Ga naar inhoud


Radiator Thermostaatknop


Gene 1225

Aanbevolen berichten

Een bekende grootgrutter heeft deze week ( in Belgie ) thermostaatknoppen voor radiators in de aanbieding aan 20 euro/stuk. De omschrijving luidt: " precieze regeling van de temperatuur, met opbouwvoeler, ".

 

Nu ben ik volslagen leek op dit vlak, maar ik merk wel dat er verschillende merkproducten zijn die zelfs lager in prijs zitten ( vanaf 15 euro/stuk ) dan deze aanbieding en anderzijds dat de prijzen ook kunnen oplopen tot  60 euro/ stuk voor - op het eerste zicht - gelijkaardige knoppen.

Men spreekt hier van een opbouwvoeler (niet: afstandsvoeler) bij andere knoppen zie ik dan staan  "ingebouwde voeler" : waar zit het verschil ? 

Wie weet me te vertellen wat een goede knop is, waar je moet op letten of wat het prijsverschil verantwoordt ?. 

 

Voor alle duidelijkheid voeg ik een foto toe, ik denk niet dat ik hiermee de regels overtreed, anders hoor ik het wel . 

 

post-41082-0-68819800-1390333847_thumb.jpg

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


vermoedelijk kan je opbouw/inbouw wel vergelijken met stopcontacten --> bovenop, of iets verzonken.

 

Hier spreken ze van opbouw, dus vandaar de 'grotere' knop.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de duitse versie van die winkel : EASY HOME Heizkörperthermostat , elektronisch voor € 14.99

 

Bis zu 30 % Heizkosten sparen!

  • Regelbereich 8 °C bis 28 °C
  • 8 individuell programmierbare Schaltpunkte/Tag, separat einstellbare Urlaubszeiten
  • Frostschutz-Automatik
  • Kalkschutz- und Timerfunktion
  • Kindersicherung
  • „Fenster offen“-Erkennung

Passend für viele gängige Heizkörperventile.
Inklusive 3 verschiedenen Adaptern zur individuellen Montage sowie Batterien.
Einfache Montage durch Klickverschluss.

Made in Germany.

3 Jahre Garantie 
Mit Service-Adresse.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-36489-0-34336200-1390768430_thumb.jpgJe hebt 3 soorten thermostaatkoppen.

 

1- de voeler is ingebouwd en de bediening vindt plaats met dezelfde kop

2- de voeler kan extern worden geplaatst, de bediening vindt plaats met de zelfde kop

3- de voeler kan extern worden geplaatst en de bediening is ook op afstand.

 

zie de plaatjes.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is gewoon een systeem zonder thermostaat.

De radiatoren hebben dan allemaal een eigen radiatorknop. Dat systeem in NL met thermostaat in de woonkamer is gewoon waardeloos. Hoezo moet de woonkamer thermostaat de hoofdthermostaat zijn. Iedere kamer moet gewoon individueel regelbaar zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is gewoon een systeem zonder thermostaat.

 

 

Tja, zo denk ik er ook over: nu dient die kamer-thermostaat enkel om de circulatie-pomp continue te laten draaien . Maar zonder die kamer-thermostaat zou je dan weer wel programmeerbare radiatorkranen moeten hebben, ander krijg je weer een ander probleem.

Maar mijn vraag was eerder bedoeld naar wat het prijsverschil maakt t.o.v. de kwaliteit : zo zijn er voelers die met gas gevuld zijn, ander met een gel / vloeistof ... Ik vind nergens een vergelijkende tabel over bv. gevoeligheid, levensduurte...

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon door een ketel te kopen met een intelligente regeling. D.m.v. buiten-thermostaat en een adapt regeling (leerkurve) pas je de verlieswaarde van het huis aan op de ketel.

In mijn huis heeft ieder verwarmingselement een gescheiden kring naar de ketel. Dan is er nog een 2e hoofdkring voor de vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Daar zit helemaal geen thermostaat op.

Op de ketel stel ik de gewenste temperatuur van de vloerverwarming in bijvoorbeeld 20°C. Dmv. de buitenthermostaat en adapt 1 weet de ketel precies wanneer het 20°C is in de hoofdwoonruimtes. Met adapt 2 stel ik de rest van het huis in op de 2e kringloop.

Als alle thermostaatknoppen op de radiatoren dichtgedraaid zijn merkt de ketel dit en schakelt de pomp in de 2e kringloop uit en sluit de kring.Gisteren werd het erg koud buiten en de elementen werden ofschoon alles op nul stond toch lauwwarm om bevriezen te voorkomen.

De voorloop temperatuur van het water in de radiatoren is op dit moment 45°C bij 4°C buiten. De voorlooptemperatuur van de vloerverwarming is 30°C.

