Ga naar inhoud


Hulp gevraagd voor inrichting netwerk met synology NAS.


Debuurvrouw

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Medio Januari krijgt een maatje van me de sleutel van zijn nieuwe woning.

 

Hij wil graag zijn complete netwerk ingericht hebben en is daarbij opzoek naar een Apple gebruiker die dit evt wil doen maar dit dan ook echt kan..uiteraard hoeft dit niet met een gesloten beurs te gaan.

 

Wat zijn de wensen?

 

Hij is momenteel nog een Windows gebruiker dus een totale Nerd wat betreft Apple maar stapt over op alles van Apple.

 

Zijn NAS is een Synologic 412+

 

Dus er moet vanaf zijn iMac / Macbook / Ipad / Iphone ingelogd kunnen worden op zijn Synology NAS.

Daar moet op kunnen draaien / gemaakt worden een backup van zijn iMac.

Verder moet er een mailserver op draaien waar op ingelogd kan worden vanaf al zijn apparaten .evt ook extern.

Ook moet er een printserver verbinding aangelegd worden zodat die vanaf al zijn app kan printen / scannen.

 

Tevens is die in het bezit van een Mut@nt 2400 die moet films / opnames kunnen streamen vanaf de Synologic.Net als opnames weg kunnen schrijven naar de NAS.

 

Denk jij dat je dit kunt?

En dat je dit wel wilt inrichten?

En hem evt van advies / hulp kan willen blijven voorzien na de installatie evt met teamviewer? 

En je woont in de buurt van Zevenaar / Didam?

Of je bent niet te beroerd er naar toe te reizen (tegen een vergoeding)

 

Reageer dan even en dan breng ik je met hem in contact.

 

Alvast bedankt.

 

Debuurvrouw

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien moet hij eens de zeer uitgebreide help functie gebruiken?  En kijk eens op https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase of http://mysynology.nl/

 

Ik zou best willen helpen, maar het is mij te ver weg en ben al druk bezet.  Hij kan natuurlijk een account nemen bij sat4all als extra ondersteuning er wordt meestal snel geantwoord op vragen hier.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij alles nieuw van Apple koopt krijg je 30 dagen installatiesupport gratis. Gaat via telefoon, App of internet. Uit ervaring meegemaakt. Werkt uitstekend... En die NAS krijgen ze met RSync of Appletalk wel in het netwerk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet hij eens de zeer uitgebreide help functie gebruiken?  En kijk eens op https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase of http://mysynology.nl/

 

Ik zou best willen helpen, maar het is mij te ver weg en ben al druk bezet.  Hij kan natuurlijk een account nemen bij sat4all als extra ondersteuning er wordt meestal snel geantwoord op vragen hier.

Dank je Winwiz,

 

Helaas heeft hij 2 linkerhanden wat betreft het zelf willen of kunnen doen..hij werkt wel de hele dag als gebruiker van een pc maar dat is dan ook alles.

Ik heb hem in het verleden geholpen maar ik ben geen Apple man heb wel een iPhone maar dat is ook alles.

 

Hij wil echt dat iemand het voor hem plug and play oplevert.En dat hij die persoon dan ook kan vragen voor evt support.

 

Gr.Debuurvrouw

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel al 15 jaar ervaring in netwerken, destijds nog via coax en afsluitweerstanden. maar mac zelf is voor mij ook onbekend.

Maar de hardware en kabels, zal wel hetzelfde zijn.Mocht het een km of 10 zijn, dan zou ik wel de hardware willen doen, utp pluggen vastmaken aan netwerkkabels en zo, maar het is een beetje ver voor me.

Als hij ook zijn router meeneemt, zal hetgeen hij nu gebruikt blijven werken. Om problemen te vermijden, en er wordt een nieuwe (modem)router gebruikt, gebruik dan dezelfde ip range als zijn oude (modem)router, dat spaart al een heel hoop ellende. 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Woon jij op 10 km afstand van Zevenaar?

 

En eh, netwerken met coax en afsluitweerstanden is iets van de vorige eeuw.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je het ook niet over coax maar gewoon over een BNC-netwerk en dan ook nog evt. in ring of ster aangelegd.

