Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

  ik vondt het altijd zo leuk om "door" de schotel heen te kijken waar de satelieten zijn. Het ging mij vooral om wat betreft de satelieten die lager liggen dan 70,5 oost omdat ik dan net een gebouw tegenkom in die richting maar het vreemde is dat ik toch een beetje signaal met fading heb op die frequentie en rees bij mij de vraag of dat door de blokkade van het gebouw komt ofdat ik wel nog net direct zicht heb maar mijn signaal gewoon te zwak is. 

Omdat ik op oost vroeger ook op 53º ook nog signaal had en tegenwoordig niet meer , verdacht ik de bomen in die richting .

Inschatten van achter de schotel was te vaag , daarom heb ik een buis voor de lens van een bewakingscamera gemaakt en deze onder de juiste elevatie-hoek aan mijn draaibare schotel gemonteerd .

Inderdaad kwam bij Turksat al schaduw in beeld , iets verder vol in het blad .

Nu gebruik ik die buis met een hoekmeter erop en aan de achterzijde een prisma uit een verrekijker zodat je van opzij door de buis kunt kijken .

Ik heb er al een paar keer signaal problemen mee kunnen oplossen door aan de boven en onderzijde van een schotel te kontroleren of er vrij zicht was .

Soms zijn schotels te dicht onder balkons of dak-overstekken gemonteerd , deze Elevatiekijker geeft dan uitsluitsel .

post-30993-0-44383300-1376345754_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oh dat is zeker wel makkelijk zo`n kijker en ik zie dat je er een hoekmeter op hebt, dus als het goed is kan je buiten de schotol om dus evenwijdig met de schotel met de juiste ingestelde hoek dan door de buis zien of er opstakels zijn dat is erg makkelijk. :D

 

Wat dat betreft heb ik een "dubbel" probleem omdat ik de lagere satelieten niet ontvang dus ook via de pulsenteller van de 24 " actuator buiten ontvangst niet met zekerheid de juiste satelieten kan tunen om te kijken of er opstakels tussen zitten omdat het afhangt van de fading die ik van de transponder krijg en wat mijn betreft "hangt" het erom of het wel of niet zo is omdat ik op 70,5 oost wel signaal heb. :mad:

 

Degene die ik gesproken had of waarvan ik las dat die daar ook signaal op had zou ik gezien mijn ontvangstgevoeligheid daar dan ook zeker signaal op hebben, maar ik weet idd dat locaties sterk van signaal kunnen wisselen en het geen maatstaf is betreft ontvangst van deze satelieten.. :sick:

 

Maar ik ben toch Donderdag vrij dus ga ik eens goed kijken desnoods met een verrekijker of ik nu wel of niet tegen de dakrand aankom en dan ga ik eens verder met het verbeteren van de cband ontvangst

 

Het is drop of dronder.. :)

 

Grtzz Ger..

post-59919-0-46046700-1376432575_thumb.jpeg

post-59919-0-94446000-1376432587_thumb.jpeg

post-59919-0-94149700-1376432604_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

van de week een nieuwe lnb gekocht. Een MTI high line.

Volgens dx ers de beste. Ben nu aan het testen op de Triax110.

De ontvangst is echt veel beter Arab 30.5 oost komt nu binnen Nijlsat 7 west zowel horizontaal als verticaal. Alleen 60 oost nog niet. Dat moet toch ook mogelijk zijn.

Niet slecht voor een 110cm schotel.

Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

December10, probeer eerst op 60 oost 11072V 2170 Rostov Papa, die is meestal het makkelijkst te locken.

Soms gaan ook Podmoskove, 9 TV of Nika. 60 oost ontvangst is nogal wisselend. Dit alles dus ook met een TD-110.

Had je voorheen een Inverto Black Ultra? Ben dan benieuwd naar de resultaten met de MTI high line.

 

Phoenixx, van de Jonsa hoef je (naar ik lees, niet uit eigen ervaring!) op Ku-band niet al te beste prestaties te verwachten.

De meeste dx-ers gebruiken de Jonsa's alleen voor C-band. Dus succes daarmee!

http://forum.dxtv.de/wbb/thread.php?threadid=17225

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hvdh, De jonsa 180 schotel presteert bij mij best wel goed voor de prijs waarmee ik hem heb gekocht. Het is belangrijk om de delen goed in elkaar te zetten en aan te schroeven zodat het bladenpakket compact en strak op de schotelkraag bevestigt zit.

