Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

@ alex Ik heb een pm gestuurt voor de 70 db lnb`s.

 

65 db zal ook zeker werken maar als elke db telt zou ik voor een 70 db lnb gaan elke db is tenslotte meegenomen.

 

Wat  mischien kan helpen is om je lnb helemaal op de rand van de feedhorn te zertten en dan het geheel fine tunen op je brandpunts afstand van je schotel.

 

Wat ook kan om nog meer signaal te krijgen is een stalen kap van een ouden schemerlamp als scalarring te gebruiken ik las dat iemand daar veel meer signaal mee kreeg..

post-59919-0-92442700-1377816798_thumb.jpg

post-59919-0-02050000-1377816804_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat ook kan om nog meer signaal te krijgen is een stalen kap van een ouden schemerlamp als scalarring te gebruiken ik las dat iemand daar veel meer signaal mee kreeg..

Meer dan met deze scalar ring?

sku_231069_1.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik lees dat er nu nog steeds LNB's verkocht worden met 55 dB conversian gain, dan vrees ik dat die BSC621-2 die ik tweedehands gekocht heb niet veel beter is.
Toch maar gauw een 70 dB exemplaar kopen denk ik.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik proefondervindelijk de afstand van de schotel tot de scalar ring iets groter gemaakt van 67.6 tot 68,4 cm en daarna de lnb weer even om het 0.38 punt getrimt en met 4 mm uit t.o.v het 0.38 punt heb ik weer iets meer signaal.

Inmiddels heb ik ook beeld op h / v op 64,2 Oost ITV en Eatv5 Capital 3643 r  symb 8545 2/3 .. ;)

 

ben nog even met de paksat bezig op 38 Oost en dan ga ik naar 10 Oost en 4 W is kijken wat ik daar binnen haal moet zeker lukken

gezien de foodprints..

 

Oja nog een tip ..

schaf ook eens een satmeter trimex 3500 aan, onmisbaar voor het zoeken en afstellen van de signalen.. ;)

 

Ger ..

post-59919-0-25943600-1377901972_thumb.jpeg

post-59919-0-20574700-1377901977_thumb.jpeg

post-59919-0-85507300-1377901981_thumb.jpeg

post-59919-0-53571500-1377901994_thumb.jpeg

post-59919-0-00025700-1377902005_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg fijne hobby! Dat interesseert me heel erg, en ik lees je vorderingen altijd graag!

Bedankt voor je verhalen, Phoenix!  ik ben benieuwd naar je verdere experimenten.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere moter erop December ( sg 2100 / 6100 of dg380)  of je nul as verschuiven en afstellen. Als dat lukt
kan je ook 68.5 oost ( h v ) pakken en kijken of je apster op 76 kan ontvangen de moeite waard!..

 

Zelf was ik gisteren ook weer aan het zoeken wand ik zou nog rapport uitbrengen maar ik was nog de dr hd aan het verkennen met de agc dx gevoeligheid instellingen ( schotel instelle > satfinder) t.o.v de gewone blijndscan  en heb 27,5 w ,24,5 w en 20 w,  11 w 5 w , 5w i is booming in en 3 e (hv)  ook maar bij 3 e moet de plaat of 9 bander eruit voor h / v.

 

Ik ga nog verder kijken naar 10 Oost 17 Oost (amos 5) en paksat 38 Oost (h v).

 

Ook voor 68 e heb je hv nodig maar het is de moeite waard om het te proberen december. Ik wil ook proeven gaan doen met mǹ triax 110 en een conical ring aan plus c ku lnb 70 db wideband scaffen om is te kijken hoe dat werkt. Het heeft ook voordelen omdat ik dan meer westelijker kan als met de jonsa 180 die ik beslist niet op de rand van mijn balcon kan zetten, ik denk dat er dan paniek ontstaat bij buren en co ;)

 

 

Als dat nou lukt dan wil ik mischien die jonsa afbreken en vervangen voor een gibi 150 met een conical ring als die resultaten het zelfde zijn i.v.m de ruimte op mijn balkon, ik heb dan meer bewegings vrijheid en kan dan ook meer westelijke satelieten pakken.

