Jump to content

Schotel afstellen

waja
 Share
Followers 0

Recommended Posts

Goedenavond allen,

Ik heb voor mijn zoon een schotel gekocht de Maximum E-85, hier komen 4 lnb's op voor de astra en hotbird.

De lnb's zijn van het merk megasat multifeed, nu lees ik zoveel informatie dat ik de kluts kwijt ben hoe deze schotel op te bouwen en waar komen de lnb's te zitten? op de rail staan graden aan gegeven en op de andere kant staan weer de sat aan gegeven, waar moet ik op letten?

Mijn woonplaats is Spijkenisse in de wijk waterland( ook wel Brabant).

Edited by waja

• V.I.P.

Beste waja

Welkom op dit forum.

De Maximum E-85 heeft een maximale ontvangst tussen 8° links van het midden en 8° rechts van het midden, daarbuiten wordt het minder. Er wordt dan bedoeld satellietafstand tussen de satellieten.
Jij wilt de Hotbird 13 en de Astra 1-2-3 ontvangen. De grootste afstand is 28,35 - 13 =  15,35°. Die 15,35 valt binnen die 16° waarbij je maximale ontvangst hebt.
Eerst even die 28,35e. Dat is het midden van de Astra 2-positie want die positie bestaat uit 3 satellieten die zich tussen 28,2e en 28,5e aan de hemel bevinden, 28,35 is dan het midden daarvan.
Ga je het midden nemen van die 4 satellieten, dan is dat dus 13+28,35=41,35/2=20,7.

Op de rail staat strepen, 24 naar links en 24 naar rechts. Elke streep vertegenwoordigd 1 graad satellietafstand aan de Clarkebelt.
De satelliet die het dichtst in het midden staat is de Astra 19,2. Deze komt dus 20,7-19,2=1,5° uit het midden te staan.
De Hotbird-lnb komt daar weer 6,2° vanaf te staan (19,2-13=6,2) ofwel 6,2+1,5-7,7° uit het midden.
De Astra 23,5 komt 23,5-19,2=4,3° van de Astra19,2 vanaf te staan ofwel 4,3-1,5=2,8° uit het midden.
De Astra 28,35 komt 28,35-23,5=4,85° van de Astra 23,5 te staan ofwel 7,65° uit het midden.

- monteer de schotel op de goed verticaal afgestelde pijp
- stel de schotelskew in op precies 0 graden, op de schaalverdeling is dat 90 graden
- stel nu de rail met de 2 bouten in het midden precies horizontaal met een waterpas
- nadat je de lnb's hebt afgesteld volgens bovenstaande, stel je de skew van de schotel in. Dat moet voor Spijkernisse voor deze 4 satellieten -12,4°, dat is op de schaalverdeling 90+12,4=102,4 graden. Dat is dus midden tussen het streepje 100 en 105°

- stel de skew van de lnb's als volgt af:

* Hotbird 13 op -3 graden

*Astra 19,2 op -4 graden

*Astra 23,5 op -7 graden

*Astra 28,35 op -10 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie af op 28,7 graden. Let goed op dat niet de moer maar het einde van het metalen deel het referentiepunt is, zie pdf-instructie.
- richt de schotel uit op de Astra 19,2. Je kunt daarvoor de site Dishpointer.com gebruiken om te weten in welke richting de Astra 19,2 zich bevindt
- heb je de Astra 19,2 gevonden, stel de schotel dan met de draairichting en de elevatie af op maximale signaalkwaliteit. Doe dit met uiterste precisie. Je ontvangt nu ook de overige satellieten

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

installatiehandleiding E85.pdf

Heel hartlijk dank voor al Uw moeite die U heeft genomen voor mij.

Ik moet nog even wachten, want heb een smalle hoogwerker nodig om er goed bij te kunnen komen.

Ik laat het het weten als alles is gelukt, maar dit kan nog even duren.

Als ik nog vragen heb dan meld ik mij weer.

met vriendelijke groet,

willem

• V.I.P.

Kijk je wel eerst even met Dishpointer of je voor alle 4 de satellieten vrij zicht hebt? Het zou zonde zijn om een hoogwerker te huren en de schotel op te hangen en er dan pas achter te komen dat je niet alles kunt ontvangen.

