Ga naar inhoud


Triax lnb arm vastzetten zonder schoren?


lujo

Aanbevolen berichten

Wat vinden jullie van de standaard Triax oplossing om met een extra schroef lnb arm steviger vast te zetten?

 

Ik zie veel mensen hun schotels schoren maar zou deze oplossing ook voldoende zijn?

 

post-35669-0-94416500-1444058827_thumb.jpg

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

nee... het schoren is alleen voor het gewicht van eventueel meerdere lnb's op op een multifeed zodat de arm helemaal niet ken doorzakken door het gewicht van de lnb's en de kabels

een quad lnb met 4 kabels en daar 4 stuks van op een multifeed is een heel gewicht wat de lengte van de arm op ten duur niet ken hebben en dan gaat ie je doorzakken  met alle gevolgen vandien (geen signaal meer)

ik heb zelf 2 schotels staan met motor en die heb ik nog schoren eropgezet omdat ikvind dat  een schotel (lnbarm)dan toch stabieler aanvoelt met storm

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je de lnb-arm moet schoren is voornamelijk afhankelijk van het gewicht en of de schotel vol in de wind staat.
Tot 8 coaxkabels (dus 2x quad-lnb of vier maal twin-lnb is schoren niet echt nodig, zeker niet als de schotel niet boven op het dak staat. Verder moet je bedenken dat de lnb-arm altijd dezelfde dikte heeft maar bij een Triax 110 al weer langer dan van een Triax 88, dus meer vering.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij meer om of Triax oplossing net zo stevig zou zijn als het schoren?

 

In mijn geval worden het 4 twin multifeed Megasat lnb's.

Zat zelf te denken om niks extra te doen of eventueel door Triax voorgestelde oplossing met dat extra schroef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk moet je zelf naar bevind-van-zaken handelen. Een extra schroef lijkt me sowieso niet verkeerd, maar zelf zou ik meer verstevigen. Zeker met de herfst voor de deur.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het altijd nog later schoren. Aan de andere kant: met schoren vang je de vering van de arm op, en 4 lnb's alleen al is een massa van 2 kg op de arm, met het nodige koper zit je snel op 2,5 kg. Bij de basis zal  de arm (elastisch) veren. 

 

Je bent nu nog aan het opbouwen, en dan kan je op jouw gemak de schoren afpassen en bevestigen. Op het dak wordt dit een stuk lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor 5 eurie's bij  de bekende doe het zelf zaken koop je 2 aluminium buizenvan 1 meter en 10 mm dik en je maakt ze pasklaar erop dan weet je altijd zeker dat je lnbarm een stuk stabieler hangt met storm dus voor dat geld zou ik het zeker doen

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra schroef die Triax aanraad heeft een heel andere functie dan het schoren van de arm.

De schroef zorgt er voor dat de arm niet omhoog kan gaan, de arm wordt normaal gesproken enkel en alleen door een plastic plug geborgd.

Door het schoren van de arm verdeelt het gewicht van de arm met LNB tussen de arm en de schotel waaraan je de schor monteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb anders al heeel wat van koekblikken zo een stuk stabieler gemaakt

boor met een klein boortje eerst 2 gaatjes in de lnb arm daar waar je schoren moeten komen

dan maak je de schoren op maat en zet ze al op je lnbarm vast met een zelftapper,dan boor je door het gaatje van je schoor in de zijkant van de schotel dan heb je de exacte maat en je koekblik (zoals iemand hem hier noemt) is een stuk steviger en ken je jaaaaren van dienst zijn

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de juiste volgorde van monteren moet het lukken je koekblik niet te vervormen.

Ik schreef ook niet dat het onmogelijk is maar je hebt wat  fingerspitzengefühl nodig en daar zie ik in de praktijk nog wel eens dat het ontbreekt.

Een klein beetje spanning tijdens het monteren en je hebt je koekblik vervormd.

Monteer je de schoor goed heb je geen vervorming in rust. Bij wind krijg je wel weer vervorming als de schoor zijn werk moet doen.

Er is zeer weinig voor nodig om het koekblik te vervormen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja er zijn altijd betweters

bij sterke wind helpen die schoren net voor die vervorming te voorkomen (mits je ze goed vastzet en perfect op maat maakt

het heeft 2 voordelen:

1 je zorgt dat je lnb arm stabieler bij wind of storm hangt

2 je schotel is op zich al steviger omdat alles dan meer als een geheel word gemonteerd

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel nee joh, die arm gaat gewoon opzij bij veel wind.

De schoor die de arm moet tegen houden vervormt de kant van de schotel waarop hij is bevestigd.

De ene schoor duwt tegen de schotel en de andere schoor trekt aan de schotel.

Een koekblik schotel kan je beter niet schoren doordat de schotel te makkelijk vervormt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...