Ga naar inhoud


DuraSat Dur-line schotel 90cm


moonchild

Aanbevolen berichten

Wie kent deze duitse Referenzklasse schotel en/of heeft er ervaring mee. Is te vinden voor 88 euro, terwijl een Triax 100 met vergelijkbare maten nog steeds op 70 euro zit.

 

De Dur-line heeft een blad van 1.3 mm dik aluminium. De rug en lnb houden zijn alu spuitgietwerk. Alle bouten/moeren zijn rvs/verzinkt.

 

De multifeedhouder lijkt een echt snoepje, stevig en geheel van metaal. Met duidelijke scala en hoogte verstelbare lnb-houders,voor 35 euro. Eindelijk eens goed afstellen ipv prutsen met plastic prutszooi? Maar kan Sprietje hiervoor ook zijn befaamde afsteladviezen geven?

12301_dur-line-select-85-90-anthrazit-alu-sat-antenne_draufsicht_testlogos(1).jpg

12301_dur-line-select-85-90-anthrazit-alu-sat-antenne_rueckansicht.jpg

12306_dur-line-multi-select-2h2-multifeederweiterung_frontal-lnbs.jpg

12306_dur-line-multi-select-2h2-multifeederweiterung_vorne_2.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uiteraard ken ik de DUR-line schotel. Een perfecte en degelijke schotel. De lnb's zijn makkelijk af te stellen op de rail want de satellietafstand in graden is reeds op de rail aangegeven.
Eén ding is niet helemaal juist. Er bestaan 2 lnb-houders, de niet in hoogte verstelbare en de wel in hoogte instelbare. Het brandpunt van de schotel ligt op de plaats van de niet verstelbare lnb-houder.
Ik het geval van de afbeelding met de rail met 3 lnb-houders, moet de middelste lnb-houder een verstelbare zijn die ongeveer halverwege het slobgat ingesteld moet staan. In feite komt de middelste lnb dus zo'n 15mm boven het brandpunt van de schotel te staan. Dat is niet helemaal optimaal en dat komt omdat de rail niet schuin gezet kan worden. Hierdoor zal ook de elevatie schaalverdeling niet helemaal meer kloppen.
Als je me vraagt of dat heel erg is, zeg ik nee. Beter een degelijke schotel niet op dit punt niet helemaal optimaal is dan een gammele schotel.

 

De rail die los te koop is, is zowel voor de 75cm als voor de 85cm schotel te gebruiken. Ik vraag me wel af hoe dan het verschil in afstand wordt bepaald. Is de rail misschien om te draaien en zit er aan de andere zijde een andere schaalverdeling?
De schotel is 85cm breed en 90cm hoog maar weet niet of dat spiegelmaat is of buitenzijde incl. rand.

Zie ook deze test:
https://www.hifitest.de/test/zubehoer_heimkino/dura-sat-dur-line_select_8590_13896

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Sprietje said:

Ik vraag me wel af hoe dan het verschil in afstand wordt bepaald. Is de rail misschien om te draaien en zit er aan de andere zijde een andere schaalverdeling?

Niet om te draaien maar de indeling in graden is toch dubious. Zijn dit graden van sats op de Clarke belt of graden van de denkbeeldige cirkel van een gesloten ronde multirail? De plaats in n-z op de aardbol maakt dit onmogelijk. Maar wel goed te reproduceren en stabiel lijkt mij.

 

De hoogte van een niet in hougte verstelbare lnb houder zonder rail en met rail op de middenpositie is hetzelfde. Dus ja, een kleine focusafwijking is er.

