Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Een feedhorn of scalarring bepaald de kijkvorm van de lnb. Stel dat bij een feedhorn de tapsheid van de feedhorn 60 graden is, dan is het niet zo dat de feedhorn precies een kijkhoek heeft van 60 graden. Nee, die is groter maar bovendien wordt het signaal wat in het midden wordt opgevangen, veel meer versterkt dan het signaal wat van de buitenrand komt, zie het kijkpatroon in bijlage 1.

Bij een offset of primefocusschotel is dat ook gemakkelijk te controlere.

Hou maar eens een vierkante metalen plaat aan de zijkant tegen de schotel en hou die zoveel mogelijk in dezelfde richting als de schotel. Je zult zien dan je meer signaal krijgt, een teken dat de lnb met aangebouwde feedhorn ook over de rand van de schotel kijkt. Dat het meeste signaal verkregen wordt van het midden van de schotel kun je testen door bijv. het deksel van een verfblik aan een houten stokje te bevestigen en het deksel langzaam van de buitenrand naar het midden van de schotel te verplaatsen. Je moet het deksel wel bewust een beetje scheef houden zodat de signalen niet naar de lnb worden gekaatst. Je zult zien dan hoe verder je naar het midden van de schotel beweegt, hoe meer signaalverlies je hebt, een teken dat de lnb daar het meeste signaal vandaan krijgt.

 

Met een conische scalarring heb je feitelijk dezelfde situatie als hierboven omschreven en met een vlakke scalarring wordt de kijkvorm bepaald door de ring naar voren of achteren te verschuiven, zie bijlage 2. Ik moet bij de tekening wel opmerken dat de kijkhoek in beide plaatje te klein is afgebeeld.

 

Bij een Gregorian schotel kun je dezelfde test uitvoeren als hierboven beschreven op de hulpreflector. Hou een rechthoekige metalen plaat langs de hulpreflector zo goed mogelijk in dezelfde richting en zoek uit tot hoe ver de lnb met feedhorn of scalarring het signaal nog buiten de hulpreflector opvangt.

Ook is te controleren hoe de weerkaatste signalen van de hulpreflector door de lnb worden opgevangen. Neem een klein rond metalen schijfje. Hiervoor zou je het dekseltje van een blikje tomatenpure kunnen gebruiken wat je bijv. aan een breipen bevestigd. Door het dekseltje vlak voor de hulpreflector te bewegen met een bewuste schuinstand zodat de opvallende signalen niet naar de feedhorn gereflecteerd worden, kun je aan de verloren signaalsterkte precies zien vanaf welke plaats op de hulpreflector het meeste signaal komt. Zo kun je ook kontroleren of de grote scalarring van de C-band lnb de signalen tegenhoudt op de onderzijde van de hulpreflector. Als op die positie geen signaal wordt verloren, dan weet je dat op die plek ook geen signalen op de hulpreflector vallen.

 

Een aantal jaren geleden heb ik deze tests zelf uitgevoerd op een offsetschotel.

post-60869-0-22612400-1358583441_thumb.gif

post-60869-0-43457600-1358583507_thumb.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bekend (en duidelijk) verhaal , sommige van die tests zelf gedaan hier (samen met CeesV met zijn meetapparatuur) destijds op KU gebied .

En door gewoon te kijken naar de scalar ring (157 mm diam.) en de sub (230 br x 240 h) kun je ook niet anders concluderen dat er afscherming moet plaats vinden .

Dit geld ook , maar dan in mindere mate , voor de originele fibo hoorn (92 mm diam.)

Daarom heb ik het ook zonder scalar ring getest en het frappante is , de de signaal waardes vrijwel hetzelfde waren .

Mijn conclusie was , dat met scalar ring er signaal verloren ging door afscherming en zonder ring minder signaal omdat de aanpassing niet optimaal zou zijn .

Vervolgens van een blik met bodem , een ring gemaakt zoals de binnenste van de trechter feed (95 mm diam.)

Test hiermee bleek niet meer of minder signaal op te leveren , wel moest de lnb verder van de sub staan .

Als de openingshoek van de rechtse tekening in afb. 2 , de werkelijkheid weergeeft (± 90º bij terug geschoven ring) zou ik bij mijn opstelling van 59 mm (hals opening C-band lnb) op 200 mm voor de 230 mm sub , inderdaad spil-over hebben . Echter , door de aanpassing met de zelfgemaakte ring zou dat terug gebracht moeten worden .

