Ga naar inhoud


DISEqC, 20 lnb's schakelen


Gast zonnestorm
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Gast zonnestorm

Beste forumleden,

Op termijn wil ik via DISEqC een 20 tal lnb's gaan schakelen.

De configuratie gaat als volgt luiden :

1. spaun SUR 420 WSG ( uncommitted ) - 16 LNB; 1 coax naar satelliettuner

2. spaun SAR 411 F WSG ( committed )  - 4 LNB ;  1 coax naar satelliettuner

 

De satellietontvanger geeft voor de DISEqC het navolgende aan:

DISEqC 1.0 :  1-2-3-4-uit-Tone A-Tone B.

DISEqC 1.1 :   1-2-3-4-5- enz............16

 

Kan ik de twee sat coaxkabels, genoemd in de punten 1 en 2 samenvoegen, zodat 1 satcoax naar de satelliettuner gaat en zo ja, hoe schakel ik dan de 4 laatste LNB's na de spaun SAR 411 F WSG ?

 

Moet dan in het kader van het DISEqC herhalingscommando achter de spaun SAR 411 F (committed ) een spaun SUR 211

WSG (uncommitted ) komen en achter deze  een 2e spaun SUR 211 WSG ( uncommitted ), om hier de spaun SUR 420 WSG en de 1e spaun SUR 211 WSG op de uitgangen 1 en 2 aan te sluiten ?

 

zo ja, hoe geef ik dan  de laatse 4 lnb's op de satelliettuner aan, is dat weer 1/1, 2/1/ 3/1,4/1.?

Mocht dit allemaal niet lukken, dan verwissel ik gewoon de coaxen, als dat nodig mocht zijn.

Ik heb de benodigde spauns nog liggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast zonnestorm

Sprietje, ik zag bij mijn e-mail een reactie van jou met een link, maar door een slip ( verkeerde toets aan geraakt) was deze e-mail plotseling niet meer te vinden.

Wil jij die link a.u.b. nog eens zenden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Ja, satencom, die constructie, zoals jij beschrijft met 16 lnb's, kende ik al en is heel simpel, maar het gaat mij juist, om de laatste 4 lnb's na de 16 lnb's , zoals ik ook in # 1 heb aangegeven en hoe deze vier precies geschakeld moeten worden in herhalingscommando achter de spaun SAR 411 F van de 2e coaxkabel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Het gaat , satencom, om een satellietontvanger Tiviar mini met een DISEqC configuratie, zoals ik in # 1 heb aangegeven en Sprietje, dank voor de duidelijke tekening; ik was toch al een stukje op weg.

Ik had nog een vraag over de positie van de rode knop op de spaun SUR 211 WSG; kan deze op de 1ste Uncommitted Switch blijven staan, of moet hij naar

Option ?

En de SUR 420 WSG, blijft die op mode 1 staan ?

Begin ik dan met de laatste 4 LNB's weer met 1/1, 2/1,  3/1,4/1, of  1/5, 2/5, 3/5, 4/5 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dient men gebruik te maken van het herhalings-commando bij de ingave van de lnb's

Dat heeft betrekking op de 1ste Uncommitted (UC) switch na de decoder
In dit geval is dat nu een 2/1 UC switch, maar dat mag evengoed een UC 4/1 zijn, indien er nog meer lnb's geschakeld moeten worden, tot maximaal 64.
 
De ingave lijkt misschien wat onlogisch, maar niet als er digitaal geteld wordt 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9

Ingave voor een 2/1 UC switch:

geen (nul) is poort 1
een is poort 2

Ingave voor een 4/1 UC switch:

geen (nul) is poort 1
een is poort 2
twee is poort 3
drie is poort 4

 

De SUR 420 WSG (4/1) staat als uncommitted switch ingesteld, aangezien er nog 4 commited switchen achter hangen.

 

Ingave * :  

 

lnb 1 satname vastgelegd diseqc commando AA of 1 / Uncommitted diseqc commando input 1

lnb 2 satname vastgelegd diseqc commando AB of 2 / Uncommitted diseqc commando input 1

lnb 3 satname vastgelegd diseqc commando BA of 3 / Uncommitted diseqc commando input 1

lnb 4 satname vastgelegd diseqc commando BB of 4 / Uncommitted diseqc commando input 1

voor alle lnb's het herhalings-commando op: geen (poort1 )

 

lnb 5 satname vastgelegd diseqc commando AA of 1 / Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 6 satname vastgelegd diseqc commando AB of 2 / Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 7 satname vastgelegd diseqc commando BA of 3 / Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 8 satname vastgelegd diseqc commando BB of 4 / Uncommitted diseqc commando input 2

voor alle lnb's het herhalings-commando op: geen (poort1 )

