Ga naar inhoud


Buizenradio uit 1959,met na enkele minuten vervormd geluid?


Rogersittard

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb vandaag een mooie buizenradio gekocht,een Loewe Opta uit 1958,Type Bella Luxus 5700 W.

 

De radio werkt,maar het geluid word als de radio ongeveer 10 min aan staat slecht.

 

De radio vervormd dan,geluid is totaal niet warm meer en geen basweergave....

 

Schakel ik de toonregeling op SPRAAK dan is nog enigsinds erna te luisteren,ook geluid is dan enigsinds zuiver.

Op alle andere standen JAZZ,BASS en ORCHESTRA flinke vervorming en onzuiver geluid.

 

Ook valt op dat als ik schakel tussen JAZZ BASS ORCHESTRA het afstemoog zwakker brand,en als ik naar SPRAAK schakel licht deze feller op !!??

Het oog werkt overigens normaal.

 

Laat ik de radio afkoelen,en zet ik hem daarna weer aan doet hij het even goed,daarna weer de gelijke klacht terug,warmte en basweergave weg,en flinke vervorming.

 

Op SPRAAK STAND is er nog een beetje naar te luisteren en is het geluid een beetje zuiver.

 

Eindbuis is een EL84.

 

Had laatst ook nog een radio,een blaupunkt nizza,deze had soms ook dezelfde klacht.(Eindbuis ECL86)

Schijnd dus vaker voor te komen.

 

iemand een idee waar ik dit moet zoeken???

 

Alvast dank !!

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat de EL84 de boosdoener is ,spuit er een klein beetje kalte spray op,niet veel want dan koelt hij te snel af

op deze manier kun je zien welke lamp stuk is

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat de EL84 de boosdoener is ,spuit er een klein beetje kalte spray op,niet veel want dan koelt hij te snel af

op deze manier kun je zien welke lamp stuk is

Het gezegde is dat je nooit te oud bent om te leren.

Een behuizing van een transistor koud spuiten, dat weet ik, maar koudespray spuiten op een stuk glas met een temperatuur van over de 100 graden Celsius?

Of dat goed gaat?

 

Een elektronenbuis moet warm zijn, de kathode moet verhit zijn om elektronen te kunnen emitteren.

Wat is dan het mechanisme wanneer je de buis afkoelt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je bezorgt heit cees,ik heb het ooit zo gedaan, dus van daar ,dit blijft altijd op eigen risico natuurlijk

aangepast door satencom

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in zo'n geval "lekkende" condensators opzoeken, in het bijzonder de elco's (ook de capaciteit uitmeten ....)

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op gevaar af iets te roepen wat niet juist is het volgende: meet op het stuurrooster van de EL84. Staat daar een (hoge) positieve gelijkspanning op dan zou ik eens kijken naar C73 en C72. De EL84 ziet dan overigens ook flink rood.

VU+ DUO 4K SE VTI 15.0.0 Philips 32PFL9604 Schotel 110 cm 2 X Inverto Black Ultra twin LNB's 19.2 en 23.5 2  Spaun Diseqc switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

afstemoog dat meegaat met de toonregeling doet mij vermoeden dat de voedingsspanning het begeeft. Als je geen brom hoort zouden de elco's in de voeding nog goed zijn- wat bijna niet kan tenzij ze reeds vervangen zijn, een uitgeputte gelijkrichter EZ lijkt me waarschijnlijk. Als je deze vervangt door halfgeleider dioden moet er wel een NTC bij. En de "spekken" wima's vervangen zal zeker geen kwaad kunnen maar om zo een oude radio weer aannemelijk te maken zal er werk aan zijn, alles is verouderd, zelfs de ferrieten in de afstemspoelen. Dus eerst de voedingspanning in orde, verouderde buizen vervangen, waarschijnlijk alle elco's, de meeste wima's en dan met een wobbulator terug afstemmen. Hou er rekening mee dat de meeste weerstanden ook zullen verlopen zijn...maar misschien nog binnen de tolerantie liggen, in die tijd was 20% gangbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een Nederlandstalig forum voor het restaureren en herstellen van oude radio's, daar worden goede tips gegeven.

 

 

Laat ik nu net op zoek zijn naar wat bruikbare tips (ivm het aankomende re-cap seizoen ;-) ). Heb je een linkje ? Ben meer van de transistoren ipv de buizen en kan dus wel wat tips gebruiken

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze fout zo even te lokalizeren is onmogelijk, zeker als je er geen verstand van hebt.

 

Om een paar tips te geven: EL 84 geen emissie meer? Meet de kathodestroom moet 48 mA zijn.

Meet anodespanning: moet ca. 250 volt zijn.

EZ80 geen emissie meer..meet totale kathodestroom: ca. 60-70 mA.

Met op de kathode van de EL 84 de neg. roosterspanning. Moet -7,3 volt zijn. Dit is een zeer belangrijke meeting.

Indien deze spanning niet klopt is de EL 84 versleten of heeft sluiting. Of de kathode weerstand is defekt, of de rooster lekweerstand is te hoog. Of de koppelcondensator van de voorafgaande buis (EABC) naar de EL 84 is slecht geworden.

Verder kan het veel meer oorzaken hebben, maar hier zou ik het eerst naar kijken.

Een pickup aansluiten heeft niet veel zin want dan moet er een hebben met een kristal element en dat zal moeilijk worden. Beter een CD speler of een andere audiobron.

Met meten kom je er wel uit en niet met gissen. Domweg op verdacht te gaan vervangen is zinloos.

 

Van buizentechniek hebben nog maar weinig mensen echt verstand.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...