Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Tuurlijk ! Zonder reclame te maken voor een site, stuur maar een pm, dan zal ik de link aan je doorsturen.

Ik heb er een 2tal foto,s aan toegevoegd zodat je een indruk hebt hoe ik dit heb gemaakt.

Met deze combi heb ik zelfs ontvangst op Amazonas op 61,5 west (KU) Nilesat, Amos.

Maar ook op Arabsat 20 oost © Telecom 3 oost, op dit moment zit er een hele sterke transponder op C band van de Express 11 west, deze komt bij mij met 13,5 db binnen en dat is nog niet eerder gelukt.

Verder nog op 22, 24'5, 27,5 34,5 40,5 en 55 west.

 

Hallo,

 

Zou u mij ook een PM willen sturen met de link?

 

Groet Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met deze combi heb ik zelfs ontvangst op Amazonas op 61,5 west (KU) Nilesat, Amos.

Maar ook op Arabsat 20 oost © Telecom 3 oost, ...

Verder nog op 22, 24'5, 27,5 34,5 40,5 en 55 west.

Welke freq. ontvang je op Amazonas op 61°W dan? 12522 H?

Nilesat en Badr hebben me altijd al verbaasd hoe je zo ver out of footprint nog ontvangst hebt.

Amos hangt er ook vanaf welke frequenties, die op de Europa-beams zijn niet zo moeilijk.

Arabsat op 20°Oost is niet slecht...

Voor de rest ook goede prestatie gezien de geringe afmeting van de schotel.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12642 H is de frequentie met momenteel alleen maar gecodeerde uitzendingen.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12642 H is de frequentie met momenteel alleen maar gecodeerde uitzendingen.

 

Afgaande van Lyngsat is 12642 H en de door mij genoemde 12522 H op de Europa beam en deze is met 49dBW ook prima te ontvangen in Nederland behalve dan dat de lage elevatie van 5-6° erg lastig is dan.

 

Ik ben verder nog steeds benieuwd naar ieders ervaringen met eigenlijk te zwakke signalen.

Dus welke frequenties ontvang je met welke schotel en LNB terwijl dat volgens bijv. Satbeams niet mogelijk zou zijn?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week heb ik de Stab hh120 van het dak gehaald. En open gemaakt.

Hoe kan ik de Stab iets verder laten draaien. Een paar tips  van Trust gehad.

Het eerste wat ik gedaan heb, is de print plaatjes afgeslepen, zodat  de eindschakelaars dichter tegen het huis aan zitten.

Dat scheelt  aan beiden kanten 2 graden. Van het wormwiel  heb ik aan beiden kanten 1tand een stukje weg geslepen.

Als je de rand van het huis wegslijpt waar de eindschakelaars tegen aan zitten, dan loop de Stab een stuk verder.

Dat heb ik nog niet gedaan. Het probleem waar ik tegen aan loop is: als de Stab aan het eind komt oost of west dan gaat die van zelf terug naar 0 graden. Dat heb je niet door als je niet naast de schotel zit. De Stab  reageert niet op het signaal van de tuner. De Stab reageert pas weer als die op 0 graden staat. Dat duurt lang en is vervelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week heb ik de Stab hh120 van het dak gehaald. En open gemaakt.

Hoe kan ik de Stab iets verder laten draaien. Een paar tips  van Trust gehad.

Het eerste wat ik gedaan heb, is de print plaatjes afgeslepen, zodat  de eindschakelaars dichter tegen het huis aan zitten.

Dat scheelt  aan beiden kanten 2 graden. Van het wormwiel  heb ik aan beiden kanten 1tand een stukje weg geslepen.

Als je de rand van het huis wegslijpt waar de eindschakelaars tegen aan zitten, dan loop de Stab een stuk verder.

