Ga naar inhoud


koelkast brand


boudeman

Aanbevolen berichten

De woning van onze zoon (+vrouw+kinders) is uitgebrand 's nachts. Hij had geen rookmelders. Hun redding is geweest dat hij voor zijn werk afhankelijk is van permanent draaiende computers. Zijn UPS (uninterruptible power supply) nam het over toen de spanning uitviel en gaf een alarmtoon af. Daar zijn ze wakker van geworden.

Oorzaak bleek een koelkastbrand. Niet eens een oude koelkast.

Googelen leert dat koelkast/diepvrieskast branden niet eens zo zeldzaam zijn. Bovenaan op de lijst staan natuurlijk eigen stommiteit (pan vet op fornuis) en wasdrogers.

Het is dan niet de motor die het begeeft, maar aansluitverbindingen die door trillen zwak geworden zijn, heet worden, de isolatie laten smeulen, en dan -zeker bij een inbouwkoelkast- hitte doen overslaan naar de rest van de keuken.

Wij hebben inmiddels ook rookmelders in de keuken geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites


nou, dan is het toch nog "goed afgelopen" voor je zoon en zijn familie...

levend naar buiten komen is het grootste goed

zal wel heel gedoe zijn met de calamiteiten hulpverleners en verzekering om snel onderdak te krijgen

 

een brand en rook alarm is zeer zeker z'n geld waard.

 

succes,

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet erg slim om geen rookmelder(s) te hebben terwijl er al zoveel jaar via de TV aandacht voor gevraagd wordt. Voor €10,- had de woning niet uit hoeven branden. Nog een geluk dat ze door een ander alarm wakker zijn geworden. Maar een rookmelder in de keuken hangen is vragen om problemen. Zodra er wat gebakken wordt op het fornuis, gaat de rookmelder af. Die kun je beter net buiten de keuken hangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Maar een rookmelder in de keuken hangen is vragen om problemen. Zodra er wat gebakken wordt op het fornuis, gaat de rookmelder af. Die kun je beter net buiten de keuken hangen.

 

Soms geeft zelfs het solderen van iets al een alarm van dat ding in de keuken, en broodjes in de oven bakkken moet je ook om de tijd denken, en dan gaat de rest ook nog mee, ik heb door het huis vijf gekoppelde rookmelders.

 

Uiteraard in de schuur/garage ook een melder, niet gekoppeld aan die van het huis, maar ja er zijn weinig mensen die er eentje in de schuur hebben al staan daar vaak brandbare dingen.

Terpentine, verf, scooter, jerrycan reserve benzine, aanmaakblokjes, auto, acculader, electrische deur opener en veel meer zaken die indien aangesloten kortsluiting of op een andere wijze brand kunnen veroorzaken.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zodra er wat gebakken wordt op het fornuis, gaat de rookmelder af. Die kun je beter net buiten de keuken hangen.

 

Lees de gebruiksaanwijzing en je weet dat je rookmelders niet in de keuken kunt hangen. In de keuken gebruik je een hitte melder.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was mij de laatste tijd ook al opgevallen dat er regelmatig brand ontstaat in woningen als gevolg van een defect aan koel-/ diepvrieskasten. Vroeger had je meer tv-implosies maar dat is nu stilaan op zijn retour.

Maar zou de de plaag van defecte huishoudtoestellen dan toch kunnen te maken hebben met dit bericht:

quote:

Huishoudtoestellen en elektronische apparaten gaan te snel stuk. Ze worden bovendien met opzet zo gemaakt, dat ze kort na het vervallen van de garantie kapot gaan. Dat zegt Testaankoop. Het fenomeen is niet nieuw, maar wel moeilijk te bewijzen. Volgens Testaankoop is er wel degelijk iets aan te doen: fabrikanten verplichten 5 jaar garantie in plaats van 2 jaar te geven.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een broodje aap verhaal. Gewoon een manier om fabrikanten onder druk te zetten om de garantietermijn te verhogen. In de winkel kan je gewoon extra garantie bijkopen. Ik doe dat nooit want de enige elektrische apparaten die bij mij niet de levensduur halen zijn lampen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou gewoon verplicht moeten worden vanuit de brandverzekering bijvoorbeeld.

Hier 3 brandmelders hangen en een gasmelder alle op het alarm gekoppeld.

Werkgerelateerd al op verschillende kleine en grote branden uitgekomen en inderdaad ook gevallen waar de bewoner net op tijd wakker geworden was.

