Ga naar inhoud


Hoe de LNB uitrichten op een 100% ronde schotel?


francedish

Aanbevolen berichten

Ja Eduard07, die technische kennis is zeker aanwezig maar Duitsers maken dingen niet graag universeel. Blijkbaar zijn ze bang dat mensen die schotel en lnb's gaan plaatsen fouten maken en maken daarom zoveel mogelijk fixed.
Dat kan zo zijn voordelen hebben maar ook zeker zijn nadelen, vooral buiten Duitsland.
Eén belangrijk punt bij dat fixed maken is besparen op montagetijd want de uurlonen zijn in Duitsland torenhoog.
En ja, als je een handige knutselaar bent, kun je op een of andere manier de schotel wel aanpassen aan bijv. de Nederlandse situatie. Denk maar aan de creatieve oplossing om met een speciale beugel de gehele schotel schuin te zetten i.p.v. de rail.
Ook zijn er allerlei fabrikanten die een gat in de markt zien en multirails en lnb-houders op de markt brengen en ze dan aanprijzen als universeel toepasbaar wat dikwijls ook helemaal niet waar is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje

 

Ik heb je advies ter hand genomen en geprobeerd de Feedhorn naar voren te plaatsen en gekeken of dit verbeterd

 

Dit is niet het geval. Na veel schuiven en kantelen en uitrichten was de begin stand het beste. 100% ontvangst en 90% kwaliteit

 

Gisteren had ik perfect ontvangst op de astra 28.2. Alle BBC zenders, geen problemen

 

Nu, echter zit ik met een raadsel. Wat ik doe met mijn Rebox ik krijg niet alle zenders meer terug en zichtbaar

 

Het vreemde is dat mijn tweede ontvanger (Philips) alle zenders keurig van de Astra 28.2/28.5 inleest en perfect weergeeft.

 

Wat doe ik fout?

 

Dit is mijn situatie

 

switch.pdf

 

Ik heb een Rebox  4102 HD PVR

 

Op deze ontvanger krijg ik keurig alle zenders van de  Astra 19.2 en 23.5 binnen

 

Als ik de Astra 28.2 wil instellen doe ik dit naar eer en geweten en krijg ik niet alle zenders binnen en ook geeft hij soms de melding Tuner 1 fout of service fout

Wellicht doe ik iets fout met de switche instelling op Rebox?

 

Nogmaals mijn Philips ontvanger krijgt wel alles binnen, dus ik ga er vanuit dat de schotel goed afgesteld is.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dit geknoop met multiswitches kom je niet vaak tegen. Waarom niet meteen een 13/4 multiswitch gekocht i.p.v. er nog een 5/4 multiswitch erbij te knopen. Dan was je waarschijnlijk goedkoper uit geweest als nu.
Welke satellieten heb je nu op de 9/4 switch geplaatst en in welke volgorde.
Ik neem aan dat op de 5/4 switch de Astra 28,2 zit.

En een Rebox 4102 HD PVR? Die ken ik niet?
Ook vraag ik me af of dit wel met een diseqc 1.0 ontvanger werkt. Het lijkt me eerder diseqc 1.1

Maar je hebt nog geen antwoord op mijn vragen gegeven.
Klopt het dat je de lnbf een flink stuk naar voren hebt geplaatst t.o.v. de tweeweg lnb?
En waarom staat die scheef omlaag gericht?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

 

De installatie is ongeveer 10 jaar oud

 

Bijgaand vind je een foto van de switches binnen aan

 

Ik heb dus:

1) een schotel Big Bisat met Astra 19.2 en 23.5

 

en

 

2) een schotel (voormalige 2 weg) met de Astra 28.2

 

Voor alle duidelijkheid, voorheen had ik 1 schotel (normale bisat) met Hotbird, Astra 19,2 en astra 28.2

 

Omdat de footprint van de Astra 28,2 is verkleind was er geen ontvangst meer mogelijk met deze schotel. Ik heb dus daarom een nieuwe schotel gekocht (Big Bisat) voor de astra 19.2 en astra 23.5 en

 

De toenmalige 2weg schotel 90cm omgebouwd dmv een Invacom met Feedhorn voor de Astra 28.2

 

Alles weer gewoon aangesloten met de 3x4 Coax kabels naar de switches

Ik heb niets veranderd aan de switches

 

