Ga naar inhoud


Ubuntu 14.04 LTS Beginners vragen en ervaring


mauspartyhouse

Aanbevolen berichten

Ik ben inmiddels weer teurg naar windows.

Naast de niet door mij reproduceerbare vastlopers werkte te veel andere zaken niet (goed) onder Ubuntu. (oa bluetooth en wifi)

Wellicht dat sommige drivers niet ondersteund zijn.

 

Volgende x beter.... :)

aangepast door mauspartyhouse

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Jammer, want als je even zoekt, en de adviezen hier opvolgt, is Ubuntu totaal probleemloos, goed gesupport (google op nederlands ubuntu forum) en een verademing.

En geen gedoe met licenties etc.

 

Makkelijk praten.

En dan blijkt na alle research dat het een driver/exemplarisch issue is.

En dus dat het een aanname van je is geweest.

Koop ik niets voor !

 

Ik vind het niet erg mij te verdiepen om zo het gebruik van Ubuntu uit te bouwen, maar de basis moet goed zijn.

Als fundementele zaken als wifi of bluetooth niet goed functioneert dan houdt het voor mij gewoon op.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ze zullen me wel een azijnpisser vinden maar de kansen van Linux zijn nu echt verkeken. De introductie van Windows-10 was de ultieme kans om een volwaardig alternatief neer te zetten. Maar het is gewoon niet goed genoeg. De keuze uit al die distributies helpt ook al niet echt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

werk hier op deze pc met Ubuntu en mijn ervaringen zijn heel positief, ook op andere pc's. Voor veel gebruikers en veel toepassingen is het een prima oplossing en meestal veel eenvoudiger te installeren dan Windows dat bovendien niet gratis is.

Onder Ubuntu krijg ik echter bluetooth niet normaal werkend.

Maar Windows 10 dat ik als insider op andere pc's gebruik is ook zééééér goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Azijnpisser of niet, Linux en drivers is er altijd 1 van de lange adem.

Waarom vraag je jezelf af?

 

De wereld heeft voor 95% Intel/Windows based machines staan, dus het is voor fabrikanten het meest lucratief om voor deze merken werkende GESLOTEN drivers te schrijven.

De specs van elke chipset ligt dus veelal niet open en bloot op straat, hierdoor is Linux dus een vreemde eend in de kooi.

 

Hoe doet Apple dit dan ... ja die bouwen gewoonweg hun eigen machine met hun eigen chipset en ontwikkelen daarop 100% werkende drivers voor hun eigen ontwikkelde chipsets.

 

Linux bouwt niet in eigen huis een eigen chipset, maar zijn het vaak de gesloten chipsets waarop ze een driver moeten gaan ontwikkelen.

Veel en HEEL VEEL datasheet werk om uit te vinden hoe je een correct werkende driver kan maken voor die chipset ... maar dan zijn ze er nog niet ... want er zijn nog eens 20 varianten op diezelfde chipset.

 

Als je ooit bezig bent geweest met het programeren van microcontrollers op ASM nivo, begrijp je in 1 oogopslg welke hordes genomen moeten worden ... vallen en opstaan.

Een klein progje als BLINK A LED zal voor een beginner al een behoorlijke horde kunnen zijn ..... of HELLO WORLD oefeningetje op een display maken.

 

Dus winnen of verliezen ligt heel dicht bijelkaar.

Als alle fabrikanten beginnen met het schrijven van opensource drivers voor hun chipsets .... dan gaat er een heel andere wind waaien in computerland.

 

Maar waarom doen die fabrikanten dat dan niet .... ze hebben contracten met de hierboven genoemde wereldspelers ... daarom!

 

Zou zeggen lees je vooral beter in voordat je afgeeft op Linux ... wees blij dat er al een GUI bovenop ligt.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Azijnpisser of niet, Linux en drivers is er altijd 1 van de lange adem.

Waarom vraag je jezelf af?