Dat heb ik nog niet gedaan. Het probleem waar ik tegen aan loop is: als de Stab aan het eind komt oost of west dan gaat die van zelf terug naar 0 graden. Dat heb je niet door als je niet naast de schotel zit. De Stab  reageert niet op het signaal van de tuner. De Stab reageert pas weer als die op 0 graden staat. Dat duurt lang en is vervelend.

Ik ben bang dat het toch ingewikkelder is !

Ik heb zojuist ook een eindschakelaar verzet zodanig dat het draaibereik kleiner is .

Ook dan draait de motor na het bereiken van die eindschakelaar , vanzelf terug naar de 0 stand . Ondanks het resetten van de limits .

Het lijkt wel of het draaibereik softwarematig word gecontroleerd , en daar kan ik geen tip voor geven , sorry !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Interesant topic voor de sat hobby`isten. zelf ben ik ook weer met wat satelietspul bezig. Een tijdje geleden ben ik met een kennis met een busje meegereden naar Lelystad en heb daar een jonsa 180 gekocht om eens te kijken hoe deze schotel presteert. Ik heb al diverse verhalen gelezen maar ik wil ook eens wat ervaring opdoen met het primefocus gebeuren. Een paar jaar geleden had ik een 1 peace 140 schotel uit het analoge tijdperk en deze was gemaakt voor ku ontvangst en presteerde goed. De transponders van de oudere Nilesat (11.785) kwamen hier 61 % binnen op een maxplus 5100c en dat is zeker niet slecht en dan te bedenken dat de schotel op een inpandig balkon stond wat altijd wel wat signaal dempt.

 

Imiddels met de jonsa 180 die net op mijn balkon past ;) ben ik dus weer aan het testen met Nilesat. Eerst kreeg ik geen signaal op ku en ging het brandpunt berekenen en kwam erachter dat de lengte van de bijgeleverde stangen niet klopten wat ik voorlopig even heb opgevangen met 3 m 5 boutjes van 50 mm waardoor ik met afstellen het nulpunt weer terug heb in de lnb.

 

Het maximale signaal is hier 55 % met een invacom twin lnb en 57 % met een inverto flensh lnb voor de sterkste transponders znder een lineversterker. Ook heb ik nog geexpirimanteerd met zo`n gegoten aluminium lnb met aangegoten feedhoorn waar conversiongain 70 db en ruisgetal 0.1 db opstaat en ik vraag me af of dit wel waar is. In china zijn ze met partijen te krijgen voor zeg omgerekend 15 € en ik vraag me af of die specs wel kloppen. Ik heb ook nog een eurovision lnb (70 db 0.1 db) met een iets grotere aangegoten feedhorn en die trekt wel aardig wat zwakke zenders binnen. Mijn ijkpunt is ze zender k2 van amos ie transponder was vroeger veel harder maar hebben ze verdraait viade sateliet ( rest v Amos is wel goed 11.722 etc).

 

De ontvangst is op zich niet slecht maar volgens mij is er meer uit te halen en ik ben ook benieuwd als je een echte fujy stargold of een yuri lnb erin zou planten of je dan echt meer dx werk op ku kan krijgen. Ben ook van mening dat de clarcktech 5100 wel mooi is met zoekfunktie van 1 Mhz en een "lekker" ontvangertie is om mee te scannen maar de tuner is zeg middelmatig gevoelig en ben van plan om een drhd of een tmate 5402 aan te schaffen voor het zwakke signaal werk. Er zijn ontvngers zoal de vantage met een tunergevoeligheid van  -85 dbm tot -25 dbm en dat is erg goed. Helaas heb ik die ontvanger weggedaan vanwege lock problemen en vastlopers. Een miskoop dankzij dr dish waar ik zo heilig in geloofde..  Heb er ook nog een cband lnb op ( esx 241) en die pakt wel een paar signalen ook op 57 w met een dielectrich plaatje maar het zijn erg zwakke signalen op cband en een schotel van 5 m kan ik hier niet op mijn balkon kwijt maar mischien op het dak als dat mag van de bewonderscommissie. Ik durf het niet te vragen omdat ze dan mischien over mijn balkon schotel beginnen. Binnen kort examen voor zendamateur doen dan zet ik "ḧem" er wel bij als ik hopelijk official toesteming krijg om de handel bovenop te planten..

