Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Beste trust

 

Dat wist ik dat er lnb’s bestonden die zowel de C-band als de KU-band kunnen ontvangen maar je snapt natuurlijk ook wel dat je met twee totaal verschillende golflengtes nooit een goede lnb kunt maken die voor beide banden optimaal werken.

 

 

Die bestaan ook niet. Het gaat dan steeds om twee aparte LNB's die met elkaar doorverbonden zijn en waarbij je voor de een dan wel voor de ander kiest middels een schakeling in je ontvanger. Het gaat dus ook niet om een voor beide frekwentiegebieden geschikte LNB maar om een voor beide frekwentiegebieden geschikte feedhorn of feedhorn combinatie. De zo vaak geroemde Chapparal Co-rotor was op zich geen slecht compromis maar feitelijk niet zo goed als de Seavey feed die lang daarvoor geproduceerd werd. Die feed werd helaas gemaakt in een tijd dat de Ku-band nog kleiner qua frekwentiebereik was en is later nooit in een aangepaste versie op de markt gekomen omdat in de VS in die tijd de Ku Band nog steeds erg klein was.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste paulvr

Je schrijft:

“LNB's hebben geen openingshoek, ik vermoed dat je over een LNBF spreekt?”

Strikt genomen heb je gelijk maar tegenwoordig wordt met de term lnb gewoon verstaan inclusief feedhorn, zie de uitleg van Wikipedia hieronder:

“Met de lancering van de eerste DTH uitzending per satelliet in Europa ( Astra 1A ) door SES in 1988, werd antenne ontwerp vereenvoudigd voor de verwachte massa-markt. Met name de feedhorn (die verzamelt het signaal en stuurt het naar de LNB) en de polarisator werden (die kiest tussen verschillend gepolariseerde signalen) in combinatie met de LNB zelf in een enkele eenheid, een zogenaamde LNB-feed of LNB-feedhorn (LNBF ), of zelfs een "Astra type" LNB. De prevalentie van deze gecombineerde eenheden betekent dat nu de term LNB gewoonlijk wordt gebruikt voor alle antenne units de blok-frequentieomzetting functie te verschaffen, met of zonder feedhorn.

Ook het zeer gerenommeerde merk Invacom maakt geen onderscheid tussen het woord “LNB” en “LNBF” voor met of zonder feedhorn, zie bijv.:

http://www.invacom.net/documents/Quadpolardatasheetwhite.pdf

Misschien is de informatie van deze site voor een aantal mensen wel interessant want het is een lnb die geschikt is voor zowel lineare als circulaire polarisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisterenavond geprobeerd om de lnb voor de KU band aan de achterzijde te plaatsen om zo een gecombineerd C/KU ontvangst te maken naar aanleiding van eerdere tests.

De conclusie is dat mijn eerste opstelling met de KU lnbf door de Conische Scalar ringen heen nog steeds het beste werkt.

Op het moment dat ik de DEpolariser plaats zie je een duidelijk signaal verlies optreden op KU band, een voorbeeld in mijn test is de Afrikaanse zenders op 68'5 oost, als ik de DEpolariser plaats heb ik hier geen ontvangst meer, bij het verwijderen van de DEpolariser komen de signalen terug naar de normale sterkte.

Mijn eerste combinatie werkt uitstekend met de DEpolariser omdat het KU signaal dan niet door de C band golfpijp hoeft maar direct wordt ontvangen op de KU band golfpijp.

Het enige nadeel is dan de positie offset voor de C band satellieten maar dat is een kleine aanpassing in de Usals dus niet onoverkomelijk.

De Homemade DEpolariser werkt bij mij dus ietje beter dan het Circulaire plaatje simpelweg omdat het plaatje toch ook wat signaal tegenhoud en heb je met de DEpolariser weer niet.

Conclusie is dus dat een Combifeed waarvan het KU gedeelte achter op de C band golfpijp zit niet beter werkt ipv er naast, als het zoals in mijn situatie je gaat om zoveel mogelijk C band signaal te ontvangen kan je het beste deze configuratie aanhouden.

Wel is het de moeite om ipv een Circulair plaatje een DEpolariser te gebruiken.

 

Veel plezier !

post-49223-0-14899700-1359535789_thumb.jpg

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk verhaal @ Duitsland.

Ik voeg hierbij nog wat afbeeldingen toe van een lnb die zowel voor de C-band als de KU-band geschikt is. Wel is het zo dat voor circulaire polarisatie het plaatje geplaatst moet worden en voor lineaire polarisatie weggehaald moet worden.

