Ga naar inhoud


Hoe de LNB uitrichten op een 100% ronde schotel?


francedish

Aanbevolen berichten

Beste Sverige

Het is normaal dat een offsetschotel hoger is dan dat die breed is. Dat er in het woud der schotels ook afwijkingen zijn, is niet meer dan normaal want waar kom je geen afwijkingen tegen.
De effectieve schotelmaat is bij een echte offsetschotel altijd de breedtemaat. Waarom een aantal Duitse merken offsetschotels maakt die rond zijn weet ik ook niet. De Duitser hebben wel meer vreemde schotelspecificaties.
Zo snap ik bijv. ook niet waarom Fuba voor zijn 650 een offsethoek gebruikt van 22,1 graden, voor de 780 een offset van 25 graden, voor de 850 een offset van 21,5 graden en voor de 110 een offset van 25 graden. Triax is daar veel consequenter in. Die gebruikt voor al zijn schotelmaten een offsethoek van 26 graden.

Bij de ronde Fuba schotels is de effectieve schotelmaat de cosinus van de offsethoek van de hoogte van de schotel. Bij een Fuba 850 is dat dus de cosinus van 21,5 is 0,93x85cm is 79cm. Daar moet je ook mee rekenen als je meerdere lnb's op de schotel gaat plaatsen. Op een schotel van 79cm kun je geen twee normale lnb gebruiken om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen. Dat kan op een Triax 88 wel die 85cm breed is. Vandaar dat Triax-schotels erg populair zijn in Nederland en natuurlijk ook omdat tot voor enkele jaren CanalDigitaal altijd Triax-schotels gebruikte. Nu zijn dat Inverto-schotels. Blijkbaar konden ze die goedkoper inkopen.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje, ik zie hier over de grens in Duitsland steeds meer multifeed schotels verschijnen. Duitse vaktijdschriften besteden ook regelmatig aandacht aan multifeeds.

Enkele schotels zijn van Duitse makelij, maar toch bieden ze niet echt de (simpele) mogelijkheden die de Triax 88 wel biedt om maximale fijnafstemming te verkrijgen (voor bv. Noord-Duitsland). (Inclusief gebruik van standaard (Inverto Ultra) lnb's.) Het verbaast me wel. Vind het ook jammer, gezien de kwaliteit van Duitse schotels. Voor het Nederlandse klimaat zijn ze zeer geschikt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

Er schiet me nog iets te binnen waarom Duitse schotels in Nederland minder populair zijn en dat is de multirail. Die is bij Triax in schuinte instelbaar, bij de meeste Duitse schotels niet. De vaste schuinte is een gemiddelde voor Duitsland en is niet ideaal voor Nederland.
Wat betreft de degelijkheid kunnen we kort zijn. Daar scoren de Duitse schotel nagenoeg altijd als de beste. Lees maar eens in deze test:
 

SATVISION-d0ac6414ae2b50837054a65525d82280.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb er veel van opgestoken... erg interessant!

 

Ik begrijp (niet alleen uit wat je nu schrijft, maar ook in je schoteladviezen aan talloze leden) dat het belangrijk is goed na te denken welke schotel je koopt als je met een multifeed rail wil gaan werken...

Nu ben ik zelf niet echt een fan van multifeed... als het enigszins kan, zal ik altijd proberen een aparte schotel te gebruiken per satellietpositie. Vandaar dat ik hier ook 2 losse schotels heb staan... eentje voor de Thor 1 west en eentje voor de Astra 19 oost. Misschien kan het wel op 1 schotel, maar ik wilde graag optimale ontvangst en gewoon 1 lnb per schotel is ook makkelijker voor het uitrichten. Zolang ik de ruimte heb om schotels neer te zetten is er geen probleem.

 

En als je dan 1 schotel per positie kiest, en je wil een "goede" schotel kijk je dus naast de "degelijkheid/kwaliteit" gewoon naar de antennewinst... dan maakt het dus niet uit of de schotel rond is of niet denk ik.

 

Ik vermoed echter wel dat ik inderdaad niets zal hebben aan de Multifeed houder die voor deze schotel aangeboden wordt, voor satellieten die 6gr uit elkaar staan...  Niet dat ik die nodig heb, maar het zou eventueel een optie zijn om vb de Hotbird erbij te nemen op de astra schotel.

post-39968-0-93058500-1409037712.jpg

 

CityCom 2000  CCA850

 

