Ga naar inhoud


Noorwegen zet uitschakelen FM definitief door


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik betaal al voor de digitale verkeersinformatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


FM is gratis hoor... aangezien DAB+ digitaal is kunnen we onder onze klompen aanvoelen dat er op termijn ook een smartcard in je (auto)radio gestoken kan/moet worden (!)

Als dit waar zou zijn, dan zou ik er kunnen mee leven, dat er dan enkel muziek is, zoals een cd of een mp3 stick.

Maar het zal wel zo zijn, dat je eerst weer een basis pakket zal zijn, met al die rommel radio zenders.

Bij ons zal norkring toch ook geld willen zien. En misschien dat dab+ hier niet uit de grond komt, omdat ze teveel moeten betalen aan norkring.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens..ik lees dat Noorwegen de FM niet geheel afschakelt. Er staat toch duidelijk dat enkele lokale stations blijven uitzenden.

Dus mensen die hierin geinteresseerd zijn hoeven hun FM ontvanger nog niet weg te gooien.

Dat Noorwegen de FM band gaat uitzetten hoeft nog lang niet te zeggen dat FM analoog nu wereldwijd aan het einde is.

 

Digitale FM is met DAB+ niet mogelijk, wel met DRM+. Maar dat betekend weer een nieuwe generatie van ontvangers.

Het DRM consortium blijft nog steeds zeer positief communiceren en blijven het promoten.

Maar als je ziet hoe lang het met DAB heeft geduurd dan heeft DRM nog alle kansen als aanvullend medium op de traditionele AM en FM banden. Het blijft interessant.

 

Ook vraag ik mij af of dan in Noorwegen de analoge FM zenders op de kabelnetwerken wordt afgeschakeld. Lijkt me van niet, dus de traditionele FM receiver is nog lang niet de deur uit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat die drm+ voor hetzelfde als drm beveiligde mediabestanden? Ik boedoel als ze in drm+ uitzenden, een opname enkel op dit toestel zal af te spelen zijn?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee..DRM betekent: Digital Radio Mondiale.

DRM+ is een 2e verbeterde versie en maakt DRM mogelijk van lange tot kortegolf, tot in de FM band.

Ik heb me er uit persoonlijke interesse in verdiept en het is enorm interessant.

 

Hier is het één en ander erover te lezen: www.drm.org  maar er zijn nog veel meer websites te vinden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister in de auto uitsluitend naar de FM radio: dan blijf ik op de hoogte van het nieuws en flitsers ;)

 

Hier wordt ook vooral geluisterd (en kijken de kinderen Digitenne).

In de CD wisselaar in de kofferbak zitten al jaren dezelfde cd's. Die kennen we onderhand van buiten.

Voor de flitsers heb ik een app.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

FM is gratis hoor... aangezien DAB+ digitaal is kunnen we onder onze klompen aanvoelen dat er op termijn ook een smartcard in je (auto)radio gestoken kan/moet worden (!)

 

 Dan hebben we jou nog als backup met oscam :P

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik ben de afgelopen weken heel Noorwegen doorgereden. Hierbij een aantal bevindingen. 

In het hoge Noorden tussen Narvik en Kirkenes was nog niet overal ontvangst via DAB+.
FM doet het daar nu nog, maar vaak maar een enkele zender en er zijn hele stukken op de E6 waar helemaal geen radiozender op de FM (En DAB+) te ontvangen is.  
Er zullen daar nog wat extra masten gebouwd moeten worden voor DAB+.

In het midden van Noorwegen ontving ik op de FM alleen nog enkele regionale zenders. Pas in de regio Oslo waren nu nog wat meer FM zenders te horen. Maar....., niet lang meer!!

In het midden en zuiden van Noorwegen had ik overal DAB+ ontvangst via het publieke netwerk van de NRK. 
Het commerciele netwerk was niet overal te ontvangen, maar wel rond de grotere plaatsen. 

 

De keuze van radiozenders is nu vele malen groter dan in het FM tijdperk.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij hebben hun doelstelling mbt DAB+ niet gehaald?

In Noorwegen is de overheid wat optimistischer dan elders, gezien ook hun beleid omtrent de elektrische auto's :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Net door België gereden, 30 programma's van Lille tot Eindhoven zonder uitval.

Zelfs in de Scheldetunnel bleef de ontvangst doorgaan, ik had niet de indruk dat er op dat moment werd terug geschakeld naar de FM.

 

Frankrijk blijft beperkt tot Parijs.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee..DRM betekent: Digital Radio Mondiale.