 

ik ben ook bezig om een truckje als je rotor de oostelijke satelieten niet haalt om die vanaf het nulpunt te verzetten zodanig dat de clarcbelt op schuift op de nulas zonder verlies van signaal of in de rotor te spitten ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alex1970,

Op dit moment ontvang ik op de c-band met triax 110 de volgende satellieten:

5 west, 11 west, 22 west, 3,3 oost, 20 oost, 57 oost, 64,2 oost. Mijn schotel draait niet verder naar oost. Richting west ontvang ik niet veel. Nog tips ? Draait tot 61 west.

Groet.

 

Ontvangsttips? Probeer de hemi beam op 55.5°W eens? 40.5°W? De West Hemi Beam is helaas 1dB zwakker geworden met de komst van de SES-6 ter vervanging van de Intelsat 806, dus lastiger geworden.

Intelsat 21 op 58°W? Het is allemaal erg krap, voor jouw 110cm denk ik nét niet haalbaar dan.

 

Grotere draaicirkel? Aan de westkant is er eigenlijk niks meer na 61°W (alleen de NorthAtlantic Beam van de Telstar 14R op 63°W, maar daarop wordt momenteel niet uitgezonden), dus alleen aan de oostkant mis je maar een graad of 10.

Als je een polarmount gebruikt misschien met een langere actuator en ev. verder naar buiten bevestigen aan de polarmount.

Welke gebruik je nu? 18", 24", 36"?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik ook naar benieuwd ben welke zender op de diverse satellieten de sterkste is om de schotel op te richten.
Ondanks het op de millimeter africhten van mijn polarmount met een Ku-LNB kan ik nog steeds niks vinden op 22°W, 24.5°W en 27.4°W. Verder nog niet geprobeerd.

Dus bijv.
3.2°E Eutelsat 3A: Libya-mux, 3764 H, DVB-S QPSK, 20330, 2/3, SNR:10.7dB/65%, AGC:73%
11°W Express AM44: RSCC-mux, 4013 R, DVB-S2 8PSK, 10050, 3/4, SNR:15.2dB/93%, AGC:72%

 

Ik merk op dat (zoals verwacht) DVB-S makkelijker te ontvangen is dan DVB-S2 en hogere Symbolrates zijn ook makkelijker te ontvangen. Hoe dat met FEC zit weet ik nog niet.

 

Alleen frequentie of ev. alleen zendernaam mag natuurlijk ook, ik vind de overige parameters wel.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex

 

Een polarmount heb ik al op de Jonsa die had ik meegekregen bij de satboer een 24 ¨  dus groot genoeg om een end te kunnen draaien. Ik heb hem nu op de oostkant staan en kan van 27,6 w tot 95 Oost draaien..

Het nadeel is alleen dat het gewicht van de polarmount invloed heeft op de haakse hoek op de schotel maar dat komt omdat ik de betaande paal van de tegelvoet heb gebruikt en niet de bijgeleverde orginele paal en de 4 stangen, als ik die gebruik blijft de handel wel in haaks en in balans en hoef ik niet steeds het nulpunt te verdraaien om te compenseren..

 

Alles wat ik op 22 en 24,5 en 27,5 en 31 w ontvang is niet sterk maar volgens mij moet in jouw situastie dat toch te ontvangen zijn als ik die waardes zie die je op 11 W hebt. Ik ben benieuwd wat voor ontvanger je hebt en anders schaf je een openbx s 10 of beter een tm single of nano of 5302 aan op de site van technomate staan er een aantal. Ik weet dat deze ontvangers een zeer gevoelige tuner hebben en dat in combinatie met een 70 db lnb en goed afregelwerk zal de ontvangst zeker verbeteren. En anders de Dr Hd met in het menu de satfinder die met 2 agc power input te kiezen om zoveel mogenlijk dx signaal binnen te krijgen blindscan is 1 Mhz ;)  zie maar keuze genoeg..

 

Zelf heb ik ook meer signaal door het binnen klepje van de prime er af te halen en de lnb nog iets meer op het brandpunt te richten zodat ook de scalarring waar het signaal eveneens op komt exact in line saat met de schotel. erna heb ik de 9 bander  circulair er weer op gezet met 2 reepjes ductape en de ontvangst was al goe maar is prima nu. Ik heb ook weer nieuwe zenders erbij op 5 W nu totaal iets van 80 sevices dus dat is wel goed . ;) Ook komt BBC world services afrika op 1 W hier binnen met 7 db dus met een redelijk hard signaal op 4025 r en met een symbolerate van 7824 en een fec van 2/3 ..