 

Zolang je lnb houders maar niet hoeft uit te boren :(

IMG_20210501_174417.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gewone satellietschotels die niet speciaal bedoeld zijn voor multiontvangst, is het gebruikelijk dat de schaalverdeling op de rail de satellietfstanden op de Clarkebelt zijn. De werkelijke ontvangsthoek is groter en dat moet eerst berekend worden. Om het voor de gebruiken eenvoudig te houden, wordt dus standaard de satellietafstand aangegeven.
Echter bij deze schotel is de multifeedrail zowel te gebruiken voor de DUR-line 75/80 als de 85/90 en dan zijn de afstanden tussen de lnb's toch echt verschillend. Hoe ze die schaalverdeling bepaald hebben weet ik niet. Is het een gemiddelde van die twee schotels? Naukeurig is het in ieder geval niet. Ik kan het wel uitrekenen maar dan moet ik de afstand weten van het midden van de lnb-houder tot aan het punt van de schotel waar de lnb naar kijkt. Het beste kun je dan een stuk 40mm pvc-pijp van 140cm in de lnb-klem monteren en deze tot tegen de schotel aan schuiven en dan de afstand meten.
Of de lnb's voldoende in hoogte versteld kunnen worden, is afhankelijk welke satellieten je wilt ontvangen. Staan ze redelijk naar het zuiden, dan hoeven ze veel minder schuin te staan dan dat ze meer naar het oosten staan.
Ik schat zo in dat de lnb's ongeveer 26mm in hoogte versteld kunnen worden en dat is meestal te weinig voor de bekende 4 satellieten vanaf Nederland.

Hier nog een flimpje van de schotel:
https://www.youtube.com/watch?v=m4HNH1BVNuI

 

multifeedhouder.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Deze schotel is onderweg naar mij vanuit Duitsland. Kosten zijn

- schotel 90

- lange rail incl 2 hoogteverstelbare lnb houders 30

- niet verstelbare lnb houder 6

- verzendkosten vanuit D 10

- Durasat quattro lnb 16, zij geven geen maten maar de diameter van de kop lijkt minder dan 60mm, domme inverto heeft de diameter van hun quattros met 10 mm vergroot :(

 

Na ontvangst zal ik de interessante maten hier posten.

 

Setup zal voor 19, 23 en 28 gebruikt worden.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel is binnen. 

Het bereik van de hoogteverstelling is 26 mm. De gradentekens staan 12 mm uit elkaar. 

 

Op de foto staan 3 verschillende lnb's:

meest links Nedis Quattro, kopdiameter is 58 mm

midden Dur-line +Ultra quattro dia is 52 mm

rechts Inverto Black Premium Quattro

 

Hopelijk kan ik zaterdag ermee aan de slag.

 

 

IMG_20220224_202504.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi moonchild maar het gaat net niet helemaal passen.
Je schrijft dat de streepjes 12mm van elkaar staan. De afstand tussen de 19,2 en 23,5 is 4,3° x 12mm is 51,6mm. Dan zul je voor deze 2 posities lnb's moeten gebruiken waarvan de kopdiameter niet groter is dan 52mm. Gebruik je voor die 2 satellietposities de lnb's met 52 en 58mm, dan is de minimale afstand 26 + 29 = 55mm. De Astra 19,2 komt er dus 3mm naast te staan. Dat gaat geen probleem opleveren want de 19,2 is toch sterk genoeg.
De Inverto-lnb heeft een kopdiameter van 69mm als het om de pll-versie gaat.
Als je deze voor de Astra 28,35 gebruikt is de afstand 28,35 - 23,5 = 4,85°.
De afstand wordt dus 4,85 x 12mm = 58,2mm.
Ze kunnen op een afstand gezet worden van 26 + 34,5 = 60,5mm. Dat is 2mm meer dan wat het zou moeten zijn maar dat levert geen probleem op.
De kleinste kopdiameter moet dus voor de Astra 23,5 worden gebruikt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een test van CableVision lees ik https://www.durasat.de/out/media/Durasat-Seiten-CableVision-Europe-Ausgabe-3_2017.pdf

 

Für die beliebten
Orbitpositionen ASTRA 19,2° Ost und
Eutelsat Hotbird 13,0° Ost ist der Schielwinkel (Azimutdifferenz) in Deutschland
ca. 6,8°. Deshalb ist der LNB für Hotbird
auf -3,4° (links von der Feedstange) und
der für ASTRA auf +3,4° (rechts von der
Feedstange) zu fixieren

Snel vertaald: 19.2 - 13 is eigenlijk 6.2. Maar als azimuthdifferenz op de rail wordt er toch 6.8 aangehouden. Verschil is bijna 10%.

