Ga naar inhoud


Ubuntu 14.04 LTS Beginners vragen en ervaring


mauspartyhouse

Aanbevolen berichten

Beste Mede Satters

 

Bij een bedrijfje heb ik vrij goedkoop en ex Lease Fujitsu laptop op de kop kunnen tikken.

Laptops die drie jaar gelden voor €1000,- op de markt te koop waren, die nu voor circa 200euro kunnen worden gekocht. Opzich al mooie informatie om even te delen. Windows7 was voor geinstalleerd en ik kon voor een klein bedrag een licentie er bij kopen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik graag een geschikte Linux distributie wilde proberen.

De laptop betreft een Fujitsu Lifebook E751, met een i5-2520M CPU.

De Linux distribute is geworden: Ubuntu 14.04 LTS

Mijn enige ervaring met linux komt voort uit Enigma2.

 

1.Ubuntu installeren

Ondanks de vele mogelijkheden om Ubuntu in plaats van Windows, of naast Windows (dus als 2e OS) te installeren, heb ik een week over de installatie gedaan(!). Kort gezegd; blijkbaar heeft de laptop en originele hdd een relatie met elkaar, want andere hdd's of sdd's werden niet geaccepteerd. Valse start voor Ubuntu, ookal kan Ubuntu zelf hier niet aan doen.

 

2.Snelkoppeling Bureaublad

Bij het aanmaken van een snelkoppeling op het bureaublad krijg ik een foutmelding met de tekst; There was an error getting information about “/”.

Jammer dat het aanmaken van een snelkoppeling niet werkt maar heel belangrijk is het voor mij op dit moment niet.

 

3.Root access / installeren software

Standaard is er geen root access mogelijk binnen Ubuntu(?).

Ik heb getracht root rechten te krijgen middels de root app die te verkrijgen is via 'Ubuntu software centre'.

Alleen kan ik nog steeds niet via de terminal commando's geven.

Bijv. het mounten van een cdrom, of file (bijv setup.sh) lukt niet.

Het installeren van programma's buiten het Ubuntu software centre om wordt hiermee onmogelijk.

 

Kan iemand deze nieuweling op Ubuntu gebied op weg helpen met punt '3' ?

Alvast bedankt

aangepast door mauspartyhouse

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Yep. Tegen dat soort dingen loop ik dus ook steeds aan. We maken de fout dat we het allemaal met Windows willen vergelijken omdat het er min of meer hetzelfde uitziet. Maar dat werkt dus niet.

 

Misschien heb je hier wat aan.

 

https://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

 

Waarom heb je niet gewoon Ubuntu 15.4 genomen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Tegen dat soort dingen loop ik dus ook steeds aan. We maken de fout dat we het allemaal met Windows willen vergelijken omdat het er min of meer hetzelfde uitziet. Maar dat werkt dus niet.

 

Misschien heb je hier wat aan.

 

https://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

 

Waarom heb je niet gewoon Ubuntu 15.4 genomen?

Tnx voor je bericht.

Zal de link later uitpluizen.

Ik heb gekozen voor de meest recente LTS versie, wat staat voor 5 jaar ondersteuning en updates.

 

==

The Long Term Support (LTS) version of the Ubuntu operating system for desktop PCs and laptops, Ubuntu 14.04.3 LTS comes with five years of security and maintenance updates, guaranteed.

==

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn weinige ervaringen. Op de acer even kubuntu 14 geplaatst, dit via een usb stick gemaakt, met een programma die op een site stond, die te maken had met linux. Installatie, ging net zo vlot als windows, en na een tijdje, kon ik beginnen. Kreeg na een tijdje een opmerking, dat er drivers konden gedwonload worden, die niet met de linux distributie is meegeleverd. Dit dan aangeklikt, de betreffende drivers aangevinkt, op downloaden klikken, en na het invullen van het paswoord, gelijk gedownload en geïnstalleerd.