Maar met die ring moest ik weer verder van de sub af om dezelfde signaal sterkte terug te krijgen en daardoor word de kijkhoek van de lnb weer groter , en dus waarschijnlijk weer spil-over .

Ik geloof zonder meer dat jouw theoretische kennis boven die van mij uit gaat , daarom vraag ik je :

Kun jij met de volgende gegevens bepalen wat de optimale afstand is van de lnb tot in de sub .

sub 230 br x 240 h x 50 diep het focuspunt voor de fibo hoorn precies in het midden van de sub

De lnb die ik nu heb (alle andere uit de test destijds waren geleend) is een Panorama ER861 13ºK

 

Uiteraard heb ik bij die tests toen ook de lnb op de normale offset manier voor de schotel gehad , echter nog niet met beter resultaat

Werken aan een opstelling op de feedarm kan ik heel makkelijk , staande op een vast trapje met mijn bovenlichaam door het dakraam (vandaar dat ik zo blij ben met die Fibo ) echter voorbij het eind van de feedarm word problematisch , dan moet ik echt het dak op (of een tweede dakraam plaatsen)

Intussen heb ik een 2e 120er Fibo ( sorry Duitsland) deze staat op een verrijdbaar onderstel in mijn schotelschuur .Daarmee wil ik verder testen maar dan mag het wel iets warmer zijn . In die schuur ook nog een Echostar 120 cm offset , daarmee gaat C-band zeker lukken , maar dan ben ik te snel klaar .

post-30993-0-43574000-1358595006_thumb.jpg

post-30993-0-11374000-1358595026_thumb.jpg

post-30993-0-06739400-1358595112_thumb.jpg

post-30993-0-48473200-1358595123_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

http://www.satelliteguys.us/threads/227093-How-Do-Scalar-Rings-Work

Misschien nog een paar nieuwe gezichtspunten voor deze discussie?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha !! Zeg Trust ! 2 nog wel, wat een luxe zeg !

Ik volg deze discussie met enorm veel interesse, dat is zeker !

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik eens aandachtig doorlezen Cees ( leuke handtekening heb je )

@ Sprietje (maar iedereen mag meedenken) hier nog een foto van de theoretische (90º)

post-30993-0-84047900-1358598555_thumb.jpg spil-over .

Ik heb ook nog bedacht dat je bij een gregorian in feite 2 keer spil-over kunt hebben .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trustIn de tweede afbeelding zie ik dat de lnb behoorlijk goed op de schotel gericht staat.De juiste richting van de lnb is als deze op 40% van de hoogte van de offset-schotel staat gericht, zie ook bijlage 1. Ik denk dat je lnb op 43% van de hoogte staat gericht, een te verwaarlozen verschil.Verder vraag je wat de focusafstand van de sub moet zijn. Dat is heel gemakkelijk uit te rekenen met: http://www.***geen-reclame***...diam=23&depth=4Als je daar de diameter van 23cm invoert en een schoteldiepte van 5 cm, dan kom je tot een lnb-afstand tot de subreflector van 8,27cm.Dit lijkt me wat aan de korte kant. Heb je de diepte van de subreflector wel heel precies opgemeten?De f/D-verhouding van 0,36 komt namelijk helemaal niet overeen met de f/D-verhouding van de orginele Fibo feedhoorn die naar ik schat een f/D-verhouding heeft van 1. Bovendien is de hulpreflector ook een offset-reflector. Dat blijkt ook wel uit het feit dat deze 230mm breed is en 240mm hoog is. In feite zal ook de lnb dus iets onder het middelpunt van de hulpreflector gericht moeten zijn, ik denk op ongeveer 46% van de hoogte.Maar de focusafstand meten doe je niet tot aan de voorzijde van de feedhorn of scalarring. Waar dan wel is afhankelijk van de f/D verhouding. Voor een gewone offset-lnb met een f/D-verhouding van 0,6-0,66 is dat ongeveer 1cm achter de beschermkap. Bij de Fibo feedhorn waarschijnlijk iets meer.Het uittesten van lnb- en schotelopstellingen is een interessante bezigheid. Het is echter wel zo prettig enige technische achtergrondkennis te hebben om gerichter en doeltreffender naar een optimale situatie toe te werken. Bovendien kun je dan makkelijker de link leggen tussen de theorie en de praktijk.Een heel gemakkelijke manier om bijv. de kijkrichting van de lnb op de schotel te bepalen is door gebruik te maken van wat dunne touwtjes. Span een touwtje van bovenzijde schotel tot bovenzijde feedhorn. Doe hetzelfde van onderzijde schotel tot onderzijde feedhorn. Als je met een derde touwtje de gevonden hoek precies door midden deelt, plak je met een stukje plakband het touwtje precies op het punt van de schotel waar de lnb naar toe moet kijken. Op deze manier heb je altijd het juiste kijkpunt te pakken onafhankelijk van de offsethoek van de schotel.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bijlage is niet meegekomen. Nu nogmaals.

