Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij plaatsen schotel en multirail


dude-dbox

Aanbevolen berichten

Ja, 

 

Allemaal nog even nagekeken. Stond allemaal al goed op 1mm na.

mast staat 100% waterpas.

afstand tussen de LNB's lijkt te kloppen (kan ik nu niet meer nazien)

Rail stond voor mijn gevoel wat schuin, moet ik nog nameten

Zal  ook de skew nakijken, maar wordt helaas volgend weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Net alles (in het donker met zaklamp op mijn kop) Toch de rail opnieuw gemonteerd.

Viel me op dat ik de 19.2 en de 23.5 niet zo dicht bij elkaar kan zetten zoals je aangeeft qua afstand (door houder van de rail).

Ik krijg ze enkel op 55mm, dan staan ze al tegen elkaar aan met de kop, maar je geeft aan dat ze 45mm van kuiltje tot kuiltje moeten staan.

De skew heb ik opnieuw afgesteld dmv een waterpas met graden boog.

Rail staat op 10,6 graden (zit lichte speling in).

 

Ik krijg een vol signaal (op de satfinder) waar volgens mij de 19.2 moet zitten, ik doe een automatische scan, 0 zenders :(

Weer draaien, weer scannen, 0 zenders... WTF... Satfinder piept als een gek maar 0 zenders?

Zoveel sats zitten er toch niet rondom de 19.2 dat ik ook nog geeneens een zender kan vinden...

 

Ik word ff gek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke lnb's gebruik je precies? Merk en typenummer.
Hoe groot is de diameter van de kop?

Ik zie trouwens dat ik ook een tikfout heb gemaakt voor de lnb afstand tussen de Astra 23,5 en 28,35. Dan moet geen 59mm zijn maar 50mm.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dude-dbox

In bericht 1 schrijf je: vermoedelijk zelfde sats

Op een Triax 78 kun je niet de 13, 19,2, 23,5, 28,2 ontvangen met lnb's met koppen van 60mm. Die kunnen gewoon niet dicht genoeg tegen elkaar staan. Op een Triax 78 heb je smalle lnb's nodig zoals bijv. de ALPS-lnb's, zie bijv.: https://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/
Lnb's met koppen van 60mm kun je wel op een Triax 88 plaatsen voor de ontvangst van de 13, 19,2, 23,5, 28,2. Een Triax 88 koop je al voor €38,-
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vreemd. Diegene van wie ik het heb overgenomen zegt echt deze setup te hebben gebruikt voor de 13/19/23 en 28.

Maar goed, als je zegt dat dat niet kan, moet ik dat maar aannemen...

 

Als ik nou de middelste 2 LNB's vervang voor smalle (alps), dan kunnen de buitenste 2 toch wel 60mm blijven? Of zie ik dat verkeerd?

Ik wilde op den duur toch de LNB's vervangen aangezien er 1 single tussen zit en ik graag twins wil.

 

Overigens kreeg ik de hotbird wel perfect binnen (en de Thor tijdens mijn zoektocht). Alle andere krijg ik geen signaal op binnen (satfinder gaat wel af, maar geen snr op de signaal meter etc).

Dan ga ik bij je bevestiging deze meteen bestellen.

aangepast door dude-dbox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Top!

 

Bijkomende vraag nav dat topic waar je naar doorlinkte.

 

In dat topic stelt hij de skew's niet.

Is de skew uiteindelijk alleen voor de fijn afstelling of ook voor uberhaupt signaal benodigd?

 

Heb je nog een goede tip hoe ik de graden boog op 10,x graden kan afstellen? Is wat lastig aangezien hij gebogen loopt.

Heb het nu gedaan door de waterpas over beide uiteinden te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de afstanden van de lnb's heb ingesteld zoals ik heb aangegeven, gewoon een vulling van 30mm op de kop van de Hotbird plaatsen en dan de waterpas op de kop van de Hotbird en Astra 28,35. Nauwkeuriger kan niet.

De skew van de lnb's die ik op geef is wat het theoretisch moet zijn. De praktijk kan enkele graden afwijken. Het beste is de skew af te stellen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Ik zit toch even te twijfelen om maar voor een grotere schotel te gaan.

De schotel heeft lichte speling in de houder die echt vast zit aan de schotel.

 

Ben dus bang dat de uitricht problemen mede komen door wellicht een kromme schotel?

Is dit makkelijk te checken?

Anders kan ik beter een grotere schotel kopen ipv smalle LNB's...

Heb ik meteen wat regenreserve hoop ik.

 

Welke maat heb ik minimaal nodig om de huidige LNB's te blijven gebruiken?

Is Triax gewoon aan te raden of is een huismerk clone van triax ook voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een schotel krom is kun je controleren door hem op een tafel te leggen. Hij moet dan overal mooi aanliggen. Je kunt het ook met touwtjes controleren door horizontaal en verticaal twee touwtjes strak te spannen. Ze moeten elkaar in het midden net raken.

Op een Triax 88 kun je lnb's met koppen van 60mm plaatsen. Dan hoeft er voor de Astra 19,2 maar 3mm gesmokkeld te worden en dat is geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel recht plat op een tafel. Maar twijfel een beetje aan de bolling in het midden aangezien hij niet 100% aansluit op de steun tussen de schroeven in.

Wat is jouw advies als expert?
LNB's vervangen voor smalle of toch schotel?

Ik zag dat een shop hier voor 35,- euro de triax 88 verkoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dude-dbox

 

Ik heb een nieuwe berekening gemaakt voor de vier satellieten op een Triax 88 in Waddingsveen.

 

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.

Zet de rail ongeveer 10 graden schuin en plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm.

Stel de afstanden tussen de lnb's als volgt in:

tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 77mm

tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 koppen strak tegen elkaar

tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 59,5mm

d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.

 

De rail moet 10,6 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 36mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.

Meet dit door een vulling van 36mm op de kop van de Hotbird te plaatsen en dan de waterpas over de kop van de Hotbird en Astra 28,35.

 

De skew van de lnb's blijft natuurlijk hetzelfde.

Richt de schotel uit op de Astra 23,5 zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

Doe dit zonder diseqc-switch fouten te voorkomen.

Niet uitrichten op de Astra 19,2 want die staat er 3,5mm naast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...