 

73  rs  .. Ger.. :crazy:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst kreeg ik geen signaal op ku en ging het brandpunt berekenen en kwam erachter dat de lengte van de bijgeleverde stangen niet klopten wat ik voorlopig even heb opgevangen met 3 m 5 boutjes van 50 mm waardoor ik met afstellen het nulpunt weer terug heb in de lnb.

Waren de stangen niet gemaakt voor C-band of C/Ku-band LNBF?

Bij DMS las ik dat er verschillende brandpuntsafstanden bestaan voor C- en Ku-band.

http://www.dmsiusa.com/docs/c-ku%20focal%20point.pdf

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bedankt voor de info ik heb het gezien. Gelukkig kan ik goed bij mijn schotel maar ik ben met een paar zaken betreft lnb aan het "klooien" en kom er even niet goed uit. Wel leuk om ermee te expirimenteren maar das de hobby he ;) ..

 

 Eerst toen de schotel opgebouwd was 2 weken geleden had ik helemaal geen signaal op alle satelieten dat was het brandpunt probleem. Ik heb nu signaal maar ik wil er meer uit halen maar goed hierover later meer.

 

Bij op zetten van de Jonsa schotel kreeg ik hem niet goed langs de clarckbelt heel vreemd. Niet lachen maar naar 48 uur sleutelen kwam ik erachter dat de steun va het draaipunt van de schotel niet goed stond waardoor de schotel om het scheve punt draait met als gevolg dat de oostelijke satelieten te laag lagen voor ontvangst, ik moest de schotel dus voorzichtig na beneden drukken vor harder signaal. Nu heb ik gelukkig extra moeren op mijn tegelvoet steun zodat ik de paal waarop de schotel staat uit het middan kan compenseren waardoor ik weer goed uitkom dus compenseren waarop je bij de schotel weer goed uitkomt.

 

Ook maakte ik weer de beginnersfout door de schotel op zuid te zett ipc het nulpunt op Sirius 5 e en heb dit gecorrigeert. nu staat hij vrij goed en heb beelt vanaf nile tot 70,5 oost alleen insat 74 oost is heel zwak en net geen lock maar wel fading in de balkjes en dat geldt ook voor thaicom ku beam ietaje verder op 78,5 oost. Maar het is te zwak ik zie fading soms maar geen lock en heb al in een ander draadje gevraagd hoe het zit met chinabrave en eurovision gegoten lnb met grote feedhorn of het zeker is dat het allemaal clone werk is en zo ja dan richting phillipens voor een schte fuji stargold of yuri lnb die wel 70 db versterkt. of weet iemand een adresje dichterbij ? ik houdt mij aanbevolen..

Wel even nog een vraagje over het brandpunt moet dus bij cband de rand van de feedhorn dan in het brandpunt van de schotel komen ? of is het de lnb zelf die in het brandpunt komt ? bij ku heb ik de lnb er zelf in geet en bij de cband lnb ook.

 

Bij 78,5 oost kijkt de lnb net over het dak van het gebouw heen ietsje verderop das leuk als je even "door" de schotel kan kijken om te zien waar de satelieten staan ;)

 

Ook heb ik nog gekeken nar de dmx 741 die zou op zowel c als ku 70 db conversion gain geven en dan zou het probleem betreft dx en op gelost zijn mits je geen di electrich plaatje gebruikt in de lnb vanwege demping op ku signaal. kan ik altijd deze bsc 621 lnb met plaatje die ik nu heb gebruiken als c band circulair.

post-59919-0-58672400-1375744228_thumb.jpeg

post-59919-0-03229000-1375744231_thumb.jpeg

post-59919-0-61080100-1375744440_thumb.jpeg

post-59919-0-06394600-1375744977_thumb.jpeg

post-59919-0-74900900-1375744986_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoenixx Als ik vragen mag waarom kies je voor een Jonsa 180. En niet voor een Gibertini 150 ?