Wat ik niet wist is dat de brandpuntsafstand van de stangen is gemaakt voor de bevestiging van de cband feedhorn waarop het werkelijke brandpunt met de ingeschoven lnb 3 cm verder ligt. Vandaar de oorzaak dat ik bij de eerste test op ku geen signaal had op de Jonsa schotel.

 

Toen ik dit verholpen had had ik eerst signaal op de sterke satelieten (Sirius Hotbird Astra 1 ,2) maar zo`n schotel 180 met een openingshoek van 1,5 graden moet je afregelen dat is erg belangrijk. Als de schotel op ku goed staat kan je later cband monteren en uitproberen.

 

Wat betreft ku ben je dus aangewezen op primefocus lnb en dan kan je kiezen of de invacom / inverto  enkel twin of quad met instelbare adf 120 feedhorn die je op de lnb as kan roteren (gaaf!) voor optiaal signaal, of je zet er een lnb met gegoten feedhorn de chinabrave of de eurostar lnb op met een conv gain van 70 db en die stel je met de rand van de feedhorn in op de brandpuntafstand van het hard (deksel) van de schotel op 68,2 cm en je zorgt dat de lnb h/v netjes recht gelijkloopt met de polarisatie van de sateliet signalen. Goed na afregelen eventueel en toen heb ik idd op 60 oost afgeregeld nadat de meeste satelieten goed stonden en ik dus met fijnafregeling bezig was en ik kreeg aardig wat zenders binnen.

 

Op 60 Oost heb ik nu 57 services waaronder ook rostov papa (11072 V 2170), Nika Kuben tv (11045 V 3100)  tv en ook 100 tv (10972 V 3330) en op 66 Oost Mir tv (12636 H 5500) die is wel fec 7/8 maar komt hier goed door. Ook op 68,5 Oost en 70,5 Oost heb ik goede ontvangst alleen Abs op 75 oost is heel zwak en ben er nog niet uit of dat het gebouw is of het signaal vandaar de fuji lnb die ik wil proberen. :D

 

De eurostar lnb heeft wel 1 uitgang maar presteert beter dan de inverto en invacom lnb met adf1200 feedhorn flens vanwege de conversion gainvan de lnb. Daar gaat het om bij de zwakke signalen. Daarbij komt nog dat ik aardig wat demping heb op mijn inpandig balkon waar de Jonsa net op kan ;)) Ik weet zeker als deze in het vrije veld of op een dak zou staan dat je met goed afregelen best wel goede ku ontvangst kan halen, alleen je moet hem goed afregelen.

   

Waar ik op het zuiden op ijk is niet Sirius maar Amos Spacecom (10.722 H  27500) en de zwakste van Amos k2 (11389 H 27500) om de elevatie perfect af te regelen en op 11.919 badr betreft de zwakke satelieten.

Bij badir is het wel leuk om te zien als ik eerst na Astra 2 draai ( ook 11919) en dan terug draai dan even geen signaal en ietsje later floep! weer 11919 dan en scan en dar hebben we Badr :) ..

 

ik merk ook bij Nile sat of ik op Atlanticbird 4 sta of op Nile 101 (7w) dat ik moet bijdraaien en scheelt iets van 30% als ik goed heb uitgericht..

 

Ook wil ik een fuji lnb erin hebben voor het dx werk (30,5 oost en 38 Oost) om te kijken wat ik daar van binnenkrijg.. :)

 

Ger.. 

post-59919-0-65652700-1376583577_thumb.jpeg

post-59919-0-73931200-1376583651_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 60 Oost heb ik nu 57 services waaronder ook rostov papa (11072 V 2170), Nika Kuben tv (11045 V 3100)  tv en ook 100 tv (10972 V 3330) en op 66 Oost Mir tv (12636 H 5500) die is wel fec 7/8 maar komt hier goed door. Ook op 68,5 Oost en 70,5 Oost heb ik goede ontvangst alleen Abs op 75 oost is heel zwak en ben er nog niet uit of dat het gebouw is of het signaal vandaar de fuji lnb die ik wil proberen. :D

...

Ook wil ik een fuji lnb erin hebben voor het dx werk (30,5 oost en 38 Oost) om te kijken wat ik daar van binnenkrijg.. :)

 

Ger..

