Ga naar inhoud


Eutelsat 33 Oost uitrichten m.b.v. de zon


Gast zonnestorm

Aanbevolen berichten

Gast zonnestorm

Beste Crazy sat,

Ik zag jou vraag net langskomen, toen ik Sprietje aan het beantwoorden was.

Vanmorgen heb ik mijn big-bisat uitgericht op 33 Oost en kreeg, nu moet ik het even uit mijn hoofd zeggen, op de transponder van Turf TV, 85-89 % kwaliteit en ongeveer 14-14.5 db uiteraard gecodeerd, dus geen beeld, zoals wij allen weten.

Ik wil met alle plezier het voor jou op een ander tijdstip nog eens opmeten en dan noteer ik de exacte waarden voor je !

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op de 36 oost zou je de FTA-zender GDS TV moeten kunnen ontvangen. Die zit op 11429H, DVB-S fec 3/4 SR 2893. Let op, die Symbol Rate van 2893 is dus een bijzondere waarde.
De transponder zit op de Eurasia-beam die je in Nederland 48dBw kunt ontvangen, ofwel met een 60cm-schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi als je met 14 db een signaal hebt op 33°E van Turf TV.

 

 

Ik heb nog één laatste vraag: Is er op 36 E naast 12520 H 4340 1/2 Lider TV nog een andere transponder, die te ontvangen moet zijn ?

Het is op 36 E , net als op 33E,  dun gezaaid met mogelijkheden; weet jij er nog één ?

 

Lider TV met een deltastar 90 cm :  14,5 db

 

Andere FTA zenders

 

Kazakh TV  : db 12,8

Telemedia 1 & 5  :  db 15,5  (11442 H 2500 fec 5/6 S2 8PSK , zijn feed kanalen maar die zijn altijd on air )

GDS TV  :  12,3 db

Aljazeera HD : 12,5 db

Al_Etejah TV  : 13,5 db

Rustavi2   :  11,3

 

rest laat ik weg omdat ze minder dan 11 db zijn.

 

Ik heb enkel 13 zenders FTA op de 36°E

 

probeer even rustig.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ik heb op de lyngsat lijst van Eutelsat 36A/36B alle door jullie genoemde transponders met geel gemarkeerd, zodat ik ze makkelijk kan terugvinden; ik kan echter Rustavi2 met 11.3

 niet  vinden.  Weet jij toevallig  Crazy sat, wat daarvan de transpondergegevens zijn; ik neem aan, dat dit geen multistream is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

Ik heb op de lyngsat lijst van Eutelsat 36A/36B alle door jullie genoemde transponders met geel gemarkeerd, zodat ik ze makkelijk kan terugvinden; ik kan echter Rustavi2 met 11.3

 niet  vinden.  Weet jij toevallig  Crazy sat, wat daarvan de transpondergegevens zijn; ik neem aan, dat dit geen multistream is.

 ben wel niet crazy sat , maar rustavi 2 zit op 11484 2525 dvbs-2/Qpsk fta

 

ook nog 2 fta transponders die je waarschijnlijk kunt ontvangen:

11590 v 2525 dvbs-2/Qpsk

11593 v 2525 dvbs-2/Qpsk

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou , ik heb speciaal even een blindscan uitgevoerd met de TBS 6925 kaart met EBS Pro. Hiermee bekom je de juiste coördinaten die nodig zijn om handmatig af te stellen. Op lyngsat kun je even controleren welke zenders.

De coderingen in ACM zijn multistream , kijk dus enkel naar de CCM coderingen.

De lijst heb ik gesorteerd naar ontvangst in db , op deze manier kan je makkelijker de sterkste tp's zien.

 

Idd. Rustavi2 zit op 11484 V 2524.

 

Laat maar even weten wat je zoal ontvangt op een big bisat. :)

post-37533-0-94448400-1437234883_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

@ de vrije fries @ Crazy Sat,

Dank jullie wel voor deze fantastische bijdrage !

