Ga naar inhoud


VU+ DUO IN NETWERK


wijhe

Aanbevolen berichten


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

indien je de VU+ op DHCP netwerk ingesteld hebt, kan het zijn dat die een nieuw IP-adres heeft gekregen na het herstarten van de VU+

 

dat vindt de PC met windows erop niet echt leuk (spreek; er is wellicht een firewall die dat nieuwe IP blokkeert)

 

dus a ) we moeten dat nieuwe adres weten (kun je uitlezen via de menu's)

of

b ) we stellen een vast IP-adres in via de menu's die jouw firewall reeds toegestaan heeft (het oude Ip-adres)

 

zelf pleeg ik vaste ip-adressen te gebruiken en Netbios over TCP

daarmee heb ik eenmaal windows geconfigureerd nooit meer verbindingsproblemen.

 

(ik ga er van uit dat ook de workgroup voor samba / cifs van VU+ / router / NAS + PC altijd een en dezelfde is)

 

bij vaste IP adressen instellen moet je er wel van uitgaan dat die waarde buiten de DHCP range van de router liggen.

dus

kijk je eerst op de router naar die DHCP range (bijvoorbeeld 192.168.178.20 tot en met 192.168.178.100)

en dan stel je voor de VU+ die op 192.168.178.110 (voorbeeld dat buiten de DHCP range ligt)

 

ciao ciao

MMm Sky Scrapers I Love You

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen

niet enkel dat ik geen privé instructies geef aan derden

ook omdat het een algemeen bekend aspect is in netwerken

met meer dan voldoende gelijksoortige verbindingsproblemen > dus vragen > dus oplossingen

 

daar moet je doorheen, gelijksoortige vragen lezen en aangeboden oplossingen in de topics testen.

MMm Sky Scrapers I Love You

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toets met je VU+Duo afstandsbediening de "Menu" toets.

Ga naar

Instellingen > Systeem > Netwerk

Waarschijnlijk is onderaan het TV scherm "Verbinding" niet aangevinkt.

Via "Netwerktest" krijg je in het groen wat wel OK is, in het rood wat faalt.

 

Mocht je dan niet verder raken post dan maar de resultaten en zal ik proberen verder te advizeren.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan sinds een tijdje mijn VU+ Duo niet meer vinden in

mijn netwerk op mijn PC.

 

De vraag is nu overigens of je nu allen de DUO niet meer op jouw PC kunt zien of dat jouw DUO helemaal geen netwerkverbinding meer heeft?

 

Kun je wel software /Plugins downloaden?

Heeft jouw DUO wel een IP-adres verkregen, zie bij netwerk

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toets met je VU+Duo afstandsbediening de "Menu" toets.

Ga naar

Instellingen > Systeem > Netwerk

Waarschijnlijk is onderaan het TV scherm "Verbinding" niet aangevinkt.

Via "Netwerktest" krijg je in het groen wat wel OK is, in het rood wat faalt.

 

Mocht je dan niet verder raken post dan maar de resultaten en zal ik proberen verder te advizeren.

 

Groetjes,

Roman

Goedemiddag Roman,

 

Ik heb gekeken alle vinkjes zijn groen met Uitzonderding van DHCP deze geeft aan GEDEACTIVEERD

 

Ik wel wel een IP adres op de VU DUO 192.168.2.3.

 

Is dit goed zo of moet ik wat veranderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is nu overigens of je nu allen de DUO niet meer op jouw PC kunt zien of dat jouw DUO helemaal geen netwerkverbinding meer heeft?

 

Kun je wel software /Plugins downloaden?

Heeft jouw DUO wel een IP-adres verkregen, zie bij netwerk

Goedemiddag Jurgen,

 

Ik kan wel plugins downloaden op de VU DUoe en mijn VU DUO heeft een IP adres

 

Wat zou ik nu volgens jou moeten doen?

 

Groetjes Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toets met je VU+Duo afstandsbediening de "Menu" toets.

Ga naar

Instellingen > Systeem > Netwerk

Waarschijnlijk is onderaan het TV scherm "Verbinding" niet aangevinkt.

Via "Netwerktest" krijg je in het groen wat wel OK is, in het rood wat faalt.

 

Mocht je dan niet verder raken post dan maar de resultaten en zal ik proberen verder te advizeren.

 

Groetjes,

Roman

Ik zie 2 mogelijkheden:

 

Mogelijkheid 1

Is het vakje "Verbinding" aangevinkt ? Zo ja - en ook omdat je blijkbaar een IP-adres hebt en plugins kunt downloaden - lijkt het erop dat je VU+Duo verbonden is met een ander netwerk dan dat van je PC.

Hoe is je ethernet verbinding met je PC ?

Ik denk aan volgende mogelijkheden:

- VU+Duo verbonden met ethernetkabel (=UTP) rechtstreeks naar je PC (niet waarschijnlijk, maar je weet maar nooit) ?

- VU+Duo en PC beide via UTP verbonden met router ?

- VU+Duo via Wifi verbonden ?

 

Mogelijkheid 2

DHCP GEDEACTIVEERD wil zeggen dat er een vast IP adres op je VU+Duo is ingesteld en misschien is er een conflict situatie met andere computers op het netwerk. Je kan DHCP activeren (je router zal dan een IP adres toekennen en zo conflicten vermijden) :

Toets met je VU+Duo afstandsbediening de "Menu" toets.