 

De wereld heeft voor 95% Intel/Windows based machines staan, dus het is voor fabrikanten het meest lucratief om voor deze merken werkende GESLOTEN drivers te schrijven.

De specs van elke chipset ligt dus veelal niet open en bloot op straat, hierdoor is Linux dus een vreemde eend in de kooi.

 

Hoe doet Apple dit dan ... ja die bouwen gewoonweg hun eigen machine met hun eigen chipset en ontwikkelen daarop 100% werkende drivers voor hun eigen ontwikkelde chipsets.

 

Linux bouwt niet in eigen huis een eigen chipset, maar zijn het vaak de gesloten chipsets waarop ze een driver moeten gaan ontwikkelen.

Veel en HEEL VEEL datasheet werk om uit te vinden hoe je een correct werkende driver kan maken voor die chipset ... maar dan zijn ze er nog niet ... want er zijn nog eens 20 varianten op diezelfde chipset.

 

Als je ooit bezig bent geweest met het programeren van microcontrollers op ASM nivo, begrijp je in 1 oogopslg welke hordes genomen moeten worden ... vallen en opstaan.

Een klein progje als BLINK A LED zal voor een beginner al een behoorlijke horde kunnen zijn ..... of HELLO WORLD oefeningetje op een display maken.

 

Dus winnen of verliezen ligt heel dicht bijelkaar.

Als alle fabrikanten beginnen met het schrijven van opensource drivers voor hun chipsets .... dan gaat er een heel andere wind waaien in computerland.

 

Maar waarom doen die fabrikanten dat dan niet .... ze hebben contracten met de hierboven genoemde wereldspelers ... daarom!

 

Zou zeggen lees je vooral beter in voordat je afgeeft op Linux ... wees blij dat er al een GUI bovenop ligt.

 

Als TS voel ik mij aangesproken door deze reactie, en vraag me af of je je wellicht even kunt verplaatsen in een ander.

Inlezen doe ik wel in zaken die mij boeien.

Ik wil een laptop die functioneert, niet een laptop waar ik een hobby van moet maken.

In dit geval was ik simpelweg opzoek naar een -zo goed mogelijke- out of the box werkende Linux distributie, en ben ik uitgekomen op Ubuntu 14.04.3 LTS.

 

Enkele passages van de Canonical/Ubuntu website;

==

Complete

Ubuntu comes with everything you need to run your organisation, school, home or enterprise.

All the essential applications, like an office suite, browsers, email and media apps come pre-installed

and thousands more games and applications are available in the Ubuntu software centre.

==

Available on a huge range of hardware

Canonical works with the world’s leading computer manufacturers to certify that Ubuntu works on a huge range of devices.

It means that Ubuntu is now available at thousands of retailers

==

The Long Term Support (LTS) version of the Ubuntu operating system for desktop PCs and laptops, Ubuntu 14.04.3 LTS comes with five years of security and maintenance updates, guaranteed.

Recommended for most users.

==

 

Waar Canonical mee schermt is een heel ander beeld dan jij in je reactie weergeeft.

Al moet het eea uiteraard genuanceerd worden, aangezien het eea wellicht is aangedikt door Canonical. (marketing)

Neemt niet weg dat deze distributie een bepaalde verwachting heeft gecreëerd, die helaas voor mijn specifieke laptop niet is nagekomen.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik kan het me zo goed voorstellen. Sterker nog, ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt voor mijn dagelijkse desktop en laptop naar windows. Ik heb jaren linux gebruikt als desktop systeem, maar er komt gewoon een keer een punt dat je klaar bent met het bedenken van oplossingen voor iets wat uit de doos in windows gewoon wel 100% werkt en echt bij elke nieuwe release weer tegen dingetjes aan te moeten lopen en er nodeloos veel tijd mee kwijt zijn om het allemaal een beetje werkend te krijgen.