Maar de connectoren zijn nog in gebruik voor de beveiligings camera's welke ook zo op de recorder aangesloten worden.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Netwerk is 50 Ohm, video is 75 Ohm.

Door maatverschil zijn ze niet goed uitwisselbaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt 18 jaar geleden begonnen met netwerken, en 2015- 18 jaar is vorige eeuw. Maar al die juiste benamingen, kan ik niet onthouden.

Ik herinner me wel, dat ik op de hoofdcomputer een proxy server installeerde om overal op iedere pc te internetten met inbelverbinding.

Er lag toen een kabel van 18 meter van boven naar beneden naar de laptop. Draadloos bestond toen niet, of onbetaalbaar.

Ik kom mogelijks soms dwaas,dom,belachelijk, en de rest vul je maar zelf in voor, maar ik heb bij mijn ouders 11 bedrade toestellen staan, en die zien elkaar staan met nas en windows,linux door elkaar.

Ik zou hardwarematig kunnen helpen met het monteren van kabels en toestellen. Enkel apple is mij onbekend ( behalve ipad en iphone).

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tegenwoordig is CAT 6 de standaard, alles Gigabite ready.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we het wel een beetje on topic houden? Als je geen Apple kennis bezit voldoe je niet aan de criteria. Verder wel een pré als je Synology kennis bezit en nog fijner als je daarbij ook nog iets van netwerken snapt.  Overigens als je toch bezig bent leg dan cat 6e aan, geschikt voor 10 Gbit

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor "thuisgebruik" zie ik niet zo snel kabels met een lengte van meer dan 50 meter om die 10 Gbit te behouden, dit haalt de cat6A ook indien je onder de 50 meter lengte blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch gaat kabels gaat trekken.......

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat kabels leggen niet het grootste probleem voor deze kennis is maar eerder alles werkend te configureren. In het tijdschrift ComputerTotaal! wordt hierover regelmatig geschreven en niet zo lang terug meen ik een geheel uitgewerkte plan gezien te hebben. Zowel de hard- als software. Mijn advies aan die kennis zou zijn zich er toch zelf in te gaan verdiepen anders is het kleinste probleem in de toekomst al snel een ramp! Ik gok erop dat dan alle foto's weg zijn.

et9000, et7000, et4000, et5000, Synology NAS.19, 23, 28E en 5W, Multiswitch 17/8+TNT antenne. CD, TNTSat en Fransat kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de vragen zo lees heeft het eigenlijk weinig specifiek met Apple te maken buiten dan de backup van de iMac.
Op je synology NAS kan je probleemloos een partitie aanduiden voor Apple time machine.

In Time machine settings duid die partitie aan.

Er wordt dan elke uur een backup van je mac. De eerste maal neemt dit een hele tijd in beslag. Daarna worden telkens enkel de aanpassingen van het laatste uur gesynchroniseerd.

 
 
Voor de rest qua inloggen op de de NAS: als de apps voor Apple beschikbaar zijn zal je daar zonder problemen kunnen op inloggen.

 

 

Verder moet er een mailserver op draaien waar op ingelogd kan worden vanaf al zijn apparaten .evt ook extern.


Mailsever zit standaard Synlogy

Het is dan een kwestie van de juiste poorten te forwarden in de router en de juiste instelling in de mail app in te vullen. Wederom niet specifiek Apple maar netwerk instellingen
 

Ook moet er een printserver verbinding aangelegd worden zodat die vanaf al zijn app kan printen / scannen


 
 Een printer toevoegen  op een mac veel is simpeler dan in windows. Geen drivers en dergelijke installeren. De printer zal in het netwerk worden gevonden en klaar. Uiteraard moet je dan wel een printer hebben die scannersoftware voor Apple voorziet.
Van op iPhone iPad printen kan indien er een app is voorzien door het printer merk.

Brother printers doen het uitsteken icm Apple.
 

Tevens is die in het bezit van een Mut@nt 2400 die moet films / opnames kunnen streamen vanaf de Synologic.Net als opnames weg kunnen schrijven naar de NAS.


Staat los van Apple. Als de communicatie lukt tussen de nas en Mut@nt dan zal die werken.

 

 

Voor de rest is het standaard een netwerk opzetten router => eventueel extra switch => apparaten 

Wederom niets specifieks Apple.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...