Ga naar inhoud


VU Ultimo plotseling blokken in beeld


videcom

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben sinds enkele maanden de bezitter van een VUUltimo en een ET5X00 :)

De kaart zit in de VUUltimo en die share ik met de ET5X00

Beiden ben ik heel tevreden over

Ik draai pli 2 geloof ik en een softcam V2.3.0

Ik had van het begin af zo nu en dan blokken op SBS 6 maar de rest was oke op alle overige kanalen

Sinds maandag 19 november heb ik nu op alle kanalen blokken op beide tuners :(

ook het geluid stottert soms

Ik heb niets veranderd dus voor mij een raadsel wat er mis kan zijn

ik heb kabels en schoten bekeken maar daar is niets aan te zien

 

ik heb gelezen dat er soms automatisch updates worden geinstalleerd,

kan dit de oorzaak misschien zijn

 

Heeft iemand een idee :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan heb je een heel snel te verhelpen probleem.

De Nederlandse CD HD zenders zijn gewijzigd.

Normaliter zou de Ultimo dit automatisch moeten aanpassen maar schijnbaar is dit dan niet gebeurd.

 

Als je op je even afstemt op NED1HD, dan even Menu -> Instellingen -> Zenders Zoeken -> Handmatig Zoeken kiest. Verander QPSK in 8PSK en zet de FEC op 2/3. Druk op OK en hij doet het dan ook weer.

Herhaal dit eventueel met de andere zenders die het daarna nog niet (goed) doen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke schotel hebt u. 60 cm met canaldigitaal kop. Ingelust op 19 graden. Dan zou u kunnen overwegen om hem in te lussen op 23 graden, goed afstellen. Dit omdat 19 graden sterker is.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je een heel snel te verhelpen probleem.

De Nederlandse CD HD zenders zijn gewijzigd.

Normaliter zou de Ultimo dit automatisch moeten aanpassen maar schijnbaar is dit dan niet gebeurd.

 

Als je op je even afstemt op NED1HD, dan even Menu -> Instellingen -> Zenders Zoeken -> Handmatig Zoeken kiest. Verander QPSK in 8PSK en zet de FEC op 2/3. Druk op OK en hij doet het dan ook weer.

Herhaal dit eventueel met de andere zenders die het daarna nog niet (goed) doen.

 

Hoi dank je voor je reactie

Ik heb het gadaan zoals je zegt echter zonder resultaat

Ik moet ebij zeggen dat de instellingen die je doorgaf 8psk en FEC 2/3 al zo stonden ( geen idee wat dat betekend )

Hij melde dat ie 11 zenders had gevonden ( de zenders die de problemen hebben )

Vervolgens zet hij ze bij mijn lijst als last scant

Zowel deze zenders als de originele blijven blokken geven

Soms blijft de helft van het beeld stil staan en gaat de rest door

Nog even bij te vermelden

Mijn ET5X00 doet het zelfde

ik ben er zeker van dat aan de schotel niets is veranderd.

Ik wordt er naar van dat ik het niet kan oplossen ben al een weekje bezig :(:sick:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke schotel hebt u. 60 cm met canaldigitaal kop. Ingelust op 19 graden. Dan zou u kunnen overwegen om hem in te lussen op 23 graden, goed afstellen. Dit omdat 19 graden sterker is.

 

Dank je voor je reactie

Ik heb een grote schotel zeker meer dan 60 cm maar die hangt zo hoog dat ik er zo niet bij kan.

Het is een dual lmb met quad aansluiting

Ik ga met twee kabels naar de Ultimo en een naar de ET5X00

De probleemzenders gebruiken volgens mij allemaal de astra 23 satteliet

Het heeft sinds augustus goed gewerkt en dat sloeg vorige week ineens om

iemand vertelde me dat het in de atmosfeer zat maar dan moet iedereen er toch last van hebben dacht ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan blijft er alleen nog maar over dat de schotel tijdens de wind van vorige week toch onverwacht is verdraaid.

Je zult dan de schotelafstelling toch eens moeten controleren.

Misschien kun je even aangeven wat de op de ontvanger weergegeven signaalsterkte is van de HD probleemzenders.

 

Je kunt daarvoor via Menu - Applicaties - Systemplugins de Plug-in Satfinder installeren.

Deze vind je daarna in Menu - Instellingen - Zenders zoeken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij is er minder error correctie toegepast sinds de move naar 8psk, en dan kan het zijn dat als je schotel niet helemaal optimaal staat je last van blokken krijgt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een schotel zien hangen aan een schoorsteen. Ik vroeg,"waarom heb u dat ding zo hoog hangen". Antwoord: Beetje dichter bij de sat. Ik,"weet u wel hoever dat ding staat".

 

Zou toch eens de afstelling nalopen. En de tip van mij voor andere schotel bezitters, lus hem in op 23 en stel af, 19 is zo sterk die overtreft het wel. Beter beeld minder ruis.