Mijn satellietkennis reikt nog niet zover,dat ik alles ook begrijp, wat jij schrijft, Crazy sat, met name de termen als TBS 6925 en EBS Pro, CMM coderingen

zijn voor mij nog abra kadabra; toch kan ik hiermede wel  mijn voordeel doen en Crazy sat, komende week ga ik alle opgegeven transponders uitproberen op 36 E

 en zal, zoals je hebt gevraagd, je informeren, wat ik zoal ontvang op 36e met de big-bisat.

Voor toekomstige toelichting en uitleg hou ik mij aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

@Crazy sat

Zoals afgesproken even een reactie op #33 en #37.

Met mijn big bisat ontvang ik alle door jou in #33 genoemde FTA-zenders op 36 oost, behalve Rustavi 2.; ook komen het aan tal db's wel overeen met de gegevens, die je hebt vermeld. Minder dan 11 db is bij mij niet (goed) te ontvangen. Sommige zenders komen dubbel binnen op een andere transponder, zoals GDS TV.

Ik moet de kruispolarisatie van de lnb waarschijnlijk nog iets aanpassen, voor optimalisatie van de ontvangst.

Ik kom dan daadwerkelijk tot ongeveer  6 FTA zenders.

Op 33 oost heb ik  TURF TV nog eens opgemeten; kwaliteit: 89 % en C/N : 15db op de big bisat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ja, de skew bedoel ik :) .

Na aanpassing van de lnb-skew ontving ik ook nog iets op 12542/12543 V 2220 DVB-S QPSK  SNR 9.4 db, namelijk CNC-001, wel met blokvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Rustavi 2 ontvang ik nu ook; dit lukte niet met een blind-scan en auto-scan; ik heb de satelliettuner toen handmatig laten zoeken en................ ;)  een gelopen race !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ik heb voor Rustavi 2 11484 V met een Symbol Rate van 2525, had jij 2220 ?

Mijn intuïtie zei mij,dat een handmatige scan misschien resultaat zou opleveren en ja dus.

Bij welke Symbol Rate ligt nu ongeveer ( of precies ) de grens, om te bepalen, of je een handmatige scan moet doen, of dat volstaan kan worden met een automatische- of blind scan ? Is dat moeilijk aan te geven of is het een kwestie van gewoon pro

beren, als je zeker weet, dat de zender ontvangen kan worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste zonnestorm

Dat is niet aan te geven en is afhankelijk van het merk en type ontvanger.
Je moet je bedenken dat bij een blindscan al flink wat variabelen afgescand moeten worden. Dat is:
- de hoge band
- de lage band
- de horizontale polarisatie
- de verticale polarisatie
- DVB-S
- DVB-S2
- de Symbol Rate

En juist in de SymbolRate zijn er veel mogelijkheden.
De meeste voorkomende SR's zijn:
22.000 en 27.500 maar tegenwoordig doet ook mee: 23.000, 23.500, 29.700, 29.900, 29.950, 30.000.
Daar bovenop zijn er nog heel veel verschillende SR's die onder de 10.000 liggen.


Iedere ontvanger met een blindscan zoekt op SR 22.000 en 27.500.
23.000, 23.500, 29.700, 29.900, 29.950, 30.000 zijn nieuwere waardes die zeker niet door alle satellietontvangers worden afgescand en de SR's onder de 10.000 worden zelden afgescand.
Er bestaan wel speciale satellietontvangers die bij een blindscan al die verschillende SR's afscannen maar dan heb je het over ontvangers die speciaal door feedhunters gebruikt worden.

Het vervelende is dat bij de specificaties van een satellietontvanger die een blindscan hebben, er zelden of nooit wordt aangegeven op welke SR's er wordt afgescand maar dit is softwarematig in te geven. Helaas kun je dat niet zelf veranderen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Beste Sprietje,

Wat een geweldig antwoord als een stuk achtergrondinformatie, waardoor mijn inzicht in deze materie ook aanzienlijk wordt vergroot.

Als ik iets doe, dan wil ik ook altijd weten, waarom ik iets doe en hoe dat nu precies in elkaar zit; zou dat eigen zijn aan onze generatie ? ;)

Nogmaals harteljk dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...