Een offset schotel geef meer versterking . Of is de versterking van een Jonsa 180 duidelijk beter ?

Ik vraag het om dat ik ook zoekt naar groter. De ruimte heb ik wel. Al moet ik wel zeggen dat ontvangen

met een Triax110 ook veel voldoening geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De focuslengte moet je meten tot aan de voorzijde van de metalen golfpijp, dus niet het kunststof

afschermkapje, zie ook bijgaande afbeelding.

 

Mooie uitleg.

Volgende vraag: Hoe verhoud zich dat tot de scalar ring dan?

Ik kan de LNB in die scalar ring in en uitschuiven, dus kan ik de voorzijde van de golfpijp altijd exact op het brandpunt afstellen, maar hoe ver mag/moet de scalar ring daar vanaf naar achter?

Ik wil nl. nieuwe bevestigingsstangen gaan maken voor (C-band) LNB met scalar ring (BSC621). De stangen komen aan de scalar ring, zoals je in deze foto ziet:

BSC6212.jpg

Dus die plek staat min of meer vast afhankelijk van de lengte van de stangen, hooguit kan je er ev. een paar ringen tussen doen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alex1970

 

Helaas is er veel variëteit in de f/D-verhoudingen van primefocus schotels. Dat kan lopen van een f/D
verhouding van 0,28 tot 0,42.

Daarom zijn de scalarringen ook instelbaar zie de bijlage.

 

Door de trechtervormige kijkhoek van de feedhorn aan te passen, zorg je er voor dat deze goed naar de schotel kijkt.

 

Stel je de kijkhoek te smal in, dan gebruik je maar het middelste gedeelte van de schotel en krijg je
minder versterking. Dat is zonde want je hebt niet voor niets een grote schotel gekocht.


Stel je de kijkhoek te breed in, dan kijkt de lnb over de rand van de schotel en wordt storende
atmosferische ruis opgevangen. Dit geeft een slechtere signaalkwaliteit.


Soms staat de f/D-verhouding aan de zijkant van de feedhorn.
 

Misschien heb je nog wat aan deze site voor wat betreft de instellingen: http://www.satmancanada.com/BSC621test.htm

post-60869-0-63352900-1375858366_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alex1970

 

Helaas is er veel variëteit in de f/D-verhoudingen van primefocus schotels. Dat kan lopen van een f/D

verhouding van 0,28 tot 0,42.

Daarom zijn de scalarringen ook instelbaar zie de bijlage.

 

Door de trechtervormige kijkhoek van de feedhorn aan te passen, zorg je er voor dat deze goed naar de schotel kijkt.

 

Stel je de kijkhoek te smal in, dan gebruik je maar het middelste gedeelte van de schotel en krijg je

minder versterking. Dat is zonde want je hebt niet voor niets een grote schotel gekocht.

 

Stel je de kijkhoek te breed in, dan kijkt de lnb over de rand van de schotel en wordt storende

atmosferische ruis opgevangen. Dit geeft een slechtere signaalkwaliteit.

 

Soms staat de f/D-verhouding aan de zijkant van de feedhorn.

 

Misschien heb je nog wat aan deze site voor wat betreft de instellingen: http://www.satmancanada.com/BSC621test.htm

Mijn foto kwam ook al van die site, zal het eens allemaal lezen.

Merk v/d schotel is onbekend, heb ik voor 'n prikkie overgenomen. Heb de f/D al eens opgemeten en als ik die stangen ga maken de lengte daarvan eens goed bepalen. De huidige bevestiging voor de LNB is nogal gammel.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...