Ga naar inhoud


1 lno voor 2 satellieten.


Rene79

Aanbevolen berichten

Sprietje, ik heb nog een vraag voordat ik begin met de schotel op nieuw af te stellen,

De hoogte meten tussen de Astra 2 en Hotbird, bedoel je met waterpas en rolmaat dat ik de waterpas op de Astra 2 waterpas moet houden en dan hoogte tussen de waterpas en de Hotbird moet meten ? En de hoogte van de Hotbird is dat weer vanaf het pukkeltje of de bovenkant lnb houder?

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het handigste is een vulling te vinden van 34mm en die op de kop van de Hotbird-lnb te plaatsen. Dan leg je de waterpas op die vulling en op de kop van de Astra 28,2 en dan zorg je dat die waterpas staat. Dan de rail vastzetten en niet meer aankomen want dit is de enige juiste schuinstand.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel kunnen als je een elektronische waterpas hebt. Dan kun je van te voren de rail tot op de tiende graad nauwkeurig afstellen maar als je die niet hebt, zul je het pas in kunnen doen als de lnb's gemonteerd zijn.

Ik gebruik de electronische waterpas voor veel afstellingen zoals de elevatie-instelling van de schotel. Is meestal veel naukeuriger dan de gradenverdeling op de schotelbevestiging. Zeker ook bij draaibare schotels want dan klopt de elevatie-schaalverdeling niet meer.
En natuurlijk ook de schotelskew bij multifeed-schotels en bij een multifeed-rail.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektronische waterpas heb ik helaas. Maar als ik de lnb van Astra 1 goed zet de schotel uitricht en de schotel vastzet en ik stel dan de rail goed in, is  het dan niet zo dat het signaal van de Astra weer veranderd ?

aangepast door Rene79

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als die streepjes er op staan. Behoorlijk wat lnb's hebben helemaal geen gradenstreepjes op de lnb staan.

Bovendien heb je niets aan die streepjes als de rail al onder een hoek staat. Vandaar dat ik schreef: zoveel graden schuin t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Pfff......, het wordt wel een uitgekauwd verhaal

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel uitrichten is ook niet zo makkelijk daar komt ook nog eens wiskunde bij.

De rail heb ik al onder juiste hoek staat, dus dan heb ik niks meer aan de graden streepjes, hoe kan ik dat de skew instellen?

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag er toch vanuit gaan dat zo bedrijf toch wel enige kennis heeft van schotels uitrichten en de berekingen, ik loop tegen het probleem dat ik niet weet hoe ik de graden van lnb kan instellen t.o.v verticaal van de schotel.

Met vriendelijk groet,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...