Ga naar inhoud


De vlam in mijn audioversterker


timmerman_606

Aanbevolen berichten

Verdorie das was schrikken !!!!

Ik had een mooie STANDFORD B2221 Power amplifier.

Bij nazicht bleek één kanaal niet te werken en er waren enkele potmeters missing voor het volume te regelen.

Beestje nagezien, de potmeters er terug ingezet en het dingetje werkte perfekt op 1 kanaal.

Daar was het probleem een Elco dat uitgelopen was, dus even naar de shop twee nieuwe elco's gekocht.

Bij het vervangen van de elco's is het denkelijk mis gegaan.

De eerste had ik netjes de aansluitingen afgeknipt, zo kon ik bij de vervanging zien welke draadjes waar aan hingen.

Bij de tweede daareentegen heb ik dat niet gedaan omdat de draden al zo kort waren . Daarom had ik deze gedesoldeert.

En ik denk dat het met de de laatste vervangingin de mist is ingegaan.

De elco's waren 4700uF/ 63V die heb ik vervangen door 4700uF/100V dus geen probleem.

Maar ik denk dat de tweede verkeerd is aangesloten (polariteit) want bij het aanzetten en kleine tik en toen vuur.

Er gaat een stekker van het "moederbord" naar zowel de trafo als de elco's en mijn bedrading naar de trafo's is doorgebrand.

Omdat ik geen schema vind van dit toestel kan ik geen kant uit.

De aansluiting is als volgt gebeurd

Stekker "moederbord"= 2x bruin,2x rood, 2x bruin en 2 x zwart.

De kleuren zijn per twee samen gesoldeert.

De 2 roden gaan naar de - van de eerste elco (dat is zeker)

De eerste twee bruin gaan naar een sec aftakking (denk ik) van de trafo ( deze zaten goed origineel)

De 2 zwarten HEB IK AAN DE - van de tweede elco gedaan

De tweede bruine gingen ook naar de trafo (origineel)

Vanaf de trafo gaat er een blanke draad naar de + van de eerste elco (zoals het moet) en eveneens nar + van de tweede elco (???)

Dus stel ik mij de vraag of deze elco's in serie dienen te staan ipv parralel.

Ik zie tevens dat de bewuste blankedraad naar de elco's en de min(zwarte aansluiting)van de speakers gaat.

Kan iemand mij aan een schema helpen.

Op het eerste zicht zijn er geen potten gebroken en lijkt alleen de bruine bedrading in vlammen te zijn opgegaan.

TNX Rudi,

aangepast door timmerman_606
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat een slecht ontwerp,de elco's horen achter de diode brug tezitten ,en niet rechtstereeks aan de AC van de travo,ik zie wel aan de kant een paar losse diodes zitten,maar die stellen maar weinig voor,beter is een komplete brugsel ,wat de verst zal wel met Symetrise voedigsp.werken dus + V _0V_-V,als je deze verkeerd aansluit krijg je vuurwerk.

overigens de 0 aansluitingen horen allemaal op één punt tezitten ,en dus niet her en der verspreid .

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met grote zekerheid staan de elko´s in dit geval parallel. Zouden ze in serie staan had je maar de halve capaciteit bij dubbele bedrijfsspanning. Dan moeten er echter parallel aan de elko´s weerstanden zitten om de spanningsverdeling te stabaliseren.

Die zie ik niet dus ga er van uit dat ze parallel staan. Verder zou ik ze na deze katastrophe nog eens aan de tand voelen en doormeten. En zeker de gelijkrichter testen op goede werking. Verbrande bedrading netjes vervangen en je versterker doet het dan waarschijnlijk wel weer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Met grote zekerheid staan de elko´s in dit geval parallel. Zouden ze in serie staan had je maar de halve capaciteit bij dubbele bedrijfsspanning.

 

Ik denk ook parallel. Want waarom zou je 2 elko's gebruiken in serie als je dan de halve cap. krijgt?

Dan zou het onzinnig zijn want je kan dan net zo goed 1 elko van 2200 uF gebruiken.

 

Zet je ze echter parallel dan kom je uit op 9400 uF en 1 enkele elko ervan is duur en zeer zeldzaam.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het schema: trafo bruin naar connector

connector rood naar + elco 1

trafo blank naar de - van de elco 1 en tevens naar de + van elco 2 en vormen de 0 van deze symmetrische voeding.

connector zwart naar de - van elco 2

trafo bruin naar de connector

 

De gelijkrichters of brugcel zitten op de print en de elco's staan niet in serie en staan zeker niet parallel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat schema'tje heb ik van mijn lokale componenten"boer" zoals jullie dat noemen ook gekregen.

Bij nader inzien zag ik het gelijkrichtingsprintje zitten waarvan twee diodes uit elkaar gespat waren evenals de twee zekeringen die er achter stonden.

Omdat ik toch diodes nodig had nam ik het printje mee naar de winkel met de vraag hoe dit kon komen.

Antwoord van Dirk was kort : kortsluiting maar dat wist ik ook intussen.

Nadat ik op een velletje papier in het kort een schema tekende glimlachte hij en zij dat de tweede elco niet juist aangesloten was.

Zoals ik in het begin dacht is de missing bij het vervangen van de tweede elco geweest. ze stonden parralel en moesten "in serie"(eigenlijk is dat niet echt in serie maar meer achter elkaar) staan.

Van Dirk kreeg net het zelfde schema'tje mee zoals hierboven en intussen draaide dat ding al weeral een uurtje proef zonder brokken..

In iedergeval bedankt aan iedereen en tot mijn volgende brandje.

tnx Rudi,

aangepast door timmerman_606
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit die blanke draad nog geaard aan het chasis of zweeft die hele voeding t.o.v. massa?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...