 

 

lnb 9  satname vastgelegd diseqc commando AA of 1 / Uncommitted diseqc commando input 3

lnb 10 satname vastgelegd diseqc commando AB of 2 / Uncommitted diseqc commando input 3

lnb 11 satname vastgelegd diseqc commando BA of 3 / Uncommitted diseqc commando input 3

lnb 12 satname vastgelegd diseqc commando BB of 4 / Uncommitted diseqc commando input 3 

voor alle lnb's het herhalings-commando op: geen (poort1 )

 

 

lnb 13 satname vastgelegd diseqc commando AA of 1 / Uncommitted diseqc commando input 4

lnb 14 satname vastgelegd diseqc commando AB of 2 / Uncommitted diseqc commando input 4

lnb 15 satname vastgelegd diseqc commando BA of 3 / Uncommitted diseqc commando input 4

lnb 16 satname vastgelegd diseqc commando BB of 4 / Uncommitted diseqc commando input 4

voor alle lnb's het herhalings-commando op: geen (poort1 )

 

lnb 17 satname vastgelegd diseqc commando AA of 1 /Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 18 satname vastgelegd diseqc commando AB of 2 / Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 19 satname vastgelegd diseqc commando BA of 3/ Uncommitted diseqc commando input 2

lnb 20 satname vastgelegd diseqc commando BB of 4 /Uncommitted diseqc commando input 2

hier hoeft het herhalings-commando niet omdat er op die ingang slechts een (4/1) switch zit.

 

* De volgorde wijkt lichtjes af van de figuur hierboven, de ingangen van de 2/1 UC switch zijn omgewisseld

Boven de 16 lnb’s gaan we verder via poort 2 op  2/1 UC switch.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

 Dank voor de reactie mebo 870,

 Ik had je uiteenzetting ook al eens  elders gelezen op een webside met de mooie oranje 16 lnb's aan elkaar met blauwe letters en een satelliettuner eronder !

 Ik vind  het als nieuwkomer,  eerlijk gezegd, toch wel moeilijk ; ik denk, dat ik daar de komende tijd eens rustig over ga nadenken en het is dus toch zo, dat mijn satelliettuner vermeld onder #7 wel geschikt is ?

  De rode knop op de spaun SUR 420 blijft dus gewoon staan op mode 1 en op de SUR 211 op 1e uncommitted switch, neem ik aan ?

Mocht ik er op termijn toch niet helemaal uitkomen, dan is dit mooie forum er altijd nog voor een "duwtje in de rug".

Iedereen nogmaals  bedankt voor de helpende hand !

Link naar reactie
Delen op andere sites

in uw geval moet je geen zorgen maken en zelfs niks aan te trekken van dat herhalings-commando

Voor de eerste 16 lnb's gebeurd er niks in de 2/1 uncommitted switch.

Niks wil zeggen, zo lang er geen commando wordt gegeven aan die switch, staat poort 1 open. 

Het is pas als poort 2 gebruikt wordt, dat de switch een commando krijgt en omschakelt naar poort 2.

 

 

Poort 1 komt op de spaun SUR 420 WSG terecht die op zijn beurt schakelt naar een van de 4 spaun SAR 411 F WSG diseqcs, in deze kring staan 3 switchen na elkaar om tot aan een lnb te raken (2 UC en 1 C)  

 

Op poort 2, heb je een switch minder in de kring, het is pas vanaf 21 lnb's dat daar een extra UC switch bij moet

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

Door deze toelichting wordt de zaak voor mij steeds duidelijker.

Ik dank u  voor de uiteenzetting en zal hier ongetwijfeld mijn voordeel  mee kunnen doen en daarmee ook het inzicht verder verdiepen in deze kwestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ontvanger heeft een andere menu structuur

 

De satellietontvanger geeft voor de DISEqC het navolgende aan:

DISEqC 1.0 :  1-2-3-4-uit-Tone A-Tone B.

DISEqC 1.1 :   1-2-3-4-5- enz............16

 

Ik denk dat het er zo uit ziet

post-40340-0-54187200-1438900541.jpg

aangepast door satencom

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast zonnestorm

@ satencom De miniatuur, die jij aangeeft, komt niet  overeen met mijn satelliettuner; het is een beneluxversie. De delen Cable Search

enTerrestrial Search, alsmede tuner 2 en tuner connection zitten er niet op; het is een single tuner en @ mebo870 de disceqc 1.1 geeft datgene aan, wat ik al in bericht #1 heb weergeveven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan zal je op zoek moeten gaan naar software voor je ontvanger die Diseqc 1,1 wel volledig ondersteunt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...