Ga naar inhoud


rasberry pi met linux


1pm

Aanbevolen berichten

ah zo dat wist ik ook niet dus zet via mijn win 7 pc ubuntu 12.04 op mijn sd en installeer alles zoals op een pc dan .

heb ik nog een maar als ik de cd in mijn winpc douw start direct ubuntu op nl moet je nog een apart progamma installen op je win pc dan om Linux op die sd kaart te krijgen gezet ? En als ik die sd kaart in die rasp stop draait ubuntu gewoon dan en is te benaderen via putty ?

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je grafisch interface wilt gaan gebruiken dan zou ik Lubuntu adviseren. Ziet er prima uit, maar met een lichte grafische omgeving. Wil je het ding uitsluitend als server gebruiker dat heb je het grafische deel zelfs niet nodig. Hiervoor gebruik ik Arch Linux.

De image downloaden en uitpakken. Kun je op de SD kaart zetten met Windows Win32Diskimager of in Linux met DD.

 

Voeding is 5 volt uit een eenvoudig usb voeding. Zou wel een 2 amp voeding nemen.

 

De BananaPI wordt bij bekende Duitse electronica groothandel aangeboden voor € 36,- plus  € 6 uur voor het doosje.

 

Het is jammer dat er voor de Raspi niet een wat krachtiger model is ontwikkeld.

 

 

Als toetsen bord gebruik is een Logitech KT400 draadloos met een pad. Dan heb  ik nog een usb poort over voor andere dingen. Zonder een heb te hoeven gebruiken.

 

 

 

Hebben wel standaard een HDMI uitgang. Handigste is om een monitor te gebruiken met DVI aansluiting en dan een HDMI/DVI omzetter te gebruiken. Werkt perfect. Op je HDTV kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Euro Dollar verhouding is wat veranderd. De BananaPi is € 37,52  en de Pro € 45,- en een doosje € 6,05.

Bij aen andere bekende Ned/Duitse groothandel een Raspberry PI Model B+ € 37,99

 

Programma's voor deze ARM boardjes zijn uitwisselbaar.

Volgens tweakersnet kost de Framboos B+ nu 27,20 (met 4 USB's dus).

 

Ik zeg: oops.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah zo dat wist ik ook niet dus zet via mijn win 7 pc ubuntu 12.04 op mijn sd en installeer alles zoals op een pc dan .heb ik nog een maar als ik de cd in mijn winpc douw start direct ubuntu op nl moet je nog een apart progamma installen op je win pc dan om Linux op die sd kaart te krijgen gezet ? En als ik die sd kaart in die rasp stop draait ubuntu gewoon dan en is te benaderen via putty ?1pm

Ik weet niet of Ubuntu werkt op een PI, ik weet het alleen van

Wheezy en Risc-OS, die heb ik ook geprobeerd maar was geen suc6.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of Ubuntu werkt op een PI, ik weet het alleen van

Wheezy en Risc-OS, die heb ik ook geprobeerd maar was geen suc6.

Lubuntu is Ubuntu alleen met een lichtere grafische schil LXDE. Werkt hier prima. BananaPi speelt hiermee zelfs HDTV 1080I opname's af. Echter wel een beetje in een traag tempo. Doet beperkt accelarated graphics (GL ES support).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt bijna tijd voor Pi discussiegroep hier bij Sat4All :)

 

Ben me zelf aan het oriënteren op een Pi met Domoticz. Ben alleen nog op zoek naar een geschikte 433 Mhz transmitter voor Kaku.

 

Voor de liefhebbers: als je op zoek bent naar een pi, er zijn heel wat winkels waar je een volledige starter set kunt kopen. Als je een beetje oplet ben je goedkoper uit dan alles los kopen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste P,

 

de meeste spullen heb je mogelijk al in huis zoals een usb 5 volt lader (12 of 240 volt), een SD kaartje (10). 8 gig volstaat en dan heb je nog de helft over voor opslag. Een monitor met DVI aansluiting. Een usb toetsenbord.