- Reflektor aus Aluminium, pulverbeschichtet

- Rückenteil aus vorverzinktem Stahl
- LNB-Tragarm aus Aluminium
- Mast- und Schließschellen aus verzinktem Stahlblech
- Schrauben und Muttern in NIRO-Ausführung oder mit korrosionsbeständigem Überzug
- grau
- Reflektor ø: 850 x 850 mm
- Empfangsbereich: 10,70 - 12,75 GHz
- Antennen-Gewinn (11,75 GHz): 38,7 dBi
- Halbwertsbreite: 2,2 °
- Windlast (bei einem Staudruck von 800 N/m² bacg DIN EN 50083): 615 N
- Max. Windgeschwindigkeit: 160 km/h
- Spannbereich, Mastschelle: 32 - 76 mm
- Elevationsbereich: 5 - 55 °
- LNB-Aufnahme: 40 mm
- Gewicht: 6 kg

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

 

Een lnb heeft een zuiver ronde kijkhoek. Dan moet je ook een schotel hebben die een dusdanige vorm heeft, dat als je er schuin van onderen tegenaan kijkt, een ronde vorm heeft en dat kan alleen maar als die schotel hoger is dan dat die breed is.

 

@ sprietje:

Mag ik even checken of ik het goed begrijp:

Betekent dat dan ook dat een volmaakt ronde offset-schotel, als je 'm op een plat vlak legt, niet rondom (op de hele rand) contact maakt met dat platte vlak?

En dat dus de ovalen vorm bedoeld is, om de voorkant van de schotel wél vlak te houden?

 

Of hebben ze bij een volmaakt ronde offsetschotel iets anders bedacht, om 'm een vlakke voorkant te geven?

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste francedish

Een paar zaken vallen me op.
Ik zie dat je de lnbf een flink stuk naar voren hebt geschoven. Kreeg je hierdoor meer signaal?
Ook valt me op dat de lnbf niet evenwijdig aan de draagarm staat, zie de gele lijnen in de bijlage. Hij staat schuin naar beneden gericht. Dat was niet zo toen je de tweeweg-lnbf er nog op had staan. Komt dit omdat de coaxaansluiting dit niet toelaat? Dit is natuurlijk helemaal foute boel. De lnbf kijkt nu veel te laag op de schotel en er zelfs een flink stuk onderdoor.
Ik adviseer je om het volgende te doen:
Draai de lnbf eens 180 graden zodat de aansluitingen recht omhoog zitten. Dat maakt voor de ontvangst namelijk niets uit.
Verschuif nu de lnbf op de rail zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.
Kijk nu hoeveel je van de rail moet afzagen om er voor te zorgen dat de coaxaansluitingen weer omlaag kunnen staan.
 

post-60869-0-10653900-1409063738_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Dat is een goede vraag. Die heb ik nog nooit eerder gehad en ik zou er zo een twee drie ook geen antwoord op kunnen geven. Daar moet ik eens diep over nadenken.

 

Bij dit draadje: https://www.sat4all.com/forums/topic/341816-triax-in-de-pfalz/

zie ik net vandaag op de fotoos dat de boven en onderrand van de schotel echt een uit-stekende rand heeft. Dat is dus zeker een oplossing.

 

Maar is dat dan bij alle ronde off-set schotels zo?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

Wat een onzin nu weer van zo'n webshop om deze multifeedhouder aan te bieden voor schotels van 60, 75 en 85cm.
Dat kan natuurlijk nooit want de afstand tussen de twee lnb's is niet instelbaar en moet voor die drie schotels allemaal anders zijn.
Het is een KATHREIN CCZ01 MULTFEEDHALTER 13/19° voor CCA750/850 en zal wel gemaakt zijn voor het gemiddelde van de 750 en 850-schotel.
Hij is niet eens schuin te zetten wat in Nederland zeker nodig is.
 

post-60869-0-87136200-1409078061_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk nu hoeveel je van de rail moet afzagen om er voor te zorgen dat de coaxaansluitingen weer omlaag kunnen staan.

 

Of als je niet wilt zagen: Je hebt ook een F-connector (koppelstukje) met een hoek van 90 graden; dan loopt de kabel dus horizontaal weg i.p.v. verticaal.

Wel zorgen dat er geen regen in de connector kan komen!

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sprietje,  dat leek me ook een beetje vreemd om op die manier een Multifeedhalterung aan te bieden... Maar wat nog vreemder is, het was geen webshop waar ik het plaatje vandaan had, maar het komt van de officiele CityCom website.... CityCom is overigens onderdeel van de Kathrein groep! Zo een bedrijf zou toch beter moeten weten denk ik dan...

Maar ach, 1 LNB per schotel is toch altijd het beste!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ach, 1 LNB per schotel is toch altijd het beste!

Maar niet noodzakelijk. En ook niet altijd mogelijk als je de ruimte niet hebt.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat Kathrein (en Fuba) met wat kleine aanpassingen aan hun schotels gemakkelijk een groter marktaandeel zouden kunnen bereiken, met name buiten Duitsland.

Ik begrijp evenmin waarom deze fabrikanten sowieso hun multifeeds niet instelbaar maken. Je mag toch veronderstellen dat de technische kennis aanwezig is dat dit zo niet kan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...