Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Ik zag het bij je link, ik zal eens informeren wat het opsturen kost.

Het zal wel niet meevallen :(

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Moet je ook eens bij het merk Viking Satcom kijken , mooi spul .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker erg mooi spul Trust ! Ongetwijfeld heeeel erg duur.

Ik kreeg via Mojo een link voor een Corotor in Amerika voor 145 dollar maar de verzend kosten zijn helaas waanzinnig :(

Tijdens een scan op de C band gisterenavond op de Yamal ontving ik weer een 2tal nieuwe zenders erbij, het wordt steed leuker en leuker met mijn Triax 110cm !!

Het wordt tijd voor een Lamina 1.20mtr of een Gregorian 1.20cm :)

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Gregorian gaat nooit lukken. Daarvoor heb een lnb nodig met een veel kleinere openingshoek dan voor normale offsetschotels. Bovendien zal de grote skalarring een flink deel van de signalen die op de reflector moeten vallen tegenhouden.

Het is trouwens Laminas en geen Lamina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Gregorian gaat nooit lukken. Daarvoor heb een lnb nodig met een veel kleinere openingshoek dan voor normale offsetschotels. Bovendien zal de grote skalarring een flink deel van de signalen die op de reflector moeten vallen tegenhouden.

Het is trouwens Laminas en geen Lamina.

 

Omdat het niet in een folder staat ?

 

Het is mij (en anderen) n.l. al gelukt .

Ik heb op die manier o.a. al beeld gehad op 40º oost Express AM1 met zowel een trechter scalar-ring als zonder.

post-30993-0-25513500-1358449089_thumb.jpg

post-30993-0-48429800-1358449119_thumb.jpg

post-30993-0-21246800-1358449132_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja trust, op een auto met 16 of 17 inch velgen kun je ook op één wiel een thuiskomertje leggen. Dan kun je er nog steeds mee rijden, je moet alleen niet vragen hoe.

Je ziet toch zelf ook wel op de eerste foto dat de scalarring een groot deel van het gereflecteerde signaal dat door de schotel naar de reflector wordt gekaatst wordt geblokkeerd.

Maar goed, als jij met 50% van het signaal genoegen neemt, mijn best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, meten is weten. Trust kan je hier ook aangeven hoeveel het signaal is met scalar ring en zonder. Het zijn natuurlijk wel 2 verschillende LNB's maar als de graden Kelvin een beetje overeen komt tussen die twee zou je een meting kunnen doen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel waarom bij de tweede foto de scalarring is verwijderd. Dan kan het signaal van de schotel tenminste op de reflector geprojecteerd worden. Maar een lnb zonder scalarring werkt als een groothoeklens. Hij kijkt 180 graden, dus ook een totaal ongewenste situatie. Dus met een Gregorian schotel is zo’n grote scalarring helemaal niets en zonder scararring ook niet. Nee, gewoon een normale offsetschotel nemen, dan werkt het zoals het hoort te werken.

En beste Mojo, als je het signaal van beide situaties gaat meten, komen ze beide met resultaten die ver onderdoen van de optimale situatie die je met die schoteldiameter zou kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje , ook ik had aanvangs twijfels bij die grote scalar-ring voor de sub-reflector , ook het brandpunt was een vraagteken .

Maar ik ga hier niet iets verkondigen zonder zeker te weten dat iets werkt of niet werkt , dus eerst proberen .

Daarom had ik die schuif constructie met die actuator onder feedarm gemaakt . Uit andere tests bleek n.l. dat de focus-lijn van die sub–reflector vrijwel evenwijdig liep met de feedarm .

Bij een test op de Atlanctic Bird 5º W met een aangepaste BlackUltra lnb in de orginele Fibo feedhoorn , had ik daar op 11.512 V 97% signaal bij 82% kwaliteit (Maxplus 2100)

Hierna i.p.v. de Fibo hoorn met BU , de BSC621-2 er op gemonteerd .