 

Mijn bto laptop draaide dualboot, en in windows ging de accu bijna 6 uur mee omdat de intel video kaart werd gebruikt en niet de nvidia, in linux was dat minder dan de helft omdat het aansturen van de tweede nvidia kaart niet helemaal goed werkte. Destijds het ding samen gesteld zodat linux er in ieder geval mee zou kunnen draaien, ik heb de bigfoot wifi kaart die ik eerst wilde uiteindelijk toch niet genomen en er een intel wifi kaartje in laten zetten. Inmiddels heb ik na de upgrade naar windows 10 er een schone install op gedaan en de linux partities die toch niet gebruikt werden opgeruimd.

 

Ik heb geen idee wat de huidige stand van zaken is voor wat betreft het gebruiken van linux als desktop OS, voor mij hoeft het ook niet meer. Dan maar wat geld uitgeven aan windows licenties, gewoon je systeem aanzetten en er mee aan de slag kunnen dat is mij best wat waard :)

 

Als Server operating system en op embedded systemen daarin tegen komt linux prima tot zijn recht, en gebruik ik het ook graag maar voor mij als desktop OS voldoet het gewoon niet.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijk praten.

En dan blijkt na alle research dat het een driver/exemplarisch issue is.

En dus dat het een aanname van je is geweest.

Koop ik niets voor !

 

Ik vind het niet erg mij te verdiepen om zo het gebruik van Ubuntu uit te bouwen, maar de basis moet goed zijn.

Als fundementele zaken als wifi of bluetooth niet goed functioneert dan houdt het voor mij gewoon op.

En had je ook al gekeken naar de opmerking over UEFI?

 

Feit is en blijft dat Ubuntu op heel veel laptops erg goed en stabiel blijft. Als er bij jou een zgn exemplarisch issue is, ligt dat volgens mij niet aan Ubuntu... En nee, geen aanname...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

En had je ook al gekeken naar de opmerking over UEFI?

 

Feit is en blijft dat Ubuntu op heel veel laptops erg goed en stabiel blijft. Als er bij jou een zgn exemplarisch issue is, ligt dat volgens mij niet aan Ubuntu... En nee, geen aanname...

Dat zul je mij ook niet horen ontkennen.

Alleen niet op mijn laptop. Laat dat nou net wel de bedoeling zijn geweest ;-)

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen zitten natuurlijk niet alleen in de eerste keer installeren of drivers. Ook als dat eenmaal werkt blijf ik tegen problemen aanlopen.

Ik vergelijk het met een auto. Ik weet dat er een mooi stukje techniek onder de motorkap zit maar ik wil geen overall aan en met steeksleutels in mijn zakken lopen.

Ik wil instappen en betrouwbaar rijden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het met de auto vergelijkt kun je ook stellen, dat die achter het stuur zit per definitie het probleem is :grin:

ergo vergelijkingen gaan niet op

en windows is geen Ubuntu of vice versa

en ascertieve gebruikers zijn geen azijnpissers of vice versa

rode doek is Linux bij jou beste psycho

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen zitten natuurlijk niet alleen in de eerste keer installeren of drivers. Ook als dat eenmaal werkt blijf ik tegen problemen aanlopen.

Ik vergelijk het met een auto. Ik weet dat er een mooi stukje techniek onder de motorkap zit maar ik wil geen overall aan en met steeksleutels in mijn zakken lopen.

Ik wil instappen en betrouwbaar rijden.

 

Ik herken jouw problemen met Linux/Ubuntu ook niet.

 

Maar feit is wel, als je Linux gebruikt, zou je gevorderde gebruiker moeten zijn en eventuele problemen op kunnen lossen. Al dan niet met een zoekmachine. Ik zeg bewust geen G...le, wat ook die hoort niet blij Linux fans.

 

Nog steeds, als redelijk zware gebruiker, inclusief virtuele servers etc, gaat Ubuntu hier echt nooit stuk. Buiten 1 keer, en dat had ik echt helemaal zelf gedaan!

 

Ik zeg, als je voldoende computer kennis hebt, is Linux echt vele, vele malen beter dan Windows.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...