Ik verbruik ongeveer 5-6 liter stookolie per dag inkl. warmwater.

Dat gehannes in NL is werkelijk uit de tijd.

Als voorbeeld een situatie toen mijn dochters nog bij mij thuis woonden. ´s avonds na 22h00 regelt de vervarming in de hoofdwoonruimte de temperatuur terug naar bijvoorbeeld 17°C. (heb ik zo ingesteld in één van de 8 programma´s) Omdat de vloerverwarming traag is merk je dit pas na ca. 00h00 Maar mijn dochters willen het altijd lekker warm hebben op hun slaapkamers, ook na 22h00. Dus die regelen gewoon de temperatuur op de radiator met de thermostaatknop volkomen onafhankelijk van de situatie in de hoofdwoonruimte.

´s morgens om 06h00 gaat de vloerverwarming weer aan een om ca. 08h00 is het weer op 20°C.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik dit er van zeggen (WAR=weersafhankelijke regeling).

 

Vanouds wordt er in het hoofdvertrek geregeld, logisch want daar bevindt je je

grosso modo het meest.

 

Één thermostaat is nu eenmaal het goedkoopst in aanschaf en gaf vroeger

ten aanzien van een WAR een lager energieverbruik.

 

Thermostaatkranen hebben in vertrekken zéker zin indien er sprake is van "vreemde

warmtebronnen, zoals het koken in een keuken, zoninstraling in nevenruimtes en in

een badkamer uiteraard de douche en badwarmte. In een slaapkamer op het noorden

is een thermostaatkraan zinloos geweld en kosten-verslindend.

 

Maar ook tegenwoordig in een slaapkamer kan de temperatuur oplopen door apparaten

welke veel warmte afstaan, denk aan computers oudere beeldschermen en vibrators.

 

Tegenwoordig is inderdaad de regeltechniek véél verder dan zo'n 10 jaar terug met

zelflerende regelingen welke zelfs de zwaarte van het huis leren. Dit nijgt dan weer tot

het gebruik van een WAR. Maar een WAR houdt geen rekening met vreemde warmte

in nevenvertrekken, hoe adaptief ze ook kunnen zijn. Daarnaast verslikt een adaptieve

regeling zich ook in het seizoen. De herfst met zijn stormen en of sterke winden zal

veelal wat achterblijven qua comformt afgestoken tegen de echte winter waarin het

weliswaar veel kouder is maar de afkoel-karakteristiek zal de regeling in de war brengen.

(afkoel-karakteristiek, lees: afkoelsnelheid door de convectie veroorzaakt door de

windsnelheid aan het huis)

Voorts is de intentie van de zon ook in de voorzomer sterker waardoor er eigenlijk een

nieuwe curve moet worden berekent. In het flinke wisselvallige landje gaat het daarom

nog wel eens mis.

 

Een ketel stoken op basis van de ongunstigste ruimte (welke iedere dag kan wijzigen)

is bijna een onmogelijke zaak maar is wel het meest comfortabel. Waarom kan dat

iedere dag wijzigen? Soms heb je de ene dag zon-instraling in het oosten terwijl de dag

erna er op het zelfde moment bewolking kan zijn en dan is die dag een ander vertrek het

warmst. 

 

Kortom, een regeling voor centrale verwarming, daar zal het laatste woord nooit over

gesproken raken.

 

Ik heb zelf een buitenregeling met de binnencompensatie in het koudste vertrek (een

werkkamer op het noorden). De woonkamer heeft een naregeling middels een klepje

op de vloerverwarming en de laatste radiatoren hebben een thermostaatkraan.

Ideaal? Nee natuurlijk niet, de woonkamer en één werkkamer hebben 100% zoninval.

Maar het is altijd wel behaaglijk en ook in het najaar is het nog wel eens tobben . . . . .

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een systeem waar iedere ruimte wordt geregeld met thermoskranen op de radiatoren fungeert de (woonkamer)thermostaat als maximaalthermostaat en kan, desgewenst, dus ook dienen om de hele installatie terug te regelen c,q, te onderbreken. Een ketel die geregeld wordt met een buitenvoeler dient om de ketelwatertemperatuur te regelen m.a.w. wordt hij aangestuurd door de delta-t (verschiltemperatuur tussen binnen en buiten) die de ENERGIEbehoefte regelt. De kamerthermostaat en de individuele radiator thermostaten regelen de WARMTEbehoefte.

In het ideale systeem benut je beide.

Mabo schotel 1,80 mtr op Astra1, Hotbird en Astra3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van een kamerthermostaat i.c.m. een WAR is dat er geen tot nauwelijks overshoot

zal plaatsvinden en dus wat zuiniger kan zijn.

 

Echter . . . . een overshoot zorgt ook voor sneller aanwarmen, ietsepietsie meer comfort.

