Ga naar inhoud


1 lno voor 2 satellieten.


Rene79

Aanbevolen berichten

Tv binnen laten staan is geen optie moet ik steeds op en neer lopen als ik hem verschoven heb, maar signaalsterkte op Hotbird is 93%.

ok 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Rene79

Ik heb voor Valkenburg voor een SAB 97 het volgende voor je uitgerekend:

Stel de lnb's zo af, dat de voorzijde 50mm vóór het midden van de lnb-klem staan.
Plaats de lnb van de Astra 19,2 18mm uit het midden van de lnb-arm.
Stel nu de lnb's op de volgende afstanden af:
Tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 82mm
Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 55,5mm
Tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 59mm
d.w.z gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kop.

Zet de rail 10,02 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 34mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 30 graden op de Astra 19,2 te vinden.
Richt daar de schotel optimaal op uit want dat bepaald ook de kwaliteit van de ontvangst van de overige satellieten.
Uitrichten doe je op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je berekeningen, echter begrijp ik sommige dingen niet helemaal, zoals ik heb al geen SAB 97, wat bedoel je met kuiltje aan de voorkant, de rail op 10.02 uitmeten met een rolmaat en waterpas heb ik nooit van gehoord en nog nooit gedaan.

 

Maar ik ben eigenlijk niet van plan om de schotel nog los te wachten ik heb nu overal perfect beeld en signaal op.

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rene

Welke schotel heb je dan? Het is zeker geen Triax 88. Je hebt ook een SAB-multirail.
In elke lnb zit in de kap aan de voorzijde een heel klein kuiltje zoals bijv. ook in de ALPS, zie bijlage.
De schuinte van de rail heb ik in graden aangegeven maar ook in het hoogteverschil tussen de twee buitenste lnb's.

De signaalkwaliteit van de Hotbird en Astra 28,2 zijn een stuk lager dan van de Astra 19,2 en 23,5. Er is dus nog wel wat te halen op deze satellieten door een betere afstelling.
 

post-60869-0-18164700-1437298297_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een Triax multiblock met 4 x EVO single LNB. Welke schotel ik heb mag ik hier niet zeggen want dan maak ik reclame en dat mag weer niet.

De kuiltjes heb ik nu gezien op mijn lno's, ik wil best proberen om beter signaalkwaliteit te behalen, alleen moet ik dan alles weer los maken tv, ontvanger en switch om de tv korter bij te zetten.

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rene

Je moet niet eigenwijs zijn, 100% zeker dat je een SAB-rail hebt, zie het verschil in de bijlage.
Maak eens een foto van de mastklem van de schotel, dan kan ik je laten zien welke schotel je hebt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een nieuwe schotel zit normaal gesproken geen roest maar je kent het nog wel van bepaalde merken auto's van een paar decennia geleden. Die hadden al binnen enkele maanden roest.

Ook in schotels zit veel kwaliteitsverschil.

En het klopt, een leverancier kan er zijn eigen naam op zetten maar je snapt ook wel dat die leverancier zijn schotels niet zelf maakt. Die haalt hij ook weer van een schotelfabrikant en daar kan hij zijn naam op laten zetten als je er genoeg afneemt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...