Mooi om te lezen wat je binnengehaald heb. Die zenders op 60E worden (op twee na) niet op King of Sat genoemd.

http://nl.kingofsat.net/pos-60E.php

Op Satbeams staat deze Spot 1 beam ook begrensd op 100 cm ergens in het noorden van Groningen maar dit bewijst wel weer dat daarbuiten ook nog ontvangst mogelijk is.

Het zou mooi zijn als je dit soort bevindingen ook even doorgeeft aan KoS door ze een mail te sturen. Dan profiteren anderen daar ook weer van.

30,5 is een leuke ja, net als Badr en Nilesat is de Arabsat vaak ver buiten de footprint nog te ontvangen.

Leuk om te proberen welke satellieten en beams je toch binnenhaalt die zg. nét niet te ontvangen zou zijn...

Kwestie van Lyngsat (en/of King of Sat en/of Flysat) en Satbeams napluizen en uitproberen.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen...

Ik weet niet meer hoe ver je naar het westen kon maar ben benieuwd naar C-band op SES-6 40.5W.

 

Wat betreft wel of geen obstakel voor 75E: Kan je Apstar 76.5E 12638V wel ontvangen? En de IRIB feeds op Intelsat 22 op 72.1E, 12541H?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 66, 68,5 en 70,5 oost satellieten zijn niet moeilijk te ontvangen, gaan hier ook met de TD-110.

Maar je Jonsa presteert in ieder geval beter met die zenders op 60 oost!

Inderdaad denk ik dat je naar 75 oost schaduw hebt op je schotel.

 

Hier nog een paar uitdagingen:

52,5 oost, Yahsat MENA beam (alle transponders zouden moeten locken bij jou)

42 oost, Turksat 2A oost beam

36 oost, Sub-Sahara beam (11727V en 12245H zijn de sterkste)

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de vraag van HVDH te reageren. Mijn eerste lnb is een Samsung type ????? en er oud

Dan is de MTI lnb echt beter. Op 60 oost ontvang ik niets. Misschien teveel bewolking.

Een andere keer proberen. Een mooi verhaal van Phoenixx vooral door gaan met testen en berichten schrijven. Ik ben nu aan het proberen om de motor SG6100 monster naar Nederland te halen. Het lijk me

wel wat. Zijn er nog mensen met tips altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Phoenix , die vision prime focus lnb , is daar de scalaring van te verstellen op de hals van de lnb ?

Ik vraag dat omdat de F/D verhouding van die Jonsa nogal afwijkt , of is die vision speciaal voor die Jonsa gemaakt ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust de f/d verhouding van de eurostar lnb is ook gelijk aan de f/d van de Jonsa Antenne. ik heb even gekeken m.b.t de Jonsa diameter van 180 cm en een schoteldiepte van 29,5 cm en een brandpunts afstand van 68,2 cm kom ik via satlex uit op een f/d van 038 uit. Zoals je weet loopt de f/d van primefocus van min 0.25 tot max 0.45 dus deze waarde zit er netjes tussenin dus dat moet goed zijn. Ook aan de feed van de gegoten lnb kan je zien aan de structuur dat deze de vorm van de adf 120 van invacom enigzinds benadert. Ik heb nog op de doos gekeken en her en der gegoogeld maar kan daar nergens iets over vinden. Ik weet echter wel dat de eurostar lnb meer binnenhaald dan de invacom op primefocus gebied en ben er nu wel achter dat de chinabrave (70 db 0,1 db) vanwege de foute niet te benadere low noise waarde wel een clone lnb moet zijn en dat zag ik later ook met de test rapporten..

 

Inmiddels ben ik vandaag verder gegaan met het cband gebeuren en heb de eurostar lnb houder vervangen voor de orginele cband coroter voor de bsc 421 cband lnb met 65 db conversion gain. Ineens was het kwartje gevallen toen ik de getallen op de lnb houder zag en dat heeft dus met de f/d te maken. Zoals ik pas uitgerekent heb is de f/d dus 0.38 en stel ik de lnb op de houder rand waar deze ingeschoven is netjes in op 0.38. nu alleen nog even kijken dat de h/v draadjes van +- 1 cm gelijk staan aan de polarisatie van de schotel dus op siruis h/v/ instellen 0 graden en dan de dielectriche plaat in de sleuf steken zodat deze TUSSEN de staafjes eindigt anders werkt je circulaire polarisatie maar 1 kant op en heb je bijv alleen linksom of rechtsom ontvangst.