 

Bedankt , maar ik ga het niet meer op die "normale" manier proberen , ik heb zojuist de Panorama lnb er op gezet .

Mijn bedoeling is al lange tijd een roterende lnb wisselaar te maken zodat ik de Fibo hoorn of de C-band lnb voor de sub kan draaien .

De vorige tests waren van pinksteren 2010 toen had ik deze lnb nog niet .

Om max signaal te krijgen moet hij nog dichterbij de sub staan , nu dus 85 mm tussen voorzijde lnb en de rand van de sub (135 mm tot in de sub)

Ook nog geprobeerd de lnb hoger of lager te richten in de sub maar dat dat gaf geen verbetering .

Om daar echt het optimale uit te halen zul je waarschijnlijk ook steeds de schotel elevatie moeten bijstellen .

Ondanks de elevatie actuator is dat lastig omdat ik met de lnb in de hand sta , maar daar bedenk ik wel een oplossing voor (stelmotor er bij)

Zojuist een scan gedaan op 5º west , één zender gevonden SLBC TV signaal op 3.914 83% en kwal 74%

Scan op Arabsat 20º oost 35 TV kanalen signaal op 3.914 86% en kwal 72%

Scan op 3º oost 23 TV kanalen signaal op 3.914 83% en kwal 72%

 

Over de brand-punt hoogte hebben we in een ander topic al gediscussieerd , donderdag heb ik bij een satzaak deze op een nieuwe Triax met de laser-lnb gecontroleerd en kan je vertellen bij Triax staat dat echt in het midden .

 

De sub-reflectors van de 55 cm , 90 cm en de 120 cm Fibo zijn allemaal even groot , de fibo hoorn staat bij de 55 cm direct op de feedarm , bij de 90 cm zit er een ± 30 mm verhoging onder en bij de 120 cm ± 45 mm .

Focus punt , het blijft een vreemd verhaal .

post-30993-0-59874300-1358611047_thumb.jpg

post-30993-0-74662700-1358612794_thumb.jpg

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een project van vroeger met mijn Fibo90 met een DiseqCmotor.

Uiteraard alleen met KU :)

post-49223-0-58603700-1358618638_thumb.jpg

  • Like 1

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel een Zendamateur zijn :)

Heerlijk dat soort experimenten ik krijg er gewoon weer zin in, jammer dan weer van de huidige weers omstandigheden !

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje , wat ik bedoelde is het bepalen van de optimale plaats van de lnb met de gegevens van de schotelafmetingen en offset hoek .

Met die laser pointer door de lnb kan ik alleen een reeds bestaande lnb houder controleren , net zoals die touwtjes methode , maar als de arm verbogen is klopt het toch niet .

Ik weet wel , die fibo's zijn een verhaal apart maar bij die verschillende schotel groottes staat de feedhoorn (lees lnb's) echt niet op 40% hoogte van de sub .

Vermoedelijk heeft het verticale verloop van de schotelvorm er mee te maken .

Ik heb diepte op verschillende hoogtes gemeten van de Zehnder schotel (62 cm h 55 cm br) die op zolder lag .

Vanaf een rechte lat tegen de schotelrand , geeft op 10 cm van de onderkant een waarde van 25.05 mm 32.15 ,op 20 cm waarde 38.53 mm 50.69 en in het midden 41.86 mm 55.84 op 20 cm van de bovenkant 34.83 mm 45.00 en op 10 cm van de bovenkant , 20.26 mm 28.92

Zoals reeds gemeld in een ander topic , kwam de laser spot precies op 31 cm ,

Ook de triax schotel (66 cm h 60 cm br) op dezelfde wijze gemeten (rode waardes)

Ik denk dat jouw 40% theorie alleen opgaat bij een "lineaire" radius . Morgen zal ik op m'n werk ook eens die Amstrad schotel opmeten waarbij de spot wel op de 40% hoogte uitkwam .

 

Voor de focus afstand berekening voor een offset schotel heb ooit een formule gezien maar die was nogal complex .