Het enige wat moeilijk doet, is het ingebouwde programma waar je extra software kan zoeken, die regelmatig foutmeldingen geeft, maar soms wel te vinden is van het net. één zaak werkt niet, en dat is de fingerprint, maar eigenlijk niet gezocht, om deze werkend te krijgen. Buiten de laptop, lukt het newerk delen niet, onlangs, dat ik samba heb geïnstalleerd en geconfigureerd. Daar kan je een eigen user en paswoord aanmaken. op windows machine's, zie ik hem perfect staan, maar na het invullen van de user en paswoord melding dat het verkeerd is. Ook raar, dat als ik op een windows werkgroup ga, onmiddellijk een wachtwoord wordt gevraagd, alvorens de computers te zien. Welkeen is me een raadsel. Wat ook nog niet werkt, is het rechtstreeks afspelen van videobestanden via het netwerk (het streamen dus). Mijn ervaringen met linux zijn positief , en zal wel verder testen.

Maar de problemen die t.s. tegenkomt heb ik nooit ervaren.

Wel weet ik uit ervaring, dat bedrijvenlaptops de harde schijven getrouwd zijn met de laptop (net zoals we kennen op satelliet kaart en decoder/module) vanwege de veiligheid en diefstallen. sommigen encrypteren dan ook nog eens de inhoud (zie het als een variant bij opname bij een officiële pvr).

Wat wel leuk zou zijn, is dat ik een externe usb schijf zou kunnen gebruiken om ook windows 10 verder te gebruiken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel een zoektocht gedaan naar probleem #1.

De zoektocht levert mij op dat deze laptop een UEFI BIOS zou hebben, wat dus een speciaaltje is.

Ubuntu heeft er een community page over aangemaakt hoe te handelen bij gebruik van UEFI.

 

#2, wat ik meestal doe is in de folder via het rechtermuis menu een link maken en deze naar de desktop verplaatsen.

 

#3, inderdaad Ubuntu heeft geen ROOT login.

Maar tijdens het installeren moet je een wachtvwoord aanmaken voor jezelf.

Deze gebruik je om in te loggen, maar dan log je in als gewonen gebruiker met beperkte systeemrechten.

Moet je nu iets installeren, dan gebruik je datzelfde wachtwoord om tijdelijk root te worden voor de betreffende install.

 

Installeer dus geen hulpprogramma's om je systeem als root op te starten, want dat is gewoonweg niet nodig.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel een zoektocht gedaan naar probleem #1.

De zoektocht levert mij op dat deze laptop een UEFI BIOS zou hebben, wat dus een speciaaltje is.

Ubuntu heeft er een community page over aangemaakt hoe te handelen bij gebruik van UEFI.

 

#2, wat ik meestal doe is in de folder via het rechtermuis menu een link maken en deze naar de desktop verplaatsen.

 

#3, inderdaad Ubuntu heeft geen ROOT login.

Maar tijdens het installeren moet je een wachtvwoord aanmaken voor jezelf.

Deze gebruik je om in te loggen, maar dan log je in als gewonen gebruiker met beperkte systeemrechten.

Moet je nu iets installeren, dan gebruik je datzelfde wachtwoord om tijdelijk root te worden voor de betreffende install.

 

Installeer dus geen hulpprogramma's om je systeem als root op te starten, want dat is gewoonweg niet nodig.

Tnx voor je input.

Ik ga het eea testen.

 

Via het wachtwoord krijg je inderdaad tijdelijk root toegang.

Alleen vind ik dat niet genoeg...

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tnx voor je input.

Ik ga het eea testen.

 

Via het wachtwoord krijg je inderdaad tijdelijk root toegang.

Alleen vind ik dat niet genoeg...

je kan nog steeds gewoon inloggen als root hoor, alleen voor je dag dagelijkse dingen heb je het helemaal nergens voor nodig.

 

Je moet eerst inloggen als gewone gebruiker. Je start een shell, doet dan een sudo su - zodat je $ een # wordt. Als je nu passwd intikt kan je voor de root user een password definieren. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom er in ubuntu voor is gekozen om voor root geen password te definieren tijdens het installeren, als helemaal niets meer werkt en je alleen nog als root zou kunnen inloggen, hoe ga je het dan doen?

 

Ik heb in de tijd dat ik met ubuntu op mijn desktop draaide gewoon uit voorzorg via bovenstaande methode een password in root gezet en zowaar een keer nodig gehad omdat me root filesystem niet gemount kon worden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Omdat het zou moeten kunnen lijkt me.

Ik hoop dat volledige root toegang de oplossing is voor de eerder genoemde beperking.

