Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Tja , omschakelen van circ. naar lin. blijft een issue (ik kan het per knopdruk  :P )

De lengtemaat van schroeven met een plat of bolkop , begint onder de kop , bij verzonken kop telt de hele lengte .

Kun je geen fles vinden die beter past , deze zit zo te zien nogal vervormd in de lnb .

Je kunt ook kijken naar grafkaarsen bij liedel e.d. zaken , een plastic potje met kaarsenvet erin . (leeg ook te vinden op begraafplaatsen)

Die potjes hebben een iets dikkere wand . De transparante die ik hier heb heeft een buitendia van 59 mm de rode 57 mm

De term 7 of 11 bands polarizer vind ik verwarrend het gaat toch om het aantal pinnen , 7 of 11 pins polarizer lijkt me toepasselijker .

Op welke site heb je die tekening trouwens gevonden (graag PM) , ik ben hem nog niet tegen gekomen .

post-30993-0-98354100-1377244878_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ontvang jij nog signalen op h / v  satelieten ?  ik ben wel benieuwd vooral de oostelijke kant ..

 

Ik heb trouwens mijn Jonsa 180 pf antenne bi jgeregeld met de nieuwe polariser en heb

Yamai 49 oost nu 63 % op de dream 7020  een record!! .. :D

post-59919-0-09434800-1377296779_thumb.jpeg

post-59919-0-73409800-1377296942_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog aan het testen geweest op 60 oost.

Eindelijk Rostov papa te pakken. 41% later op de avond lukte het niet meer.

Volgen mij had Phoenixx 60 kanalen ik 1 kanaal op 60 oost niet gek.

 

Verschil moet er zijn.

In dit geval 70 cm diameter dacht ik?

Dus grofweg 268% meer oppervlakte volgens mij?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontvang jij nog signalen op h / v  satelieten ?  ik ben wel benieuwd vooral de oostelijke kant ..

 

Ik heb trouwens mijn Jonsa 180 pf antenne bi jgeregeld met de nieuwe polariser en heb

Yamai 49 oost nu 63 % op de dream 7020  een record!! .. :D

Nogal druk geweest dit weekend , daarom een late reactie .

Mooi dat je steeds een stapje verder komt  :)

Net voorbij Turksat houd bij mij oost op (bomen) dus blijven die richting qua lineaire signalen alleen Eutelsat 3a (3º oost) en Paksat 1R (38º oost) over .

Op 3º oost heb ik op alle TP's (behalve de 2 feeds) beeld .

Een blindscan op Paksat leverde niets op .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

na en tijdje met de polarizer bezig te zijn geweest en de antenne herafgesteld te hebben ben ik nu op h/v aan het scannen en ik krijg nu intelsat 20 op 68,5 oost zeer goed binnen. Ook Arrang tv en Ctv live uit Zuid Korea in Soeul komen goed door. Ik ben nog wel de lnb stand aan het afregelen want ik zag een tabelletje staan een paar draadjes terug hier op het forum van jou waar de afstand van de lnb tot de feedhorn voor een d/d van .38 dan waarvan de rand van de lnb 13 mm moet uitsteken op de c band feedhorn. nu kom ik bij afregelen op 16,5 mm met optimaal signaal op de dream 7020 HD dus betekent het dat de feedhorn + lnb ietsje dichter naar de schotel moeten komen zodat ik bij optimaal signaal van de lnb afstand tot de schotel de feedhorn ook op de juiste plek komt zodat de feedhorn via de schotel in resonatie staat met de c band lnb. Nu zit hij op 17 mm iets te veel dus maar ik heb zeker goede ontvangst..

 

Mijn polarmount heb ik weer verzet zodat ik van 40,5 w weer terug ga naar de oostelijke satelieten. en ben dus bezig om ook 66 oost en hoger te ontvangen maar dat valt niet mee en vergt een hoop geduld ook wil ik nog een 70 db c/ku lnb erin zetten om is te kijken hoe dat loopt. Het gaat allemaal steeds beter ermee.. . inmiddels heb ik er ook een Dr hd trippel grand bij en dat is een mooie ontvanger met twin tuner van onze oosterburen gekocht. ;)) Ik ben nu aan het scannen met hem op paksat maar momenteel  heb ik nog geeen signaal ik ben er druk mee bezig .. :sick:

 

Wordt van de winter dan weer dat jij ontvangst hebt op 69 Oost als de bomen alleen maar uit takjes bestaan.

