Ga naar inhoud


Eutelsat 33 Oost uitrichten m.b.v. de zon


Gast zonnestorm

Aanbevolen berichten

Gast zonnestorm

Ik zou graag de Eutelsat 33 oost willen uitrichten met het juiste tijdstip m.b.v. de zon.

Mijn coördinaten luiden:  51.8 Noord en 4.7 Oost.

Het afplakken met schilderstape is mij duidelijk, waarbij ik het met name interessant vind, te vernemen, hoe de berekening van het tijdstip tot stand komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ga naar website www.satellite-calculations.com vervolgens satelitte look angle calculator en geef je adres in (search addres), vlak eronder , get coördinates for adress aanklikken, dan krijg je automatisch je coördinaten , scrol wat verder naar beneden en geef satelliet naam in (33E), tot slot ga naar calculate time for one year Nu krijg je een lijst van 1 jaar met de tijden wanneer zon in lijn staat met satelliet .   Succes .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Wat is overigens de beste transponder, om Eutelsat 33 oost op uit te richten op mijn big-bisat ?

Volgens de transponderlijst voor uitrichten schotels is de sterkste transponder : 11429 V 10098 ( Turf TV ) -gecodeerd of zijn er nog andere alternatieven?

Ik vraag  mij ook af, of de big-bisat niet aan de kleine kant is (90 cm ) , om 33 oost te kunnen ontvangen, want op internet wordt voor Eutelsat 33 oost een schoteldiameter van 100 cm aangegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

 ik wil de volgende satellieten op de big-bisat ontvangen: 45-42-39-36-33-28-23 en 19 oost.

De software van cahors geeft aan , dat 33 oost op 0 moest worden geplaatst ( midden ) en hierop moest worden uitgelijnd !

De schotelskew komt hierbij dan op -20.15 graden, elevatie: 25.12  en azimut: 145.58.

Ik heb eerst de schotelskew op -20.15 gezet en probeer dus nu eerst de 33 oost te pakken, met als lnb-skew : -20.46 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ik vind,dat de schotelskew met -20.15 wel heel erg schuin staat; ik heb aan de achterzijde de schotelskew op het 10e streepje gezet (2x10) =20 en boven dit 10e streepje staat het getal 20 graden; ik ga ervan uit dat dat goed is.

Als ik hem op 33-oost ga uitrichten met de schotelskew op -20.15 graden, neem ik aan , dat ik dan niet meer uit kan gaan van de vaste zonnestand voor een vaste schotel voor de 33-oost, maar dat hij vanuit die vaste zonnestandpositie voorzichtig bijgedraaid moet worden in oostelijke richting, totdat ik een lock krijg.

Bij het bijdraaiien in oostelijke richting kreeg ik in eerste instantie enkele dagen geleden op de positie van 19 oost, 28 oost binnen, waarrschijnlijk veroorzaakt door het niet ver genoeg doordraaiien van de big-bisat. Kan dit juist zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Nu het weer wat beter is,ben ik aan het uitrichten geslagen , maar ik ben er nog niet in geslaagd, de 33 oost te lokaliseren.

Hoe komt het, dat ik nog steeds op de 19,2 graden oost lnb, de 28 graden oost binnen krijg en op de 28 graden oost lnb de 39 graden oost.

De instellingen ( schotelskew, elevatie enz ) zijn exact hetzelfde, zoals beschreven in deze topicen de software van Cahors.

Volgens de cahors software moet de schotel naar links, dus het oosten gedraaid worden, als je achter de schotel staat; ik mag aannemen, dat in de software van Cahors geen fouten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste zonnestorm

Je kunt de schotelskew van -20 graden dan wel schuin vinden maar dat komt omdat je alleen maar satellieten wilt ontvangen die ver naar het oosten staan.
Dat jij de schotel niet uitgericht krijgt op de 33e komt omdat je de schotelskew al ingesteld hebt.
Je moet de schotelskew eerst op nul (90 graden) zetten en dan om 12:27:26uur de schaduw midden over de lnb-arm instellen.
Daarna de schotelskew pas op -20,15 instellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Fijn voor het duidelijke antwoord, sprietje;ik leefde in de veronderstelling, dat ik altijd eerst de schotelskew moest instellen, in dit geval -20.15 en daarna de centraal satelliet moest zoeken. :( . Ik ga dat om 12:27:26 meteen uitvoeren, zoals jij hebt aangegeven en kijken wat het resultaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg gewoon wat sprietje reeds heeft gemeld. Op de 33°E is er weinig te ontvangen buiten enkele gecodeerde kanalen. Voor het ogenblik wel enkele feeds maar met een big bisat ga je die niet ontvangen.

Stel gewoon af op  Turf TV of TTV AL1 ((11429 V 10098 fec 3/5  S2  8PSK) , wel gecodeerd tot maximum signaal zoals beschreven. De Poolse kanalen ( gecodeerd ) ga je nooit ontvangen op de big bisat. Blijven dus enkel deze twee over. Op een big bisat zou je toch rond een 10 db moeten hebben. 

Suc6.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zonnestorm, voor het optimaal afstellen van de schotel op maximale signaalkwaliteit, moet de schotelskew goed ingesteld staan, niet om de positie van de satelliet te vinden met de zon.

En of de zenders nu gecodeerd zijn of niet, ook op een transponder met gecodeerde zenders kun je een schotel prima afstellen.

 

Je hoef die lnb niet op de 33e te laten staan. Als de schotel goed is afgesteld, kun je die ook op een andere positie gebruiken binnen de twee buitenste lnb's.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ik heb de schotelskew eerst op nul (precies op het middelste streepje van de schotelskew ) gezet, zodat de schotel recht staat (waterpas) en op 12:27:26 uur de schaduw over het midden van de lnb-arm ingesteld en vervolgens de lnb-skew voor 33 oost, ingesteld op -20.46.

Vervolgens afgesteld op Turf TV  11429V 10098 maar helaas........ nog geen signaalkwaliteit.

Ik gebruik 23mm lnb houders voor de bigbisat met een multifeed lnb, ook voor de 33 oost; misschien is het een goed idee, als test voor de 33 oost tijdelijk een "gewone"big bisat houder te proberen met een inverto black ultra single LNB, waarvan ik er nog een paar heb liggen; wellicht geeft dat beter resultaat.

Ik neem aan, dat de schotelskew nog steeds moet worden ingesteld op -20.15, pas nadat de 33-oost gevonden is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...