Ga naar inhoud


Schotel afstellen


waja

Aanbevolen berichten

Goedenavond allen,

 

Ik heb voor mijn zoon een schotel gekocht de Maximum E-85, hier komen 4 lnb's op voor de astra en hotbird.

De lnb's zijn van het merk megasat multifeed, nu lees ik zoveel informatie dat ik de kluts kwijt ben hoe deze schotel op te bouwen en waar komen de lnb's te zitten? op de rail staan graden aan gegeven en op de andere kant staan weer de sat aan gegeven, waar moet ik op letten?

Mijn woonplaats is Spijkenisse in de wijk waterland( ook wel Brabant).

aangepast door waja
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste waja

 

Welkom op dit forum.

 

De Maximum E-85 heeft een maximale ontvangst tussen 8° links van het midden en 8° rechts van het midden, daarbuiten wordt het minder. Er wordt dan bedoeld satellietafstand tussen de satellieten.
Jij wilt de Hotbird 13 en de Astra 1-2-3 ontvangen. De grootste afstand is 28,35 - 13 =  15,35°. Die 15,35 valt binnen die 16° waarbij je maximale ontvangst hebt.
Eerst even die 28,35e. Dat is het midden van de Astra 2-positie want die positie bestaat uit 3 satellieten die zich tussen 28,2e en 28,5e aan de hemel bevinden, 28,35 is dan het midden daarvan.
Ga je het midden nemen van die 4 satellieten, dan is dat dus 13+28,35=41,35/2=20,7.


Op de rail staat strepen, 24 naar links en 24 naar rechts. Elke streep vertegenwoordigd 1 graad satellietafstand aan de Clarkebelt.
De satelliet die het dichtst in het midden staat is de Astra 19,2. Deze komt dus 20,7-19,2=1,5° uit het midden te staan.
De Hotbird-lnb komt daar weer 6,2° vanaf te staan (19,2-13=6,2) ofwel 6,2+1,5-7,7° uit het midden.
De Astra 23,5 komt 23,5-19,2=4,3° van de Astra19,2 vanaf te staan ofwel 4,3-1,5=2,8° uit het midden.
De Astra 28,35 komt 28,35-23,5=4,85° van de Astra 23,5 te staan ofwel 7,65° uit het midden.

 

- monteer de schotel op de goed verticaal afgestelde pijp
- stel de schotelskew in op precies 0 graden, op de schaalverdeling is dat 90 graden
- stel nu de rail met de 2 bouten in het midden precies horizontaal met een waterpas
- nadat je de lnb's hebt afgesteld volgens bovenstaande, stel je de skew van de schotel in. Dat moet voor Spijkernisse voor deze 4 satellieten -12,4°, dat is op de schaalverdeling 90+12,4=102,4 graden. Dat is dus midden tussen het streepje 100 en 105°

- stel de skew van de lnb's als volgt af:

* Hotbird 13 op -3 graden

*Astra 19,2 op -4 graden

*Astra 23,5 op -7 graden

*Astra 28,35 op -10 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie af op 28,7 graden. Let goed op dat niet de moer maar het einde van het metalen deel het referentiepunt is, zie pdf-instructie.
- richt de schotel uit op de Astra 19,2. Je kunt daarvoor de site Dishpointer.com gebruiken om te weten in welke richting de Astra 19,2 zich bevindt
- heb je de Astra 19,2 gevonden, stel de schotel dan met de draairichting en de elevatie af op maximale signaalkwaliteit. Doe dit met uiterste precisie. Je ontvangt nu ook de overige satellieten

 

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

installatiehandleiding E85.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hartlijk dank voor al Uw moeite die U heeft genomen voor mij.

Ik moet nog even wachten, want heb een smalle hoogwerker nodig om er goed bij te kunnen komen.

Ik laat het het weten als alles is gelukt, maar dit kan nog even duren.

Als ik nog vragen heb dan meld ik mij weer.

 

 

met vriendelijke groet,

willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt het in de tuin of op straat, het trottoir (met zicht op de satelliet) allemaal voorbereiden op een mast met tegelvoet

voor je een hoogwerker huurt

ook bij de kameraad een straat verder die een tuin heeft

 

het uitrichten / afstellen van de schotel met LNB's is niet zo kritisch mbt de locatie binnen een radius van 100meter

alleen de richting tov het magnetisch noorden moet kloppen en Sprietjes resultaten van de berekening voor LNB en skew

aangepast door Tonskidutch
verduidelijking

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou ik zeker doen om de kosten van een hoogwerker te beperken. En je kunt daarvoor ook een parasolvoet nemen waar je een stuk pijp van 80cm in zet. Dan kun je alle lnb's vast goed op zijn plaats monteren en deze met coaxkabels aansluiten op een 4/1 diseqc-switch en alle coaxkabels mooi vastmaken aan de lnb-arm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Goedemorgen Sprietje,

 

Mag ik nog een vraag stellen, de lnb's moeten worden afgesteld gaf U aan,  moet ik de onderste streep op de naad van de lnb  plaatsen en dan draaien tot de bovenste streep waterpas is?

 

 

Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha... Die kun je uitprinten of van je beeldscherm over tekenen en uitknippen. Dan kun je de juiste schuintes (skew) van de lnb's instellen, let wel, t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail want die staat al schuin. Om helemaal optimaal signaal te verkrijgen kun je daarna nog proberen of je de signaalkwaliteit nog kunt verbeteren door ze handmatig nog iets bij te stellen m.b.v. een signaalsterktemeter.

Ook de lnb's iets dichter of verder van de schotel af zetten kan nog enige signaalwinst opleveren.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...