• V.I.P.

je kunt het in de tuin of op straat, het trottoir (met zicht op de satelliet) allemaal voorbereiden op een mast met tegelvoet

voor je een hoogwerker huurt

ook bij de kameraad een straat verder die een tuin heeft

het uitrichten / afstellen van de schotel met LNB's is niet zo kritisch mbt de locatie binnen een radius van 100meter

alleen de richting tov het magnetisch noorden moet kloppen en Sprietjes resultaten van de berekening voor LNB en skew

Edited by Tonskidutch
verduidelijking

Groovy Feeling

Fluke

• V.I.P.

Ja dat zou ik zeker doen om de kosten van een hoogwerker te beperken. En je kunt daarvoor ook een parasolvoet nemen waar je een stuk pijp van 80cm in zet. Dan kun je alle lnb's vast goed op zijn plaats monteren en deze met coaxkabels aansluiten op een 4/1 diseqc-switch en alle coaxkabels mooi vastmaken aan de lnb-arm.

Goedenavond sprietje,

Ik ben bezig met het opbouwen van de schotel, ik heb van 1 lnb houder wat moeten afslijpen, is dat goed bij deze afstelling?

mvg,

willem

2D99E5B8-B847-4064-9813-E05D4F11FDBE_1_201_a.jpeg

F875227E-E99A-4203-A664-AAB67A4F2F7A_1_201_a.jpeg

Goedemorgen Sprietje,

Mag ik nog een vraag stellen, de lnb's moeten worden afgesteld gaf U aan,  moet ik de onderste streep op de naad van de lnb  plaatsen en dan draaien tot de bovenste streep waterpas is?

Willem

• V.I.P.

Aha... Die kun je uitprinten of van je beeldscherm over tekenen en uitknippen. Dan kun je de juiste schuintes (skew) van de lnb's instellen, let wel, t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail want die staat al schuin. Om helemaal optimaal signaal te verkrijgen kun je daarna nog proberen of je de signaalkwaliteit nog kunt verbeteren door ze handmatig nog iets bij te stellen m.b.v. een signaalsterktemeter.

Ook de lnb's iets dichter of verder van de schotel af zetten kan nog enige signaalwinst opleveren.

Edited by Sprietje

als ik naar de lnb kijkt dan zit daar een naad tussen de bovenkap en de onderkap, moet ik die naad aan houden om de graden te verstellen? 

willem

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By moonchild
      Wie kent deze duitse Referenzklasse schotel en/of heeft er ervaring mee. Is te vinden voor 88 euro, terwijl een Triax 100 met vergelijkbare maten nog steeds op 70 euro zit.

De Dur-line heeft een blad van 1.3 mm dik aluminium. De rug en lnb houden zijn alu spuitgietwerk. Alle bouten/moeren zijn rvs/verzinkt.

De multifeedhouder lijkt een echt snoepje, stevig en geheel van metaal. Met duidelijke scala en hoogte verstelbare lnb-houders,voor 35 euro. Eindelijk eens goed afstellen ipv prutsen met plastic prutszooi? Maar kan Sprietje hiervoor ook zijn befaamde afsteladviezen geven?

• By Phoenixx
      Vanmiddag ben ik sinds een tijdje weer bezig geweest met de schotel antennes om het signaal
      te optimaliseren ivm regenreserve..
      Eerst ben ik met de kleine schotel aan de gang gegaan met verschillende lnb`s zoals de
      octagon oslo en twin lnb een paar inverto bu lnb`s, en de inverto pro pll lnb die erg
      goed presteerde en ook nog een geo sat pro single lnb die goed werkte maar het toch verloor
      qua signaalwinst van de inv black ultra single lnb, vooral bij lage signaal waarden..
      Ook merkte ik dat bij de octagon eco en oslo dat de versterking wel goed was, de agc atond
      volop in de ontvanger, maar ik vermoed dat het feedhorentje niet de maximale signaal over
      dracht had door zijn afmetingen.
      De inverto black ultra heb ik in de kleine triax 60 cm schotel en kan zelfs eerder met de pro
      pll lnb badr 26 oost een flink aantal zenders goed ontvangen..
      De fibo 120 schotel..
      Toen ik later de kleine schotel signaal klaar had, ben ik met de fibo 120 aan de gang gegaan
      en de modded ak54 high gain lnb met c 120 aansluiting verwijderd en de reflector even los
      gehaald om ook de toenmalige beugel die ik van Rimanss heb gehad op de feedstang te plaatsen
      en heb de afstand van de lnb beugel professoris in hoogte verlengt om met de lnb feed op de
      juiste plaats in het brandpunt van de fibo 120 schotel te komen..
      Erna heb ik na afregelen toch meer signaal, maar de inv bu single lnb matcht niet lekker met
      de f/d 0,5 van de fibo schotel. Dat merk ik aan de fec 7/8 die niet goed werd ingelezen..
      Toen heb ik de inv bu single lnb vervangen door de witte inv
      pro pll lnb en dat bleek een schot in de roos te zijn.
      Doordat de pll lnb goed op frequentie staat en geoptimaliseerde h/v polariteit heeft vanwege
      het vierkante drager pijpje in de lnb krijg je een betere signaal kwaliteit plus dat deze
      feedhorn beter matcht met de fibo antenne kreeg ik zeer goed zuiver signaal binnen en zelfs
      de ijktransponder op 8 west 10971 met fec 7/8 werd door deze lnb perfect uitgelezen en met
      een zeer lage ber en erg goed signaal goed gelockt, dat is met bewolkt weer is een super
      prestatie!..
      Ps ->  inv bu betekend inverto black ultra single lnb..
      Nog bedankt Rimanss voor de beugel en van de zomer weer tijd om verder te
      gaan met cband wide band 4,8 Ghz lnb en mischien nog norsat wr75 lnb..
      Wordt vervolgd..