 

In de meeste gevallen kun je volstaan met alleen het boardje. Een doosje kun je ook nog van je Lego maken !

En met een 5 volt DC voeding heb je ook direct de mogelijkheid het ding mobiel te gebruiken.

 

En er ook nog een mogelijkheid om ze te koppelen in de vorm van een cluster.

 

Verbazingwekkend is ook nog hoe koel het geheel blijft. Je hebt geen voorziening hiervoor nodig. Ik heb zelf er wel een keramisch koelplaatje op de processor geplakt. Maar of dit nodig is ? Alles is niet alleen cool maar het blijft ook koel.

 

Ook buitengewoon hoe goed en snel zo'n SD kaartje werkt als vervanging van een harde schijf.

 

En met Samba zet ik grote bestanden op mijn Raspy fileserver met aangekoppelde USB HD.

 

En het geluid doet het ook nog prima.

 

Dit is beslist de toekomst van computer systemen. En de kosten van dit alles ?

 

Inmiddels heb ik een dergelijk systeempje dagelijks in gebruik ook voor dit bericht.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt bijna tijd voor Pi discussiegroep hier bij Sat4All :)

 

Ben me zelf aan het oriënteren op een Pi met Domoticz. Ben alleen nog op zoek naar een geschikte 433 Mhz transmitter voor Kaku.

 

Voor de liefhebbers: als je op zoek bent naar een pi, er zijn heel wat winkels waar je een volledige starter set kunt kopen. Als je een beetje oplet ben je goedkoper uit dan alles los kopen.

Als je Google laat zoeken met "Raspberry 433 Mhz transmitter"

dan ervaar je een lawine van informatie in ieder geval.

 

En dit is een boeiende blog;

http://weejewel.tweakblogs.net/blog/8665/lampen-schakelen-met-een-raspberry-pi.html

 

't nadeel om KAKU aan te sturen met een PI is wel dat dan niet

iedereen in huis de verlichting kan bedienen, maar goed, anderzijds

kan er maar 1 kapitein op een schip zijn. :)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je Google laat zoeken met "Raspberry 433 Mhz transmitter"

 

Uiteraard al gedaan en ook die site al eens bekeken. Die modules kosten 3x niks. Maar dan moet je vervolgens low-level programmeren om die dingen aan te sturen.

Veel fijner is het als die modules ondersteund worden door Domoticz. En dat is in de meeste gevallen niet zo.

 

Waarom kan niet iedereen de verlichting bedienen? Domoticz biedt juist een handige web interface.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard al gedaan en ook die site al eens bekeken. Die modules kosten 3x niks. Maar dan moet je vervolgens low-level programmeren om die dingen aan te sturen.

Veel fijner is het als die modules ondersteund worden door Domoticz. En dat is in de meeste gevallen niet zo.

 

Waarom kan niet iedereen de verlichting bedienen? Domoticz biedt juist een handige web interface.

Begrijp me goed, ik vind het ook erg boeiend om alles centraal te kunnen bedienen

maar een schakelaar/dimmer op de wand is iets toegankelijker dan een app of dergelijke.

Dat zou ik er hier niet doorheen krijgen  :sick: .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit deed bij mij wonderen. Via USB hub heb ik 3 kaarten eraan hangen en dit was bij mij de oplossing van onbetrouwe server naar betrouwbare server. Ook ergens van het internet geplukt, maar wel een must voor de USB problemen

 

 

you need to edit the usb protocol on the pi:

in the file:

/boot/cmdline.txt

replace this:
dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait

with this:
dwc_otg.microframe_schedule=1 smsc95xx.turbo_mode=N sdhci-bcm2708.missing_status=0 sdhci-bcm2708.sync_after_dma=0 dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 rootwait dwc_otg.speed=1

Save; upload; reboot pi

then it should be fine

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...