Ga naar inhoud


Noorwegen zet uitschakelen FM definitief door


Sprietje

Aanbevolen berichten


Ik weet niet wanneer je voor het laatst naar DAB+ geluisterd hebt, maar afgelopen middag kwam het geluid in studio kwaliteit uit de luidsprekers.

 

Ik wist dat je domme dingen kon zeggen ceesv, maar dit slaat echt alles.

 

En waarom zouden die lokale zenders dat willen? Hoge kosten voor een lokaal bereik. Als je doelgroep dan geen DAB ontvanger wil / kan aanschaffen ben je gelijk ook je reclame inkomsten kwijt. Dat gaat hem dus niet worden!

 

Veel lokale initiatieven worden as we speak als paddenstoelen uit de grond gestampt overigens nog op test licenties.  Maar juist de lokale omroepen hebben hier als enige baat bij. Want het gebied waar zij in te ontvangen zijn wordt veel groter, alleen moeten ze hun mux delen met andere lokale zenders uit die regio.  En de kosten zijn zeker niet hoger dan een FM zender juist door het delen.  En of ze het willen, ze hebben niks te willen. De overheid bepaald.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet wanneer je voor het laatst naar DAB+ geluisterd hebt, maar afgelopen middag kwam het geluid in studio kwaliteit uit de luidsprekers.

@Codx

Ik wist dat je domme dingen kon zeggen ceesv, maar dit slaat echt alles.

 

Want?

 

Zoals het geluid de radio studio verlaat, wordt het in de auto weergegeven met DAB ontvangst.

Bij FM ontvangst kan ik dat niet zeggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zoals het geluid de radio studio verlaat, wordt het in de auto weergegeven met DAB ontvangst.

Bij FM ontvangst kan ik dat niet zeggen.

Daar heb ik echt mijn twijfels over.

Ik zie dat de meeste NPO-radiozenders in NL een bitrate hebben van 96 kbps

Mijn vermoeden is toch echt dat dit nooit studio kwaliteit zal opleveren... De AAC+ codec zal wel het meest optimale zijn bij zulke lage bitrates, maar of je dit studio kwaliteit mag noemen weet ik niet.

Bron : http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ wordt uitgezonden in HE-AAC v2 en volgens de regels der techniek staat 80 kbps voor mobiele ontvangst een stabiele ontvangst toe.

Op de wikipedia site (duits) wordt uitgelegd dat deze ontvangst zelfs beter is dan UKW / FM bij mobiele ontvangers.

Sta je stil zijn er weer heel andere waarden zichtbaar.

 

Niemand heeft gezegd dat deze compressie techniek HE-AAC v2 (mpeg4 layer) beter is dan het live geluid dat in de professionele studio geproduceerd wordt.

Enkele stellen enkel dat het DAB+ in de auto Prima is om naar te luisteren

 

In de studio's worden bovendien niet altijd Live presentaties maar ook Recordings gebroadcast.

Veel van die Recordings / Opnames zijn in povere compressie en codec formaten. Dus men begint reeds met een vergelijking t.o.v. Compact Disc die op niks lijkt.

Het merendeel van de radio broadcasts zijn niet van Origine Live en niet op CD kwaliteit.

 

Ik weet niet hoe lang reeds zogenaamde DJee's met mp3 kopietjes werken en hoe weinig Compact Disc's van hoogwaardige opnames überhaupt het studiolicht zien.

 

p.s.

on topic

het is natuurlijk zo dat UKW / FM uitzenden aantoonbaar meer energie en geld kost

als de dekkingsplicht over grote Regio's gezien meegwogen wordt is het evident dat voor mobiele ontvangst van transmissies het zelfde antenne netwerk wordt gebezigd als  die voor LTE G3 / G4... want je kunt die oude Duurdere Zendmasten voor UKW / FM bezuinigen.

DAT is waar het topic over gaat naar mijn mening een duidelijke keuze van Noorwegen

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

96 Kbps AAC+ is vergelijkbaar met MP3 140kbps volgens wikipedia.

Nu wil ik wikipedia niet als representatieve bron gebruiken, maar het geeft ongeveer de vergelijking aan.