• By trust
      N.a.v. de reactie van CapteinJack (  binnenvaartschipper op een  chemicaliëntanker ) op de 120 DeltaStar , vroeg ik me af of er meer schippers zijn hier op het forum .
      Onbekend is of CapteinJack de schotel voor thuis nodig heeft of dat de tanker zijn thuis is .
      Vaak zie je op schepen een schotel op een antennerotor staan en kan vrij eenvoudig een bepaalde satelliet ontvangen worden .
      Een multifeed opstelling , duobloc of triplebloc zal ook weinig problemen geven , maar als je op een schip wat zich regelmatig verplaatst meerdere satellieten wilt
      kunnen ontvangen , zul je niet alleen de schotel maar ook de mast moeten kunnen draaien .
      Kortom , zijn er zulke installaties onder de forum leden ?
      Op een coaster hier aan de Waalkade heb ik ooit een Egis dual axis rotor gezien , daar is een 360º type van , nadeel , je moet de lnb kunnen skewen .
      Of zou CapteinJack  denken met de BigMotor die achter de 120 DeltaStar van Satcor zit de schotel horizontaal te kunnen draaien ?
      Die motor heeft een 360º wormwiel , dus e.v. is het mogelijk met aangepaste montage aan de schotel .

• By duitsland
      Heeft iemand nog een Technisat Multitenne schotel met 2 lnb aansluitingen liggen die niet wordt gebruikt?
      Ik neem hem graag van je over voor een net bedrag.
      Wel graag inclusief opsturen, of in de regio van Alkmaar ophalen.

Graag reacties op pm.

Duitsland

• By Lheon
      Hallo,

Mijn Xsarius Apollo 65 vindt de Astra3 niet meer en blijft rondjes draaien. Deze schotel was al geïnstalleerd op de camper toen ik deze kocht. 
      Eerste jaar had ik vrijwel geen probleem 7-2018 / 6-2019. Daarna begon het met heel lang zoeken. Ik heb ook een reset uitgevoerd maar helaas geen verbetering.
      De periode daarna heb ik de schotel niet meer gebruikt maar merk toch dat het fijner is dan af en toe TV kijken via mobieldata (ja ik weet veel data maar hele grote bundel).
      Nu las ik iets over transpondergegevens updaten .... iemand enig idee hoe ik dat kan doen bij deze schotel ? andere bruikbare tips ? 

Alvast dank
      Leon
    • By Phoenixx
      De triax 64 schotel staat op mijn stab 125 met de nieuwe Inverto pll lnb en het signaal is erg goed t.o.v andere lnb`s
      alleen is het mij nog niet gelukt om gelijkloop op de clarcbelt te krijgen, in de gewone positie werkt het allemaal wel
      maar door het inpandige balkon wil ik mijn schotels omgekeerd hebben..

Ik ben begonnen met de rotor op 52,5 graden te laten staan de schotel hoort dan op 2,7 graden te staan en dan werkt
      de gewone positie op de satelieten.

Als ik de schotel omkeer zou je verwachten met kantelen van de rotor zodanig dat ik weer signaal op astra 4a  heb en
      de andere satelieten dan ook vanzelf met draaien binnenkomen..

MIsss 👿  dit wekt dus niet, maar waar ligt de fout ??

• By dvbs
      Gegroet,

Kan iemand me vertellen welke schotel dit is? (volgens de verkoper gaat het om een 80cm, maar het merk kent hij niet)

Bedankt voor jullie reacties!

• Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.