DRM+ is een 2e verbeterde versie en maakt DRM mogelijk van lange tot kortegolf, tot in de FM band.

Ik heb me er uit persoonlijke interesse in verdiept en het is enorm interessant.

 

Hier is het één en ander erover te lezen: www.drm.org  maar er zijn nog veel meer websites te vinden.

http://www.drm.org/listen-compare , ik krijg echter die 2 links niet open ??!!

http://drm.encours.fr/wp-content/themes/MyProduct/images/audio/04m.mp3

http://drm.encours.fr/wp-content/themes/MyProduct/images/audio/05m.mp3

JSON downloaden , maar , da' lukt niet ??

 

DRM+

http://www.drm.org/drm

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

DRM+ is een alternatief voor DAB+?(of andersom omdat er al digitale experimenten waren voordat DAB bestond)

Wat ik er uit begrijp is dat er geen gebruik word gemaakt van een multiplex maar dat er een individuele digitale uitzendnorm plaatsvind?

 

Dan rest de vraag, want uiteraard vind ik dit reuze interessant omdat ik begin jaren '90 experimenteerde met digitale uitzendingen, welke ontvanger kan ik gebruiken?

 

Krijgen we met DRM dan geen storingen van naburige sterke zenders zodat de ontvangst van beide stations wegvalt?

Het uitzenden in een multiplex heeft wat dat aangaat alle voordeel.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de afgelopen weken heel Noorwegen doorgereden. Hierbij een aantal bevindingen. 

In het hoge Noorden tussen Narvik en Kirkenes was nog niet overal ontvangst via DAB+.

FM doet het daar nu nog, maar vaak maar een enkele zender en er zijn hele stukken op de E6 waar helemaal geen radiozender op de FM (En DAB+) te ontvangen is.  

Er zullen daar nog wat extra masten gebouwd moeten worden voor DAB+.

 

In het midden van Noorwegen ontving ik op de FM alleen nog enkele regionale zenders. Pas in de regio Oslo waren nu nog wat meer FM zenders te horen. Maar....., niet lang meer!!

 

In het midden en zuiden van Noorwegen had ik overal DAB+ ontvangst via het publieke netwerk van de NRK. 

Het commerciele netwerk was niet overal te ontvangen, maar wel rond de grotere plaatsen. 

 

De keuze van radiozenders is nu vele malen groter dan in het FM tijdperk.

 

https://radio.no/2015/01/when-will-fm-be-switched-off/

 

Wordt provincie voor provincie uitgeschakeld,  hier in Møre og Romsdal werkt het prima en veel meer keus dan voorheen. (in ieder geval de routes die ik meestal gebruik)

 

https://radio.no/category/artikler/english/

aangepast door oldebroek

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net door België gereden, 30 programma's van Lille tot Eindhoven zonder uitval.

Zelfs in de Scheldetunnel bleef de ontvangst doorgaan, ik had niet de indruk dat er op dat moment werd terug geschakeld naar de FM.

 

Frankrijk blijft beperkt tot Parijs.

Ceesv als je nog eens door België rijdt, neem bij Kortrijk eens de afslag Ieper en kijk eens hoeveel zenders je in die Westhoek nog kan ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel luisteren nog "live" in de auto? Als ik al eens met iemand meegaat, dan steekt er een cd of usb stick in.

Of lineaire radio verder een toekomst geeft??

De meeste station zijn van die vervelende jingles,reclame wedstrijden via de telefoon, vervelens toe herhaling van nieuws, en als je eens geluk hebt, hoor je een liedje, maar of je gans het liedje hoort, is nog de vraag.

Met mijn internetradio, eens naar radionl geluisterd, en na een groot uur, van armoe weggeschakeld.

Bepaalde duitse stations zijn te doen. Maar investeren in "puur" radio, nee, is enkel goed voor de advertentiemarkt.

 

Ik, ik heb alle mogelijkheden om "muziek in blik" onderweg mee te nemen maar ik vind het vreselijk. Wordt graag verrast door wat ik te horen krijg, blijf ook heel graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Luister daarbij zelfs naar thema's over dingen die me normaliter niet zo interesseren zoals theologie, gewoon om mezelf bezig te houden. Want nog het allerbelangrijkst: muziek is voor mij ontzettend slaapverwekkend op langere ritten, maakt niet uit of pop, klassiek of folk. Ik heb informatie nodig om de hersentjes bezig te houden tijdens het doodsaaie autorijden. Muziek deint me juist regelrecht in slaap en is daarom voor mij levensgevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...