Ga naar inhoud


DISEqC, 20 lnb's schakelen


Gast zonnestorm
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

De satellietontvanger geeft voor de DISEqC het navolgende aan:

DISEqC 1.0 :  1-2-3-4-uit-Tone A-Tone B.

DISEqC 1.1 :   1-2-3-4-5- enz............16

 

Heb je hier ook een menu afbeelding van, hoe je het kunt instellen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast zonnestorm

Om te testen, heb ik gisteren één coaxkabel, afkomstig van de spaun SAR 411 F, ( platte dak ) op poort 2 van de spaun SUR 211 aangesloten en de betreffende

diseqc instellingen op de satelliettuner als volgt ingesteld: 1/2, 2/2, 3/2 ,4/2.

Het schakelen verliep probleemloos.

De andere coaxkabel, afkomstig van de spaun SUR 420 ( tuin ) op poort 1 van de spaun SUR 211 aangesloten.

De aangesloten poorten 1 en 4 van de spaun SUR 420 schakelen uitstekend via poort 1 van de spaun SUR 211.

De poorten 2 en 3 van de spaun SUR 420 moeten nog later d.m.v. 2x spaun SAR 411 geïnstalleerd worden en ik heb goede hoop, dat dat allemaal prima gaat werken en is dus precies, wat mebo 870 al heeft opgemerkt, namelijk, dat poort 1 van de spaun SUR 211 open blijft staan en het herhalingscommando hier niet van toepassing is.

 

Overigens..... als in sommige handleidingen van satelliettuners alleen gesproken wordt over diseqc 1.0 en 1.2 wil dit niet altijd zeggen, dat diseqc 1.1 niet aanwezig is!

Het is altijd verstandig, om toch even de menuestructuur van de satelliettuner te bekijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad deze ontvanger kan met het diseqc 1.1 protocol aan.

Deze info heb ik niet terug gevonden op dealer sites en nog minder in de handleiding van de ontvanger.

Dat zou vermeld moeten staan, om die reden zou ik hem voorbij lopen op internet, mocht ik op zoek zijn.

 

Er zijn nog steeds mensen die veronderstellen, als diseqc 1.0 en 1.2 aanwezig is dat diseqc 1.1 het dan ook doet, omdat dat nummer kleiner is dan 1.2, dat is een misvatting.

Disecq 1.0 kan maximaal  4 lnb's sturen, diseqc 1.2 is daar een afgeleide (uitbreiding) van en wordt gebruikt om een motor aan te sturen, ook hier maximaal 4 lnb 's. (Niet te verwarren met usals)

 

Diseqc 1.0 - 1.2 werken uitsluiten met de veel goedkopere committed switchen, achter een committed switch is er geen uitbreiding meer mogelijk. 

 

Diseqc 1.1 kan tot 64 lnb's schakelen, en is bedoeld voor aansturing van de uncommitted switchen, maar stuurt evengoed committed switchen aan.

Op een uncommitted switch kan wel een uitbreiding.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Op de webside van ***geen-reclame***  staat bij de beschrijving duidelijk vermeld , dat de Tiviar mini goed overweg kan met de protocollen :1.0, 1.1 , 1.2 en usals.

Daar had ik ook in eerste instantie gekeken, doch de aanschaf, gelet op de op de prijs, elders gedaan.

Tot heden dus nog geen enkele spijt van dit  apparaat en hij heeft vele mogelijkheden.

Het is een product van Duitse makelij en je mag er rustig van uitgaan, dat onze oosterburen hun zaakjes, zoals altijd , ook op satelietgebied, prima op orde hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Dat is een geweldig stuk achtergrondinformatie over de herkomst van de Tiviar, bijzonder dank daarvoor.

Bij Tele Audiovision International zijn diverse zeer interessante magazins, heb ik nu  gezien, die  een schat aan informatie verstrekken over diverse uiteenlopende

zaken  op communicatie gebied, zoals over genoemde satelliettuner

Link naar reactie
Delen op andere sites

Disecq 1.0 kan maximaal  4 lnb's sturen, diseqc 1.2 is daar een afgeleide (uitbreiding) van en wordt gebruikt om een motor aan te sturen, ook hier maximaal 4 lnb 's. (Niet te verwarren met usals)

 

Diseqc 1.0 - 1.2 werken uitsluiten met de veel goedkopere committed switchen, achter een committed switch is er geen uitbreiding meer mogelijk. 