 

 

Mooie c band foodprint trouwens van insat20 . :D

 

Grtz Ger.

post-59919-0-18000400-1377742511_thumb.jpeg

post-59919-0-57722300-1377742560_thumb.jpeg

post-59919-0-25438000-1377742572_thumb.jpeg

post-59919-0-72381000-1377742584_thumb.jpeg

post-59919-0-65978900-1377742591_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update ..

 

Vanmiddag ben ik weer even bezig geweest met het optimaliseren van de c band scaler ring of feedhorn ( wat is het nou ) ik haal die begrippen altijd door elkaar. Ik bedoel dus die ringen die aan normaal gesproken aan de stangen van de schotel zijn bevestigt waar de c band lnb in past. :mad:

 

Ik heb de scalaring even losgehaald van de schotel en bevestigt via 3 lange bouten zodat ik het brandpunt schotel scalarring kan varieren om te kijken of dat invloed heeft op het max signaal.

Het eind resultaat is met varieren dat ik de scalaring nog iets richting brandpunt moest opschuiven om maximaal signaal te krijgen.

 

Nu is mij het een en ander op gevallen wat betreft het afstellen op max signaal. Het maximale signaal hangt af van de afstand van de schotel tot de scalar ring en de positie van de lnb (die in de opening van de scalar ring zit). De scalar ring die als filter van ongewenste signalen dient is dus ook een soort h f transformator die het signaal overbrengt op de c band lnb.  :sleep:

 

Dat is ook de reden dat er zoganaamde "boss beugels" zijn te krijgen om de lnb te klemmen aan de stangen en dus niet de scalarring die normaalgesproken aan de stangen bevestigt zit.

 

Je hebt dus drie geoptimaliseerde instellingen nodig. 

 

- Afstand schotel naar het midden van de scalering (berekend via satlex techniek primefocus maten invullen)

- Afstand van de c band lnb in de scalarring ( instellen op voorbeeld 0.38 schotelmaat ) later optimaliseren

- Positie van de c band lnb. Als je aan de voorzijde in de lnb kijkt is de dikke draad de verticale pool.

- Als de schotel draait gaat ook de polarisatie mee, t.o.v de satelieten blijft deze wel gelijk.

 

Ik heb ook nog even gekeken naar een tabelletje eerder in dit draadje waarbij de afstand bij f/d 0.38 dus 13,2 mm ism aar bij de f/d 0.38 streepjes op de lnb kom ik dan verkeert uit en is de afstand 22 mm verschil t.o.v de rand van de scalarring.

Of die klopt weet ik niet maar het kan een vuistregel zijn bij verschillende lnb soorten i.v.m c / ku afstelling voor sommige lnb`s.. ;)

 

Volgens mij heb ik hem nu optimaal bij mijn Pf 180 schotel en heb ik dus 68,6 cm brandpunt t.o.v de schotel aangehouden tot het midden van de scalarring en dan de lnb aan de buitenkant van de scalarring afgesteld op 0.38. Daarna heb ik fijn afgesteld op max signaal door de lnb 4 mm uit de houder te zetten en ik heb dus meer signaal als ik het hele verhaaltje optimaliseer met het brandpunt op de rand van de scalarring. Mijn kwalitiet (q) is dan het maximum van het signaal.. :P

 

Grtz en happy feedhubting .. Ger  :)

post-59919-0-99554600-1377813002_thumb.jpeg

post-59919-0-84645400-1377813168_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenix:
Als ik het zo eens lees haal je al hele goede resultaten. Voor die CTS op 68.5E zou volgens Satbeams 250 cm nodig hebben, maar die ontvanger die al lockt op 1.48 dB is ook niet mis.
Zal niet lukken op je Dreambox denk ik?
Natuurlijk is 180 cm al heel mooi, maar ook LNB en ontvanger zijn belangrijk.
Ik ben ook zoekende naar een goede C-band LNB (ruisgetal 13K versterking 70 dB) voor een leuke prijs, maar als je een goede tip voor me hebt laat dan maar even weten.
Bij een satdealer in Lelystad beweert men zelfs een 12K LNB te verkopen, verdere details staan niet op de site, wel de prijs (€89). Ik ben al genoeg goedkopere tegengekomen.