Op je vraag aangaande de uitrichting van de Invacom met Feedhorn

a. Ik heb de feedhorn nu in dezelfde richting als de arm, dus niet meer naar beneden wijzend

b. Ik heb alles geprobeerd met dichterbij schuiven van de feedhorn, maar ontvangst wordt slechter, dus ik heb de feedhorn op de zelfde positie gehouden en geeft 100% signaal en 90% kwaliteit

c. Ik heb het laatste gedeelte van de arm eraf gehaald en nu komen de connectors mooi vrij naar beneden, dus niet meer knellend

 

Het probleem is nu dat ik met geen mogelijkheid meer alle kanalen van Astra 28.2 op mijn Rebox krijg in tegenstelling tot gisteren alles

Nu krijg ik er maar een paar met wel geen ontvangst

 

Het vreemde is dat ik wel alle kanalen krijg op mijn Philips en perfecte kwaliteit

 

De Rebox geeft of service fout of geen signaal op tuner 1

Wellicht heeft het te maken met de instelling van de rebox met de diseqc?

 

Gewoon voor een leek lastig te begrijpen

 

Dit is de foto van de switches

 

Ik heb dus 2 switches waarop 3 LNB's en 4 aansluitpunten in mijn huis

 

Geeft dit voldoende informatie?

 

post-72204-0-12612100-1409165531_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Rebox heeft altijd goed gewerkt

 

Ik maakte een behoorlijke typefout. Het is de Rebox RE 4210HD PVR

 

Het instellen is voor mij altijd algebra geweest.

- LNB spanning aan/uit

- LNB frequentie

- LNB 22Khz ja/nee

- Diseqc switch 1.0 of 1.1

 

 

Wellicht heb met deze instellingen wel een fout gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de instellingen van de rebox dan veranderd, sinds je aan het knutselen bent gegaan?

 

Een option-switch vóór 2 MS met elk maximaal 2 LNB's is nog steeds diseqc 1.0; wel met een sequence repeat.

Ik weet niet hoe diseqc in het rebox-menu wordt aangeduid:

19 en 23 graden zit dan op 1/4 en 2/4; of A en B; of A/A en A/B (al naar gelang de aanduiding van de rebox),

je 28 graden zit dan op 3/4; of C; of B/A.

 

Ik denk dat LNB spanning AAN moet zijn, omdat je immers met spanning de diseqc-opdrachten naar de switch moet sturen.

LNB frequentie  = ??  De LOF-frequenties? Of iets anders? Mij onduidelijk.

LNB 22kHz lijkt me ook JA te moeten zijn, voor de aansturing van de te kiezen route in de switch.

 

Bij gebruik van een option switch voor een andere diseqc 2/1 schakelaar (zoals in de MS) moet je ontvanger wel twee keer de diseqc 1.0 commando's sturen, dus je moet een repeat eventueel op AAN zetten.

Heb je die optie niet, dan moet je soms twee keer zappen binnen een nieuw gekozen satelliet, voordat je die satelliet daadwerkelijk bereikt.

Fast diseqc moet dan UIT, c.q. commando alleen zenden bij wisseling van satelliet moet dan UIT.

 

Maar ik ken het menu van de rebox niet; als je daar iets aan veranderd hebt, geef dan eens aan welke opties je hebt bij het instellen van diseqc 1.0.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fabrieksreset gedaan en software upgrade

 

Astra 19.2 = zit op 1/4

Astra 23.5 = zit op 2/4

 

Alleen Astra 28.2 wat ik ook doe, hij vind niets

 

Voor de LNB frequenties kan je standaard instellen op 9750/10600 of 9750/10750

Ik heb een Invacom 120 QTF 031

Weet nu niet of ik de standaard waarden kan nemen als hierboven of een andere waarde. Enige suggestie/

 

Diseqc commandos staan op 1.0 versie

LNB spanning staat op aan

 

Ik sta echt voor een raadsel waaom ik geen zenders krijg op mijn Rebox voor de Astra 28.2 en wel voor mijn Philips ontvanger

 

 

 

`

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo francedish,

 

Je moet in ieder geval de 9750/10600 nemen, dat is voor de normale universele LNB's.

 

Ik heb even de handleiding erbij gezocht op het internet; ik twijfel of de LNB 22kHz op AAN of UIT moet.

Hij staat in de handleiding als schakeloptie voor twee LNB's (22kHz-schakelaar); die moet dus niet permanent aan bij deze satelliet, maar alleen als de hoge band gekozen wordt.

Ik kan dus niet bevestigen wat columbo net aangaf; ik twijfel daarover.

