Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Dan ga ik maar snel die jongens van Triax mailen dat ze de schotels niet conform de norm van Sprietje maken :D en dat z.s.m. moeten aanpassen .

 

Ik heb zojuist met dat touw aan de lnb de hoek gemaakt zoals beschreven en met de laser pointer het focus punt gemarkeerd .

Zou je het met me eens kunnen zijn dat de lnb recht in zijn hartlijn moet ontvangen ? dus zoals de laserlijn loopt , en geloof me die heb ik gecontroleerd door hem telkens 90º te verdraaien

Als ik in die TDA64 het meetlint in de schotel gedrukt houd , dus met de kromming mee , meet ik een lengte van 66 cm .

Met de touwtjes methode kom ik op een hoek van 74º , één eind van het touwtje terug naar de schotel met 37º , komt uit op 26 cm van de onderzijde .

Jij blij want dat is 39,39394% maar de laserpointer die de as-lijn van de lnb aangeeft , staat 45 mm hoger op 31.5 cm , wat is nu de juiste ??

 

En ik heb dus die laser niet in alleen die TDA64 schotel gehad , o.a. ook een in nieuwe Triax in een satzaak .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste trust

Ik mag toch aannemen dat het het met me eens bent dat als je een ronde feedhorn hebt, dat de lnb ook een zuivere cirkelvormige ontvangstkarakteristiek heeft en geen ovale want daar bestaan speciale feedhorns voor.

Ik mag toch ook aannemen dat je het met me eens bent dat de lnb naar de schotel moet kijken en niet gedeeltelijk langs de schotel. Dan kan het bij een offsetschotel niet anders zijn dat de lnb lager gericht moet zijn dan het midden van de schotel anders kijkt hij er aan de bovenzijde overheen. Dat is ongewenst omdat dan achtergrondruis wordt opgevangen.

Dat de Triax schotels niet zouden kloppen, ben ik niet met je eens. Ik heb nog een echteTriax 110-schotel die 112cm hoog is i.p.v. de tegenwoordig gebruikelijke 105cm. Hierbij staat de lnb wel degelijk gericht op 40% van de hoogte van de schotel. Bij de kleinere Triax-schotels heb ik dat nooit nagemeten. Als daar de lnb’s wel precies naar het midden kijken, dan is de hoek van de kunststof lnb-klem niet juist t.o.v. de lnb-arm.

Maar ik ben blij dat als je de ontvangsthoek middendoor deelt, dat je op 39,39394% uit komt want dan heb je de meetopstelling goed gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Ik mag toch aannemen dat het het met me eens bent dat als je een ronde feedhorn hebt, dat de lnb ook een zuivere cirkelvormige ontvangstkarakteristiek heeft en geen ovale want daar bestaan speciale feedhorns voor.

Ik mag toch ook aannemen dat je het met me eens bent dat de lnb naar de schotel moet kijken en niet gedeeltelijk langs de schotel. Dan kan het bij een offsetschotel niet anders zijn dat de lnb lager gericht moet zijn dan het midden van de schotel anders kijkt hij er aan de bovenzijde overheen. Dat is ongewenst omdat dan achtergrondruis wordt opgevangen.

 

 

Daar ben ik het helemaal met je over eens , alleen is de praktijk weerbarstiger en dan vraag ik me af , hebben sommige schotelproducenten een andere visie of zijn ze zo nonchalant .

 

 

Ik heb nog een echteTriax 110-schotel die 112cm hoog is i.p.v. de tegenwoordig gebruikelijke 105cm. Hierbij staat de lnb wel degelijk gericht op 40% van de hoogte van de schotel.

 

Hoe heb je dat nagemeten ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

Ik denk dat veel schotelfabrikanten van naamloze schotels heel weinig visie over hun product hebben i.p.v. een andere visie en de enige visie die ze hebben is zo makkelijk mogelijk geld verdienen. Maar er wordt zeker ook nonchalant mee omgegaan, zeker ook door de satellietboeren die denken dat je bijvoorbeeld zo maar een universele multirail kunt gebruiken die zogenaamd op alle schotels passen en daarbij geen rekening houden met de hoogte en kijkrichting van de lnb.

Ik heb het richtpunt bepaald door gebruik te maken van dunwandige pvc-pijp die net zoveel voor de lnb-klem uit steekt als erachter zodat hij mooi in balans blijft en niet aan de arm en klem gaat wringen. Ja, jou laserpen werkt mooier en makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor die theoretische materie,, ik kan er uren over lezen.

En ondanks dat ik dat zeker doe blijf ik toch altijd nog een Praktijkman, het komt vanuit de jaren 80 denk ik toen er nog niet veel vakbladen waren.

Een mooi Duits blad met veel theorie en schema,s was in de jaren 80 de UKW Berichte waar ik toen veel gebruik van maakte voor de 10GHz Amateur band, het was een heerlijke tijd die nooit meer terug komt vanwege de introductie van het Internet :)

Daarom blijf ik nog altijd een Praktijkman die puur door verschillende producten uit te proberen tot een bepaalde conclusie komt.