 


Gisteren met mijn 120 cm Chapparal offsetschotel, BSC621-2 C/Ku-band LNB met di-electrisch plaatje en conical scalar ring (dus bedoeld voor offset) aan het zoeken gegaan vanaf 3°E naar het westen:
Op Ku-band helemaal niks, ik vrees dat de Ku-LNB te ver achter het brandpunt ligt hiervoor.

 

C-band:
 

3.2°E Eutelsat 3A                  SNR      AGC  

3764 H Libya mux           10.7 dB 65% 73%

3800 H Eutelsat promo   10.5 dB 64% 73%

3840 H Eutelsat promo     8.4 dB 51% 74%

3920 H Eutelsat promo     9.2 dB 56% 72%

 

 

11°W Express AM44              SNR      AGC      

3662 R RSCC-mux            5.2 dB 31% 69%

4013 R RSCC-mux          15.2 dB 93% 72%

 

Op 5W heel zwak, 0-2 dB maar krijg er (dus) geen lock.

Verder (dus 18, 20, 22, 24.5, 27.5, 37.5 en 40.5) totaal geen ontvangst.

Kan iemand bevestigen dat die posities allemaal zwakker zijn dan die ik wel ontvang?
Misschien staat er iets in de weg, zal nog eens met Ku-band LNB kijken of ik dan wel wat op die posities ontvang.
(27.5 en 30W in ieder geval wel).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx


Bij een C-band lnb praten we over een scalarring omdat die te verstellen is t.o.v. de golfpijp.
Bij een KU-band-lnb waar de feedhorn vast zit aan de lnb, praten we over een feedhorn.

Een scalarring dient er niet voor om ongewenste signalen te filteren maar bepaald het kijkpatroon van de lnb, d.w.z. de openingshoek die bij een primefocusschotel instelbaar is van een f/D-verhouding van 0,25 tot 0,45 en bij een KU-band lnb vast op 0,65 ligt.

De concentrische ringen die zowel bij een scalarring als bij een feedhorn zitten, hebben een bepaald patroon dat bepaald wordt door de golflengte die ontvangen moet worden. Ze zorgen er voor dat de magnetische golven worden omgezet in elektrische signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik was nog aan het schrijven maar ik zag tussendoor wel dat jij aan het tikken was @ Alex .. ;))

 

Het moet kunnen maar alleen als de handel optimaal staat afgesteld en ik heb wel degenlijk wat aan jouw tips gehad maar ben ook eens aan het zoeken geweest omdat bijv 66 oost net even te zwak was omdat dus goed te krijgen.

 

Kijk maar even naar de foodprint van intelsat 20  dan moet het zeker gaan en anders een grotere schotel nemen als je met bomen zit..

 

Dus het midden van de scalar ring in het hart van het brandpunt zetten van de schotel en dan in mijn geval even op sat lex kijken met de maten en dan 0,38 aan houden en erna heb ik met fine tuning de lnb 4 mm uit getrokken.

 

Totaal had ik iets van 290m services op intelsat 70 ;))

Helder weer speeld ook en rol want als men zegt dat regen geen invloed heeft op c band klopt dus niet ik zie wel degenlijk verschil.

 

Ik heb trouwens gefine tunt op cnbc pakistan want zuid korea wam iets te hart binnen op te fine tunen..

Ik gazeker kijken of ik nog wat meer kan krijgen maar polarisatie speelt ook een rol omdat bijv 72 oost weer r / l is ipv h /v dus dan moet mijn 9 bands polariser er weer even in..