Eerst met een PF scalar-ring met als resultaat op 11.512 V 97% signaal bij 71% kwaliteit

Daarna met de trechter feed met als resultaat op 11.512 V 97% signaal bij 78% kwaliteit , slechts 4 % minder op kwaliteit .

Mag ik hieruit concluderen dat het signaal (in dit geval KU ) zeker niet met 50 % gereduceerd word ?

Verrassend is dat ondanks verschuiven van de lnb tussen 16 en 22 cm van het diepste punt van de sub-reflector , de signaal sterkte vrijwel gelijk bleef .

 

Ik heb op C-band beeld gehad op 5º West 40.5º West 40º East en 55.5º West die laatste was helaas gecodeerd .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het er totaal niet om gaat of iemand vindt dat het wel of niet lukt, het gaat er om dat dit topic doorgroeit door de vele hobbyisten die het net als zelf erg leuk vinden om te kijken wat er met de bestaande hardware mogelijk is en daar gaat hem om.

Dat iemand vindt dat het niet kan is voor mij altijd een uitdaging geweest om het tegendeel te bewijzen.

Het gaat erom dat we samen met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen en dat is ook dankzij dit forum het allerleukste wat er is in mij belevenis.

Daarom zeg ik, iedereen die vragen heeft over onze ervaringen met ontvangst op C band moet het gewoon hier vragen, daar doen wij het voor.

 

Johan

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Duitsland

 

Als je een gewone schotel voor de helft afdekt met strakgespannen aluminiumfolie, dan zul je in de meeste gevallen nog steeds ontvangst hebben op de andere helft van de schotel. Waar het om gaat is dat jij in bericht 63 schrijft:

 

“Het wordt tijd voor een Lamina 1.20mtr of een Gregorian 1.20cm”

 

Hierop heb ik gereageerd met de melding dat een Gregorian schotel helemaal niet geschikt is om op deze manier de C-band te ontvangen. Kijk, als je die schotel toevallig al in je bezit hebt, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je wilt proberen of het lukt. En dat lukt ook wel een beetje net zo goed het met een half afgeplakte gewone schotel lukt. Maar dat is niet het punt. Jij hebt plannen om een grotere schotel aan te gaan schaffen en ik raad je af om daar een Gregorianschotel voor te gebruiken omdat het eigenlijk allemaal niet past. Ik geef je alleen maar aan dat je beter een gewone offsetschotel kunt nemen i.p.v. een Gregorian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Gregorian gaat nooit lukken. Daarvoor heb een lnb nodig met een veel kleinere openingshoek dan voor normale offsetschotels. Bovendien zal de grote skalarring een flink deel van de signalen die op de reflector moeten vallen tegenhouden.

Het is trouwens Laminas en geen Lamina.

 

Sprietje , het zit vooral in de nuancering , 't komt een beetje arrogant over , alsof jij alle wijsheid in pacht hebt .

Keer op keer moet je constateren dat je er naast zit , het zou je sieren om dat een keer toe te geven .

Volgen we jouw denkwijze dan is een 120er offset ook totaal ongeschikt voor C-band , immers met een 5 meter schotel kun je meer ontvangen .

Zelfs een 80 cm offset is dan volgens jouw denkwijze niet geschikt voor KU want om in Brazilie naar Astra te kunnen kijken moet je een 8 meter schotel hebben .

 

Het gaat er om met de middelen die je hebt , kan , wil of mag plaatsen , net dát te doen wat je leuk vind en je van de massa onderscheiden .

Op Ku-band is hier bijna alles tig keer langs gekomen .

 

Geeft mijn test dan niet aan dat er amper signaal afgeschermd word?

Ik nam als referentie de BlackUltra lnb waarvan ook jij weet dat die erg goed is , had ik een minder goede als referentie genomen , was de BSC621-2 er misschien net zo goed of zelfs beter uit gekomen . Uit verdere tests bleek dat die scalar ringen eigenlijk overbodig waren , door de kale lnb op juiste afstand van de sub te zetten , werd hetzelfde resultaat bereikt .