Ga naar

Instellingen > Systeem > Netwerk > Adapterinstellingen

Automatisch IP verkrijgen (DHCP) op JA zetten

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelf dat de werkgroep in de smb.cfg niet overeenkomt als in zijn home netwerk, even aanpassen naar bv THUIS,  Workgroup of wat je ook als netwerknaam ingevoerd hebt. En altijd een vast ip geven in je ontvanger dus dhcp uit, en dat stond ie geloof ik omdat het vinkje in Netwerk test niet groen was.

Sjaak(k), je hebt overschot van gelijk: dat is de meest waarschijnlijke mogelijkheid. Tonskidutch heeft het ook al even aangehaald: PC en VU+Duo moeten tot dezelfde werkgroep behoren.

In de VU+Duo wordt die werkgroep gedefinieerd in het bestand /etc/samba/smb.conf en bij OpenPli zie dit bestand er standaard zo uit:

 

[global]

   load printers = no

   guest account = root

   log file = /tmp/smb.log

   log level = 1

   security = share

   server string = OpenPLi %h network services

   workgroup = OpenPli

   netbios name = %h

   case sensitive=yes

   preserve case=yes

   short preserve case=yes

   socket options = TCP_NODELAY

   preferred master = no

   local master = no

   oplocks = no

 

[Root]

  comment = Everything - take care!

  path = /

  read only = no

  public = yes

  guest ok = yes

 

[Harddisk]

  comment = The harddisk

  path = /media/hdd

  read only = no

  public = yes

  guest ok = yes

 

@wijhe

 

alvorens je een wijziging via de afstandsbediening aanbrengt kan je best eerst de inhoud van smb.conf controleren. En indien er bij workgroup = OpenPli staat, of algemeen een andere naam dan de werkgroep waartoe je PC behoort, moet die naam veranderd worden in de naam van de werkgroep van de PC.

Die naam kan je veranderen door rechtstreeks het bestand op de VU+Duo te editeren met de ingebouwde vi-editor, maar ikzelf kan daar nauwelijks mee overweg. Daarom verkies ik het bestand /etc/samba/smb.conf via FTP tijdelijk naar de PC over te brengen, met mijn gebruikelijke editor aan te passen en dan het terug via FTP naar de VU+Duo te sturen.

Dat alles veronderstelt een iets grotere PC kennis dan de basiskennis.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begrijpt dat ik naast m'n activiteiten in de diverse fora niet ook nog privé instructies kom geven.

 

Maar het is allemaal niet zo moeilijk.

Alle heren hierboven geven in hun antwoorden al duidelijk weer wat er te doen valt.

 

- je controleert altijd eerst even of je wel netwerk verbinding hebt (led op de ethernet aansluiting achterop de VU+)

- je controleert ook altijd of de netwerk instellingen in het Menu Netwerk allemaal groen aanduiden bij de netwerktest (DHCP <of>  IP handmatig / manueel ingevoerd)

- je kent de IP adressen thuis van PC + Router

- je kent de workgroup van de windows PC en gebruikt die ook op de VU+ (let op: dat is qua groot klein schrijfwijze van karakters van die naam heel belangrijk)

- je geeft je windows PC aan dat ie het VU+ IP_adres moet toestaan (voor FTP voor telnet + voor de management software DCC_E2 <<< uitzonderingen toevoegen in de firewall)

-- dat gebeurt op meerdere plekken ( de windows firewall + de software security suite met firewall + de internet options intranet)

-- dan helpt het ook om netbios over TCP gebruiken ook nog eens om de hosts en hun hostname broadcast te gebruiken

 

allereerst echter die Samba workgroup

 

en in afwijking van Roman, gebruik ik nietzomaar een FTP client maar de DCC_E2.exe op de windows PC, omdat dat programma een linux compatibele text editor ingebouwd heeft.

 

dat zijn maximaal 7 thema's die je allemaal terugvindt op sat4all via de zoekfunctie en de foefjes kunt nalezen en leren.

eenmaal aangeleerd hoeft er nooit geen telefonische support meer worden aangevraagd

 

succes

 

in plaats van DHCP kun je vaste adressen gebruiken  (maar ook in de router instellen) zie afbeelding

 

aangepast door Tonskidutch

MMm Sky Scrapers I Love You

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ook ik heb problemen met het vinden van de vu duo in mijn netwerk.  Met dank aan Jurgen en Roman heb ik dit draadje gevonden en de workgroup naam via

DCC editor gewijzigd in de naam van mijn computer netwerk groep MSWORKGROUP en de vu duo gereboot.

 

de VU duo heeft verbinding met het netwerk want in de netwerk browse functie van de VU zie ik een icoontje van mijn pc staan met de naam erbij.

Ook ziet hij mijn andere satelliet ontvanger de giga blue in het netwerk.

 

toch lukt het op de pc onder "netwerk" niet de vu duo te zien.  De PC ziet bijv wel mijn philips tv die ook in het netwerk zit.

 

wat kan er nu nog fout zijn ?  mijn pc heb ik uiteraard ook gereboot .

 

alvast dank.

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

idem bij mij en heb het voorlopig opgelost door in verkenner  \ip adres vu+duo in te geven.Dan kan ik in de folder media komen waar de HDD en de USB stick volledig bereikbaar zijn om te schrijven en te deleten.Is makkelijk en veel sneller dan FTP-en als er wat picons moeten aangepast of bijgezet/deleted .

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Roman,

 

ik heb win7  op alle pc's  in het netwerk.  Er is wel een thuisgroep geactiveerd zag ik,  maar geen idee hoe en of ik dit kan uitzetten.

 

mvg

 

Gerard

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...