 

Ook 10 w komt heir binnen maar die moet ik nog "leegplukken" met de dr hd om te kijken wat daar allemaal te vinden is. Ik weet wel dat je ook bij sterke satelieten net als 22 w je niet moet blindstaren op de grote foodprinds die daar mooi staan afgebeeld omdat ik de praktijk nog wel eens gespeeld wordt schter de schermen met de gebieden waar de uitzending voor is aan te passen waardoor de footprint soms veel minder signaal geeft.

 

Zelf heb ik nu een ezelsbruggetje voor de circulaire signalen dus daar kan ik me niet meer in vergissen als er r of l staat om de feeds op te zoeken.

 

ik gebruik de woorden vroem ( brommertje die langs vliegen) en Hallo

Vroem .. vertikaal is Rechtsom

Hallo .. Horizontaal is Linksom ..

 

En het plaatje of de polarizer dient uiteraart tussen de hv sprieten in de c band lnb bevestigt te worden maar dat wist je al geloof ik. het loont trouwens ook om de polarizer goed af te regelen op een zwakkere transponder en ik heb hier dus de 7 bander er tussen i.pv het dielectrich plaatje voor de circulaire signalen. Soms maakt het ook uit als je de polarizer een halve slag draait en dan afregelt dat je meer signaal krijgt. Ik regel dus af op tienden procenten dus bijv 4,5 en na afregelen 4,7 % signaal het optimum is belangrijk omdat dan de lnb mee gaat werken om het signaal op te boosten net als bij een invacom lnb .. 

 

ik wil de scalar ring nog eens onder de loop nemen en die is in mijn geval plat voor primefocus en betaat uit 3 ringen. de scalar ring die ik uit cina had besteld betaat uit 2 ringen en nu weet ik zeker dat dat clone materiaal is omdat een scalar met 2 ringen minder filtert als met 3 ringen.

 

Verder ben ik nog aan het scannan en ga zo met 10 oost verder ..

De satelieten vondt ik trouwens met mijn spectro die ik dan op de c band lnb aansluit maar in jouw geval kan je er gewoon met ucals heen draaien , zoe niet moeilijk moeten zijn om dan ook de goeie richting te hebben met het signaal van de c band sateliet ..

 

Grtzz Ger .. ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex

 

Een polarmount heb ik al op de Jonsa die had ik meegekregen bij de satboer een 24 ¨  dus groot genoeg om een end te kunnen draaien. Ik heb hem nu op de oostkant staan en kan van 27,6 w tot 95 Oost draaien..

Het was ook een antwoord op de opmerking van December over het draaibereik van zijn schotel.

Ik wist al dat jij een polarmount hebt. 95 Oost is een beetje teveel van het goede, tot 80 Oost is het uiterste in Nederland, die 15 graden kan je dan weer aan de westkant plakken mits dat gaat dan met het door jouw genoemde probleem.

Schuif je actuator helemaal in en bevestig deze dan aan de oostkant van de polarmount terwijl de schotel op 80E gericht staat door het vaste deel van de actuator te verschuiven in de ring waarmee de actuator op het vaste deel van de polarmount bevestigd zit, daarna de actuator uitschuiven en kijken hoe ver je komt naar het westen.

 

Alles wat ik op 22 en 24,5 en 27,5 en 31 w ontvang is niet sterk maar volgens mij moet in jouw situatie dat toch te ontvangen zijn als ik die waardes zie die je op 11 W hebt.

Tja, dat dacht ik ook.

 

Ik ben benieuwd wat voor ontvanger je hebt en anders schaf je een Openbox S10 of beter een tm single of nano of 5302 aan op de site van technomate staan er een aantal. Ik weet dat deze ontvangers een zeer gevoelige tuner hebben en dat in combinatie met een 70 dB lnb en goed afregelwerk zal de ontvangst zeker verbeteren. En anders de Dr Hd met in het menu de satfinder die met 2 agc power input te kiezen om zoveel mogenlijk dx signaal binnen te krijgen blindscan is 1 Mhz ;)  zie maar keuze genoeg..

Ik heb een Xtrend ET9500. Die 70dB LNB gaat er zeker komen, nog even kijken of die $40 (incl. verzendkosten) het goedkoopste is en betrouwbaar is.