 

Diseqc 1.1 kan tot 64 lnb's schakelen, en is bedoeld voor aansturing van de uncommitted switchen, maar stuurt evengoed committed switchen aan.

Op een uncommitted switch kan wel een uitbreiding.

 

Even een aanvulling:

Achter een committed switch kan ook een uncommitted switch; als je die tenminste nog niet niet eerder in je schakelschema had opgenomen. De volgorde van de schakelaars in een serieschakeling is dus niet relevant. Al wordt meestal de volgorde aangehouden van eerst de uncommitted switch(es), en dan pas de committed switch(es). En je moet natuurlijk wel steeds je configuratie goed in je ontvanger instellen.

 

In feite bestaan diseqc 1.0, 1.1 en 1.2 (respectievelijk de 2.x varianten ervan) uit drie verschillende verzamelingen opdrachten:

diseqc 1.2 voor motorbesturings-opdrachten;

diseqc 1.1 voor 16 schakelingsmogelijkheden;

en diseqc 1.0 voor 4 schakelingsmogelijkheden.

 

De vier schakelmogelijkheden van diseqc 1.0 zijn gekoppeld (committed) aan de position- en option-commando's, en dus ook aan het oude tone-burst-commando; vandaar de term "committed".

De schakelmogelijkheden van diseqc 1.1 zijn "uncommitted", geheel vrij te gebruiken en te bepalen.

 

 

Ongeveer alle ontvangers met diseqc 1.2 beschikken bovendien ook (minimaal) over diseqc 1.0, vandaar dat je dan een motorantenne ook kunt combineren met drie andere LNB's. De beperking van 4 LNB's, die hierboven staat, geldt dus niet als de ontvanger ook over diseqc 1.1 beschikt. Dan kan je gewoon uitbreiden tot 64 LNB's (zelfs tot 64 gemotoriseerde schotels+LNB's!). Moderne ontvangers hebben daar geen problemen mee.

 

Omdat ongeveer alle ontvangers die diseqc 1.1 aan boord hebben ook over diseqc 1.0 beschikken, zijn met de combinatie (diseqc 1.0 en diseqc 1.1) dus (16 x 4 =) 64 LNB's te schakelen. Strikt genomen met diseqc 1.1 dus maar 16.

 

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het schakelen van 20 x lnb is op mijn Tiviar Mini HD satellietontvanger denk ik toch niet goed mogelijk,

omdat er in het DiSEqC menue geen mogelijkheid is, ook al kan de de satelliettuner met 1.1 omgaan,, om b.v

het DiSEqC herhalingscommando in te stellen. Er is ook geen "herhaal sequence", "commando-volgorde" enz

aanwezig. Ik heb ik #1 al aangegeven, wat de satelliettuner weergeeft.

Dus maximaal 16 lnb's ( spaun SUR 420 F)schakelen en wil ik de 4 lnb's van een andere schotel aansluiten

(Spaun SAR 411 F)

dan verwissel ik de satelietcoaxkabel wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schakelen van 20 x lnb is op mijn Tiviar Mini HD satellietontvanger denk ik toch niet goed mogelijk,omdat er in het DiSEqC menue geen mogelijkheid is, ook al kan de de satelliettuner met 1.1 omgaan,, om b.vhet DiSEqC herhalingscommando in te stellen. Er is ook geen "herhaal sequence", "commando-volgorde" enzaanwezig.

Waarom denk je dat dat niet mogelijk zou zijn?

 

Als ze zich bij het ontwikkelen van deze ontvanger aan het diseqc protocol hebben gehouden, zal hij waarschijnlijk uit zichzelf voldoende herhalingen geven. Anders zou hij het diseqc-logo niet eens mogen voeren.

Instellingen van herhalingen in receivers zijn vaak juist bedoeld om voor jouw situatie onnodige herhalingen uit te kunnen zetten, zodat het schakelen ietsje sneller gaat. Of je kunt de volgorde van je cascade aanpassen, als jij het toevallig anders wilt.

 

Het standaard protocol van diseqc zit eigenlijk aardig doordacht in elkaar.

Dus: Waar loop je dan nu tegenaan, bij jouw configuratie?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer nu in detail aan te geven, hoe mijn configuratie DiSEqC is en tegen welk probleem ik aanloop.

In mijn tuin heb ik 4x spaun SAR 411 WSG (committed) en wel:

1-1; 2-1; 3-1;4-1;

1-2; 2-2; 3-2;4-2;

1-3; 2-3; 3-3;4-3;

1-4; 2-4; 3-4;4-4

De 4 recorduitgangen van de4 spauns SAR 411 WSG gaan naar de spaun SUR 420 WSG ( uncommitted).