 

Toe ik aan het testen ging heb ik eerst de schotel een stukje naar links opgeschoven op mijn balkon zodanig dat hij nog net vlak voor het hekwerk kon draaien. Dan kan ik rechts nog een schotel voor ku kwijt en ga mǹ triax 110 vervanigen voor een visiosat 120 of 150.

 

Met testen had ik dus op 20 graden oost een aantal zenders en ook op 49 graden oost en 1 en 5 graden west verder ben ik nog niet gekomen omdat ik zag nadat het tegelframe verschoven was en vasnwege de nieuwe corotor dat de schotel richting niet helemaal gelijk liep met het signaal en heb de nul graden as weer iets gecompenseert zodat ik weer enige gelijkloop heb op de clarcbelt en kreeg meteen al harder signaal binnen (op 5 oost 87 services) :P  dus dat wordt even de schotel opnieuw bijtrimmen maar dat is een klusje vor morgen.. ;)

 

Dan ben ik toch van plan om een c/ku lnb erin te zetten van 70 db en ben op zoek naar een gevoeliger ontvanger een technomate of openbox even zien nog wat de satelietwereld heden ten dage in de aanbieding heeft;).. :)

 

Wat me wel opvalt is dat mensen vaak opgeven met cband en ik betrap me eigen er ook op om snel weer van houder te wisselen terug naar de duizende ku zenders i.pv die paar cband zenders in verhouding tot de ku band, maar ik zie nu dat het de moeite loont om er mee verder te gaan. Trouwens ik heb nog een primefocus 1 peace 140 liggen en daar kunnen ook al die cband zenders mee ontvangen worden alleen zit er een ku houder op en zie zou dan moeten vervangen worden voor een cband corotor.. :grin:

 

@December20 Wat betreft ku ben ik nog aan het testen geweest en 70,5 oost komt hier nu 78 % standaard binnen. De verdere transponders kan ik wel ontvangen maar ik zie alleen de signaal meter een paar procent bewegen en wat fading als er een vliegtuig langs vliegt in oostelijke richting maar verder niet. Als ik dan de schotel iets verder of terug draai stopt de procenten fading dus er is wel signaal in de juiste richting maar dan alleen heel erg zwak.

 

Dit heb ik 72 oost en 74 oost en ook 75 oost en alleen s`avonds met helder weer ook op de ku band van Thaicom op 78,5 oost.en als het signaal geblokt zou zijn door het gebouw zou ik dus geen variatie moeten zien en het signaal gewoon strak op de ruiswaarde moeten blijven staan volgens mij ..

 

Met scannen heb ik nu net 91 services op de dream 7020 HD op 5 W  :D

 

Groetjes Gerr..

post-59919-0-03154200-1376617805_thumb.jpeg

post-59919-0-58529200-1376617811_thumb.jpeg

post-59919-0-42127300-1376617819_thumb.jpeg

post-59919-0-08450400-1376617825_thumb.jpeg

post-59919-0-71089300-1376617834_thumb.jpeg

post-59919-0-46959500-1376617853_thumb.jpeg

post-59919-0-99961500-1376617864_thumb.jpeg

post-59919-0-90911100-1376619156_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust de f/d verhouding van de eurostar lnb is ook gelijk aan de f/d van de Jonsa Antenne. ik heb even gekeken m.b.t de Jonsa diameter van 180 cm en een schoteldiepte van 29,5 cm en een brandpunts afstand van 68,2 cm kom ik via satlex uit op een f/d van 038 uit. Zoals je weet loopt de f/d van primefocus van min 0.25 tot max 0.45 dus deze waarde zit er netjes tussenin dus dat moet goed zijn.  

 

 

 

en dan de dielectriche plaat in de sleuf steken zodat deze TUSSEN de staafjes eindigt anders werkt je circulaire polarisatie maar 1 kant op en heb je bijv alleen linksom of rechtsom ontvangst.

Uit eigen ervaring en uit postings op een engels board blijkt dat juist met die plaat (en met mijn "flessen-depolarisator") zo ver mogelijk (zelfs gedeeltelijk buiten de lnb)  vanaf die antennes het beste resultaat verkregen word . 

