Ga naar inhoud


Raspberry Pi 2 in aankomst


verkerkbr

Aanbevolen berichten

Heeft niets met overtuigen te maken. Linux is nog steeds niet gebruikersvriendelijk genoeg. Een discussie die ik hier 10 jaar geleden al voerde.

Er wordt gewoon niet gedacht vanuit de gebruiker maar vanuit de techneut. Technisch zit het allemaal dus prima in elkaar maar de userinterface is hopeloos.

 

Dat verklaart ook het succes van iOs en Android. Je zet het aan en het werkt. Deze Os'en zijn in elkaar gezet met de domme gebruiker in gedachte. En dat heeft Linux ook nodig.

 

Wat krijgen we nu ? IOS en Android zijn in principe ook gebaseerd met Unix/Linux als basis. Vandaar dat ze technisch zo goed werken.

 

De grafische interface is een aparte server die eigenlijk geheel losstaat van de het OS.

 

Van deze grafische server zijn er voor Linux vele varianten van licht tot zwaar. Dus volop keuze.

 

Probleem is echter dat de eenvoudige gebruiker er niet bij na wil denken. Hij zoekt naar de C-drive en als hij die niet kan vinden is het systeem gebruiks onvriendelijk.

 

Dat hij met zijn browser ook de boomstructuur gebruikt heeft hij nooit opgemerkt. Ooit gemerkt dat je sat ontvanger niet gebruiksvriendelijk is omdat hij op Linux werkt ?

 

Vandaar het belang op scholen het principe te leren hoe het werkt en niet dat je op een knop moet drukken om iets te laten werken.

 

De Raspberry en zijn soortgenoten zijn daar bij uitstek voor geschikt. En voor de verder gevorderden is de software ook nog open bron. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Uit je opmerkingen kan ik al opmaken dat je het ook niet begrijpt.

 

Ik heb een technische ICT achtergrond en ik heb me een aantal jaren bezig gehouden met software kwaliteit en userinterface ontwerp.

 

Ik weet dat IOS en Android een Linux basis hebben. Omdat het niks kost en omdat het goed is. Maar wat ze daar wel goed hebben opgepakt is een goede interface. Kan jij wel zeggen dat de interface los staat van het OS maar dat is nou typisch bekeken door een techneuten bril. Dit geldt simpel niet voor een gebruiker. Het is één, zonder interface kan ik mijn apparaat niet gebruiken.

 

Wil je een voorbeeld?

In de store staat een leuke app. Ik klik op downloaden en 3 seconden later heb ik een werkende app op mijn Android.

 

Ik heb een Linux (weet niet meer welke ik heb er minstens 6 geprobeerd) en ik wil de Pascal omgeving Lazarus hebben.

Dan heb ik 3 applicaties waarmee ik mijn Linux kan configureren. Waarom 3 als 1 genoeg is?

Zoeken naar Lazarus, wel verd... hij staat er niet bij.

Iets met repositories. Wat is dat nou weer? Waar haal ik die vandaan? Welke moet ik hebben?

Dag later, ah gevonden. Hij gaat 10 miljoen modules met onbegrijpelijke namen updaten en installeren. Het zal wel, ik wil het niet weten ik wil alleen Lazarus.

Hoera, Lazarus staat erop. Starten en..... foutmelding. Oh, de pascal compiler ontbreekt. Als die nodig is, waarom wordt die dan niet gelijk geïnstalleerd?

Eindelijk Jetz geht los. Oh, hij moet het path naar MAKE hebben. Heb me blind gezocht blijkt dat ding cmake te heten.

 

En bovenstaand is geen woord van gelogen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Één zaak is een feit, de Pi is met uitstek geschikt voor Linux, enerzijds

omdat er erg compacte Linux-versies zijn EN een PI gebruiker is

tenslotte al geen gewone gebruiker meer... toch?

 

Doe ik toch weer een beetje richting on-topic want ik ben allergisch voor wespen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als met mijn kleine Banana Pi (Raspberry clone) Lazarus intikt in Synoptic krijg ik dit:

 

Lazarus is an IDE to create (graphical and console) applications with Free
Pascal, the (L)GPLed Pascal and Object Pascal compiler that runs on
Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD and more.
 
Lazarus is the missing part of the puzzle that will allow you to develop
programs for all of the above platforms in a Delphi-like environment.
The IDE is a RAD tool that includes a form designer.
 
Unlike Java's "write once, run anywhere" motto, Lazarus and Free Pascal
strive for "write once, compile anywhere". Since the exact same compiler
is available on all of the above platforms you don't need to do any recoding
to produce identical products for different platforms.
 
In short, Lazarus is a free RAD tool for Free Pascal using its Lazarus
Component Library (LCL).
 
This dependency package always depends on the latest available version of
the metapackage pulling in all the packages needed to have a typical
Lazarus installation.
 
En wordt dit geinstalleerd:
 
 

post-38571-0-46702600-1424356192_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan draag ik ook een steentje bij.

Ik kan de ontwikkelingen niet meer volgen.

Pas nog de PI 2 gekocht met zijn 4 USB poorten

en nu de 4-core... (hunker...)

 

Ik heb een 4-core HELEMAAL niet nodig,

het is een een beetje voor de "heb".

Hoewel, als het snel genoeg is waarom dan

nog een dure PC (ook qua energiegebruik)

en gewoon een vette PI inzetten, ik gebruik

geen zware programma's.

 

 

Het gaat maar door.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hier de Banana Pi als dagelijk werksysteem in gebruik. Hou de SD kaart wel wat leeg en zet grotere bestanden en downloads op mijn Raspberry PI 1, die in gebruik is als file server. Sta versteld hoe goed een SD (10) kaart werkt als "harde schijf".

 

De verwachting is dat op ARM gebaseerde systemen een grote vlucht gaan nemen.

 

Mijn tweede Banaan is ingericht als scheeps kaartplotter met GPS, AIS en NMEA invoer. Gaat straks mee aan boord als navigatie systeem. De voeding is 5 volt 2 amp en kan voor mobiel gebruik eenvoudig in een sigaretten aansteker stopcontact.

 

Dingen hebben standaard een HDMI aansluiting en kunnen ook nog eenvoudig werken op een HD TV toestel. Geluid hebben ze ook aan boord. Kan via HDMI of via de audio aansluiting. En nu ook nog met een Quad core en ethernet 10/100/1000. En dat alles met een computerboardje van enkele tientjes. Hoe bestaat het !

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

maar het ging over lazerus op een raspberry PI 2

Nee, het ging over een Linux distributie op een PC. Het probleem is dus afhankelijk van de distributie.

Niemand hoeft het met me eens te zijn maar niemand kan ontkennen dat Linux op de werkplek qua gebruik nog steeds dik in de schaduw van Windows staat. Ik zou willen dat het anders was, maar helaas.

 

@Verkerkbr

Jouw plaatje geeft precies weer wat ik bedoel. "Benodigde extra veranderingen markeren?". Daar lusten de honden toch geen brood van? Wat moet ik dan markeren en waarom?

 

Maar die Pi 2 gaat er wel komen voor Domoticz :cool:

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...De verwachting is dat op ARM gebaseerde systemen een grote vlucht gaan nemen...

Ach, whats in the name, 20 jaar geleden had ik een A310 (Archimedes) vvan BBC

met een Risc-processor, eindelijk gaat men inzien dat dat het gewoon is...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...