  • Like 1

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dank je voor je reactie

Ik heb het gadaan zoals je zegt echter zonder resultaat

Ik moet ebij zeggen dat de instellingen die je doorgaf 8psk en FEC 2/3 al zo stonden ( geen idee wat dat betekend )

Hij melde dat ie 11 zenders had gevonden ( de zenders die de problemen hebben )

Vervolgens zet hij ze bij mijn lijst als last scant

Zowel deze zenders als de originele blijven blokken geven

Soms blijft de helft van het beeld stil staan en gaat de rest door

Nog even bij te vermelden

Mijn ET5X00 doet het zelfde

ik ben er zeker van dat aan de schotel niets is veranderd.

Ik wordt er naar van dat ik het niet kan oplossen ben al een weekje bezig :(:sick:

 

Hoi,

 

Ik heb precies het zelfde! Ben vandaag de hele dag aan de schotel wezen draaien om te kijken of het daar aan ligt, maar ik krijg de 11 zenders niets dan bagger binnen. Helaas.

Ik draai op VTI 4.2.4 met CCcam 2.3.0. Heb ook een Dual LNB, op 19,2 en 23,5 .. nog nooit problemen mee gehad tot deze week :(

 

Ik zie dat mijn SNR naar 0% schiet. Is dit wellicht een LNB die deze codering niet snapt?

 

Marko

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dat ding snapt de codering beter als wij mensen. Denk eens aan een kapotte lnb. Dit heb ik bij mijn zoon gehad. Ik stopte toen ook alles in de noemer ontvanger. Op het laast een nieuwe lnb en klaar was klara. Js jr kunt er als leek gestoord van worden. Maar dit zijn de uitdagingen voor de hobyist, zoeken naar.....

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de veranderingen bij canal digitaal ( zenders naar 8psk en fec 2/3) worden er wat hogere eisen aan de schotel, etc gesteld. Stond eea minimaal ingesteld en was de reserve erg klein dan heb je nu waarschijnlijk een probleem met de hd zenders. De lnb verzetten, astra 3 lnb inklemmen en daarna zoeken naar het sterkste signaal en daarna moeten de hd zenders weer zonder blokken te ontvangen zijn. Kijk ook je kabels eens na, zorg voor goede kwaliteit satelliet kabel ( bij koka 799 of belden 125) dit alles voorkomt veel narigheid.

aangepast door alfred de witt

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is veel info

ik ben dus maar het dak mop geweest.

FF duidelijk hij staat niet zo hoog omdat ie dan dichter bij de satteliet staat maar da's tegen de ballan van het voetbalveld

Op de signaalmeter zag ik 87% bij SNR

Ik ben gaan draaien en de hoogte verzet zonder esultaat het bleef 87%

Maar na de lmb's enkele graden scheef te zetten zag ik verbetering op de signaalmeter

Op de signaatmeter zie ik de volgende waarden

SNR 98% op nederland 1 en rtl 4 hij varieerd wel sterk soms wel 10% en de schotel zit echt goed vast

AGC 78%

BER 0%

 

Ik meende dat het scheef zetten voor astra 19 nodig was en stelde vast dat ze recht (horizontaal naast elkaar stonden )

 

In mijn geval zitten ze echter recht naast elkaar vast dus niet te verstellen

Wat ik ook doe de storing blijft met name ned1 RTL 4 en SBS 6 zijn niet om aan te zien

Af en toe stokt zelfs het geluid.

aangepast door videcom
Link naar reactie
Delen op andere sites

T.a.v. de vermelde SRN waarde is er absoluut niets mis mee alhoewel ik schommelingen van 10% wel teveel vind want dit moet toch wel binnen de 2% blijven.

 

Wat ik niet begrijp is de opmerking aangaande de schuinstelling van de DUO LNB.

Als de ASTRA1 LNB in de houder van de schotel is gemonteerd en dus de ASTRA3 LNB zich dan links bevindt (vanuit de satelliet gezien) dan moet de DUO LNB circa 10 graden met de klok mee verdraaid zijn (zie bijlage).

 

Dus wat bedoel je nu met deze opmerking?

post-37183-0-72972700-1353842789_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

T.a.v. de vermelde SRN waarde is er absoluut niets mis mee alhoewel ik schommelingen van 10% wel teveel vind want dit moet toch wel binnen de 2% blijven.

 

Wat ik niet begrijp is de opmerking aangaande de schuinstelling van de DUO LNB.

Als de ASTRA1 LNB in de houder van de schotel is gemonteerd en dus de ASTRA3 LNB zich dan links bevindt (vanuit de satelliet gezien) dan moet de DUO LNB circa 10 graden met de klok mee verdraaid zijn (zie bijlage).

 

Dus wat bedoel je nu met deze opmerking?

 

Oke duidelijk dan is het denk ik wel goed want de mijne staat net zo

Ik bedoelde dat als ik de een draai de andere ook schuin staat

Het zal dus niet het draaien zijn maar het ietswat omhoog zetten wat het verschil maakt denk ik

Nu de wind wat is gaan liggen is de schommeling wat minder geworden maar de blokken bliven

ik zal toch morgen eens bij de dealer het apparaat aan de schotel hangen om te controleren of het daar ook zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...