In Duitsland gebruiken de radiostations hogere bitrates en ik moet zeggen dat het in de auto een mooi geluidje oplevert.

 

In mijn 2e auto heb ik nog een ouderwetse FM antenne gecombineerd met een DAB+ antenne (dualband) en heel soms schakelt de radio in bosrijke buitengebieden om naar FM.

Pas dan hoor je het verschil. Vaak heb je op FM een onnatuurlijk stereogeluid alsof de opnamen in een galmende loods zijn gemaakt.

Op FM mis je de hoge tonen en je mist enorm veel lage tonen. Ook klinkt FM wat "rommelig" en minder strak.

 

Het nadeel van DAB+ is dat het geluid voor een moment helemaal weg kan vallen wanneer de ontvangst tegenvalt.

Op FM krijg je dan ruis door je geluid heen, wat in mijn ogen hinderlijker is dan een plotselinge mute, wat een kwestie van wennen is.

 

Overigens kan ik alleen meepraten wanneer er gesproken word over radio ontvangst in de auto, omdat ik thuis meestal internetradio luister op de achtergrond.

Wil ik gericht luisteren, dan is het uitsluitend WAV... The good old CD. :)

 

@Tonskidutch, vergeet ook niet de betere verdeling van de radiostations.

Op FM kom je vaak 3x dezelfde radiostations tegen ( 538, sky, radio10 etc) terwijl deze op DAB+ landelijk een enkele carrier gebruiken waardoor en meer ruimte is voor andere radiostations.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb precies dezelfde ervaring als @DRZ.

Daarbij helpt nog het gegeven dat ik in een bijzonde stille wagen rijdt, met een HiFi luidspreker pakket en een 7-kanaals Dolby ProLogic equaliser.

 

Het verschil tussen FM en DAB is in deze wagen duidelijk waarneembaar, DAB is superieur.

 

Op ritten door Nederland en Duitsland constateer ik een goede dekking van het DAB signaal, soms valt het geluid op dezelfde plaats even weg, ik denk dat er dan omgeschakeld wordt naar een andere steunzender.

 

In de randgebieden valt het DAB geluid in de mute, dat is even wennen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx

Ik wist dat je domme dingen kon zeggen ceesv, maar dit slaat echt alles.

 

Want?

 

Zoals het geluid de radio studio verlaat, wordt het in de auto weergegeven met DAB ontvangst.

Bij FM ontvangst kan ik dat niet zeggen.

 

Ja  dan moeten ze voor echte kwaliteit kiezen, studio kwaliteit kan maar dan ben je die 2 Mbit geheel kwijt aan 1 station vrees ik.  Je hebt wel gelijk dat het er uit komt zoals het wordt verstuurd maar dat is iets anders.

 

Bij teveel compressie wordt een groot deel van de informatie weggelaten, bij FM is deze informatie er wel, overigens geen studio kwaliteit maar is er sprake van degradatie. Als ik naar FM luister er mag zelfs een heel klein ruisje in zitten klinkt het nog steeds een stuk helderder en prettiger en heeft het veel meer dynamiek dan die doffe DAB+ ellende.  Het is juist AAC+ die allerlei trucjes toepast om meer spectrum te creëren uit informatie die er eigenlijk niet is.

 

Dus iedereen die hier roept dat DAB+ zoveel beter klinkt dan FM kan ik niet serieus nemen.   Het is ruisvrij maar daar is alles mee gezegd op dit moment.  Pas als de bitrates omhoog gaan naar minimaal 128 Kbit en liefst hoger en dan ook werkelijk voor het audio want nu gaat er nog data info vanaf, dan kom je op een bepaald moment op een punt waar het de FM kwaliteit voorbij gaat en dan heeft het meerwaarde. Nu moet je het alleen doen met "meer aanbod".

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

FM en zeker FM stereo heeft geen compressie maar wel een Pre-Emphasis.

Verder wordt er in radio studio's volop gebruik gemaakt van companders, limiters en compressors, of dat het er beter op maakt?

Verder is het frequentie bereik met filters beperkt.