 

Kijk, dat is dus het misverstand. Hier is natuurlijk best wel over nagedacht alleen het ligt onder Linux allemaal niet echt voor de hand. Toegang tot root zou alleen in bijzondere gevallen moeten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is dus het misverstand. Hier is natuurlijk best wel over nagedacht alleen het ligt onder Linux allemaal niet echt voor de hand. Toegang tot root zou alleen in bijzondere gevallen moeten.

Zoals ik schreef heb ik alleen ervaring met enigma.

Hier kan de root gewoon benaderd worden.

 

Maargoed, de dingen zijn zoals ze zijn.

Als ik "punt 3" ook zonder root access kan volbrengen, graag zelfs.

Wellicht dat iemand mij kan vertellen hoe ik gedownloade software die op mijn desktop staat als .iso kan installeren op een ubuntu laptop.

De iso heb ik reeds gebrand, maar ook dan kan ik setup.sh niet openen.....

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mousepartyhouse,

lastig is het niet, als je tijdens de installwizard uitvoeren ook de expert kennis voor de partities al een gezien en erover gelezen hebt

 

in ieder geval net zo moeilijk als windows (@psychosammie) voor de beginner

 

er is niks mis mee om root te grebuiken voor systeem relevante kwesties

maar dat is inderdaad zeldzaam,

net zo zeldzaam als de Adminstrator onder windows aanmelden (@psychosammie)

 

het systeem kan gecompromiteerd worden indien er uitvoerbare codes - programma's onder ROOT (altijd klein geschreven root) zouden kunnen uitgevoerd worden.

Standaard is Linux daarmee goed beschermd en users hebben er altijd minder toegangsrechten dan de superuser = root

 

overigens is Ubuntu een povere keuze als je van windows aan komt zwemmen met neusvleugels boven water

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mousepartyhouse,

lastig is het niet, als je tijdens de installwizard uitvoeren ook de expert kennis voor de partities al een gezien en erover gelezen hebt

 

in ieder geval net zo moeilijk als windows (@psychosammie) voor de beginner

 

er is niks mis mee om root te grebuiken voor systeem relevante kwesties

maar dat is inderdaad zeldzaam,

net zo zeldzaam als de Adminstrator onder windows aanmelden (@psychosammie)

 

het systeem kan gecompromiteerd worden indien er uitvoerbare codes - programma's onder ROOT (altijd klein geschreven root) zouden kunnen uitgevoerd worden.

Standaard is Linux daarmee goed beschermd en users hebben er altijd minder toegangsrechten dan de superuser = root

 

overigens is Ubuntu een povere keuze als je van windows aan komt zwemmen met neusvleugels boven water

 

"Bedankt" voor je belerende bijdrage Tonskidutch.

Verwijzingen over leesgebrek tijdens installatie of je diktedrukte mening over de in jou ogen povere keuze brengen niet de oplossing voor TS. Wellicht kun je in de toekomst dit soort posts achterwege laten.

 

Ontopic

Inmiddels wat verder in de ontdekking van Ubuntu, middels de zeer informatieve 'https://sites.google.com/site/computertip/directdoen'.

Alle software die ik heb geïnstalleerd via dit handvat komen uit het software centre.

Helaas nog niet zover (punt 3) te tackelen.....

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wellicht dat iemand mij kan vertellen hoe ik gedownloade software die op mijn desktop staat als .iso kan installeren op een ubuntu laptop.

De iso heb ik reeds gebrand, maar ook dan kan ik setup.sh niet openen.....

het zou al een stuk schelen als je erbij vertelt wat voor een software het is. Als het een iso is zou je met rechts moeten kunnen klikken op die iso en zou je in het menu moeten kunnen kiezen voor mount als ik me niet vergis, het is al weer even geleden dat ik Ubuntu heb gebruikt. Als je hem zou kunnen mounten vind je in nautilus (de "linux explorer") een disk met de inhoud van die disk.

 

Je hebt in Ubuntu 4 opties om spul te installeren:

 

  1. vanuit het software centre
  2. vanuit de repositories (sudo apt-get install )
  3. van source (unpack een tar.gz, make, make install enz)
  4. vanaf een iso (Mits gemaakt voor jouw versie linux)

 

Ubuntu maakt gebruik van deb pakketjes. In een deb pakket zit een mechaniek wat er voor zorgt dat als je een ander stukje software nodig hebt (libraries) deze wordt geinstalleerd op het moment dat je met apt een package installeert, de zogenaamde dependencies. Iets met setup.sh installeren klinkt leuk, maar als je een library mist kan je het vergeten dat die software gaat doen wat jij wil. Wat dat betreft is het geen windows waar je gewoon een setup kan aftrappen en dan aan het eind van de rit staat de software geinstalleerd en werkt het ook.