Dus bij 23.5 en 19.2 wordt de afstand op de rail dan 4.3 x 1.1 = 4.7. 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moonchild

 

Het is inderdaad opmerkelijk dat de CableVision-Europe antennetest niet van de satelliet orbitafstand uit gaat. Dat is wel gebruikelijk zoals bijv. ook bij Fuba en de Maximum E-85.
Maar wat CVE in hun test schrijft klopt ook niet.
Ze schrijven: Für die beliebten Orbitpositionen ASTRA 19,2° Ost und Eutelsat Hotbird 13,0° Ost ist der Schielwinkel (Azimutdifferenz) in Deutschland ca. 6,8°.
Waar halen ze dit vandaan?
Als ik op de Satlex calculator kijk dan zie ik bijv. voor Hamburg een Azimuthverschil van 7,66°, voor Dortmund een Azimuthverschil van 7,81° en in München 8,27°. Hoezo een Azimuthverschil van ongeveer 6,8°. Bovendien is het Azimuthverschil helemaal niet interessant want dat is een hoek gemeten plat over de aarde terwijl je de hoek wilt meten tussen de satellieten en dat is op een elevatie van rond de 30°. Dat is een totaal ander waarde.
Je wilt de ontvangsthoek tussen de satellieten weten en die is bijv. in Hamburg 6,5°, in Dortmund 6,6° en in München 7,0°. Waarschijnlijk bedoelen ze dus de ontvangsthoek tussen de satellieten maar waar haalt iemand die de schotel plaatst deze waardes vandaan? Het lijkt me erg onlogisch dat de fabrikant dit dus bedoeld. Om het eenvoudig te houden is het gebruikelijk gewoon de satellietafstand te hanteren, dus tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13,0 is gewoon 6,2 graden afstand op de schaalverdeling. Dat is ook te zien op een afbeelding die al 3 mei 2021 in dit draadje te zien is waar het gaat over de ontvangst van de Hotbird 13, de Astra 19,2 en de Astra 28,2. Daar staan de lnb-klemmen ook op satellietafstand op de Clarkebelt. Ook in een Youtube-filmpje over deze schotel op internet wordt gesproken over satellietafstand en geen Azimuth of ontvangsthoek.


Bovendien staat er in de catalogus van Durasat dat de  Dur-line Multischienen alleen past op de schotel van 75/80cm en de schotel van 85/90cm. Huhhhhhh....., een grotere schotel heeft een grotere brandpuntafstand en dan moeten de streepjes van de schaalverdeling ook verder uit elkaar staan. Het kan dus nooit zijn dat de schaalverdeling voor beide schotels zou kloppen.

 

HB, A1, A2.jpg

multifeed.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje heeft helemaal gelijk, laten we deze streepjes maar positietekens noemen.

 

Vandaag de schotel opgebouwd en met 2 oude types inverto black premium 60 mm feed globaal voor 19/23 uitgericht. Vingers waren te bevroren om nog lnb's te wisselen. Het signaalmeetsysteem werkt ook nog niet zoals de bedoeling was.

 

S/N waardes nu

23E

11739 V 14.3

11856 V 12.3

12129 V 9.2

12188 H 14.6

 

19E

11973 V 13.1

IMG_20220226_182555.jpg

IMG_20220226_182520.jpg

IMG_20220226_180853.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog meer

 

En tips: plak de vierkantmoer voor de bevestiging van de rail op een stukje plakbond voordat je hem kwijtraakt tijdens montage. De vleugelmoeren zijn van een erg prettig type. De kruiskopschroeven van de lnb houders beter gelijk vervangen door inbus bouten/stelschroeven. Ik ben vergeten om bout van de lnb arm vast te trekken, morgen doen.

IMG_20220226_164453.jpg

IMG_20220226_163943.jpg

IMG_20220226_170241.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moonchild

 

De rail zat in een plastic zakje met een beschrijving er bij.
Wat staat er in die beschrijving over de gradenverdeling? Gaat het over satelliet posities op de Clarkebelt?
En schrijven ze nog iets over verschillen tussen de 75/80 en de 85/90 cm schotel?
Misschien kun je even een foto of een scan maken van die beschrijving.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...