Die tests zij al van een paar jaar terug en destijds uitvoerig gepost op een board dat helaas ter ziele is (S..nerds)

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Ik had beter kunnen schrijven: Een Gregorian is een verre van ideale schotel voor deze C-band lnb.

 

En nee, je geeft met je test niet aan dat er amper signaal wordt afgeschermd door de scalarring.

Eerst meet je het signaal dat voor een deel door de scalarring wordt geblokkeerd.

Dan meet je het signaal met een lnb zonder scalarring. Ik heb je reeds aangegeven dat dat ook een slechte situatie is omdat er dan een veel te groot gezichtsveld ontstaat wat de ontvangst ook negatief beïnvloedt.

Het eerste meetresultaat was zonder Gregorian schotel een stuk beter geweest en dan was wel gebleken dat die scalarring wel degelijk een functie heeft die de ontvangst ten goede komt.

Ook een Inverto Black Ultra heeft niet de juiste ontvangsthoek voor deze Gregorian-schotel dus ook een slechte referentie.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Ik had beter kunnen schrijven: Een Gregorian is een verre van ideale schotel voor deze C-band lnb.

 

En nee, je geeft met je test niet aan dat er amper signaal wordt afgeschermd door de scalarring.

Eerst meet je het signaal dat voor een deel door de scalarring wordt geblokkeerd.

Dan meet je het signaal met een lnb zonder scalarring. Ik heb je reeds aangegeven dat dat ook een slechte situatie is omdat er dan een veel te groot gezichtsveld ontstaat wat de ontvangst ook negatief beïnvloedt.

Het eerste meetresultaat was zonder Gregorian schotel een stuk beter geweest en dan was wel gebleken dat die scalarring wel degelijk een functie heeft die de ontvangst ten goede komt.

Ook een Inverto Black Ultra heeft niet de juiste ontvangsthoek voor deze Gregorian-schotel dus ook een slechte referentie.

 

Als je goed gelezen had , kon je zien dat er geen standaard BU gebruikt is in die test .

In die uitvoering komen op Nilesat Hor. TP's binnen die die met een Invacom SNH 031 niet lukken .

 

Sprietje , ook ik had aanvangs twijfels bij die grote scalar-ring voor de sub-reflector , ook het brandpunt was een vraagteken .

Maar ik ga hier niet iets verkondigen zonder zeker te weten dat iets werkt of niet werkt , dus eerst proberen .

Daarom had ik die schuif constructie met die actuator onder feedarm gemaakt . Uit andere tests bleek n.l. dat de focus-lijn van die sub–reflector vrijwel evenwijdig liep met de feedarm .

Bij een test op de Atlanctic Bird 5º W met een aangepaste BlackUltra lnb in de orginele Fibo feedhoorn , had ik daar op 11.512 V 97% signaal bij 82% kwaliteit (Maxplus 2100)

Hierna i.p.v. de Fibo hoorn met BU , de BSC621-2 er op gemonteerd .

Eerst met een PF scalar-ring met als resultaat op 11.512 V 97% signaal bij 71% kwaliteit

Daarna met de trechter feed met als resultaat op 11.512 V 97 % signaal bij 78% kwaliteit slechts 4% minder kwaliteit .

Mag ik hieruit concluderen dat het signaal (in dit geval KU ) zeker niet met 50 % gereduceerd word ?

Verrassend is dat ondanks verschuiven van de lnb tussen 16 en 22 cm van het diepste punt van de sub-reflector , de signaal sterkte vrijwel gelijk bleef .

 

Ik heb op C-band beeld gehad op 5º West 40.5º West 40º East en 55.5º West die laatste was helaas gecodeerd .

post-30993-0-22235800-1358517912_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...