Moderne autoradio's begrenzen de hoge tonen ook nog eens bij lagere signaal waarden om de ruis te onderdrukken.

 

Digitaal geluid wordt gecomprimeerd, de vraag is wat in de praktijk slechter is, gebeten door de hond of gekrabd door de kat.

 

Die discussie zal geen nieuwe gezichtspunten brengen.

 

Subjectief luister ik liever naar DAb als FM bij mij in de wagen, FM is plat en DAB laat mij de instrumenten in het orkest herkennen.

Ik luister hoofdzakelijk naar klassieke muziek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv schreef op 08 Aug 2017 - 15:07:

FM en zeker FM stereo heeft geen compressie maar wel een Pre-Emphasis.

Verder wordt er in radio studio's volop gebruik gemaakt van compnaders, limiters en compressors, of dat het er beter op maakt?

Verder is het frequentie bereik met filters beperkt.

Moderne autoradio's begrenzen de hoge tonen ook nog eens bij lagere signaal waarden om de ruis te onderdrukken.

 

Digitaal geluid wordt gecomprimeerd, de vraag is wat in de praktijk slechter is, gebeten door de hond of gekrabt door de kat.

 

Die discussie zal geen nieuwe gezichtspunten brengen.

 

Subjectief luister ik liever naar DAb als FM bij mij in de wagen, FM is plat en DAB laat mij de instrumenten in het orkest herkennen.

Ik luister hoofdzakelijk naar klassieke muziek.

 

 

Ik denk dat jij je teveel ophangt aan de slechtere ontvangst van Radio 4 en de ruisfactor op de FM.  Ik ben nu niet bepaald een audio freak maar ik weet dat juist klassieke muziek een hogere bitrate verlangt, daar wil je misschien 160 Kbit gebruiken om de zachte passages en details in een orkest naar voren te laten komen.  Juist bij klassieke muziek kun je dus nog duidelijker horen hoe slecht het huidige dab+ verhaal eigenlijk is.

 

Als jij dan zegt dat je het andersom ervaart denk ik echt dat het je eigen interpretatie is.  Ik hoor duidelijk verschil tussen FM en DAB+ en dat is niet in het voordeel van dab.  Maar als je slechte ontvangst hebt op de FM ja dan wordt het een ander verhaal. (klassiek en ruis gaat ook niet samen)

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je jezelf al vertrouwd gemaakt met de AAC+techniek die gebruikt wordt bij DAB+?

Ons verschil in perceptie kan gelegen zijn in het feit dat Duitsland WDR3 met een hogere bitrate uitzendt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prefereer ook DAB+ ontvangst, maar ieder zijn eigen mening. 

Maar ook als je liever naar FM (al dan niet met een beetje ruis) luistert, kan je toch niet ontkennen dat de DAB+ kwaliteit veel beter is dan de DAB-kwaliteit van een aantal jaren terug. 

 

Met daarbij andere voordelen zoals veel meer zenderkeuze en een goedkopere distributie is het logisch dat een land als Noorwegen de FM-band aan het uitzetten is. 

 

Het voorbeeld van Noorwegen zal zeker navolging krijgen, wat mij betreft om te beginnen in Nederland. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luisteraars gaan digitaal

Ondertussen lijken de Noren zich gewoon aan te passen aan het nieuwe luisteren. DAB+radio’s gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Daarnaast is het radio luisteren ten opzichte van voor het afschakelen van FM met slechts 2,8% gedaald.

Daarnaast vindt er momenteel door de digitalisering van de radio een verschuiving van luisteraars plaats. De digitale radiostations zagen hun bereik met 30% stijgen. Hiertoe zijn NRK P1, NRK P2 NRK P3, P4 en Radio Noorwegen, die nog deels via FM en landelijk via DAB+ te ontvangen zijn, niet meegerekend. Zij zagen veelal een daling.

 

bron : http://radio.nl/814002/noorwegen-kritiek-over-afschakelen-fm-laait-weer-op

 

 

In Nederland zullen zenders die nu een plekje op de FM hebben niet altijd enthousiast zijn. Zij krijgen veel meer concurrentie.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...