Ga naar inhoud


Hoe de LNB uitrichten op een 100% ronde schotel?


francedish

Aanbevolen berichten

Beste francedish

De reden dat ik vroeg of de schotel wel goed gewerkt heeft met de feedhorn is de positie als op de foto te zien is, is de volgende:
De conisiteit van de feedhorn is bepalend voor de ontvangsthoek van de feedhorn.
In de bijlage heb ik met rode lijnen aangegeven hoe de ontvangsthoek zou zijn als je van de buitenzijde van de feedhorn uit mag gaan. Ik weet echter niet of de coniciteit van de circularringen binnen in de feedhorn dezelfde coniciteit hebben als de buitenzijde van de feedhorn.
Ik heb evenwijdige lijnen getrokken aan de lijnen die met de buitenzijde van de feedhorn lopen. Dan zou blijken dat de gehele lnb met feedhorn een stuk naar voren zou moeten staan om deze lijnen aan te laten sluiten aan de omtrek van de schotel.
Als het mogelijk is, zou ik toch eens proberen of je nog betere resultaten boekt als je het geheel iets verder naar voren schuift.

Verder is het van het grootste belang dat er een goede rubber afdichting is tussen de feedhorn en de flens-lnb om er voor te zorgen dat er geen vocht in de lnb kan komen. Meestal zit er een groef is de flens waar een o-ring in ligt die voor deze afdichting moet zorgen.

Tja en dan die schotel. Een prachtige stabiele polyester schotel zoals je die maar weinig tegen komt. Een beetje respect voor die schotel kan geen kwaad. Poets de alg er eens af. Dat scheelt ook weer in de ontvangst.
 

post-60869-0-86851700-1408823960_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik stel je reacties zeer op prijs en leer een hoop van je feedback.

 

Om je gerust te stellen heb ik de schotel alvorens de nieuwe LNB te plaatsen helemaal goed schoongemaakt

 

En inderdaad zit er een rubber ring tussen de oude feedhorn en LNB.

 

Ik kan niet zien of de conisiteit van de feedhorn het zelfde is als de conisiteit van de buitenzijde. Er zit nml een plastic (hal mat) plaatje voor de feedhoorn.

Wellicht voor vocht of zo? Is je advies om dit te laten zitten?

 

Verder zal ik je morgen een paar nieuwe foto;s mailen van de nieuwe opstelling

 

Heb je nog nagedacht waarom enkele zenders geen of nauwelijks ontvangst geven in tegenstelling tot de BBC 1,2,3,4 = 100% ontvangst en 90% kwaliteit

 

Ook zie je wellicht op de foto dat de schotel niet in Nederland hangt maar ergens in Zuid-west Frankrijk

 

Omdat Astra 28.2 is gewijzigd in footprint, was er de reden om deze schotel weer te gaan hergebruiken. Ik heb er nog een andere schotel naast hangen voor Astra 19,2 en 23.5 via een Big Bisat. Perfect ontvangst en kwaliteit

 

Het is inderdaad een zeer degelijke schotel en stamt nog uit de tijd dat half Frankrijk geen ADSL had en je aangewezen was op 2-weg verkeer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die afdekking van de feedhorn moet je zeker laten zitten anders kan vocht zo tot in de lnb binnendringen en is het snel gebeurt met de lnb.

En de vraag waarom je bepaalde zenders van de 28,2/28,5-positie wel en niet kunt ontvangen is geheel duidelijk maar ik schrijf me op dit forum het apezuur want naast publieke vragen op dit forum, krijg ik ook nog vele privé-vragen via een PM. Geen wonder dat Tonskidutch sinds enige tijd aangeeft:
"A.U.B. ik geef geen persoonlijke ondersteuning per PM (private message)"
Ik sta op het punt om hetzelfde bericht in mijn footnote te schrijven.

De Astra 28,2 oost zendt uit met verschillende beams.

De Astra 2E KU-beam, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/12494356
De Astra 2E en 2F Spotbeam, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/12494520
De Astra 2F KU-beam, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/12495165
De Astra 2A Southern Europe beam, zie: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2A-Southern-Europe.html
De Astra 2A Northern Europe beam, zie:
http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2A-Northern-Europe.html
De Eutelsat 28.5 beam zie: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-28A-Super.html
De Eutelsat F1-beam, zie: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-28A-S1.html

De ene beam komt goed door in Zuid-West-Frankrijk, de andere niet.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een normale 100% ronde schotel met een diameter van 88cm

 

Gaarne advies

Is de schotel echt net zo breed als hoog ?

Het zal toch niet zo zijn dat een PF schotel in een offset opstelling gebruikt word ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de schotel echt net zo breed als hoog ?

Het zal toch niet zo zijn dat een PF schotel in een offset opstelling gebruikt word ?

 

Het is eigenlijk door dit forum dat ik hoorde dat er schotels waren die niet even breed als hoog waren ;)

 

Mijn schotel is ook helemaal rond... 85 cm breed en 85 cm hoog.  Ik dacht eigenlijk altijd dat dit gewoon normaal was.