Er worden dus 16x lnb geschakeld.

 

Als ik de record uitgang van de spaun SUR 420 WSG rechtstreeks verbindt met de satelliettuner, werkt dit

probleemloos met de juiste instellingen in de satelliettuner, zoals boven vermeld.

 

Op het platte dak heb ik een spaun SAR 411 WSG ( committed) met 4 uitgangen; als ik de record uitgang van

deze spaun SAR 411 F WSG rechtstreeks verbindt met de sateliettuner met als configuratie:

1-uit; 2-uit; 3-uit; 4-uit geeft dit ook geen enkel probleem.

 

Vervolgens wil ik de 2 aparte sat coax kabels ( tuin en dak ) samenvoegen op een spaun SUR 211 F WSG

(uncommitted) en gaat dan als volgt:

platte dak: record uitgang spaun SAR 411 WSG naar uitgang 2 van de spaun SUR 211 F WSG; ingave:

1-2; 2-2; 3-2; 4-2; dit werkt prima .

 

Als ik nu vervolgens de record uitgang van de spaun SUR 420F ( tuin,uncommitted) wil aansluiten op de

spaun SUR 211F WSG (uncommitted) poort 1, krijg ik wel beeld van de uitgangen 1 en 3 van de spaun SUR 420 F WSG, maar de uitgangen 2 en 4 geven geen beeld.

 

Komt dit, omdat er nu 2 uncommitted switchen ( 420 en 211 ) bij elkaar zitten?

 

Moet de rode selectorknop op de spaun SUR 420 F WSG op mode 2 of 3 ingesteld worden i.p.v. mode 1 , of

moet de rode knop op de spaun SUR 211 F WSG anders ingesteld worden ?

 

Ik heb in mijn tuner de volgende DiSEqC configuratie, wellicht ten overvloede:

DiSEqC 1.0: 1,2,3,4, uit, tone a, tone b

DiSEqC 1.1 : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16.

 

Verder zijn er geen instellingsmogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:crazy: Amai !!!, had nu eens gewoon geschreven, aangesloten zoals antwoord 5 van sprietje, dat is een stuk overzichtelijker.

Wat ik ervan begrepen heb is dat de SUR 211F WSG in mode 1 moet staan, ingesteld als 1 ste uncommitted switch in de kring,

Het is voor mij ook puur theorie, volgens wat ik er kan van maken kan die switch 2 groepjes van 16 lnb's sturen in die stand.

 

Nu volgens uw configuratie

groep 1 bestaat uit 1 SUR 420 WSG, ingave: uncommitted diseqc commando 1 tot 4 (lnb's 1 tot 16 in te geven onder committed)

groep 2 bestaat uit 1 SAR 411 WSG, ingave: uncommitted diseqc commando 5         (lnb's 17 tot 20 in te geven onder committed)

Er moet een ingave gebeuren onder uncommitted diseqc commando 5 zelfs al is die niet aanwezig, om de 2/1 te laten switchen naar  poort 2, want na ingave 4 zou de 2/1 switch op poort 2 verder lopen met 5-6-7-8 

Ik hoop dat ik bij het rechte heb.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste @zonnestorm.

 

Ik heb even flink zitten puzzelen en kom tot het volgende (eerst een analyse, dan de oplossing :) ):

 

Als ik nu vervolgens de record uitgang van de spaun SUR 420F ( tuin,uncommitted) wil aansluiten op de
spaun SUR 211F WSG (uncommitted) poort 1, krijg ik wel beeld van de uitgangen 1 en 3 van de spaun SUR 420 F WSG, maar de uitgangen 2 en 4 geven geen beeld.

Ah, interessant! Dat betekent dat in de SUR420 het uncommitted nivo 1 (UC1) eerst komt, en dan pas (twee keer) nivo 2 (UC2).

En dus niet nivo UC1 het dichtst bij de LNB's, en UC2 het dichtst bij de ontvanger, zoals je het vaak getekend ziet (bijv in de diseqc-pdf van "de Transpondinges"-website, die hier alleen verhaspeld genoemd mag worden geloof ik).

Dit is kennelijk een keus van Spaun. Voor de diseqc maakt het verder niet uit, omdat de 4 nivoos van diseqc 1.1 (UC1 t/m UC4) als ik het goed begrijp in willekeurige volgorde gebruikt kunnen worden (ze zijn immers geheel "uncommitted"!).