Ik ben al vrij lang bezig met dit soort expirimenten simpelweg omdat ik niet de mogelijkheid heb om een nog grotere schotel te plaatsen dan de Triax 110cm (misschien 1.20)

De resultaten die ik nu met mijn Zelfgemaakte Combifeed heb behaald zijn voor mij meer dan voldoende, ik heb een leuke combinatie tussen C en KU band ontvangst waar menige hobbyist zich over verbaasd en dat vind ik leuk.

 

Ik hoop dat iemand soortgelijke expirimenten kan gaan doen waar ook ik weer ervaring uit kan putten en zo houden we elkaar toch maar mooi uit de kroeg :)

 

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog meer leesvoer !

Zoals bekend , zorgt het dieletrium plaatje (DE) voor verlies op H en V C-band transponders en ook bij die C/Ku combi's op KU band .

De AV-comm polariser is moeilijk te verkrijgen en duur , daarom zelf maar aan de slag gegaan na het doorspitten van allerlei meestal buitenlandse fora .

Geinspireerd door de afbeelding in #31 heb ik het onderste gedeelte van een vruchtensap flesje genomen welke net in de Panorama lnb paste .

Met de punt van de soldeerbout aan elke zijde 4 gaatjes gemaakt voor de "buisjes" . Dit zijn 4x16 mm alu popnagels waar ik de trekpinnen heb uit gehaald .

De middelste buisjes zijn dus 16 mm lang de andere heb ik ingekort tot 12 mm .

Nadat de buisjes van buiten naar binnen in de fles zijn gestoken heb ik er breed Tesa band van een dozensluiter om gedaan , hierdoor blijven ze mooi recht naar binnen staan .

Bovenstaande maten zijn geen uitkomst van een berekening of zo , maar puur op wat ik aan afbeeldingen tegen kwam en de beschikbare ruimte op het gedeelte van de fles .

Het is het eerste probeersel , ik ga zeker andere maten en met meer buisjes proberen .

In eerste instantie heb ik de bolle bodem aan de fles laten zitten omdat deze dan makkelijk te verdraaien is in de lnb teneinde maximum resultaat te krijgen .

Meteen getest op 5 West met als gevolg stijging van 83/72 naar 88% signaal bij 79% kwaliteit op 4.137L SLBC TV. Door deze signaal winst kwam nu ook RTG1 Gabon binnen .

Dit geeft hoop voor het gebruik van de BSC 621 C/Ku combi omdat deze nu goedkoop zonder de DE plaat kan werken .

post-30993-0-35746500-1359051918_thumb.jpg

post-30993-0-74984500-1359051928_thumb.jpg

post-30993-0-39622700-1359051953_thumb.jpg

post-30993-0-34381900-1359051963_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig ! Heerlijk om dit te lezen en nog belangrijker, voer voor experimenten !

Heel creatief gedaan Trust, en ik zal zeker gaan experimenteren met dit ontwerp.

Alvast bedankt voor de info en ik hou je op de hoogt van mijn ontwikkelingen.

 

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me zonet af of de buisjes niet als een soort Ground met elkaar verbonden moeten zitten ?

Omdat bij de orginele AVComm de Directoren ook allemaal met elkaar verbonden zijn.

In theorie is het exact hetzelfde als met bijvoorbeeld een 2 mtr antenne, de Directoren zijn allemaal aan elkaar verbonden aan de Boom.

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze opzet geeft al een beter resultaat dan met zo'n DE plaat .

Zoals gezegd , het is een begin , ik heb eerst overwogen een RedBull blikje o.i.d. te nemen , maar dat was niet voorhanden , maar gaat zeker komen .

Ook een langere rij buisjes en / of kortere .

Leuk werk voor deze koude winterdagen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me zonet af of de buisjes niet als een soort Ground met elkaar verbonden moeten zitten ?

Omdat bij de orginele AVComm de Directoren ook allemaal met elkaar verbonden zijn.

In theorie is het exact hetzelfde als met bijvoorbeeld een 2 mtr antenne, de Directoren zijn allemaal aan elkaar verbonden aan de Boom.

Is niet nodig..de drager vormt geen kortsluiting en kan ook van geisoleerd materiaal zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vraag ik mijzelf alleen af of de positie van de Directoren hetzelfde moeten als het Dilectricum of toch anders ?

post-49223-0-98241400-1359116013_thumb.jpg

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zit er een dop bij, deze moet je plaatsen om eea waterdicht te houden.

Ik had idd ook geen dielectricum plaatje bij de lnb, gelukkig had ik er nog een paar reserve.

Je kan dit gewoon met een paar printplaatje naast elkaar maken.

 

Succes !

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Duitsland Bij de doppen die ik tot nu toe gezien heb , zaten er allemaal gaatjes in .

De directoren staan in dezelfde richting als het plaatje .

 

@ December10 als je i.p.v. dat plaatje meteen die "flessen" depolariser maakt en met tape rondom de bodem afdicht , kan er geen water in komen , en je hebt meer signaal .

Ik heb op het laagste punt van de lnb , ook nog een 4 mm gat geboord

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem er zonet ingezet en ik moet zeggen dat de eerste indruk vrij aardig is.

Uiteraard moet ik nog veel proberen maar het valt me niet tegen nog.

Zodra ik een beetje uitgeprobeerd ben zal ik hier eea laten weten.

 

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...