Ik heb die "flessen-depolarisator" helemaal bij de opening zitten en vang zowel links en rechts draaiend .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust de f/d verhouding van de eurostar lnb is ook gelijk aan de f/d van de Jonsa Antenne. ik heb even gekeken m.b.t de Jonsa diameter van 180 cm en een schoteldiepte van 29,5 cm en een brandpunts afstand van 68,2 cm kom ik via satlex uit op een f/d van 038 uit. Zoals je weet loopt de f/d van primefocus van min 0.25 tot max 0.45 dus deze waarde zit er netjes tussenin dus dat moet goed zijn. Ook aan de feed van de gegoten lnb kan je zien aan de structuur dat deze de vorm van de adf 120 van invacom enigzinds benadert. Ik heb nog op de doos gekeken en her en der gegoogeld maar kan daar nergens iets over vinden. Ik weet echter wel dat de eurostar lnb meer binnenhaald dan de invacom op primefocus gebied en ben er nu wel achter dat de chinabrave (70 db 0,1 db) vanwege de foute niet te benadere low noise waarde wel een clone lnb moet zijn en dat zag ik later ook met de test rapporten..

 

Inmiddels ben ik vandaag verder gegaan met het cband gebeuren en heb de eurostar lnb houder vervangen voor de orginele cband coroter voor de bsc 421 cband lnb met 65 db conversion gain. Ineens was het kwartje gevallen toen ik de getallen op de lnb houder zag en dat heeft dus met de f/d te maken. Zoals ik pas uitgerekent heb is de f/d dus 0.38 en stel ik de lnb op de houder rand waar deze ingeschoven is netjes in op 0.38. nu alleen nog even kijken dat de h/v draadjes van +- 1 cm gelijk staan aan de polarisatie van de schotel dus op siruis h/v/ instellen 0 graden en dan de dielectriche plaat in de sleuf steken zodat deze TUSSEN de staafjes eindigt anders werkt je circulaire polarisatie maar 1 kant op en heb je bijv alleen linksom of rechtsom ontvangst.

 

Toe ik aan het testen ging heb ik eerst de schotel een stukje naar links opgeschoven op mijn balkon zodanig dat hij nog net vlak voor het hekwerk kon draaien. Dan kan ik rechts nog een schotel voor ku kwijt en ga mǹ triax 110 vervanigen voor een visiosat 120 of 150.

 

Met testen had ik dus op 20 graden oost een aantal zenders en ook op 49 graden oost en 1 en 5 graden west verder ben ik nog niet gekomen omdat ik zag nadat het tegelframe verschoven was en vasnwege de nieuwe corotor dat de schotel richting niet helemaal gelijk liep met het signaal en heb de nul graden as weer iets gecompenseert zodat ik weer enige gelijkloop heb op de clarcbelt en kreeg meteen al harder signaal binnen (op 5 oost 87 services) :P  dus dat wordt even de schotel opnieuw bijtrimmen maar dat is een klusje vor morgen.. ;)

 

Dan ben ik toch van plan om een c/ku lnb erin te zetten van 70 db en ben op zoek naar een gevoeliger ontvanger een technomate of openbox even zien nog wat de satelietwereld heden ten dage in de aanbieding heeft;).. :)

 

Wat me wel opvalt is dat mensen vaak opgeven met cband en ik betrap me eigen er ook op om snel weer van houder te wisselen terug naar de duizende ku zenders i.pv die paar cband zenders in verhouding tot de ku band, maar ik zie nu dat het de moeite loont om er mee verder te gaan. Trouwens ik heb nog een primefocus 1 peace 140 liggen en daar kunnen ook al die cband zenders mee ontvangen worden alleen zit er een ku houder op en zie zou dan moeten vervangen worden voor een cband corotor.. :grin:

 

@December20 Wat betreft ku ben ik nog aan het testen geweest en 70,5 oost komt hier nu 78 % standaard binnen. De verdere transponders kan ik wel ontvangen maar ik zie alleen de signaal meter een paar procent bewegen en wat fading als er een vliegtuig langs vliegt in oostelijke richting maar verder niet. Als ik dan de schotel iets verder of terug draai stopt de procenten fading dus er is wel signaal in de juiste richting maar dan alleen heel erg zwak.

 

Dit heb ik 72 oost en 74 oost en ook 75 oost en alleen s`avonds met helder weer ook op de ku band van Thaicom op 78,5 oost.en als het signaal geblokt zou zijn door het gebouw zou ik dus geen variatie moeten zien en het signaal gewoon strak op de ruiswaarde moeten blijven staan volgens mij ..

 

Met scannen heb ik nu net 91 services op de dream 7020 HD op 5 W  :D

 

Groetjes Gerr..