 

Heb trouwens het kapje maar even van de lnb afgehaald .. zijn toch geen beesten nu ;)

test test test ;)

 

Oja Spriet bedankt voor de info weer een stapje verder .. ;)

 

Ik heb een verbeterde dreambox 7020 Hd met blindscan en ik heb inmiddels gezien dat de gevoeligheid niet onder doet voor de Dr grand tripple die ik hier heb sinds een paar dagen..

 

ik was nog verder aan het zoeken naar apster en thaicom op resp 76 en 78,5 oost

 

Zal morgen is kijken op 5 w maar dan moet rood kapje er weer in ;)

Grtzz Ger ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een verbeterde dreambox 7020 Hd met blindscan en ik heb inmiddels gezien dat de gevoeligheid niet onder doet voor de Dr grand tripple die ik hier heb sinds een paar dagen..

Wat is dat dan? Een verbeterde Dreambox 7020HD?

Wat is er aan veranderd dan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 5 w 11 w  24,5 w 27,5 w 34,5 w 37,5,w en 40,5 w signaal ..

Bij het oosten 20 oost en 38 oost paksat zwak 57 oost en verder ben ik nog aan het zoeken ;)

Was afgelopen dagen veel aan het afregelen plus dat ik mijn 24 " polarmount steeds moet omzetten als ik naar full oost ga.

 

de dream gebruik ik als ijk ontvanger de maxplus 2100 als snelle blindsearch en de dr hd voor het lange afstands werk ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger zaten in de dreamboxen zoals de bekende 7000 s ( die ik heir nog heb liggen) ongevoelige tuners waar later veel klachten van kwamen met blikken in beeld.

 

Deze dreambox 7020 HD is een verbeterde versie van deoude dreambox 7020 met een andere voeding en dus een betere tuner.

 

De conversion gain van de lnb is ook belangrijg en moet zo hoog mogenlijk zijn. Ik weet nog wel een adres voor een 70 db conversion gain c band  lnb die ik binnenkort ook ga installeren het mooiste is een twin lnb waarbij 1 kanal gebruikt wordt voor je spectro en de ander voor je ontvanger ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 5 w 24.5 w, 27.5 w, 34.5 w, 37.5 w en 40.5 w signaal ..

Is het signaal (SNR: dB's/percentage) van deze veel lager dan die op 3E en 11W?

Op welke frequenties zou ik het sterkste signaal hebben?

Ik heb zelf de onderstaande geprobeerd zonder resultaat:

 

5°W Eutelsat 5 West A

3727 R Globecast mux

4154 R Startimes mux

 

18°W Intelsat 901

3961 L Racing World

4010 R TPA mux

4018 R ZBC

4026 R Ghana mux

 

20°W NSS 7

3913 R Trinity mux

3982 R CNN mux

 

22°W SES 4

3931 L CNN mux

4115 L AFN mux

 

24.5°W Intelsat 905

3684 R ERTU mux

 

27.5°W Intelsat 907

3718 R VoA mux

3764 R VoA mux

 

37.5°W Intelsat 903

4045 L Nutaaq mux

 

 

Wil je (via pm) eens doorgeven welke LNB dat is en waar te koop?

 

Ik heb zelf één gevonden voor $27,50 (gratis verzending), een iDea SaT ID-800, 13K, 65 dB conversion gain (min.)

 

466275625_756.jpg

 

Een ESX241 van WS International (WSI) is wel 70 dB, tot nu toe gevonden bijna $40 inclusief verzendkosten.

Het merk komt wel iets betrouwbaarder over ook, maar kan net zo goed uit China komen.

ESX241-TWO%20copy.png

 

Ik denk dat ik die extra €12,50 het wel waard vind, wat denk jij?

Of het moet ergens nog goedkoper kunnen?

En de combinatie C/Ku LNBF laat ik maar voor wat het is, signaal is toch veel te laag, blijft een compromis zo'n LNBF en alleen C-band is ook nog eens goedkoper.

Kan beter zo'n opstelling maken zoals bij jou met een Ku-band LNB naast de Scalar ring, jammer dan dat-ie niet in het brandpunt zit.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...