 

post-39968-0-66338100-1408887711_thumb.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan wel hoor trust dat een offsetschotel volledig rond is. De meeste Duitse schotel zijn ook volledig rond zoals bijv. de Fuba 850.

 

Dan zal de kijkhoek van de feedhoorn om de maximale breedte van de schotel te benutten , altijd boven en onder de schotel doorkijken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de afstand waarop de lnb van de schotel staat, is zodanig, dat de lnb niet boven en onder de schotel kijk. De schotel is feitelijk te breed voor de lnb maar zoals je misschien weet, heeft elke lnb een kijkhoek met spillover. Deze spillover wordt benut op de te brede delen van de schotel.
 

post-60869-0-26335700-1408917719.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opmerking gaat over de schotel van TS en m.n. jouw getekende lijnen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, bedoel je dat trust. Tja, het kan dus twee dingen betekenen:
- of de kijkhoek van de feedhorn is inwendig duidelijk anders dan de buitenvorm doet vermoeden
- of de lnb met feedhorn moet een stuk naar voren.

Daarom schreef ik al, probeer eens of je beter signaal krijgt om hem wat naar voren te zetten. Francedish geeft echter wel aan dat hij de  BBC 1, 2, 3, 4 met 100% signaal en 90% kwaliteit ontvangt. En dat is niet slecht. Misschien staat de skew van de lnb niet helemaal goed.
Ik weet niet precies waar de schotel staat maar laten we aannemen in Bourdeaux. Daar moet de skew voor de Astra 28,2 op 18 graden staan, voor de Eutelsat 28A  op 26 graden.
Dat is altijd een beetje schipperen en dan toch zeker als je bedenkt dat er op de Eutelsat transponders zitten op dezelfde frequenties alleen de ene horizontaal en de andere verticaal gepolariseerd. Het gaat dan om  11222H en 1124V, 11260V en 11261H, 11307H en 11307V, 11343V en 11344H, 11389H en 11390V, 11426V en 11428H. Dan moet de skew erg goed afgesteld worden om er voor te zorgen dat ze elkaar niet beïnvloeden.
 

post-60869-0-48663100-1408951037_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje , Ik mis de bronvermelding van de foto (grin)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, Om nog even door te gaan op de uitleg die je gaf over ronde schotels...

Wat is dan de "betere" schotel? want ik begrijp uit je tekening (en dat klinkt logisch) dat doordat de LNB van onderen kijkt, je voordeel zou hebben met een schotel die hoger is dan hij breed is...  Je eerdere foto van een Engelse schotel laat een bredere schotel zien dan hoog... en inderdaad, die heb ik ook al eens gezien, maar wat is het nut dan?... en dan de Triax schotels die hier op het forum een succesnummer lijken te zijn zijn hoger dan breed, en staven jouw verhaal... En tenslotte heb je schotels zoals de mijne, en veel anderen die je ook in Duitsland kan kopen, zijn gewoon rond.

Niet dat ik mijn schotels ga vervangen hoor...  maar gewoon, wat is technisch en vooral practisch de "beste" wat je kan kiezen...

ik ben destijds afgegaan op een schoteltest in het blad Sat und Kabel (wat intussen niet meer bestaat) daar heb ik dan voornamelijk de versterking en de degelijkheid naar waarde geschat... en uiteindelijk ook de prijs laten meespelen... en dan was deze schotel de onbetwiste 'beste koop'....  maar ik ben benieuwd wat jouw visie op schotels is... 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

De Engelsen gebruiken sinds jaar en dag hele kleine schoteltjes omdat al het vermogen van de transponders op een klein grondgebied gericht is, de zogenaamde spotbeam. Dan kun je dus ook met een heel klein schoteltje toe om voldoende signaal te hebben. Het nadeel van een kleine schotel is dat die ook een grote ontvangsthoek heeft en dat die dus ook de naastgelegen satellieten makkelijk ontvangt. Op slechts 2 graden afstand staat de Badr en die heeft heel veel transponders die op nagenoeg dezelfde frequenties met dezelfde polarisatie uitzenden. Dat gaat dan niet goed want dan krijg je storing.
Om nu toch een kleine schotel te behouden, hebben ze die een stuk breder gemaakt dan dat ze hoog zijn. Hierdoor krijgt de schotel een  zelfde kleine ontvangsthoek alsof je een grote schotel gebruikt die dus wel veel selectiever die ene satelliet kan ontvangen. Nadeel is wel, dat je dan ook een lnb moet hebben die ook een ovaal kijkveld heeft om de signalen van het volledige schoteloppervlak te ontvangen. Hiertoe wordt de feedhorn ovaal gemaakt, zie de bijlage die een ronde en een ovale feedhorn laat zien.

Pff, straks de rest.
 

post-60869-0-70738300-1408976716_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...