Als je een f/D verhouding van 0.38 hebt, dan is de afstand van de rand van de focal ring (aan de schotel-zijde) tot aan de rand van de LNB 13,2 mm, kan je teruglezen hiervoor: http://www.sat4all.com/forums/topic/329796-c-en-ku-lnb-op-een-triax-110cm/page-14?do=findComment&comment=2175036x

Kijk maar even, ik heb het aangegeven in je eigen foto:

post-40400-0-35499600-1376667705_thumb.jpg

Maar deze afstand afregelen op het sterkste signaal is m.i. het meest nauwkeurig.

 

Wat ik niet snap zijn je screenshots van Arabsat 20E. Die zenders die jij op 4054H hebt zitten in werkelijkheid op 3884R en andere screenshot 4110L is in werkelijkheid 4054L. Misschien dat er een LOF instelling nog niet klopt?

In de regel heb je op C-band een LOF van 5150 MHz en wordt de band (3.4-4.2 GHz) reversed omgezet naar de S-band (1750-950 MHz).

 

Ook zou ik de door Trust genoemde fles-polariser eens proberen i.p.v. het plaatje.

 

Waar je denk ik ook rekening mee moet houden met die lage elevaties is dat de invloed van de atmosfeer meer en meer meetelt en misschien heb je dan ook sneller last van grondruis o.i.d.?

Als je 78.5E kan ontvangen, dan wordt m.i. 75E niet door een gebouw op de horizon geblokkeerd, anders zou je alles na 75E niet meer ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik weer verder gegaan met het cband gebeuren en heb als eerste de polarmount veranderd van de oost stand naar de west stand. Dit was best nog wel tricky omdat bij het loshalen van de actuator even goed opgelet moet worden dat de schotel er niet vandoor gaat en dat de actuator niet doorbuigt op zijn aandrijfpunt als deze wordt losgehaald, maar ik heb er een stoel onder gezet zodat hij niet kon vallen en actuator plaat bout voor bout voorzichtig lostgehaald en weer vastgezet op de westkant.

 

Op het moment dat dit klaar was ben ik gaan scannen en kreeg flink wat transponders binnen in veel richtingen en alles bij ekaar opgetelt heb ik voor de westkant nu ook de pulsenteller actuator richting als maatstaf van oost naar west per sateliet opgeschreven en totaal kom ik nu uit op 25 satelieten voor de cband, niet slecht dus ;)..

 

Toen heb ik de een van de westelijke satelieten met draaien opgezocht zodat ik signaal op de trimex kreeg en heb toen de kabel op de maxplus 2100 aan gesloten die scant lekker snel en kreeg toen flink wat zenders binnen. Nu is dit een oudere ontvanger dus niet overal heb ik beeld maar het is een mooie indicatie om even snel te scannen op signaal. daarna heb ik de dreambox 7020 HD erop gezet en in het menu cband aangegeven en er stonden al satelieten in die ik al eerder van satbeems heb gedownload en die sateliet xml via linux mc (midnightcommander) gecopieerd naar /etc/tuxbox/ zodat daat de nieuwe frequenties van de laatste update netjes instan. nu weet ik dat je dat ook met een satxml plugin kan doen als je die installeert maar elke keer heb ik dan vastlopers op de box dus deze methode gaat stukkeb beter. wel moet even het enigma herstart worden om de nieuwe sateliet settings te activeren vanwege het inlezen maar dat spreekt vanzelf..

 

Even later ben ik verder gegaan met het afregelen van de cband lnb en heb eerst aan de achterkand de skewsettings op 0 gezet zodat het 0 punt gelijkloopt met de horizontale hartlijn van de schotel. Toen heb ik 1 zender genomen op de dreambox en ben daarop gaan afregelen totdat ik maximaal signaal had. Het afregelen was alleen lastig vanwege de bevestiging van de lnb met 1 bout (maar) in de lnb houder. Ik vindt dit een zeer slechte goedkope gammele constructie i.p.v 3 draagboutjes getapt zodat de lnb netjes in balans vast komt te zitten en bij losdraaien van de boutjes de lnb makkelijker is fijn af te stellen. Bij cband gaat het om procenten van het signaal en een paar procent kan aardig wat uitmaken voor de zenders die je dan binnenhaalt. :eek:

 

