Ga naar inhoud


DIY HSDPA schotel antenne


mr|repel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben bezig met het bouwen cq aan het plannen voor het bouwen van een UMTS richtantenne. Als basis wilde ik een biquad antenne gebruiken als beschreven hier : http://www.trevormarshall.com/biquad.htm en deze monteren in een 60 cm ellipsvormige Skystar schotel die ik nog heb liggen. Nu gebruik ik een paneelantenne met een gain van 21 db. Met een beetje geluk heb ik met deze combinatie een gain van 27/31 db. Tevens ondersteund mijn nieuwe router het gebruik van 2 antenne's, misschien dat een combinatie van beiden een nog betere verbinding geeft. Na het een en ander gelezen te hebben kom ik er niet uit welke frequentie T-Mobile gebruikt voor het UMTS/HSDPA netwerk. Ik kom op onderstaande frequenties uit:

1969,7 - 1979,7 MHz

2159,7 - 2169,7 MHz

2019,7 - 2024,7 MHz

 

Ivm met de afmetingen van de biquad wil ik graag weten welke band door T-Mobile (Nederland) gebruik wordt gemaakt. Als iemand nog tips of trucs heeft voor het maken van deze antenne hoor ik het graag.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

mr|repel, zo'n posting vraagt om foto's van wat je gebouwd hebt.

 

Waar gebruik je hem eigenlijk voor?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hem voor een dataverbinding ( HSPDA ). Ik woon enkele honderden meters over de grens in Duitsland en "hier" hebben ze nog geen kabelinternet ( of überhaubt kabel ). De dichtsbijzijnde zendmast staat op 2,5 KM afstand waarbij ik geen vrij zicht heb en er nog een hoogspanningslijn door "zicht" loopt. Voorheen heb ik ADSL gehad waarbij ik een max download van 40KB down / 5 KB up had. Nu heb ik een T-Mobile (Nederlands) data abbonnement waarmee ik een snelheid haal van +/- 700KB down / 200 up. Met de interne antenne van de router heb ik geen enkele vorm van ontvangst en met deze antenne's een redelijke ontvangst met een stabiele verbinding.

 

Vanavond zal ik wat foto's maken.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele foto's:

20120924201204.th.jpg

 

Achterkant router / modem met modificatie op de antennebussen omdat de firmware geen open dipool ondersteund ( de paneelantenne is een open dipool ).

 

20120924201151.th.jpg

 

Voorkant router / modem

 

20120924201140.th.jpg

 

Dit is een paneelantenne van 21 db.

 

20120924201127.th.jpg

 

Dit is de zelfbouwantenne, ik moet hem nog in de schotel monteren voor een extra "boost"

 

In de toekomst ga ik nog de schotel hangen, maar ben al zeer tevreden met het resultaat.

aangepast door mr|repel

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een fraai stukje huisvlijt, alle achting.

 

Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden, wanneer je nog wat versterking uit de schotel gaat halen.

 

1900 MHz. kan je zelfs nog meten met sat. meetapparatuur, de spectrum analyser van de Satlook zou het signaal zichtbaar moeten kunnen maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de compimenten,

 

Helaas beschik ik niet over deze apparatuur. Ik zet meestal een dikke download aan en blijf richten tot ik maximale snelheid heb. Zodra de schotel hangt zal ik mijn bevindingen en foto's posten.

aangepast door mr|repel

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...