 

Zelf heb ik ook meer signaal door het binnen klepje van de prime er af te halen en de lnb nog iets meer op het brandpunt te richten zodat ook de scalarring waar het signaal eveneens op komt exact in line saat met de schotel. Daarna heb ik de 9 bander  circulair er weer op gezet met 2 reepjes ductape en de ontvangst was al goed maar is prima nu. Ik heb ook weer nieuwe zenders erbij op 5 W nu totaal iets van 80 sevices dus dat is wel goed . ;) Ook komt BBC world services afrika op 1 W hier binnen met 7 db dus met een redelijk hard signaal op 4025 r en met een symbolerate van 7824 en een fec van 2/3 ..

De depolarizor van Trust ga ik zeker maken en gebruiken.

Iets met tijd en dat ik die ook voor andere dingen gebruik... ;)

 

Ook 10 w komt hier binnen ...

Ik denk dat je 10 E bedoeld.

 

En het plaatje of de polarizer dient uiteraart tussen de hv sprieten in de c band lnb bevestigt te worden maar dat wist je al geloof ik. het loont trouwens ook om de polarizer goed af te regelen op een zwakkere transponder en ik heb hier dus de 7 bander er tussen i.pv het dielectrich plaatje voor de circulaire signalen. Soms maakt het ook uit als je de polarizer een halve slag draait en dan afregelt dat je meer signaal krijgt. Ik regel dus af op tienden procenten dus bijv 4,5 en na afregelen 4,7 % signaal het optimum is belangrijk omdat dan de lnb mee gaat werken om het signaal op te boosten net als bij een invacom lnb .. 

 

ik wil de scalar ring nog eens onder de loop nemen en die is in mijn geval plat voor prime-focus en bestaat uit 3 ringen. de scalar ring die ik uit China had besteld betaat uit 2 ringen en nu weet ik zeker dat dat clone materiaal is omdat een scalar met 2 ringen minder filtert als met 3 ringen.

 

Verder ben ik nog aan het scannan en ga zo met 10 oost verder ..

De satelieten vondt ik trouwens met mijn spectro die ik dan op de c band lnb aansluit maar in jouw geval kan je er gewoon met ucals heen draaien , zoe niet moeilijk moeten zijn om dan ook de goeie richting te hebben met het signaal van de c band sateliet ..

 

Grtzz Ger .. ;)

Ik gebruik geen usals, heb een twee V-boxen die met DiSEqC 1.2 wordt aangestuurd, ieder voor één van de twee draaibare schotels.

Momenteel met C-band aan het testen zonder actuator (deze moet ik eerst eens reviseren), dus handmatig de schotel draaien.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust (en overige geïnteresseerden), nog even terugkomend op dat pennetje wat achter de antennes voor C-band zit en derhalve veel signaal blokkeert naar de Ku-band antennetjes waarvoor jij een constructie bedacht had om het pennetje weg te draaien.
Als ik naar het laatste model van WS International kijk, de NS741U dan zie je dat die daar niet over de hele lengte zit:
Inside%20copy_small%202.png

 

Wellicht is dat dus niet nodig?
Op deze manier blokkeert hij niet het signaal naar de Ku-bad antennetjes niet of in ieder geval veel minder.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik weer terug ben in Nederland en tijd vind , zal ik eens kijken hoever ik die stift terug kan trekken op C band zonder signaal verlies .

Eerst nog en paar dagen van Turkije genieten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Van de week heb ik de schotel een stukje gedraaid. Ik ontvang nu op de ku band tot 75 oost.

Op de c band tot 64.2 oost, verder ontvang ik niets. Op de ku lnb heb ik van het weekend een groter feedhorn gemaakt door een trechter passend te maken. De signaal winst is iets meer, maar niet schokkend.

Wat me wel opvalt is dat wanneer de motor goed staat, je dan best wel de schotel iets uit het midden kan zetten.

Een motor die draait 80 oost tot 80 west lijkt mij daarom nog steeds het beste. De motor SG6100 draait wel ver genoeg maar de tube is maar 42mm een grotere kan ik niet vinden.

Van de stabb is de tube 55mm. Al een paar keer gemaild maar krijg geen antwoord. Is 42mm een probleem op een Gibertini 150?? Elke keer de schotel verzetten vind ik ook geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...