 

[Terzijde: hetzelfde resultaat zie je als je een 4/1-diseqc1.0-switch zet achter poort 1 van een 2/1-option switch (ook diseqc 1.0). Dan worden ook alleen poort 1 en 3 van de 4/1-switch bereikt.]

 

 

Komt dit, omdat er nu 2 uncommitted switchen ( 420 en 211 ) bij elkaar zitten?

Dat komt, omdat er twee UC-switches achter elkaar zitten, die alletwee op nivo UC1 schakelen. De 420 schakelt op nivo UC1 en UC2 (als je hem zoals standaard in "mode 1" hebt staan), en de 211 op (alleen) UC1.

 

Voor een cascade met meer dan 16 LNB's moeten we echter een extra UC-nivo inschakelen; anders komen we nooit boven die 16 uit!

 

 

Moet de rode selectorknop op de spaun SUR 420 F WSG op mode 2 of 3 ingesteld worden i.p.v. mode 1 , of
moet de rode knop op de spaun SUR 211 F WSG anders ingesteld worden ?

Nee, die moet inderdaad op mode 1 blijven staan; alleen dan staat hij in de diseqc 1.1-stand. (De andere twee modi zijn (slechts) voor diseqc 1.0.)

Hier stoten we alleen wel op een beperking van deze schakelaar: Met diseqc 1.1 kan hij alleen op UC1-nivo gebruikt worden!

 

Voor jouw configuratie betekent dat, dat de SUR420 niet ook nog eens in de UC1-stand te gebruiken is.

Gemakshalve zou ik die meteen maar in de UC3/UC4-stand zetten; bij een eventuele verdere uitbreiding van het aantal LNB's :sick: (bijvoorbeeld vervanging van de SUR211 door een tweede 4/1-diseqc1.1-switch) geeft dat het minste rompslomp.

Dat betekent dan dat jouw switch SUR420 dus in mode 3 moet worden gezet (met het rode knopje).

 

 

Meestal wordt bij zo'n gecascadeerde configuratie nivo UC1 het dichtst bij de LNB's (c.q. de diseqc 1.0 switches) geplaatst, en nivo UC4 het dichtst bij de ontvanger. Dan is de nummering het makkelijkst. Maar de volgorde in een diseqc1.1-cascade is niet verplicht of zo.

 

Om een hele ombouw van je bekabeling te voorkomen, kan het volgens mij ook op de manier zoals je het nu hebt volgens je post #27 (en dus zoals getekend in post #5 van @Sprietje, met SUR211-ingang1 naar de SUR420 en SUR211-ingang2 naar de SAR411).

 

Het enige wat dan moet gebeuren, is dat de nummering van de diseqc1.1-inputs in je ontvanger opnieuw moet gaan kloppen met de nieuwe UC1-UC3-UC4 configuratie van de switches.

Met name dat was even puzzelen voor me, maar volgens mij moet dat zo:

 

Voor je eerste 16 LNB's geldt:

1-1; 2-1; 3-1; 4-1 blijft hetzelfde;
1-2; 2-2; 3-2; 4-2 moet worden 1-5, 2-5, 3-5, 4-5;
1-3; 2-3; 3-3; 4-3 moet worden 1-9, 2-9, 3-9, 4-9;
1-4; 2-4; 3-4; 4-4 moet worden 1-13, 2-13, 3-13, 4-13.

 

Voor je extra 4 LNB's blijft het zoals je het al had: 1-2; 2-2; 3-2; 4-2.

 

Volgens mij zou het zo in orde moeten komen.

Zoniet, dan ben ik benieuwd waar je tegenaan loopt, en moeten we nog even verder puzzelen :) .

 

 

Groet,

 

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, nog een onduidelijkheidje gevonden! En ik kan de vorige post niet meer wijzigen.

 

Dus even een aanvulling:

 

Nee, die SUR211 moet inderdaad op mode 1 (= de eerste stand) blijven staan; alleen dan staat hij in de diseqc 1.1-stand. (De andere twee modi zijn (slechts) voor diseqc 1.0.)

Hier stoten we alleen wel op een beperking van deze schakelaar: Met diseqc 1.1 kan hij alleen op UC1-nivo gebruikt worden!

 

Het gaat dus om de SUR211, die in de eerste stand moet blijven staan (diseqc 1.1, UC1).

En die heeft de genoemde beperking.

 

En de SUR420 moet dus niet in mode 1 blijven staan, maar naar mode 3 worden geschakeld.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...