Op een gegeven moment had ik de zender op maximaal signaal en heb toen een scan gedaan en ik heb nu bijna overal blokvrij beeld op de dreambox, ook heb ik de lnb zo ingestelt dat deze 11 mm van de corotor afzat maar ik had minder signaal dan wanneer ik deze op de 0.38 streep had ingestelt die op de lnb zit als markering. Het dielectriche plaatje wat tussen de h/v sprietjes in de lnb staat heb ik volgens advies zoveel mogenlijk naar voren in de lnb gedaan zodat de plaat tegen het bescherm kapje aanzit. Wel heb ik het kapje met 2 stukjes ductape voor de zekerheid even vastgezet en ik zal de polariser eens gaan maken om te kijken of ik het signaal nog wat kan opschroeven dat zou heel mooi zijn want bij cband tellt elke procent, doe footprints van flysat zien er leuk uit maar zo` hard is het signaal nou ook weer niet .. :P

 

Toen ik op zoek ging naar een goede blindscan ontvanger zag ik dat de dr hd f15 niet meer gemaakt werdt maar voor feedhunters een heel mooi apperaat is, jammer maar mischien is nog een andere variant van te krijgen want dit schijnt een goede gevoelige ontvanger te zijn, beter dan de openbox of de azbox. :sick:

 

Momenteel heb ik nog een lnb met een conversoingain van 65 db erin maar ik ben van plan om een 70 db cband lnb erin te plaatsen. Het is natuurlijk mooi om een c/ku lnb erin te plaatsen maar de plaat zou het ku signaal weghalen en met de polarizer is het lastig om dat steeds bij te regelen dus ben ik van plan om een bulls eye van chapperal erin te zetten voor het c en ku werk met norsat pll lnb`s en dan ook circulair voor het betere werk;) .. ;)

 

Groetjes Ger.. :lol:

post-59919-0-75832800-1376692675_thumb.jpeg

post-59919-0-58937000-1376692680_thumb.jpeg

post-59919-0-33011300-1376692688_thumb.jpeg

post-59919-0-53673100-1376692693_thumb.jpeg

post-59919-0-12289800-1376692697_thumb.jpeg

post-59919-0-94139400-1376692701_thumb.jpeg

post-59919-0-00596800-1376692706_thumb.jpeg

post-59919-0-78161700-1376692711_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik met mijn Triax 110cm C/KU band opstelling een DRHD D16 en ik moet zeggen dat het echt een behoorlijk gevoelige ontvanger is. Zelfs gevoeliger dan de Maxplus 2100+

Besteld in Engeland.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Maxplus en Clarktech hebben volgens mij middelmatige gevoeligheid waarop de Maxplus 15 % meer signaal afgeeft (sharp tuner) op dezelfde zender en een snellere blindscan heeft, dat is wel makkelijk met zoeken. ook kan je de balkjes van het signaal volgen met scannen, dat heeft de dr hd weer niet plus wat ik her en der lees dat sommige versies van dr hd wel alle feeds scannen maar niet allemaal opslaan, die moet je dan handmatig erin zetten, maar hoe doe je dat met een blindscan ? die frequentie weet je dus niet, daarom neem je ook een blindscan en het verhaaltje dat de software alles op zou lossen in de toekomst dat heb ik al eens eerder gehoord met de vantage 8000 hd.

 

Ik heb 2 jaar getest met verschillende officiele en emu firmwares maar ik kreeg daar constant vastlopers mee en een zeer lichte meter die pas op 63 % lockt en meters kunnen ook liegen.

Ik heb hem weggedaan omdat er niet mee te werken viel vanwege lockproblemen en vastlopers met scannen en feedhunten met dank aan dr dish die ik zo heilig geloofde. Ik zie ook dat deze ontvanger reeks van bepaalde sites voor de verkoop is afgehaald waarschijnlijk om die problemen met de vantage 8000 hd.

 

Wat me ook vaak opvalt is dat het signaal level er nu wel wordt bijgezet bij de dr hd ontvangers die vaak bij andere specs van verschillende blindscan ontvangers op het net weggelaten worden of incompleet zijn. Als je een ontvanger hebt met een signal level van - 85 tot -25 db dan heb je een zeer gevoelige ontvanger. De meeste ontvangers hebben een signaal level van -65 tot - 25 db wat voor het merendeel standaart waarden zijn ook de dr hd ontvangers maar daar lees ik het wel bij. Daarom vondt ik het zo jammer van de vantage want die had een signaal level van -85 db tot - 25 db...

 

Ger...

post-59919-0-30207200-1376733540_thumb.jpeg

post-59919-0-33058800-1376733586_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...