 

Krijg je nou helemaal niets op de 28 oost, of zoals je eerder schreef maar een paar zenders? Ingeval dat laatste: welke zenders, op welke frequenties en horizontaal of verticaal?

Ontvang je niks, dan moeten we denk ik eerst uitzoeken, of je signaal de MS wel goed bereikt.

Anders moeten we denk ik verder kijken naar je instellingen voor de LNB.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

 

Ik ben eruit

 

Na veel proberen  en uitrichten met de Invacom met oude Feedhorn heb ik de volgende test gedaan door een oude (universele) LNB die ik nog had op de schotel te plaatsen en tot mijn verbazing na uitrichten ontvangst en beeld op ALL Astra 28.2/28.5 frequenties

 

De conclusie kan dus zijn dat de Ivancom waarschijnlijk defect is of ik gebruik niet de juiste instellingen voor deze LNB op mijn Rebox. Of wellicht niet geschikt is voor deze schotel. Ik heb geen flauw idee

 

Ik heb dus nu een oude LNB quattro erop zitten en die is niet in al te beste staat, wegens invloeden van weer en wind. Wil ik dus vervangen

 

Ik kijk er mee naar 28.2/28.5 in Zuid-west Frankrijk en wil gewoon een betrouwbare LNB geschikt voor HD

 

Kan je mij een goede LNB quattro aanbevelen, je hebt de schotel gezien op de foto (90cm rond en offset)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste francedish

De Invacom-lnb is zeker wel geschikt voor die schotel alleen weet ik natuurlijk niet of de aansluiting op de feedhorn op de juiste wijze is aangebracht.
Maar je schrijft in bericht 49 dat je de Astra 28,2 op je Philips wel prima ontvangt, dus kan de Invacom niet defect zijn.

Ook weet ik niet wat de f/D-verhouding is van de schotel en of een gewone quattro-lnb daar optimaal op past.
Nu schrijf je dat je met een oude quattro-lnb goede resultaten hebt voor de Astra 28,2/28,5 en daar vanuit gaande zal ik maar aannemen dat een nieuwe quattro-lnb goed zou moeten zijn.
Een top-lnb is de Inverto Black Ultra Quattro, zie:
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=86
Alleen denk ik niet dat je die kunt monteren want de aansluitingen komen dan op de rail.
Iets minder maar nog steeds uitstekend is de Inverto Black Premium Quattro, zie:
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=87
maar ook bij deze weet ik niet of je met de coaxkabels niet tegen de slede komt te zitten. Nu moet de skew van de lnb op ongeveer 18 graden staan dus komen de coaxkabel schuin te staan. Misschien vallen ze dan net naast de rail en kan het dus wel met de Premium-lnb.
Natuurlijk kun je de lnb's ook op zijn kop monteren maar dan moet je er wel een plastic zak overheen hangen zodat het water niet in de aansluitingen kan lopen. Dit is natuurlijk geen fraai gezicht.
 

post-60869-0-82303800-1409353473.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje

 

Ik denk dat ik beide wel passend krijg op de rail

 

De Black Ultra Quatro lijkt mij een perfecte LNB

 

Nog even terugkomend op mijn ontvangst op mijn (oude) Philips ontvanger met de Invacom. Ik ontving ongeveer 400 TV zenders van de Astra 28.2/28.5 met deze Invacom met mijn oude Feedhorn. Dus lang niet alle. Want nu, na mijn test met mijn oude LNB, ontvang ik er een kleine 800.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.

- de combinatie van de Invacom met mijn oude Feedhorn

- de tilt stand van de LNB

- de instellingen op mijn Rebox

 

Ik denk zelf dat de Invacom gewoon goed is alleen wellicht niet met de combnatie Feedhorn

 

Maar goed ik ga dus nu voor een vaste LNB de Black Ultra Quattro

 

Noot:

Ik zag een berichtje van Mytheatre. Deze vroeg mij via het forum of de 4 2-1 ongecommiteerde switches zijn.

Om eerlijk te zijn, geen idee wat dit zijn en wat voor invloed dit zal kunnen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als jij denkt dat de Inverto Black Ultra gaat lukken, dan is dat de beste lnb die je kunt hebben. Nog wat van de steun afzagen?

 

Op die Philips switches staat een nummer op, ik dacht vier cijfers. Als je dat nummer even door wilt geven weten we het zo of het een een uncommitted switch is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...