Dat is bij de Invacom lnb waar ik in bericht 122 over sprak niet het geval. Die is zonder handelingen geschikt voor lineair als circulair maar helaas alleen maar voor de KU-band.

post-60869-0-03454500-1359537687_thumb.jpg

post-60869-0-80373400-1359537705_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk verhaal @ Duitsland.

Ik voeg hierbij nog wat afbeeldingen toe van een lnb die zowel voor de C-band als de KU-band geschikt is. Wel is het zo dat voor circulaire polarisatie het plaatje geplaatst moet worden en voor lineaire polarisatie weggehaald moet worden.

Dat is bij de Invacom lnb waar ik in bericht 122 over sprak niet het geval. Die is zonder handelingen geschikt voor lineair als circulair maar helaas alleen maar voor de KU-band.

@sprietje, die heb ik ook hier liggen, de KU lnb is stokdoof dus daar had ik al snel een Black ultra op gemonteerd en de C band lnb is behoorlijk ongevoeliger dan een losse lnbf.

Verder een leuk compromie maar niet voor hobbyisten met een kleine schotel zoals ik :)

 

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Duitsland , heb je een foto van de voorzijde van die gedemonteerde Ku lnb (vande C/ku combi) ?

 

post-30993-0-57481700-1359571487.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus een vlakke feedhoorn , heb je er een BU achter gehad met de komplete originele feedhoorn ?

Geplaatst voor een offset schotel maakt dat verschil maar misschien achterin die C-band lnb niet .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, maar ik vraag mijzelf af of het echt zoveel verschil maakt.

Ook omdat de ringen achterin de C band trechter zitten is het verschil minimaal denk ik.

Maar de tip is goed en ik moet eens kijken of ik dit nog eens kan testen.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens met een echte trechter proberen , zonder rillen dus .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangsthoek van een lnb wordt bepaald door de vorm van de scalarring of feedhorn, zie bijlage 1.

Stel, je hebt een primefocusschotel met een f/D-verhouding van 0,35 en je stelt de scalarring te ver achteruit waardoor deze een ontvangsthoek van 0,25 krijgt, dan zal ook flik wat signaal van over de rand van de schotel ontvangen worden. Het gaat dan om atmosferische- en externe thermische ruis, zie bijlage 2. Dit veroorzaakt vervuiling van het ontvangen signaal. De electronica in de lnb haalt een gedeelte van die vervuiling weer uit het signaal. De ene fabrikant is daar beter in dan de andere maar het blijft een storende factor die je moet zien te vermijden.

In bijlage 3 is mooi te zien wat er gebeurt als de f/D-verhouding (dus de ontvangsthoek van de lnb) niet goed is.

Soms wordt bij een primefocusschotel een extra lnb geplaatst. Vaak lees je dan dat ze daar een Inverto Black Ultra voor gebruiken. Omdat een primefocusschotel meestal een f/D-verhouding heeft van 0,35 en de Inverto Black Ultra een f/D-verhouding heeft van 0,6, wordt maar een klein deel van het schoteloppervlak benut. Dat het vaak toch goede resultaten heeft, zegt alleen maar wat over de bijzonder goede kwaliteit van de Inverto Black Ultra.

Maar er bestaan ook feedhorns voor een nog grotere f/D-verhouding, zie bijlage 4 zoals bij Gregorian-schotels.

Soms worden er ovale schotels gebruikt en dan bedoel ik niet om reden van multiontvangst, bijv. de Sky-schoteltjes in Engeland.

De reden dat ze daar ovale schotels gebruiken is om met zo’n kleine 39cm-schotel toch nog een redelijk smalle ontvangsthoek willen hebben om geen storing van naastgelegen satellieten te krijgen. De schotel is 39cm hoog en 53cm breed. Je zult dan ook een lnb moeten gebruiken met een ovale ontvangsthoek. Dit is goed te zien in bijlage 5. De feedhorn is ovaal.

Zo zijn er om allerlei andere redenen ook ovale schotels (zie bijlage 6) waarbij je dus een speciale vorm van de feedhorn nodig hebt. Deze verschillende vormen zijn te zien in bijlage 7, 8.en 9.

post-60869-0-09286300-1359709784_thumb.gif

post-60869-0-67087500-1359709821_thumb.jpg

post-60869-0-98084800-1359709871_thumb.jpg

post-60869-0-85671000-1359709918_thumb.png

post-60869-0-14026100-1359710065_thumb.jpg

post-60869-0-13910000-1359710262_thumb.jpg

post-60869-0-59004500-1359710308_thumb.jpg

post-60869-0-55008700-1359710340_thumb.jpg

post-60869-0-74300000-1359710359_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door toch de verkleinde scalaring erop te zetten en de Panorama lnb iets verder van de sub-reflector te plaatsen , 2% meer kwaliteit op C-band verkregen .

