg je in ieder geval geen betere versie van CCcam erop. Er zit nu een draak van een CCcam aftreksel op met versie 2.niks

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook twee van deze boxen,en ze werken zonder problemen hier.Heb er wel andere software op gezet,maar alles werkt hier zoals het hoort.Ook met cs geen enkele freeze.

 

software is X4highdevenition 06020200_1.3.14 emu

 

Met nieuwere software had ik ook problemen.

 

mvg stef

Dreambox 800HD,500HD,500S triax 80cm Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...