 

Voordeel van alles uit de repository installeren is dat je straks als de nieuwe lts versie er is gewoon je hele systeem in een keer kan updaten naar die nieuwe lts versie, rebooten en alles werkt. Nadeel daarvan is dat je dus vast zit aan de in jouw versie gesupporte hard en software versies.

 

LTS zijn vaak wat ouder en daar zit niet de support in voor hele moderne hardware, nu maakt dat in jouw geval niet uit, maar UEFI support heeft meen ik aardig lang geduurd voordat dat goed werkte en "uit de doos" werd geinstalleerd.

 

Helaas is er nog geen universele installer voor linux programmatuur die op elke distributie geinstalleerd kan worden, zover is het jammer genoeg nog niet.

 

Hou er in ieder geval rekening mee dat als je iets met setup.sh installeert en het ding vervangt wat libaries het zo maar kan zijn dat bij de eerst volgende boot je systeem het gewoon niet meer doet omdat er ergens wat vervangen is wat niet had gemoeten.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zou al een stuk schelen als je erbij vertelt wat voor een software het is. Als het een iso is zou je met rechts moeten kunnen klikken op die iso en zou je in het menu moeten kunnen kiezen voor mount als ik me niet vergis, het is al weer even geleden dat ik Ubuntu heb gebruikt. Als je hem zou kunnen mounten vind je in nautilus (de "linux explorer") een disk met de inhoud van die disk.

 

Je hebt in Ubuntu 4 opties om spul te installeren:

 

  1. vanuit het software centre
  2. vanuit de repositories (sudo apt-get install )
  3. van source (unpack een tar.gz, make, make install enz)
  4. vanaf een iso (Mits gemaakt voor jouw versie linux)

 

Ubuntu maakt gebruik van deb pakketjes. In een deb pakket zit een mechaniek wat er voor zorgt dat als je een ander stukje software nodig hebt (libraries) deze wordt geinstalleerd op het moment dat je met apt een package installeert, de zogenaamde dependencies. Iets met setup.sh installeren klinkt leuk, maar als je een library mist kan je het vergeten dat die software gaat doen wat jij wil. Wat dat betreft is het geen windows waar je gewoon een setup kan aftrappen en dan aan het eind van de rit staat de software geinstalleerd en werkt het ook.

 

Voordeel van alles uit de repository installeren is dat je straks als de nieuwe lts versie er is gewoon je hele systeem in een keer kan updaten naar die nieuwe lts versie, rebooten en alles werkt. Nadeel daarvan is dat je dus vast zit aan de in jouw versie gesupporte hard en software versies.

 

LTS zijn vaak wat ouder en daar zit niet de support in voor hele moderne hardware, nu maakt dat in jouw geval niet uit, maar UEFI support heeft meen ik aardig lang geduurd voordat dat goed werkte en "uit de doos" werd geinstalleerd.

 

Helaas is er nog geen universele installer voor linux programmatuur die op elke distributie geinstalleerd kan worden, zover is het jammer genoeg nog niet.

 

Hou er in ieder geval rekening mee dat als je iets met setup.sh installeert en het ding vervangt wat libaries het zo maar kan zijn dat bij de eerst volgende boot je systeem het gewoon niet meer doet omdat er ergens wat vervangen is wat niet had gemoeten.

Bedankt voor het wegwijs maken Wiz, wordt erg gewaardeerd.

Ik spreek niet specifiek over 1 iso. Ik heb tot nu toe diverse geprobeerd, maar tot nu toe is het me niet gelukt een .sh op te starten.

Het mounten van de iso zelf lukt prima middels een virtual drive (waarbij windows Deamon gangbaar is).

Het 'probleem' is het niet kunnen starten van de setup file. (setup.sh)

 

Als ik jou zo begrijp kan het dus best zijn dat niet elke gedownloade software specifiek voor ubuntu 14.04 LTS zal werken.

Ik ga het eea testen.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...