Je moet er niet aan denken dat je je kinderen/partner moet verliezen door zo een situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Is wel degelijk te bewijzen, probleem is dat de grote bedrijven meer juridische armslag hebben. Al in 1920 werden afspraken gemaakt tussen Philips, Osram en nog één waarin werd vastgelegd dat gloeilampen niet langer dan 1000 uur mochten branden. Het duurzamer produceren was en is het punt niet. We leven in een consumptie maatschappij waar de fabrikant zorgt dat er snel vervangen moet worden. Vooral in het verre Oosten en de VS lachen ze zich rot! Daar heb je maar 90 dagen garantie. Wil je langer garantie dan dwingt de fabrikant gewoon extra geld af om extra spare-parts te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet niet terzake wat de op schrijft.Maar ik heb als vrijwilliger elektricien,al veel huizen gezien,waar de elektriciteit de wensen overlaat.

Het verbaasd me,dat er nog niet meer geen branden zijn door gefoefel aan de eleckticiteit.Je ziet zelfs plaatsen waar ze de nulgeleider overbruggen bij een zekering.

Een geregelde keuring van de elektriciteit zou ook al beter zijn.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doet niet terzake wat de op schrijft.Maar ik heb als vrijwilliger elektricien,al veel huizen gezien,waar de elektriciteit de wensen overlaat.

Het verbaasd me,dat er nog niet meer geen branden zijn door gefoefel aan de eleckticiteit.Je ziet zelfs plaatsen waar ze de nulgeleider overbruggen bij een zekering.

Een geregelde keuring van de elektriciteit zou ook al beter zijn.

Je ziet zelfs plaatsen waar ze de nulgeleider overbruggen bij een zekering.

 

Wat is daar mis mee?

 

Ik mag niet hopen dat men een zekering opneemt in de nulleider.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de zekering zit altijd in de fase muv. aarlekschakelaars die schakelen zowel de fase en nul gelijktijdig af.

 

Maar dat er veel fout kan zijn klopt wel, tweelingsnoer waar ze spijkertjes tussen de 2 aders hebben geslagen om die op het plintje vast te zetten.

slechte lasdoppen en dan met name steeklassen.

maar ook tweeling snoertjes die achter het stopcontact wegkomen en waar dan met verlengsnoeren zo ongeveer de hele keuken op staat te draaien.

 

Maar van spontaan in brand vliegende koelkasten had ik nog nooit gehoord.

De koelkast en vriezer staan hier al ruim 20 jaar te draaien en nog nooit enige vorm van warmte waargenomen.

Wel worden ze om de zoveel jaar (als er geschilderd moet worden) een keer van de wand gehaald en aan de achterkant schoongemaakt omdat aan het rooster wel het nodige stof blijft hangen wat de koeling en energieverbruik niet ten goede komt.

 

Gaat het hier dan om vrijstaande koelkasten of specifiek om inbouwkoelkasten en hebben we het over merkproducten of over zo goedkoop mogelijk uit de bouwmarkt?

 

Daarnaast heb je 2 jaar garantie maar daar stopt het niet mee, je hebt veel langer dan 2 jaar recht op een deugdelijk product alleen moet tot 2 jaar de leverancier aantonen dat het defect door verkeerd gebruik is ontstaan, na die 2 jaar moet jij aantonen dat het defect is ontstaan door te snelle slijtage, slechte onderdelen enz.

Over het algemeen mag je er van uitgaan dat een koelkast, wasmachine enz. gewoon 8 jaar mee gaan en gaat die eerder stuk dan heb je recht op garantie waarbij je na 2,5 jaar nog bijv. 90% vergoed krijgt en na 5 jaar nog 40%.

Ga maar eens zoeken op garantie dan zal je zien dat je veel meer rechten hebt dan wat vel winkeliers je laten geloven.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hier een SSD 2 weken uit garantie,en winkel wilde niks doen.Contact opgenomen met fabrikant,en na wat schrijven toch een andere gekregen.Zelfs uit de wettelijk garantie in belgie,probeer ik nog altijd via de fabrikant.Soms met geluk,en soms zonder.

Maar achter oude vriezers,kwam er wel veel hitte,mijn ouders heeft 2 jaar geleden een 55 jaar oude vriezer weggedaan,omdat het sluitrubber stuk was.Die 55 jarige vriezer gaf veel warmte,en was misschien een vreter op gebied van elektriciteit,maar was in capaciteit,en het snel op temperatuur krijgen stukken beter (lees sneller) dan die nieuwe.

Om on toppic nog iets te schrijven,wordt hier ieder jaar,alles dat warm kan worden gereinigd.ieder keer voor de winter,wordt de accumulatie kachel en convectoren steeds stofvrij gemaakt.Toch om brand te proberen voorkomen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar hier heb je instanties als de consumentenbond, kassa of radar en wil een winkel niet helpen (wat ze wettelijk verplicht zijn) dan is soms 1 telefoontje of briefje van hun genoeg om zo'n winkel tot inkeer te brengen.

Heb je echter zo'n hatseflats merk dan is vaak de importeur allang weer failliet of onvindbaar met de noorderzon vertrokken en kun je meestal toch zelf voor de kosten voor herstel opdraaien.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...