 

Een WAR houdt geen rekening met zonnewarmte aan de andere kant van het huis.

Gezien het veilig is een buitenvoeler uit de zon te plaatsen zal het huis dus te warm

worden indien er zonnestraling is. Kortom, een buitenregeling is ook niet ideaal.

 

Een ruimteregeling is eigenlijk nog steeds qua comfort het meest voor de hand liggende,

logisch voor iedereen denk ik, je regelt immers de ruimte waar energiebehoefte is.

Want laten we eerlijk zijn, wat er buiten gebeurt interesseert niemand als het binnen maar

behaaglijk is.

 

Maar goed, dan is het weer tobben met de rest van het huis. Dit is uiteraard erg afhankelijk

van de gezinssamenstelling. Voor veel mensen zal een aangepaste regeling nodig zijn.

 

Ik denk dan ook dat een WAR met ruimtecompensatie, tevens voorzien van instelbare

opstooksnelheid het meest in de buurt komt van het ideale, maar het blijft tobben met

de nevenvertrekken.

 

In het ergste geval doe je een beetje onorthodox, je knijpt de radiatoren in het hoofdvertrek

een beetje (zeg 20%), je plaats een WAR met ruimtecompensatie, je plaatst in de

nevenvertrekken thermostaatkranen en je hebt het altijd overal behaaglijk terwijl alles

relatief goed instelbaar. Dit is zeker niet de allergoedkoopste oplossing qua investering en

energieverbruik maar wel de meest comfortabele. . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook tegenwoordig in een slaapkamer kan de temperatuur oplopen door apparaten

welke veel warmte afstaan, denk aan computers oudere beeldschermen en vibrators.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con heeft inderdaad gelijk dat in o.a. mijn geval de temperatuurregeling overhoop gaat als er in de keuken een oven urenlang aanstaat of de zon de vertrekken opwarmt terwijl het stervens koud is buiten.

Mijn woonvertrek heeft erg veel ramen op het zuiden vooral vanwege het uitzicht. Er is zelfs een erker. In de winter staat de zon laag en kan dan de boel behoorlijk opwarmen.

Als het dan te heftig wordt wat betreft de temperatuur, dan doe ik de rolluiken (gedeeltelijk) dicht of ik doe de deuren open naar de Flur/Windfang waardoor de warmte zich wat verplaatst naar de rest van het huis via het trappenhuis. De verwarming heb ik dan allaang afgezet om stookolie te sparen en gaat dan na zonsondergang weer aan.

De extra warmte in die in de keuken ontstaat tijdens het koken wordt doorgaans door de afzuigkap weggezogen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een huis slechts gedeeltelijk verwarmen gaat ten koste van het comfort in de verwarmde ruimten en geeft verder vocht en condens problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zo gek is het door jouw verfoeide NL systeem met een kamerthermostaat dan nog niet als ik Con zo hoor.

Sterker nog hier staan de radiatoren op de slaapkamers gewoon uit of het moet erg gaan vriezen. Wij vinden het juist heerlijk met de ramen iets open te slapen ook in de winter, als het erg koud is dan gooien we gewoon het Texels 4 seizoenen schapen wollen dekbed erop dat slaapt o zo lekker kan ik je vertellen. Alleen op de badkamer loopt de vloer verwarming iets mee met de rest van de verwarming. Het is toch zonde van het gas dat je kamers zit te verwarmen waar je toch niet bent. Dat heeft niets met comfort te maken maar meer met economisch stoken. Beneden waar we het meest zijn met de huiskamer op het noorden en met een open keuken aan de zuidkant lijden we echt geen kou hoor, moeders houd erg van warmte en ik eigenlijk ook wel een beetje.

 

Sjaak(k) ik blijf het gehannes vinden. Let wel, alleen bij sterke externe zonne-instraling gaat het mis. Ik maak daar handig gebruik van door deze extra warmte zoveel mogelijk te benutten en naar het overige huis te voeren. ´s Avonds gaan de rolluiken dicht en de warmte blijft binnen. Het huis is uitstekend geisoleerd en daardoor zeer comfortabel. Ik verlies over een koude nacht ca. 2 á 3 graden als de verwarming uit blijft bij ca. 0°C buiten zoals nu. Verder stook ik alleen daar waar ik ben. Dat is in de woonkamer en mijn bureau. De vloerverwarming laat zich slecht uitzetten vanwege de traagheid. Ik vlieg nu binnenkort naar Dubai terug en dan gaat de verwarming helemaal uit. Het moet wel heel raar lopen met de buitentemperatuur wil het binnenshuis vriezen. Dat is nog nooit gebeurd. De rolladen blijven dan open omdat de zon dan het huis weer opwarmt overdag.

last van vocht of schimmel etc. heb ik nooit gehad.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...