De test met Bu single met de tot 35 mm verkleinde originele feedhoorn achterin de Golden Interstar op Nilesat verliep aanvankelijk erg teleurstellend , geen enkele lock (rode signaal balk op Maxplus 2100) ook niet zonder de depolariser .

Op sterkere satellieten wel beeld ondanks de mindere signaal sterkte .

In zowel de Golden Interstar als in de BU single zit vertikaal in de golfpijp een massief staafje , ik vermoedde dat dit verstorend zou kunnen werken indien beide achter elkaar staan .

Daarom de Interstar 90º gedraaid , en zowaar werd er gelockt op div. TP (83%sign/67%kwal.) op Nilesat . Echter nog steeds niet zo sterk als met de Bu/Fibohoorn (85/72)

Vervolgens de punt feed van een SAB lnb in de BU gedrukt en wederom achter de Interstar gemonteerd met als resultaat , minder signaal .

Maar door de combi verder van de subreflector te schuiven , kwam ik toch weer op de eerder genoemde waarde van 83/67 .

Nadeel van het 90º draaien van de C-band lnb is , dat de TP's met de verkeerde polarisatie worden ingelezen bij het scannen , vindt ik echter niet onoverkomelijk .

Bij nadere bestudering van andere lnb's blijkt dat bij de BU twin , Smart Oxid , Octagon opto twin en misschien wel vele andere lnb's , dat staafje horizontaal te zitten .

Dus als een andere lnb voor Ku word gekozen , is dat probleem(pje) ook uit de wereld .

post-30993-0-36500700-1359899527_thumb.jpgpost-30993-0-48920500-1359899555_thumb.jpgpost-30993-0-09878400-1359899574_thumb.jpgpost-30993-0-88587300-1359899583_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

't zou leuk zijn ook nog iets van de topic starter December 10 te horen .

Hier mij verdere ervaring .

De staaf blijft hoe dan ook voor verstoring van het Ku signaal geven , deze er tijdelijk uitgehaald evenals de depolarisator .

Met als achterliggende gedachte , deze motorisch in en uit te schuiven bij een e.v. definitieve versie .

Het gat in de C-band lnb aan de achterzijde zo ver uitgedraaid dat er een kale BU lnbf in past en tevens een speciaal gedraaide hoorn zonder rillen in de binnenzijde .

Het signaal op eerder genoemde Nilesat TP 11227 V kwam met de BU lnbf op 81 /70 en met zo'n zelfde maar dan op de hoorn aangepaste Bu , 82/72 .

Minder sterk signaal maar wel dezelfde kwaliteit als met de BU/ fibo hoorn direkt voor de subreflector .

Bleef wel het probleem met die staaf , nodig voor C-band ontvangst .

Ik heb die vervangen door een gebogen aluminium strip zodanig dat deze verdraaid kan worden in de lnb en dan niet meer midden voor de Ku lnb staat .

In deze uitvoering ligt hij nog op de werkbank , om te testen was er nog geen tijd en het weer was er niet naar .

Mocht dit goed werken dan komt er een modelbouw servo motortje op .

post-30993-0-65076500-1360432155_thumb.jpgpost-30993-0-12180100-1360432196_thumb.jpgpost-30993-0-48198600-1360432217_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Trust,

 

Het heeft even geduurd, maar hier is dan mijn reactie. Ik heb eerst de dielectrum plate geprobeerd, dat was geen succes. Wel signaal op H/V. Op links/rechts kreeg ik geen signaal. Daarna heb ik de depolarizer gemaakt waarbij ik meteen signaal had op links/recht 5 west en op H/V 3 oost was het 4% harder.

Op 5 West had ik meteen 60% signaal, met de plate had ik helemaal geen signaal. De weersomstandigheden waren vorige week zondag wel slecht dus zal ook invloed gehad hebben op het signaal.

Op 22 West had ik 35% signaal. Op de overige kon ik geen signaal binnen halen.

Ik hoop volgende week er meer tijd aan te kunnen besteden en dat de weersomstandigheden beter zullen zijn.

De dielectrum plate heb ik gemaakt met potnagels van 5 en 12mm. Want 16mm waren in de winkels van de bollenstreek niet te koop. Het lijkt dus wel te werken met de 5 en 12mm.

Wanneer ik weer verder getest heb aat ik de resultaten nog wel weten.

Groet,

December 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...