 

Gisteren heb ik nog het dieletrium verschoven , max naar voren zodat het nog net in de hals zit , gaf het meeste resultaat .

Daardoor meer TP's gevonden , maar vaak geen beeld door codering .

Ik ben nu aan 't zoeken met de Skybox S9HD die heeft naast Blind-scan ook Accurate-scan , daarmee worden nog meer TP's gevonden ondanks de sneeuw in de lucht .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accurate scan ? Dat klinkt erg interessant ! Kan je daar iets meer over vertellen ?

Is dat vergelijkbaar met de verschillende symbol rates van de max ?

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accurate scan ? Dat klinkt erg interessant ! Kan je daar iets meer over vertellen ?

Is dat vergelijkbaar met de verschillende symbol rates van de max ?

Daarvoor zal ik de manual uit de (nog steeds dichte) seal moeten halen en lezen .

Ik kan kiezen uit Preset Scan / BlindScan en Accurate Scan , vervolgens moet je op Search drukken en dan gaat ie ,zonder ergens velden in te hoeven vullen

Preset scan zal wel via de aanwezige TP lijst gaan .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

Dat het focuspunt op 40% van de hoogte ligt, geld voor een offestschotel met een offsethoek van 26 graden zoals de meest gangbare schotels zijn zoal Triax en SAB.

Is de offsethoek kleiner, dan wordt het percentage iets hoger maar het komt nooit bij de 50%. Immers dan zou het een primefocusschotel zijn want daar moet de lnb precies naar het midden van de schotel kijken, de helft van de hoogte of breedte die hetzelfde is.

In bijlage 1 die ik al eerder gestuurd had, zie je een afbeelding die ook zeer precies op schaal getekend is. Deze schotel heeft een offset van 16,5 graden. Daar zie je ook dat de kijkrichting van de lnb op 44% van de hoogte ligt. Nu komt een offset van 16,5 graden bij offestschotels niet voor omdat de lnb dan nog een beetje in de stralenbundel staat aan de onderzijde van de schotel en dit dus verlies van signalen oplevert.

De grootste offsethoek uit de praktijk die ik ken is 30 graden, de Satman van Technisat. De kleinste offsethoek die ik ken is de Jonsa E-85 die hier het meest bekend is onder de naam Maximum E-85. Deze heeft een offsethoek van 17,94 graden. Dit is extreem weinig en kom bij andere schotels niet voor. Meestal zie je 22 graden als minimale offset.

Nu nog even naar het focuspunt. Dat ligt op de focuslengte van de oorspronkelijke primefocusschotel waar de offsetschotel uit berekend is. In bijlage 1 zie je dat aangegeven met focol length. Je ziet ook dat dit meetpunt buiten de offsetschotel ligt. Dit is ook nog eens te zien in bijlage 2 waarin je duidelijk kunt zien hoe een offsetschotel feitelijk een deel is uit een primefocusschotel.

Soms geeft een schotelfabrikant de focuslengte op. Dat is dus iets minder dan de maat van de onderzijde van de offsetschotel tot 1cm achter de voorzijde van de lnb. Meestal zo’n 5% meer afhankelijk van de offsethoek. Geeft een fabrikant dus op dat de focuslengte 500mm is, dan moet de lnb dus ongeveer 525mm van de onderzijde van de schotel af. Maar let op dat de plastic beschermkap ongeveer 10mm vóór het meetpunt van de lnb staat, dus tot aan de kap gemeten 515mm.

Om het preciese focuspunt van een offsetschotel te bepalen heb je inderdaad een complexe formule nodig. John Legon legt het allemaal uit op deze site:

http://www.john-legon.co.uk/offsetdish.htm

Als je de zaak hebt uitgerekend, kun je dat focuspunt op je bestaande schotel met behulp van een touwtje bepalen waar je drie knoopjes in legt. Het eerste knoopje is punt B, het tweede knoopje is punt F, het focuspunt die op de berekende afstand BF van het eerste knoopje moet zitten en het derde knoopje is punt A die op de berekende afstand FA moet zitten. Het eerste knoopje plak je precies onder op de rand van de reflector en knoopje A precies boven op de rand van de reflector. Als je het touwtje nu strak houdt, is het middelste knoopje precies het focuspunt. Dit is het punt dat ongeveer 1cm achter de voorzijde van de feedhorn ligt.

post-60869-0-04490100-1358779316_thumb.gif

post-60869-0-54161600-1358779340_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...